Joulukuun tonttuset 2013 *KEVÄT*

Tsemppiä kaikille ultraan menijöille! :)

Kääk mä en ehdi kirjoittaa tänne ikinä, ja tekstiä vaan tulee lisää koko ajan! :O Mikä on tietysti ihanaa! ;) Meillä on ollut oksennustauti kylässä, esikoinen sai sen sunnuntaina ja minä eilen... Mies ei oo vielä sairastanut. Kyllä otti voimille, vaikka nyt alkaakin helpottaa. Kauhea huoli oli eilen illalla, että miten tämän masuvauvan mahtaa käydä, mahtaako pysyä kyydissä kun äiti käy koko ajan oksentamassa eikä pysty syömään mitään... Tänään on kuitenkin tehnyt mieli jo syötävää, suolaista sellasta. :) Muistan joskus miettineeni, kuinka selviän oksennustaudista kun mulla on lapsi... no, nyt sekin tuli koettua ja selvisihän siitä. Tosin eilen pohdin, kuinka selviän kun mulla on kaksi lasta... :D Vetää niin heikkoon kuntoon.

Täällä oli puhetta työpaikoista ja raskauden kertomisesta esimiehelle, mulla sellainen tilanne, että vakituinen työpaikka on ollut vuoden verran ja aivan ihana työpaikka onkin. :) Viihdyn oikein hyvin, työkaverit on mahtavia. Ei yhtään jännitä kertoa raskaudesta töissä. :) Yhdelle työkaverille olen kertonutkin jo, kerron muille varmaan pikku hiljaa ultrien jälkeen.

Hoitopaikka-asiaa, meillä esikoinen on pph:lla 14-15 pv/kk ja aivan ihana hoitopaikka on, olen kuitenkin päättänyt, että esikoinen saa jäädä minun ja vauvan kanssa kotiin sitten, kun äitiysloma alkaa. :) Ikäerosta: sitä tulee 2 v 10 kk ja uskon ja toivon, että kaikki menee kyllä hyvin ja pärjäämme kotona kaikki kolme. :) Esikoinen on sitten jo melkein 3 v, ja varmasti jaksaa odottaa sen aikaa kun imetän vauvaa jne. On nyt jo niin fiksu ja reipas herra. :heart: Ja mä vaan jotenkin ajattelen, että lapselle on paras paikka olla kotona. Ehkä johonkin kerhoon tuon esikoisen voisi laittaa vaikka pariksi päiväksi viikossa, kun on yli 3 v ja jos itse haluaa mennä.

Hankinnoista: Meillä on jo oikeastaan kaikki valmiina esikoisen ajalta, ainoastaan jos tyttö tulee niin haluan ostaa vaaleanpunaista vaatetta. :) Ja pinnasängyn haluan uuden, tuo vanha on jo aika vanha, saatiin se aikoinaan käytettynä.

Tämän oksutaudin lomassa on taas kaikki raskausoireet hävinneet tuhka tuuleen, ihmettelen välillä mielessäni, miten oireetonta voi olla... rinnat on ajoittain kipeet, muuta ei ole. Jännittää ihan äly paljon se ensi viikon varhaisultra!!! :O Siihen on tasan viikko aikaa.

Jospa sitä kömpis nukkumaan tuonne poitsun viereen. Hyvää yötä kaikille. :)

Merve 6+3
 
Heippa taas! Tervetuloa mukaan uudet! :)

Eea: mullakin on ihan kauhea ilmapallo! tekis mieli työntää neula vatsasta läpi ja helpottaa vähän paineita... mies jo epäili että saadaan ainakin kolmoset kun on niin komea ja pinkeä pallo nyt jo :p

Te kenellä on ollut aikaisemmin hyvinmenneitä vähäoireisia raskauksia, niin kumpi tuli? :) Mä epäilen, et jos nyt menee kaikki hyvin niin tulis poika, kun on niin erilainen olo kuin tuosta ykkösestä :)

