Joulukuun tonttuset 2013 *KEVÄT*

Hei!
Ajattelin nyt tulla kirjottamaan tännekkin, kun ketjua oon tässä jo viikon verran lueskellut. Täällä suht. tuore plussannut 23-vuotias neiti, ensimmäisestä raskaudesta kyse. Plussasin viimeviikon alussa ja ensiviikolle varattu yksityiselle varhaisultra ihan vain tarkistuttamaan että tuolla todella joku on, toivon todella että jotain näkyy. Nyt omien laskujen mukaan 5+3 menossa (voi toki heittääkkin), eli ultrassa olisi sitten jo 6+4 ensiviikolla. Huh! Ja neuvolakin varattu, ensimmäinen käynti ensikuun puoleen väliin. Tuo nettilaskuri näytti lasketun ajan 23.12. eli aikamoinen joululahja tulossa :D ilmoitan myöhemmin ultran/neuvolan jälkeen mikä lasketuksi päiväksi tulee niiden mukaan.

On tämä niin jännää ja ihanaa, itse kun olen jättänyt pillerit pois n.10kk sitten ja nyt tärppäsi ensikertaa! Mitään pahempia oireita ei ole, tuntuu että tämä tieto raskaudesta on vain piristänyt mieltä ja virtaa on (ainakin vielä toistaiseksi) jopa enemmän kuin ennen! Ihanaa kevättä kaikille =) :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Helena2013
Joku kissanhiekoista kyseli niin se homma kuuluu yhä mulle, mut meillä tosin on sisäkissa ja kyselin tosta toksoplasmoosista neuvolassa, niin ilmeisesti tarttuu vaan ulkokissoille, kun käppäilee ulkona mullassa. Näin ainaki ymmärsin?
 
Heippa ja tervetuloa taas uudet <3.

Meillä kissanhiekat vaihtaa mies. Ihan itse valveutuneena sanoi että et sitten koskekaan tohon kissavessaan ku luin että hohhoijaaa mitä kaikkea sitä onkaan. Meilläkin kyllä sisäkissat. Oon kohta lähdössä ekaan neuvolaan niin pitääpä tiedustella siellä asiasta kanssa.

Uusi jees ruoka täällä: Porkkanapihvit! Kivasti uppoo vaikka vähän ellotteliskin, kun eivät haise lihalle tai muutenkaan. Ovat niin pehmeitä että menee helposti kurkusta alaskin. Illalla aattelin syyä dippivihanneksia :)!
 
  • Tykkää
Reactions: annamay
Dippivihanneksia... Pakko saada! :cool: Mulla tökkii lämpimissä ruuissa jopa nuudelit ja pelkkä ruuan ajattelu saa aikaan pahan olon, mut viime yönä tuli kamala himo Saarioisten(?) kermaiseen kanaruukkuu enkä edes tiedä oonko koskaan kyseistä ruokaa syöny. Kaikkein kuvottavimmat on tällä hetkellä kananmuna ja muusi.. Muusi oli ihan alussa suurta herkkua, mut kerran tuli ylös ja sen jälkeen ei oo kyllä tehnyt mieli. :ashamed: Saa nähdä mitä sitä keksii ruuaks, kun kaiken ajattelusta tulee huono olo.
 
Tervehdys vaan uusille taas! Kohta on koko joulukuu täynnä! ;)

Kissanhiekoista,meillä oli kissoja kun esikoista odotin ja silloin mulle sanottiin,että kunhan pesee kädet huolella homman jälkeen,niin voi sen astian siivouksen tehdä. Ja kai nyt ihan muutenkin ihmiset pesee tollaisen homman jälkeen kätensä,eikä vaan raskaanaollessaan ?? :O :confused:

Mullakin on sit ilmeisesti toi pahoinvointi alkanut...tai mielummin sitä toivon kun mitään vatsatautia. Eilen alkoi KAIKKI hajut kuvottaa,muutamat kerrat piti yökkiä. Tänään jo kävin halailee arabiaa,mut mitään en ulos kyllä saanut. Pahin yököttäjä on meetvursti ja jauheliharuuat :x

Kotidopplereista, mistä te olette niitä ostaneet,minkälaisella hinnalla? Ja minkä merkkisiä teillä on? Ennen niitä oli markkinoilla ehkä kolme,nykyään kai pilvin pimein :whistle: Enkä oikein niistä mitään tiedä,kun en ole koskaan sellaista omistanut. Joten,suositelkaapa! :popcorn:

