~*~Joulukuun tonttuset 2013 lokakuussa ~*~

Hei!

Ihanan paljon luettavaa :)
Maanantaina olin töissä ja kyllä tuli itku kun lähdin kotiinpäin ajelemaan, ei autossa pystynyt olemaan mitenkään päin - ylävatsaa ja selkää särki LUJAA :'( Ajattelin, että kokeillaan nyt edes sinnillä olla töissä. Tiistaina varasin sitten lääkärin ja sain mammalomaan asti sairaslomaa - lääkäri oli sitä mieltä ettei tuo tuosta tule hellittämään aikaisemmin, koska vauvan laskeutumisesta ei ole näillä viikoilla vielä tietoakaan. Joten katsoi paremmaksi, että lepäilen kotona. Pomo otti aivan ihanasti asian töissä. Lohdutteli, että kyllä he siellä töissä pärjäävät - saan hyvillä mielin lepäillä kotona :)

Maikkis ~ Kävin kysymässä kelassa myös tuon äitiyspäivärahan perään. Sieltä ei ole tullut minulle minkäänlaista lisäselvityspyyntöä tms. No, kelassa sanoivat että työnantajalta tarvitsee vielä selvityksen - pelkkä palkkatodistus ei kuulemma riitä. Soitin palkanlaskentaan ja heidän pitää odottaa vielä tämän kuun palkkatiedot, että saavat lähetettyä viimeisimmät tiedot kelaan. Äitiysloma alkaa 15.11. Sanoin kelassa sille virkailijalle, että on se kumma kun ei tule mitään lisäselvityspyyntöä vaikka sellaista he siellä odottavat. HÖH. Josko sinulla olisi sama homma?

Alexa ~ Ihana kuulla, että vauvalla on kaikki hyvin!

Valmistelut ~ Viikonloppuna koottiin vauvan pinnasänky, vaatteet on pesty ja kaikki alkaa olemaan valmiina. Tuttipullot ja tutit pitäisi steriloidasekä hoitopöytä pitäisi vielä pestä. Ostettiin käytettynä semmoinen taitettava - sopii hyvin tuonne pesuhuoneeseen. Vaippoja ja liivinsuojuksia pitäisi vielä ostaa, sitten pärjätään. Muutakin ei niin tarpeellista on vielä ostoslistalla: matkarattaat gracon kaukaloon, hoitolaukku ja tuttipullon/ruuan lämmitin. Sitten alkaa olla paketti kasassa :) Tarkoitus olisi vielä ennen sektioaikaa käydä jouluostoksilla, ettei jää viimetippaan. Ei varmastikkaan tule heti lähdettyä kauppoja kiertelemään vauvan synnyttyä.

Tänään oli myös neuvola:
Painonmuutos: Nyt tullut yhteensä 4,8kg kaikenkaikkiaan.
RR: 97/63
Pissa: puhdas
Hb: 118 (kk takaperin 113, rautatabletit nostaneet mukavasti)
Sf: 32cm (!!, ettei mitenkään ihme että tuo painaa ylävatsaan, kk takaperin mitta oli 27)
Liikkeet: ++
Sikiön syke: 150
Kaikki siis mallillansa :)

Pohjoistuuli ~ Kiva kun pikkuisilla kaikki hyvin! Jos A vauva ei käänny poikittaisasennosta, niin sittenkö syntyvät sektiolla? Vauvaako ei yritetä käännyttää? (Onkohan edes kaksosraskaudessa mahdollista..)

Keksin ihanan asennon missä on hyvä olla, kun noiden tyynyjen kanssa saa aina tapella, kun menevät ruttuun tai niitä saa asetella aikansa ennenkuin löytää sen oikean hyvän asennon. Hain pojan huoneesta säkkituolin ja nostin sen sängyn päälle. Kyllä on ihana lösähtää katsomaan telkkaria kun se mukautuu mukavasti selän taakse - puoli-istuvassa asennossa siis. :LOL:

Öisin närästää ihan tajuttomasti :( Suklaa ja kahvi on pahimpia närästyksen aiheuttajia.

Nyt suihkuun ja sitten katsomaan idols:n livelähetystä.
Mukavaa loppuviikkoa teille kaikille!

Judie + sintti 30+5
 
Heippa! Eipä oo tullut piiitkään aikaan kirjoteltua. Viikkojakin kertynyt 27+2.

Tänään oli neuvola, painoa tullut tähän mennessä tasan 10 kiloa. Paikat oli alkanut pehmenemään (jo nyt!!) ja ulkosuu sormelle auki. Jännä kun on alkanut kypsymään, ei nimittäin ole supistellutkaan :eek: Vauva oli raivotarjonnassa, mutta ei onneksi ole kiinnittynyt vielä. Lääkäri kuitenkin sanoi, että uudelleensynnyttäjälle ihan normaalitilanne. Saa nähdä, tuleeko vauva kuukautisten mukaan lasketun ajan mukaan, joka on pari viikkoa aikaisemmin kuin ultralla laskettu aika..

Masu on jo sen kokonen että alkaa olla vähän tiellä :D Ei pysty enää tuon taaperon perässä juoksemaan niin helposti kuin ennen.

Kaikki tavarat onneksi on jo valmiina, ei kai tässä auta kuin odotella synnytystä :)

Judidi ja Venkula 27+2
 
Ei ole tullut KELA:n päätöstä vielä. 26.8. näyttää hakemus menneen perille, mutta työnantajan kautta, eli jos niiltä vielä jotain palkkatietoja puuttuu...