Tai on mulla oireita ehkä, mutta ne pystyy aina selittämään jollain muulla... :p väsyttää, mutta kärsin unettomuudesta. heikottaa ja oksettaa välillä, mutta oon syöny huonosti. vatsa on ihan jättimäinen, no oon taas lihonut. jne :D mut kauhee jano vaivaa, siis ihan hillitön! :O ja sit yöllä saa juosta vessassa, äh, lisää vaan valvomista taas :(

Tuossa neuvolan antamassa ruoka-ainelistassa mainitaan, ettei yrttiteetä sais käyttää. Mitkä lasketaan yrttiteeksi? Yrteiksi? Onkohan ok juoda kamomillateetä? Ruusunmarjateessä näyttäis olevan jotain kiinanlehteä tms, onkohan se turvallista? Mä juon montaa eri teetä joka päivä, enkä millään haluais vähentää tai juoda vaan "tavallisia". Noissa ei oo kofeiinia, et on siinä mielessä ainakin turvallisia.

Meille tulee ikäeroa 2v 3kk noinsuunnilleen :)

Me laitettiin aina sitä mukaa kun esikoiselta jäi pieneksi niin talteen ne hyväks havaitut vaatteet ja loput myyntiin tai kierrätykseen. Eli tarpeeksi on vaatetta ja tavaraa valmiina :) mut pakko on tulevalle ostaa jotain "omaakin" :)

Harmi kun ei täällä päin ole muita yksityisiä lekureita kuin tuo Mehiläinen, missäköhän ois seuraava lähin... Ei oo millään varaa mennä tonne ultraan :(
Tsemppiä muille ultraan menijöille! :)

Voikaa hyvin!
tömpsis ja persikkabanaani 7+2 (noin paljon jo?! :heart: )
 
Tömpsis: Just tänään (tai no eilen, kun toi vuorokausi taas jo vaihtu) kysyin neuvolassa tosta yrttiteen juomisesta, koska mä taas rakastan yli kaiken ruusunmarja-vadelma-teetä. Sitä saa kuulemma juoda ja muutakin hedelmä ja marjateetä. Rooibosta ei saa juoda. Hibiscuksesta eli kiinanruususta en kysynyt, mut sehän on siis kukka, joten en usko sen olevan vaarallinen. Mut jos epäilyttää, niin voit tarkistaa sen vielä neuvolasta :)

Lisäksi, kun olin jostain bongannut sellasen, et pastoroituakaan tuorejuustoa ei sais syödä, jos se paketti on ollu kauemmin auki, niin neuvolassa vahvistivat, että noin viikon ajan uskaltaa syödä pastoroitua ja avattua tuorejuustoa. Ja homejuustoa saa laittaa pizzan päälle, se kun on jostain syystä himottanut mua tässä viime aikoina.

Tänään iski ihan hillitös salaatin himo, joten ostin Rainbown valmiiksi pilkotun salaattipussin, joss oli caesar-kastikkeet mukana ja siihen lisukkeeksi kirsikkatomaatteja. Namskis! Mutta jostain syystä lihat ällöttää nyt. Eli ei tullu mieleenkään ostaa kanaa siihen salaattiin. Mä syön oikeesti kohta vaan satsumia ja kirsikkatomaatteja. :ashamed: Leipäkin on alkanut tökkiä. Kertokaapa jotain ehdotuksia, mitä vois koittaa syödä, kun tulee kohta aika yksipuolinen tosta ruokavaliosta. Kaikki vaan ällöttää : /
 
mulla oli viime raskaus tosi vähäoireinen, varsinkaan pahoinvointia ei ollut just ollenkaan, ja poika olis ollut. esikoisesta sitten taas oli tämmöstä samanlaista ellotusta pitkälle yli rv20 ja hän on tyttö :) eli mulla on tähän mennessä pitänyt paikkansa toi, että tytöstä on pahoinvointia ja pojasta ei..

eilen oli vähän parempi päivä ja ei ollu niin paha olo eikä turvottanu niin pahasti, kun oli toiset farkut jalassa :D enpä taida siis enää käyttää niitä tiukempia.. mun on kyllä pakko syödä 2-3 tunnin välein tai yhtäkkiä iskee ihan hillitön nälkä ja kuvotus. töihinkin joudun nyt ottamaan aina jotain naposteltavaa siihen pöydälle.. kertokaas mikä olis sellasta hyvää ja suht täyttävää pientä?

