Joulukuun tonttuset 2013 *KEVÄT*

Oon kuullut puhuttavan tuosta Wiskarin kappaleesta mut en oo uskaltanut vie kuunnella! Varmasti koskettava.

Omien oireiden vähyys tekee täällä myös raskaudesta vieläkin epätodellisemman:( Tai kai niitä oireita on mut ei sit kai vaan tarpeeks:) Iltaisin 18-19 väsyttää ihan törkeesti ja pitää vaan maata.. ja sit pystyy kuitenkin valvooon puoleenyöhön.
Tänään töihin tullessa tuntu suihkussa et tissit ei ookkaan enään kipeet.. ja taas tuli mieleen se pelko et vauvelin alku on kuollut jo alussa.
Onneks huomenna on se ylimääränen ultra. Ja mieskin pääsee mukaan:)
 
Mulla on myös oireet mennyt ja tullut ihan miten sattuu mut en silti jaksa stressaa. Välillä on epätodellisen hyvä olla mutta tähän saakka on aina yllättäen pamahtanut takas joku oireista :) Esim. meni kolme päivää ilman yhtään mitään oireita ja sit yhtäkkiä aamupalan jälkeen varoittamatta sain juosta vessaan yökkäilee. Ekaan ultraankin on vielä 3vkoa aikaa ja aijon kyl elää siihen saakka nauttien raskaudesta :) Jos kävis huonosti ja selviäis ettei olekaan aihetta onneen ni suru saa silloin tulla täydellä voimalla. Mutta vasta sitten.
 
LA. 11.12
MeMaMi/ 27 V./ 3 lapsi/ K-PKS


Heippa =)! Oon käyny kattelee teidän kirjoituksia ja haluisin mukaan keskusteluun... Tulis vähän todellisempi olo tästä "yllätys" raskaudesta ja koska pidetään vielä salassa muilta ;)...

Oon jo kerran käyny kait vähän liian aikaisessa ultrassa rv. 8 terveyskeskuksessa,missä ei kovin hyvät laitteet ollu ja sekin vähä mitä näky oli niin epäselvää ettei oikein todeks taho uskoa :p! Olisivat ees kuunneelleet sydänäänet niin ois oma epävarmuus hälvenny! No mutta pääsen viikon päästä uusiks periaatteessa vasta ekaan kunnon neuvola käynnille!

Mulla oli muutenkin hassua,miten sain selville raskauden :)... Eka menkat oli kaks viikkoo myöhäs,tei testin ja MUN mielestä näky vaan yks viiva (toinen tosi haalee jos sitäkään)...odotin et seuraavat menkat alkais jos hormonit vaan niin sekasin et jätti yhet välistä (lopetin just imetyksen) ja tein kunnon CB digitaalisen testin joka sanoo tyhmällekin selvästi raskaana/ei raskaana :LOL:
Ja olen RASKAANA!

Ja kurjinta tässä säädössä ollu se että omat tunteet, ajatukset ja asenteet on heittäny laidasta laitaan niinku miehelläkin! Aluks säikähin, että voiko olla (vaikka pelleiltykin kortsun kans) ja sit aloin oottaa ja kokee asian hyvänä,ihanana...tuli muka nega ja petyttiin molemmat...Sitten järkeiltiin, että ehkä parempi ettei vielä, ku toinen lapsi vasta 1 v. 10kk. ja haluttais taloa hommata yms. et töihin vois taas lähtee...Ja kun oltiin molemmat tähän asenteeseen itsemme psyykanneet niin raskaus tuli vähän sillee että "ai jaa" no mennään sitten näin...

Harmittaa ku ei oo nyt vielä sellasta kauheeta intoa ja onnea tullu,on niin outo olo :snotty:. Mutta ehkä se tästä...oon kuitenkin onnellinen ja lapsi on aina lahja :heart:

MeMaMi ja tänään 8+5
 
Viimeksi muokattu:
Kovasti voimia kaikille teille, jotka olette kokeneet menetyksen. :hug: Ei löydy sanoja. Tuntuu pahalta teidän puolesta.

Uusille tulokkaille onnea ja tervetuloa! :)

Olen käynyt lukemassa täällä joka päivä, mutta mulla vain ei ole aikaa istua koneella, vaikka ois mukava kirjoitella enemmän ja osallistua keskusteluun. :) Työt ja esikoisen kanssa touhuaminen, sitten kotihommat siihen päälle ja tämä väsymys vie kaiken energian...