NuNutin ja Taneli 5+4
 
  • Tykkää
Reactions: Helena2013
Dopplerista meillä on Angelsound Doppler ja sillä kuului raskausäänet hyvin pari viikkoa sen jälkeen kun ne oli neuvolassakin saatu kuulumaan. Aluksi en osannut etsiä sykettä ja muutaman illan haltioituneena taisin kuunnella omaa pumppuani kunnes se oikea pikku pikajuna löytyi :D (tämä siis esikoisen odotuksessa). Kaksi vinkkiä antaisin kotidopplerin käyttöön: 1) älä testaa liian aikaisin jottet panikoidu 2) vauvan sydänääni on todella nopea jumputus, selvästi omastasi erottuva :)

annamay 5+2

Muoks. katselin että ainakin raskauskeijun sivuilla on myynnissä samanlaista kuin meillä on, hinta 32e.

Ja lämpimästi tervetuloa ja onnea uusille! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille ja tervetuloa uusille :wave: Joulukuu on täyttynyt kivasti odottajista ja kohta seuraavien LA:t taitaa siirtyä jo ensi vuoden puolelle!

Mulla oli tänään eka neuvola, mieskin oli mukana. Hirmunen kasa saatiin kaikenlaisia lippuja ja lappuja. Terkka oli onneksi ihan mukavan oloinen, joten kerrasta jäi hyvä fiilis. Eka neuvolakerta koostu juttelusta, taustatietojen keräämisestä, verenpaineen ja hemoglobiinin mittauksesta yms. Np ultra on 23.5 ja seuraava neuvola 6.6.

Mitäs mieltä ootte muuten hiustenvärjäyksestä raskausaikana? Tänään kysyin asiaa neuvolasta ja se täti sano mulle, että he sanoo neuvolassa, että se on jokaisen oma valinta. Eivät ryhdy suosittelemaan eikä kieltämään. Olen aina hiuksiani säännöllisesti värjännyt, niin en kyllä viittis 9 kk juurikasvua kasvattaa...

Stormy 8+0 POKS!
 
Liitympä minäkin Tonttujen odotteluun :)

Laskettuaika ei ole vielä satavarma 6-14 joulukuuta mutta se saadaa tietää neuvolassa tärkeämmin..aika sinne varattu 10.5. ikä olisi 25 ja ensimmäinen lapsi..kätilöopistolla ajattelin synnyttää :)
 
Stormy: Mä ainakin eilen varasin kampaajan, kun tukka on ihan järkyttävä jo. Ja kampaajalta kun asiaa kyselin, hän totesi että on heillä työntekijätkin raskaana ja värejä ym. käsittelevät. Ja eihän se väri siellä päänahassa oo kun puol tuntia. Toki tämä asia varmasti jakaa mielipiteitä, mutta koska oma hiusten väri on luonnostaan jotenkin niin harmaa, niin aion laittaa väriä siihen. Teen sen vaikka vähän normaalia harvemmin.

Onhan se hyvä, että asioista varotellaan neuvolassa, mutta jotenkin tuli sellanen olo, että mitään ei saa tehdä, jos neuvolaa uskoo sanatarkasti kaikessa. Mulle sanottiin neuvolassa, että ehdottomasti ei saa vaihtaa kissanhiekkaa, mutta olen kyllä laatikkoa siivonnut. Joskus on kädessä kertakäyttöhanskat, joskus vaan pesen hyvin melkeen kyynerpäihin asti kädet ja käytän vielä käsidesiä sen jälkeen. Kai tuo nyt riittää, kun en kuitenkaan paljain käsin niitä kikkareita sieltä kerää. Ja meillä myös siis kokonaan sisäkissat, jotka ulkoilee ainoastaa parvekkeella.

Lisäksi kuulemma nyt jo pitäisi alkaa välttää painavien juttujen nostelua, kun voi kuulemma aiheuttaa painetta kohdun seutuville. Varmasti totta tuokin, mutta kai tähänkin vaikuttaa se, millainen tausta nostelun kanssa on. Käyhän jotkut pumpissakin vielä ihan viimeisillään. Joten ehkä sellanen rytkivä nostaminen on huono juttu, mutta oman voinnin mukaan voi varmaan mennä.