näin viime yönä unta, et oltiin siellä varhaisultrassa ja kaikki oli hyvin.. alkio vastas viikkoja eli 7+0 ja syke näkyi.. nyt jännittää vieläkin enemmän, et oliko enne uni vai tuleeko ihan päinvastaisia uutisia :S

jen_ni ja pähkinä 7+0 POKS!
vaihdoin sittenkin möhkiksen pähkinään :p
ps. nyt yhtäkkiä sitä havahtuu et onpas aika kuitenkin mennyt nopeesti.. nyt jo 8.raskausviikko ja 3 viikon päästä poksuu jo 10+0! :O
 
Huomenta! Täältä innokkaana on hyppäämässä mukaan annamay seitsemän yrityskierron jälkeen toista lasta odottelemaan! Vielä ollaan niin alussa että joka päivä on jännittämistä, mutta toivotaan että pikkuinen pysyy kyydissä mukana!
Tänään 4+2 ja ekan kerran meinasin oksentaa jo viikonloppuna ja aamu on pakko käynnistää appelsiinilla että en oksenna.... Innolla odotan mihin sfääreihin tämä pahoinvointi kehittyy kun nyt on jo näin kovat oireet :D Esikoisesta vastaavat oireet alkoivat joskus vasta viikolla 7. No, ehkä se on vain hyvä merkki, toivottavasti asiat ainakin edistyvät...

Iloista odotusta kaikille :)
 
  • Tykkää
Reactions: Na-dene
Annamay: Mulle tuli ihan puskista toi sun (teiän) plussaus, kun en oo nyt ehtiny yhtään vauvakuume puolella käydä tän gradukiireen keskellä: Mahdottoman paljon onnea!!! :heart: Eli teillä todellakin oli kaikki tarvittava mukana tässä kierrossa ;) Tervetuloa joulukuisiin! :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: annamay
Tuplat ois joo ihan kivat tälläin ajateltuna, mutta todellisuus ois toista laatua, varsinkin kun kotona on jo yks ylivilkas taapero :D Mutta en mä usko että mä oon se joka ne tuplat saa, vaan ennemmin uskon siihen että digitesti vaan näytti vähän suurempia viikkoja, onhan siinäkin se pieni mahdolllisuus ettei näytä totuutta :D Täällä kanssa testattu vähän useemman kertaa, siltikään meinaa oikein viel oikeesti tajuta että raskaana ollaan, vaikka tuossa digissä se lukikin. Ehkä se siitä sit pikkuhiljaa.

Oireettomasta raskaudesta syntyi poika, eli mun kohdalla ainaskin tuo piti paikkaansa että oireeton on poika. Saas nähä miten nyt käy tällä kertaa :)

Tervetuloa annamay !

Nomppeli ja Hipsu 4+4
 
Oireeton raskaus oli täällä tyttö!

Tietääkö joku muuten, kontrolloiko kela jotenkin yksityisen perhepäivähoidon hoitoaikoja? Kun täällä kunta maksaa vähintään kuuden tunnin päivistä hoitolisää niin et yksityinen hoito on hyvin halpaa, niin saako ne jostain tietää jos lapsi onkin lyhyempiä päiviä tai pitkiä aikoja pois hoidosta?
 
Huomenia!

Ikäerosta,meillä esikon ja kuopuksen välillä 1v7kk ja nyt tähän uusimpaan tulis 6v3kk ja 4v8kk. Mun mielestä kahden ensimmäisen pikkulapsiaika ei ollut kamalan rankkaa,vaikka molemmat olikin vaipoissa. Molemmat kuitenkin olleet tosi kilttejä,helppoja vauvana joten varmaan siks jäänyt ihan hyvä muisto siitä ajasta. Nykyäänhän nuo ensimmäiset tappelee jatkuvasti! Eli se ihana pikkulapsiaika on todella muisto vain! Joojoo,kyllä ne on välillä parhaita kavereitakin keskenään :heart:

Hoitojärjestelyt,meillä molemmat pojat olleet koko ajan kotihoidossa,eivät päiväkodeissa tms siis ollenkaan. Molemmat ovat kyllä käyneet kerhossa 3 vuotiaasta asti,joten ikäistään seuraa saavat. Jos nämä olisivat päikkärissä kun uusin tulokas syntyy,niin antaisin niiden varmaan ollakin,ainakin pari,kolme päivää viikossa,jotta saavat sitä huomiota. Äitillä menee kuitenkin tosi paljon aikaa vauvaan ja väkisinkin vanhempien lasten huomioiminen vähenee :|

Raskausoireet Mulla on kaikki raskaudet olleet lähes oireettomia. Hiukan väsymystä ja ehkä pienenpientä ellotusta,mut muuten tullut "vaivoja" vasta loppuraskaudessa. Molemmat syntyneet ovat poikia. Toisaalta,ystäväni raskaus oli myöskin "oireeton",mutta tyttö tuli. Ja serkkuni kahdessa raskaudessaan oksensi KAIKEN mitä alkuraskaudessa söi,ja tulijat olivat molemmat poikia. Joten itse en ainakaan usko tuohon,että oireiden perusteella vois sukupuolta ennustaa.
Tai ylipäänsä,vatsan perusteella tai vauvan liikkeiden tai äidin ulkonäön. Ihan hauskojahan ne on,varsinkin kun läheiset sitten arvuuttelevat kilpaa vauvan sukupuolta. Mutta ennustaa niiden perusteella ei kyllä voi,sori vaan :p

Onko muilla sellaista,että hengästyy ?? Siis ihan "turhaan"? Mä hengästyn ihan ihmeellisesti nykyään...jos vaikka kumartelen pari kertaa,niin oon ihan ku lenkiltä tullu :confused: Mä tiedän,että mulla on huono kunto,koska en harrasta muuta liikuntaa kuin "pakolliset" lasten kanssa. Mut en mä ennenkään ole tollain hengästynyt! Ja aika kumma,koska tupakoinnin jätin kaks viikkoa sitten. Asteittain kylläkin,et eka vähensin roimasti ja nyt reilu viikon ollut täysin ilman. Miks se näin päin menis,että tupakoidessa ei hengästyis ja nyt lopetuksen jälkeen hengästyn...??? :stick:

Tänne ei sen kummempia,neuvolaa en vieläkään ole varannut..kyllähän sen ehtii. Ja kun uudelleensynnyttäjillä vissiin on kuitenkin myöhemmin se eka neuvola. Menis varmaan tonne toukokuun loppupuolelle joka tapauksessa. Varhaisultran ajattelin ehkä sitten varailla,kun saan kuulumiset sieltä Perhe-Artesta :)
Blaah,kun aika menee hitaasti!!

NuNutin ja Taneli 4+4

ps. jen_ni,taidan laittaa sulle viestiä tosta fb-ryhmästä!
 
Joo olen kyllä huomannut saman, että hengästyn paljon helpommin kuin normaalisti, siihen ei nykyään paljon vaadita! :O

Jotain pieniä ja täyttäviä ruokavinkkejä olisi tosiaan mukava kuulla, oma ruokavalioni on nyt jonkin aikaa koostunut pääsääntöisesti niinkin monipuolisista aineksista kuin satsumat ja mustikkakeitto :whistle:
 
NuNutin Kiva kuulla että tuo 1v 7kk ikäero on teillä ollut hyvä juttu, tänne olisi tulossa samanlainen jos kaikki menee hyvin. :)

Na-dene Kiitos onnitteluista! Oon niin innoissani että pääsin kuin pääsinkin teidän kanssa samaan plussa-aaltoon :) Vaikka aika varuillaan tässä vielä kokoajan kyllä on... Onkos Kaislanen tässä samassa ketjussa? En vielä ehtinyt lukemaan läpi.