Minäkin voisin liittyä sinne fb-ryhmään sitten kun np-ultra on takana ja kun raskaus on ns. julkinen asia eikä enää salassa. :)

Täällä oli puhetta linea negrasta, mulle tuli se esikoisen odotusaikana rv 24, oli yks aamu vaan yhtäkkiä ilmestynyt masuun. :) Ulottui ihan koko masun yli. Nyt ei näy vielä ainakaan, saa nähdä tuleeko edes.

Onko joku jo ostanut äitiysvaatteita ja alkanut käyttää niitä? Milloin ootte aiemmissa raskauksissa ottaneet äitiysvaatteet käyttöön? Mä otin esikoisen aikana äitiyshousut käyttöön jo rv 12, kun tavalliset housut puristi niin... Nyt mulla on enää yhdet farkut, jotka menee päälle, masu on jo niiiin turvonnut ja iso! Yritän vetää sitä sisään, mutta ei se mene! Kääk! :O

Nälkä vaivaa koko ajan, mut en pysty kuitenkaan syömään kerralla paljoa, koska tuun niin täyteen heti pienestäkin annoksesta ja tulee ällöttävä olo... Ärsyttävää, kun jos ei syö, on huono olo ja sittenkin kun syö, on huono olo ja turvottaa... :D

Tänään olin yhdessä koulutuksessa töissä. Meillä siis työvaatteet käytössä eikä koskaan omia... ne on niin löysät ettei niiden läpi vielä mun pömppömasua huomaa. :) Mutta siis tänään siellä koulutuksessa mulla oli omat vaatteet päällä ja mä huomasin, että mun työkaverit katsoivat mun masua... Luulen, että yksi työkaveri meinasi kysyäkin jotain, mutta vaihdoin äkkiä puheenaihetta. Yritän saada pidettyä töissä tämän raskauden salassa siihen viikolle 12 asti.

Nyt pitää mennä laittamaan esikoinen yöunille. :)

Merve ja pieni 9+1
 
  • Tykkää
Reactions: annamay
Suuret pahoittelut menetyksen kohdanneille! :hug: parempi onni ensi kerralla! :hug:

me ei olla vieläkään kerrottu kellekään. maha kyllä pömpöttää ihan reilusti :p

mä oon käyttäny äitiysfarkkuja koko ajan viime raskauden alkupuolelta alkaen, en oo ostellu sen jälkeen uusia mitkä mahtuis päälle ja noi on vaan niin näppärät kun ei vilku persaus eikä maha :p kohta alkaa puristamaan tavalliset housut niin pahasti, ettei niitä pystyis pitämäänkään vaikka mahtuiskin.

Mä en oo kuullu tuota Wiskarin biisiä, enkä yleensä niin hirveesti tykkää ko artistista mutta voi luoja miten itketti ku kuulin sen biisin "mies parkkipaikalla" vai mikä sen nimi on, mikä kertoo avioeroperheestä :( voi sniiiiiiF!

Tervetuloa mukaan uudet! :)

voikaa hyvin,
tömpsis ja persikkabanaani 10+0
 
  • Tykkää
Reactions: annamay
Ja näistä oireista, onko teille tullu jo liitoskipuja? vai mitä se oli ku nousee äkkiä vaik sohvalta ja repäsee sillai inhottavasti alavatsasta :O? Mulla onneks ei oo ollu missään raskaudessa mitään järkyttäviä pahoinvointeja,en oo ikinä joutunu oksentaa sen takii...on vaan sellanen etova olo ja pitää syödä aika usein ettei tuu heikko olo! Ja huimaus ollu ehkä erilaisinta mitä ei oo ollu ennen...

Onkohan se niin että voiko oireet kertoo sukupuolta :p? Ku kaks tyttöö ennenstään ja ollu samanlaiset raskaudet...jos synnytystä ei lasketa! Mulla ekan synnytys kesti 12 h ja toisen 2 h...lyheneeköhän se tuosta vielä :eek:?