Doppleria ei ole enkä aio hankkia :) Jotenkin en koe sitä tarpeelliseksi. Ja olen just sellanen luonne, että jos en heti sykettä löydä alan panikoida, että kaikki ei olekaan hyvin. Toki mulla on se etu, että se YTHS:n gyne sano, että jos epävarmuus iskee, että onko kaikki kunnossa, niin sinne vaan ja hän katsoo. :)

Nunutinta komppaan ihan täysillä noiden pahimpien yököttäjien suhteen: jauheliha (se haju kun sitä paistetaan :$) ja meetvursti myös. (Mies vielä lämmitti leivän, jossa sillä oli metukkaa... hyi yök! :$)

Ja uusille tervetuloa :wave: tosiaan ihanaa, kun on lähes joka päivälle joku odottaja ja uusimmat menee LA:n kanssa jo niin joulu-tammikuun rajalla, että :) (Tammikuiset alottaa kohta jo oman ryhmän... ) Ja erityiset tervetulotoivotukset piinailukaverille, Helenalle. Kiva kun liityt porukkaan :heart:


Tätä ei nyt ehkä kannattais sanoa ääneen, mutta tänään on ollu pahoinvoinnin kanssa paljon helpompi päivä. Tosin illalla varmaan taas alkaa etoa. Mieskin jo tossa on vähän huolissaan ollu, että onko tällanen huonovointisuus, kyökkäily ja oksentaminen normaalia. Totesin taas, että kuuluu asiaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: Helena2013
dopplerista mulla on JPD-1008, siinä on näyttö sykkeelle ja on kyllä hyvä laite. Taisi olla jotain 60€ luokkaa, mutta on ollut muillakin lainassa joten kestänyt hyvin käyttöä. Siitä kuuntelusta vielä sen verran että mä ainakin alkuun kuulin (noin rv9) sellaista nopeaa viuh viuh.. ja luulen että ovat istukan viuhunoita kun istukka oli edessä. Sit tosiaan kun se oikea syke kuului niin kyllä sen erotti omasta selvästi.. joku sanoo että kuulostaa vähän hevosen laukalta ja joku että junalta tsukutsuku...

Mua ällöttää meidän pyykinpesuaineen haju! Pitää vissiin vaihtaa merkkiä kun oksettaa kaikki vaatteet kun on sillä pesty!
 
Hei jälleen! Ihana lukea täältä hyviä uutisia muiden neuvoloista ja ultrakäynneistä.

Meillä tuli yllätysreissu ja jouduin siirtämään ensimmäistä ultraa! Aluksi harmitti, mutta nythän se ultra on sitten jo huomenna. Eli kenelle lupasin infoilla siitä Lahden Perhe-Arten ultrasta, niin huomenna vasta olenkin menossa :)

Oksentelulta olen onneksi tässä raskaudessa välttynyt, mutta etova olo on koko ajan.. Jostain syystä myös jos näen telkkarissa jotain ruokaa, lehdessä mainoksen uudesta tuotteesta jne, niin heti alan himoitsemaan kyseistä ruokaa! Kaapit täynnä kohta toinen toistaan omituisempia ruokia mitä normaalisti siis en syö :D

Stormy: itse ainakin varasin kampaajan juuri tänään, en halua olla 9kk juurikasvun kanssa! Toki itselläni on raitoja vain päässä, joten tyveä ei yleensä värjätä. Mutta en kyllä sitäkään kokisi ongelmana, en kuitenkaan värjäile hiuksiani niin usein tai muutenkaan käytä ylenpalttisesti kosmetiikkaa tms. Yritän mennä tässä asiassa kuten ruokailuidenkin suhteen: maalaisjärjellä :)
 
Hei vain uusille odottajille! =)
Tulin kommentoimaan tuota ruokahalua... Mun ruokahalu on ihan valtava ja otan aina himmeet kasat syötävää töissä. Puolet on salaattia mutta kuitenkin. Olen huomannut että proteiini- ja rasvapitoiset suolaiset syötävät menis kaupaksi ihan joka hetki klo 17 jälkeen. Sitä ennen ei ole tuollaista "roskaruoka"himoa vaan salaatti menee kaupaksi vallan hyvin. Mut ne suolakurkut joihin olin hulluna viime viikolla, eivät nyt enää iske yhtään! Hedelmistä olen taas, kuten esikoisen raskaudenkin aikaan, himoinnut omenoita. Mutta jos en syö jotain klo 16 aikaan niin voin pahoin koko illan enkä saa syötyä oikein mitään loppuun. Ihme kellotusta. Jotenkin luulen että tää on tyttölapsi, jota kasvatan. Olot ovat niin samanlaiset kuin silloin. Muutenkin on tyttöolo.
Hiusväreistä ja kissanhiekoista luulisin että selviää maalaisjärjellä parhaiten. Omakohtaista kokemusta ei ole muuta kuin että olen käsittänyt odottavien äitien mieluusti luopuvan kissamhiekan käsittelystä. Ilmeisesti se ei ole mikään lempihomma. =)

Vanamo + tintti 8+3(?)
 