Eilen kävin shoppailemassa vähän uusia vaatteita ja mukaan tarttui jo yksi äitiysmekko alennusmyynnistä. Mutta muuten koitin ostaa semmosia tavallisia vaatteita joihin saa mahan hyvin piiloon ja jotka menee sitten pidemmälle raskautta, mutta silti ei ole äitiysvaatteita, jos vaikka raskaus meneekin kesken. Milläköhän viikoilla toinen raskaus rupeaa näkymään? Mulla on syvät vatsalihakset vielä tosi huonossa kunnossa esikoisen odotuksen jäljiltä kun en treenannut niitä kuntoon tässä välissä :/ Nyt mietinkin että minkähänlaista liikuntaa sitä kannattaisi harrastaa? Voiko salilla käydä ihan normaaliin tapaan? Pelottaa ihan sikana että rupsahdan lopullisesti toisen odotuksessa :D Esikoisesta jäi onneksi vain kaksi kiloa, mutta tosiaan noi vatsalihakset on ihan järkyttävän huonossa kunnossa ja selkäongelmat vaivasivat jo ennen plussaustakin...

Mulla on myös vähän ongelma ton ruuan kanssa, ei onneksi vielä pahasti. Hapankorppua oon vetänyt parin päivän aikana jo melkein paketillisen. Eilen illalla iski ihan sairas päänsärky ja istuin pimeässä makkarissa ja mies toi mulle sinne hapankorppuja joita sitten sielä pimeässä puputin. Naurettiin että tätäkö tämä nyt sitten taas on :D Ja sitten appelsiinia... Mistäköhän löytäisi jotain herkullisia ohjeita joita tekisi mielikin... Mitään kovin raskasta ei ainakaan voi kuvitellakaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Na-dene ja Saru.
Ihan ekana annamay ihanaa että säkin pääsit tänne :)! Ja täällähän minä. On ollut vaan niin paha olo ja väsymys että vähän on jaksanut kirjottaa. Yhtä matkaa kuljettiin ja nyt näemmä taas kuljetaan jeeee!! onnea! Mulla oli kyllä sellai tunne että nyt se sullakin nappaa :heart: ihan parasta!

Muakin mietitytti eilen tuolla jumpassa kun taas väännettiin niin hiki hatussa, että mitähän kaikkee on turvallista tehdä tässä vaiheessa. Tehtiin selkälihaksia mahallaan niin mietin sitäkin, että kuinka pitkään saan edes tolla tavalla mahalllaan rehkiä. Oe voe.

jen_ni mä tilasin jo bolakorun viime syksynä kun se on niin aivan ihana ja ihmeellinen. Lisäksi kaverin muksu kun on ollut mulla hoidossa niin hän ainakin on ihan haltioissaan siitä korun helinästä :). Toimii siis myöhemminkin.

Na-dene kiva että neuvolassa meni hyvin! Mä odotan omaani innolla. Jännittää vaan. Mites ihmisillä on muuten ollut ekassa neuvolassa mies mukana? Mulla puhelimessa sanottiin aika tiukasti, että miehen ois kanssa tultava mukaan, kun vähän olin että hankala sen on töistä päästä.

Hyvä muuten kun joku tosta teestä mainitsi. Pidän clipperin teestä todella paljon, mutta yhdessä ainakin mitä oon aiemmin juonut näky olevan sitä rooibosta.

Täällä on kanssa vatsa ku ilmapallo ja viime yönä olo sen mukanen. Muutenkin kyllä olo on viime aikoina ollut melko huono. Kun ei ois niin hurjan väsyny koko ajan.
 
Raskausoireita ei juurikaan ole, kuten ei kyllä ole ollut aiemmissa neljässäkään alkuraskaudessa ollut. Kyllähän ne närästykset yms. tavalliset vaivat aina sitten jossain vaiheessa alkaa. Oksentanutkaan en ole varmaan koskaan. Ilmaa tosin tahtoo kertyä mahaan varsinkin iltaisin.

Hankintoja en aio tehdä vielä pitkään aikaan, tosin olen säästänyt kaikki vauvan vaatteet ja kaikki muutkin tavarat. Tytölle ei juuri vaatteita kyllä olisi sillä meillä tyttö täyttää jo 13 v, joten kaikki tytön vaatteet on tullut annettua pois aikoinaan ja sitten on kolme poikaa :) Nuorin poika täyttää ihan kohta 3 v. Kyllähän sitä vähän tyttöä toivoisi vaikka poikakin kyllä olisi ihan yhtä rakas <3 Sukupuolta ei aiota selvittää kuten ei koskaan aiemminkaan. Meistä se on sitten aina kiva ylläri että kumpi sieltä tulee :)

Työsopimus minulla loppuu heinäkuussa, esimies on kyllä luvannut että se jatkuisi, mutta silti vähän pelottaa että jos saavat kuulla raskaudesta niin jatkuuko tuo. Työni on kyllä välillä vähän fyysisestikkin raskasta joten täytyy nyt katsoa miten tämä menee...