No, tässä tuli varmaan päällimmäiset mitä mielessä :)
 
Terve! VU ssa kävin eilen ja siellä jumpsutti 8+6, eli tänään poksuu 9+0, oltiinkin pitemmällä kuin mitä uskoin, ja lasketuksi ajaksi voi päivittää 10.12:)

Olo on yllättävän hyvä, kunhan muistaa syödä tasan 2 tunnin välein jotain pientä! Kaapin kokoinen paita päällä peittää kumpua, vaakaan en ole oman mielenrauhani tähden hypännyt lainkaan

ÄiteeX ja salakelmi 9+0
 
No niin, hämmentävä aamu takana.
Mitenkäs, onko teiltä muilta varmistettu raskaus verikokeella? Miksiköhän minulla oli sellainen käsitys, että niin tehdään..? Kuitenkin, labrassa oli melkoinen selkkaus käynnissä kun ei oikein tiedetty että mitä testataan ja kenen toimesta. Sen siitä saa kun kuuluu monen tk:n piiriin, siis opiskelija- että tavallinen tk. Kilpirauhas arvoja ainakin seurataan, koska minulla todettiin vasta vajaatoiminta. Ja sen tiedän että niitä arvoja on tärkeä seurata raskauden aikan. Mutta tosiaan, minä jotenkin olen (tyhmänä) käsittänyt, että raskaus vielä varmistetaan verikokeella... :p

Mileon siitä arvostelusta, selitin vähän huonosti. Siis lähipiiri on onnellinen, mutta kun siellä on niitä jotka ovat sitä mieltä etten saisi esim. tehdä töitä/työtahtia pitäisi keventää yms.. ettei tulisi keskenmenoa tai epämuodostumia sikiölle. Siis tuollaista pirujen maalaamista seinille! Muutenkin kun pelottaa, niin ei ole kiva kuunnella mokomaa. Tulee vain tunne, että pysy kaukana mokomakin paasaaja! Töitä pitää tehdä, ja varmasti jossain vaiheessa joudun sanomaan että kevennetään työtä, mutta tämä on kuitenkin ihan normihommaa, eikä mitään vaarallista. En siis pidä siitä että valmiiksi syyllistetään tai pelotellaan lisää.. : /
 
Pahoittelut ja tsempit jatkoon kaikille jotka suru-uutisia on saaneet!

Onko muilla tuon pahoinvoinnin yms oireiden lisäksi huimausta? Itsellä silmissä sumenee vähän väliä ja on mentävä heti esim. lattialle istumaan että olo tasaantuu. en tiedä sitten heitteleekö verenpaineet vai verensokerit tai kaiketi molemmat mutta taju meinaa lähtee kun niin kovasti huimailee.. :/
 
Hei!

Ihana tulla mukaan!
eli 26.12./Innu /35 /2. lapsi / LS

Erilaista aiempaan raskauteen verrattuna on kauhea pahoinvointi jatkuvasti. Ekan kohdalla sellaista ei ole ollut, joten nyt olen ollut aivan ihmeissäni. En myöskään muistanut miten totaalista tää väsymys voi ollakaan. Niin ne aika kultaa muistot :)

Tänään menossa 6+5
 
MeMaMi: Voiskos noi olla repäisykipuja? Itellä ei oo ollu, mut vastaa muiden kuvausta, joilla niitä on ollu. Tosin just pohdin, et mahtoko mulla olla tänään ekat liitoskivut. Kävellessä alko yhtäkkiä vihloa alapäätä, hetken vihlo vähän voimakkaammin ja sit vielä juili hetken. Himmasin vauhtia ja odotin hetken, niin kaikki taas ihan ok, pysty jatkaa kävelyä. Itse ainakin kun esikoista odotan, niin kaikki on uutta eikä yhtään tiedä mikä on normaalia ja kuuluu asiaan :)
 
Niin, ehkä ne on sit repäisykipuja...mitä se oikeestaan tarkoittaa Na-dene ;)? Onks se sitä ku kohtu kasvaa ja pitää venyä? Mullakin ollu huimausta ekaa kertaa, ei ollu kahessa aiemmassa raskaudessa... Johtuisko siitä evaparadise että, veri ohenee ku sitä tulee lisää...vai miten se oli :snotty:... Miten sitä voi olla kuitenkin niin tietämätön vaik luulis että kaikki jo tiedetään kolmannessa raskaudessa :p!

MeMaMi rv. 8+6
 
*evaparadise* mulla on kans huimausta...inhottava vaiva! Koitan juoda tosi paljon vettä, se mukamas vähän auttaa. Se vaan kun ei oikeen mielellään mee esim. kassajonoon tms. missä joutuu seisoon kauan paikallaa. Toivottavasti menee ohi jossain kohtaa.
 