Viimeksi muokattu:
NeitiT etusivulta kans bongailin että meillä osuu LA ihan samaan :) meidän esikoinen kylläkin syntyi monta viikkoa etuajassa, joten voipi olla ettei tätäkään tarvitse odotella ihan tuonne saakka. Mikä teille tulee lasten ikäeroksi?

Meillä tulee ikäeroa n. kaksi vuotta. Olisi saanut tulla toinen aiemminkin, mutta ei ne lapset aina tule tuosta vain. Mulle oli yllätys kuinka kauan kesti ennen kuin raskautuminen esikoisen jälkeen oli ylipäätään mahdollista... Imetin esikoista vuoden ikään ja kuukautiset alkoi vasta sen jälkeen. Mutta tietysti aika nopeasti alkoi tapahtua... Sitä on itse vain niin kärsimätön ;)

Täällä ei tosiaan ole juuri mitään oireita. Hieman jännittää, mutta ei tässä muu auta kuin odotella... Mielelläni ottaisin edes jotain oireita ;) tsemppiä kuitenkin heille jotka kärsivät pahoinvoinnista!

Vivie 5+5
 
hiusten värjäyksestä mä ainakin oon värjännyt hiuksia ihan normaalisti myös raskausaikana ja ainakin tuo esikoinen on ihan normaali ja terve :D värjään n.2-2,5 kk:n välein vaikka tyvikasvun takia pitäis kyllä useemmin, mut oon niin laiska varaamaan kampaajaa tai tarttumaan ite väripurkkiin..

dopplerista mulla on myös angelsounds ja huuto.netistä ostin parilla kympillä muistaakseni. sitä geeliä on jäljellä enää ½ purkkia, et pitää ehkä tilata jossain vaiheessa lisää.. tietääkö joku mistä sais halvalla?

mulla ei oo toistaiseks tehnyt oikein mikään ruoka pahaa ja kaikki menee kyllä hyvin alas.. ainoo mikä ällöttää on kahvi! sen ajatteleminenkin ällöttää.. ja ennen tosiaan join sen 3 kuppia päivässä ja nykyään en enää yhtään. nopeesti se jäi pois.. pariin viikkoon en oo juonut tippaakaan.

tällä viikolla on myös väsymys alkanu nostaa päätään.. joka päivä oon ottanu päikkärit n. 18-19.30 ja sit mennyt yöunille jo 20.30-21. nyt parina yönä oon kuitenki heräilly yöllä vähän väliä kattomaan et oonko nukkunu pommiin.. ja aina kello on ollu vast jotain yks yöllä.

se tässä on lohduttavaa, et tietää ettei tätä jatku loputtomiin :) ja jossain vaiheessa tulee taas energinen olo ja jaksaa tehdäkin jotain.. nyt en töiden jälkeen jaksa tehdä yhtään mitään, en edes hoitaa esikoista :( onneks mies hoitaa!
 
Vau, onpa tullut paljon uusia mukaan, lämpimästi tervetuloa minunkin puolestani! =)

Tulen vain nopeasti kertomaan kuulumiset, palailen myöhemmin paremmalla ajalla lukemaan ja kirjoittelemaan lisää. Täällä käyty varhaisultrassa tänään. Kohdussa näkyi yksi sikiö, jonka sydän sykki vahvasti. :heart: Kaikki on siis hyvin ja olo on niin onnellinen ja helpottunut. :heart: Oli niin uskomatonta nähdä se pieni siellä ruudulla. :) Pieni vastasi viikkoja 6+6, mulla kuukautisista laskettuna tänään 7+4. Laskettua aikaa ei lähdetä nyt kuitenkaan muuttelemaan, lääkäri sanoi, että nuo mittaukset voi heittää 4-6 päivää, se on ihan normaalia. Tuli huojentunut olo, kun lääkäri sanoi, että sikiön sydän sykki niin vahvasti ja hienosti, monta kertaa hymyillen toisti sen ja sanoi, että kun sydämen sykkeen on nähnyt ultrassa, on keskenmenon riski enää n. 3-4%. Uskallankohan nyt vihdoin huokaista helpotuksesta ja alkaa nauttia tästä raskaudesta? :) Ensi viikolla ois myös eka neuvola.