Eea tekee ihania vaatteita! :)

Ensiviikon ultra jännittää että näkyyköhän tuolla mitään. Varasin jo ensimmäisen neuvolankin joka 6.5.

Kahvin juontia varmaan tulisi vähentää, mutta kun se on niin hyvää :) Täytyy varmaan koittaa alkaa juomaan teetä.

Vitamiineja syön tällähetkellä kalaöljykapseleita ja ladyvita mama vitamiineja.
 
Kaislanen harmi kuulla että sulla on kurja olo :( Ihanaa kuitenkin että oot pystynyt ja jaksanut käydä jumppaamassa, kyllä se maksaa itsensä takaisin kun on peruskunnosta pitänyt huolta raskausaikanakin! :) Mä ainakin makoilin vielä joskus viikolla 19 ulkomailla hieronnassa mahallani. Vähän kyllä jänskätti mennä hierontaan, mutta hieroja lupasi hieroa niin ettei vauva lähde syntymään :D Ja joskus viikolla 8 ajoin cartingia :D miten musta on tullut tämmönen jännittäjä kun nyt tuntuu kauheelta että miten oon koskaan uskaltanut! Onneksi kaikki meni hyvin loppuun asti.

Ei siellä neuvolassa kyllä oikeasti mitään niin ihmeellistä ekalla kerralla ole että olisi katastrofi jos mies ei töistä millään pääse. Se tietysti on hyvä että on kahdet korvat niin on helpompi muistella että mitäs siellä sanottiinkaan. Muistaakseni siellä puhutaan lähinnä siitä mitä saa syödä ja mitä ei, vitamiineista jne. Ja sitten meillä ainakin pitää täyttää jo valmiiksi joku alkoholinkäyttö-lomake. Varmaan ne haluaa vähän saada tuntumaa että mikä "meininki" perheellä on, minkälaiseen perheeseen vauva on tulossa. Soittelin jo tänään itsekin neuvolaan ekaa käyntiä varatakseni (kun piti sinne soitella muutenkin esikoisen asioissa) ja nyt sanottiin vain että isä saa tulla jos haluaa.

Tsemppiä, Kaislanen! :heart:
 
Mä oon kyllä aina ihmetellyt miks miehen pitäis olla siellä neuvolassa mukana. Mun mies on mahtava isä, on ollut molempien odotuksesta tosi innoissaan, mut en mä kyllä sitä neuvolaan oo ottanut. Kerran se oli esikoista odottaessa kun oli joku koko perheen terveystarkastus ja se oli varmaan ihan kivakin et sai ees kerran ne sydänäänet kuulla, mut muuten katsoin ettei ehkä ole tarpeellista sen olla kuuntelemassa supistuksista, pissan proteiineista ja verenpaineista. Tottakai ymmärrän, että jotkut naiset kokee tarpeelliseks, että mies aina on mukana.

Kiinnostais tietää et ne, joilla mies on joka käynnillä mukana, niin käykö ne pariskunnat yhessä myös vauvan kanssa neuvolassa? Tai siis kun luulis, että oikeesti se olis kiinnostavampaa kun ne äidin kohdunpohjakäyrät. Ultrissa meillä mies kyllä oli mukana molemmissa. Saa nähdä miten tässä käy, kun ei ajateltu kertoa tästä ennen ekaa ultraa juuri kenellekään, niin se voi se hoitopaikan hommaaminen olla sit vähän hankalaa, kun lastahan ei sinne ultraukseen saa viedä...

Hengästyminen on hirveää täälläkin. Sitäpaitsi se on jotenki oudon valikoivaa: saatan olla ihan happi lopussa kun kävelen kotona portaat, mut sit ylämäkipyöräily juna-asemalle onkin yllättävän kevyttä.