MeMaMi: Kuulostaa tosiaan ihan repäisykivulta. Kai se nimi tulee siitä miltä se tuntuu...?

Na-dene: Mulla on kanssa alkanut liitoskivut jo :O Ihme juttu, että näin aikaisin jo alkoi. Toivottavasti ei äidy kovin pahaksi loppuvaiheessa...

evaparadise: Mulla on kanssa välillä vähän huippausta. Onneksi ei ole vielä ollut ihan niin pahaa, että silmissä mustenee. Edellisessä raskaudessa oli sitä paljonkin. Taisi johtua alhaisesta verenpaineesta eli söin hyvällä omalla tunnolla salmiakkia, kun huippasi :saint:

DiipaDaapa: Ei raskautta normaalisti vahvisteta verikokeella. Niin saatetaan tehdä esim. lapsettomuushoidoissa, mutta normaalisti siis ei. Kyllä ne kotitestit on ihan luotettavia :)

Barbbis 6+2
 
Ääh, mistähän minä olin moisen saanut päähäni.. ;) no sattuuhan sitä. Mutta kyllä se niin taitaa olla, että uskon tämän todeksi vasta kun näen ultrassa meidän pikkutyypin :D Nytkään ei ole oikein mitään oiretta, niin tämän unohtaa välillä kyllä. Kilpirauhasarvot olivat pikkuisen laskeneet, mutta luulenpa että läkitystä vielä säädetään jonkin verran.
 
Kuinkas tarkkoja te ootte ruoka-ainerajoitusten kanssa? Tuli vaan tossa mieleen, kun viime raskauden aikana en edes tajunnut, että fetajuustohan on pehmeä tuorejuusto. Katselin täältä noita ohjeita ja tulin siihen tulokseen, että taidan uskaltaa syödä valion fetaa. Ekan odotuksessa terkkakin sanoi, että pastöroidusta tehtyjä pehmeitä juustoja voi syödä, jos ne on suurten ja tunnettujen valmistajien tekemiä, koska niillä on yleensä tosi tiukka omavalvonta listerian suhteen. Aurajuuston ystävälle myös aika ihana uutinen se, että tota pehmeää auraa voi syödä!
 
tää aamu aloitettu oksentamalla.. yök. olikin sit eka kerta tässä raskaudessa, mut miks mulla on sellanen kutina ettei läheskään viimeinen.. toivottavasti oon väärässä! esikoisen raskausaikana oon viimeks oksentanu, sillon se jäi tosin yhteen ja ainoaan kertaan mut tapahtu paljon myöhemmillä viikoilla. viime raskaudessa ei ollu pahoinvointia käytännössä ollenkaan.. jossain sanotaan, et tytöstä tulis pahoinvointia ja pojasta ei, mulla pitäny tähän mennessä siis paikkansa ;) saas nähdä kumpi tää sitten on!

tänään siis 9+6
 
Viimeksi muokattu:
Helena2013, soita omalle terveysasemalle ja pyydä sielt jos vois käydä. Mul oli itellä km tammikuussa 2011 rv7 ja ku aloin odottaa esikoista, ja tuli pient ruskeet verta paperii, niin pääsi terveysasema kautta mittaa sen.

Mä täs jo innostuin tilaa vauvalle housut ja pipo, ku tilasi neidille kesävaatteita, onko muut jo ostanu jotai vauvalle?

Chariot ja pirpana 7+5
 
  • Tykkää
Reactions: Helena2013
Hei kaikki, ihanaa kuulla että muillakin jo masu pömpöttää. Meillä tilanne on nyt se että omistan yhdet siistimmät housut (ei verkkarit) jotka mahtuu päälle. Kaikki muut kiristää :) oletteko löytäneet mistään hyviä äippävaatteita alesta?

Ps. Np-ultra varattuna 24.05. En jaksas odottaa...
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Helena2013
Äippävaatteista... Tiedättekö ketään onko Tukholmassa edelleen niitä H&M:n liikkeitä joissa on myytävänä vaan tiettyjä tuotteita. Joskus kymmenen vuotta sitten muistan siellä olleen esim. lasten H&M, alusvaate H&M ja H&M Mama. Ajattelin mennä taas tänä kesänä käymään siellä ja varaisin aikaa shoppailullekin, jos näin on :) Tai edes muita HALPOJA äitiysvaateliikkeitä?
 

Yhteistyössä