Tutkimuksen jälkeen kun kävin vessassa, mulla tuli pyyhittäessä vähän vaaleanpunaista paperiin... ilmeisesti voi käydä noin tuollaisen tutkimuksen jälkeen? Mulla siis tehtiin normaali sisätutkimus ultran lisäksi.

Nyt siivoamaan ja touhuamaan tuon esikon kanssa. :) Kaikille hyvää vointia! :)

Merve ja pieni 7+4
 
Hei,

Täällä yksi pahoinvoiva liittyy mukaan joukkoon.

Tuulimunaraskaus takana lokakuussa. Vähän siitä johtuen kävin gynellä kun menkkoja ei alkanut kuulua. En ole sellaista päiviä laskeskelevaa tyyppiä joten päiviä olikin livahtanut hieman enemmän kuin luulin.....Yllätys oli aikamoinen kun lääkäri totesi, että täällähän on näitä yhden sijasta kaksi :)

Ensimmäisiä odotellaan ja hieman kauhistuttaa jos pieniä tuleekin kaksi kerralla...Laskettu aika 4.12./Maikkis:)
 
  • Tykkää
Reactions: miranenn
En sitten malttanut olla kokeilematta hankkimaan Angel Sounds-doppleria. Hyvin kuului syke omasta rinnasta sekä kohdun tietämillä :) Tosin alakerrassa kuuluva syke taisi olla vaan kaiku omasta sydämestäni tjn., koska syke ei ollut yhtään omaani tiheämpi... :) Ja muuten hyvin toimii laite vesipohjaisella liukuvoiteella, ei kannata lähteä erikseen kallista uä-geeliä tilailemaan.

Saru. 7+5 :)
 
Täällä kans väsymys painaa kovin.. Nukkumaan meen yleensä 21-22, ihan viimeistään 23. Joka yö herään vessaan ensimmäisen kerran 01-02 välissä ja toisen kerran 03-05 välissä. Kasilta ei jaksa enää nukkua, mut koko päivän on ihan tööt.. |O
 
Täällä on kyllä niin vilkasta keskustelu että en taida edes yrittää lukea alkupään kirjoittelulja :D Liityn tuohon facebook-ryhmään vasta vähän myöhemmin, ehkä sitten varhaisultran jälkeen.
Mä olen molemmista muksuista ollut yksityisellä varhaisultrassa, mulla ei hermo kestä odottaa np-ultraan asti että tietää onko kaikki ok, ettei ole kohdunulkoista tms. Kakkosesta kävin parikin kertaa, kun mulla oli lisäksi vuotoja... Maksaa vaan niin pirusti, ja taloudellinen puoli on pikkasen tiukilla tällä hetkellä : /
Kotidoppleria mulla ei ole, enkä hanki, esikoisen kohdalla sitä harkitsin mutta päätin ettei se ole kuitenkaan järkevää.

Oloista, melko oireetonta on, mutta kyllä väsymys alkaa lisääntyä, välillä etoo ja olen herkempi + räjähdysalttiimpi.... Tosi hyvä yhdistelmä kahden pienen muksun kanssa kotona :D Mulla on ollut helpot raskaudet aiemmin, en ole koskaan joutunut oksentamaan tms, ainoastaan väsymys ja alhainen hemoglobiini ovat olleet riesana.

Kun odotin esikoista, meillä töissä yks mies (lapseton, keski-ikäinen) oli mun silloiselle pomolle sanonut joskus ihan alussa, tyyliin viikolla 8 että mä olen raskaana. Eikä musta todellakaan näkynyt mahaa. Mä en vieläkään käsitä mistä se sen muka keksi :O Nyt olis kauhea tarve kertoa jo kaikille, mutta enköhän mä odottele np-ultraan asti. Äidille on kyllä ehkä pakko kertoa viikonloppuna, ja voi olla että parille kaverillekin...
 
Hiusten värjäämisestä sen verran, että jossain haastateltiin jotain gynekologian alan ylilääkäriä ja se sanoi, että virallisia suosituksia ei ole, mutta jos haluaa pelata varman päälle, niin ainakin ensimmäiset 12 viikkoa kannattaa olla värjäämättä, kun se on herkintä aikaa elinten ja muiden muodostumisen kannalta. Viime raskaudessa värjäilin kyllä tasaisin väliajoin, mutta tässä aattelin odotella sitä 12. viikkoa ennen kun värjään.

Onnea kaikille hyvä ultrakuulumisia saaneille!
 

Yhteistyössä