Eikös se niin tuon liikunnan kanssa ole, että mitä vaan voi jatkaa suunnilleen siihen saakka kun raskaus näkyy, paitsi jotain olikos se laitesukellusta? Mulla on tosiaan toi taitoluisteluharrastus, onneks se jää kesätauolle varmaan niillä nurkin kun muutenkin pitäis lopettaa. Viimeks luistelin varmaan jonnekin viikolle 16, sit alko jo pelottaa kaatumis- ja törmäysriskit. Pakko on kyllä jotain keksiä tilalle, esikoisesta lopetin semmosen kunnon liikunnan varmaan ihan liian aikasin, kun rupes herkästi supistelemaan. Toisaalta ylienerginen koira ja ylienerginen lapsi, iso talo ja piha pitää aika hyvin liikkeessä :)
 
  • Tykkää
Reactions: annamay
Joo laitesukellusta ei saa harrastaa enää lainkaan plussauksen jälkeen, siinä on suuri epämuodostumien riski. Terveisin yksi innokas sukeltaja, jonka kesän sukellusreissusuunnitelma meni uusiksi. =)

Mun mies on tulossa mukaan (ekaan) neuvolaan, mutta on varmaan ihan tyhjän panttina siellä kun ei edes ymmärrä kaikkea. Kysyin englanninkielentaitoista terkkaa, mutta ei kuulemma ole ketään, joka puhuisi sujuvasti... Joudun siis tulkkaamaan lennossa, kuten lähes aina.

Tänään on sitten se "tuomiopäivä" eli saadaan ultrassa kuulla, onko alkio elossa vai ei. Jännittää, pelottaa... toisaalta sitä huonojen uutistenkin mahdollisuutta on ehditty jo vähän sulattelemaan, eihän sillekään sitten mitään voi. Toivotaan kuitenkin parasta.

Kengu & Ruu 7+1
 
Viimeksi muokattu:
Mäkään en usko noihin juttuihin, että oireiden perusteella voisi arvuutella, kumpi on tulossa. Hauskaahan se silti on! :) Meillä on jo poika, joten mä en oikein osaa kuvitella, että meille tulis tyttö... Tavallaan toivon salaa tyttöä, mutta jos tulisi toinen poika, olisin silti ikionnellinen. :heart:

Mä en ymmärrä, miksi miehen pitäisi olla mukana ekalla neuvolakäynnillä?... Okei, saatan ymmärtää jos kyseessä on ensimmäinen lapsi, ehkä ne haluaa siellä neuvolassa nähdä molemmat vanhemmat ja varmistaa, että molemmat saa kaikki tarvittavat tiedot jne. Meillä mies oli mukana esikoisen aikana ehkä parilla neuvolakäynnillä silloin myöhemmillä viikoilla, kun kuunneltiin sydänääniä. Ekalla käynnillä ei ollut, koska oli silloin reissussa. Tälläkään kertaa ei ole tulossa ekalle käynnille, koska jää kotiin esikoisen kanssa. Kaikissa ultrissa mies sen sijaan oli mukana ja tulee varmaan nytkin, jos löytyy esikoiselle hoitaja.

Yksipuolisesta ruokavaliosta: Mä oon kuullut joskus tällaisen, että kyllä se kasvava vauva ottaa kaiken sen, mitä tarvii. :) Se on sitten se äiti, joka jää ilman ja joka kärsii... Meillä kun oli tuo yrjötauti kylässä, yritin ajatella koko ajan, että pääasia että syön edes jotain. Vieläkin mennään aika yksipuolisella ruokavaliolla, kun juuri mikään ei tahdo maistua. Sit kun viikoissa mennään eteenpäin, on toki tärkeää kiinnittää huomiota siihen, mitä syö.

Onkos ultrassa käyneillä jo uutisia kerrottavana? :) Peukut pystyssä täällä! :)

Merve 6+4
 
Täällä ollaan edelleen sen väsymyksen ja pahoinvoinnin kourissa. Tosin tänään on ollut paljon parempi olo ja ehdin jo siitäkin huolestua pahemman kerran :D Tänään tein myös sen Gendermakerin testin ja aika selvä tyttötulos tuli. Eri asia on, uskonko siihen tipan vertaa... Hauskojahan noi on.

Paljon tsemppiä kaikille ultraan meneville, jännitän teidän puolestanne! :)

Aina_ 5+5
 
Meillä mies pääsi mukaan parille käynnille odotusaikana ja ihan alussa kun vauva oli syntynyt ja mies oli vielä isyyslomalla. Sen jälkeen neuvolantäti on aina viitannut että kun "teillä mieskin osallistuu niin upeasti" vaikka tosiaan ihan vain sen muutaman kerran on mies ollut mukana :D Mutta kyllähän se osallistuukin oikeasti hienosti täällä kotona. Mutta jotenkin enää en koe mitenkään tarpeelliseksi että mies olisi mukana käynneillä, tietysti ultrassa on kiva olla henkisenä tukena kun siellä niitä isoja asioita tulee esiin. Jos raskaus etenee hyvin, mietityttää myöskin tuo hoitopaikan järjestäminen. Ehkä keksimme vain jonkun tekosyyn mihin menemme ja annamme esikoisen mummolaan... Siskolleni ajateltiin kyllä että kerrotaan heti kun tulee sopiva tilaisuus, koska tuntuu siltä että hänelle haluan sitten kyllä puhua myös siinä tilanteessa jos saan keskenmenon.

Tsemppiä Kengun ultraan! Toivotaan upeita uutisia! :) Harmi ettei englanninkielentaitoista terkkaa ole teille löytynyt. Olisi se kuitenkin isällekin tärkeää saada tunne että otetaan mukaan. Mutta onneksi varmasti ainakin synnytyssairaalassa sitten osataan :) Luulisi ainakin...

Aina_ Mielenkiintoista että jo kuudennella viikolla voi testata sukupuolta! Hyppäsin ketjuun kesken kaiken joten pahoittelen jos olet jo selittänyt, mutta miten se toimii ja miten luotettava testi on? Me ehkä pidämme sukupuolen yllätyksenä, mutta olisi mielenkiintoista kuulla :)

Muoks. Ja niin, mut voisi lisätä listaan, neuvola olisi toukokuun lopulla, eli annamay N 23.5. ja LA olisi 24.12.! Ja 2. lapsi kyseessä :)
 
Viimeksi muokattu:
annamay Käsittääkseni noi testit mittaa virtsasta testosteronia. Kai niillä on joku raja, jonka ylimenevät testosteronimäärät tarkoittaa poikaa ja alimenevät tyttöä :) Ainakin tälläistä tietoa löysin netistä. Ja tää Gendermaker on tietääkseni ainoa testi, jonka kanssa voi testata jo viikolta 6 alkaen. Oisko ollut Intelligender vai mikä, kun testaa viikolta 10 alkaen :) Tällä mun testillä on kuulemma luotettavuutta sen 80%, mitta epäilen suuresti. Oli miten oli, testeissäkin on maininta siitä, että ne ovat leikkimielisiä, kuinka yllättävää :D
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: annamay
Heippa kaikille!

Hurjaa vauhtia täällä kyllä tulee juttua, viikko on hurahtanu niin nopeaa, että oon vain ehtinyt pikaisesti lueskelemaan teidän juttuja.

Ensiksi pahoittelut ja voimia 3kerta suuresta menetyksestä :hug:

Sitten vähän omia kuulumisia varhaisultrasta, jossa siis käytiin tänään. Kyllähän siellä 8 mm mittanen sikiö köllötteli oikeassa paikassa :heart: Koko vastasi viikkoja. Sydänäänetkin näkyi ja kuului hyvin. Kuviakin saatiin monta mukaan :heart: Jotenkin tästä raskaudesta tuli nyt paljon todellisempi, ku omin silmin näki, että kyllä siellä masussa joku asustaa.

Hankintoja en ole tehnyt vielä lainkaan. Meidän pitää ostaa kaikki, koska tämä on ensimmäinen lapsi eikä mitään ole ennestään. Mutta onhan tässä vielä aikaa shoppailla =)

Stormy 7+0 POKS!
 

Yhteistyössä