Pohjoistuuli: Kaivoin pimujen äitiyskortin esiin ja tarkistin asentoja! Vko 31+5: molemmat poikittain (1,7 ja 1,6kg). Vko 35: rt/?. Vko 36+5: molemmat rt. Eli hyvin ehtii vauva A vielä kiepsahtaa.
Olikos sulla tulossa identtiset vai? Olenhan sen varmaan täältä lukenut, mutta nyt en muista...

Sandrastiina: Mulla oli taas molemmilla kerroilla sängyssä makaamiseen pakko. Eka kerralla syynä oli kaksosraskaus (identtiset) ja tokalla kerralla vauvan ison koon ja kahden epiduraalin takia ei suositeltu liikkumista... sain onneksi istua sängyssä.
Tällä kertaa olisi ihanaa päästä vaikka suihkuun ja pallolle istumaan.

Ostin tänään Oliolle hoitoalustan! Sellaisen pyykinpesukoneen päälle laitettavan systeemin, eli hankinnat aloitettu!

T: Alexa ja Olio 30+5
 
Kirjotan nyt asiani tälleen tyhmästi erilleen... Mulla mies ilmoitti eilen, ettei vaan voi olla synnytyksessä mukana. En ole saanut muuta vastausta kun vaan sen että hän ei pysty. Onhan hän herkkä ja ei vaan kestä minkäänlaista ylimääräistä kiputuskaa. Ei siitä varmaan oliskaa apua jos pyörtyy sinne. Nyt en tiiä sitten ketä sitä osais pyytää mukaan vai pitäskö se vaan "selvitä"yksin. Mies sanoi, että hän voi olla mukana sairaalassa mutta ei millään kykene olemaan synnytyssalissa. Toki ymmärrän, että jos vaan tekee pahaa nii se kans tekee.

Kiitos ja anteeksi.

Paivih ja palleroinen 30+1
 
Viimeksi muokattu:
Judie - jos A pysyy poikittain, niin silloin ei ole käsittääkseni muuta vaihtoehtoa kuin sektio. Mä en ole ainakaan törmännyt missään siihen, että kääntämistä yritetään. En tiedä, että olisko sellaista ees tilaa tehdä.

Alexa - ultrassa on sanottu, että olis tyttö ja poika. Tyttö on aina tietty epävarmempi, joten voihan se vielä osoittautua pojaksi. Vaikka on omat pussit ja istukat, niin periaatteessa samaa sukupuolta olevat vois kuitenkin olla identtiset. Mulla on menny ihan ohi, et sulla on kaksoset. Millä viikoilla syntyivät ja minkä kokoisina?

Jouluvalmisteluista oli aiemmin puhetta.. mä oon saanu kortit askarteltua ja muutamia lahjoja on hankittu. Ruokapuoleen en ajatellut vielä*paneutua :)

Pohjoistuuli ja tuplat 31+6
 
pohjoistuuli: mä oon aina miettiny et millä perusteella ne a- ja b- vauvat valitaan? :D ja kun kuitenkin a-vauvan pitäisi syntyä ensin, jos alakautta tulee niin en yhtään tajua että mikä se on se syy miks just toinen on "eka" :D siellähän ne pyörii ja hyörii vaikka miten :) kiva että sulla kaikki kunnossa! :)

Päivih: tsemppiä tilanteeseen (ja miehen mielen muuttamiseen ;) :D No oikeasti ymmärtäähän sen, jos tekee niin pahaa - parempi syy toi on kuin että "yök en halua nähdä tms") Oiskos sulla äiti, sisko, kaveri, tuleva kummi jne. joku sellainen ketä voisit harkita? Tulenko mä? :D ei ne taida raskaana olevia hyväksyä :D :D muoks: mä taidan olla siinä vaiheessa jo jakautunut, ja varmaan tosi innoissani auttamaan jonkun muun synnytyksessä :p :D

voikaa hyvin
tömpsis ja persikka 33+0
 
Viimeksi muokattu:
Tömpsis: sulla saattas olla vähä turha pitkä matka tänne ;) Ja oon jo alustanu kysymällä kaveria/tulevaa kummia mukaan ja äitiki ois mielellään lähössä. Se vaan pökrää nähdessään verta ;) muttamutta.. onneksi tässä on vielä aikaa ja otan sen joka vastaa sillo puhelimeen ku tartten sitä apua sinne :D ens viikolla synnäritutustumiseen otan luultavasti tämän kaverin mukaan. Äitillä kuitenki on kokemusta synnytyksestä ite synnyttäjänä. Mutta kaveri on sinkku lapseton lähihoitajaopiskelija nii ois ainaki hällä joululoman jälkeen koulussa kerrottavaa. Pitää neuvolassa ottaa asia puheeksi. :)
 
tömpsis Suomen monikkoperheet ry:n sivuilla on sanottu näin:

Miten sikiöille määräytyvät A-vauva ja B-vauvanimikkeet?

Raskausaikana synnytyskanavassa ensimmäisenä eli alempana oleva on A-sikiö ja näin ollen ylempänä oleva B-sikiö. Jos kyseessä on kolmosraskaus, A määritellään samoin, mutta kinkkisempää onkin sitten B- ja C-sikiön määrittely. Yleinen käytäntö on valita vasemmalla puolella kohdussa oleva B-sikiöksi, ja oikealla oleva C-sikiöksi.
Ennen raskausviikkoa 20, jolloin lapset ovat vielä melko pieniä ja pääsevät liikkumaan hyvin, saattaa tutkimusteknisistä syistä A ja B vaihtua. Raskausviikosta 20 eteenpäin on kuitenkin melko todennäköistä, että sikiöt tunnistetaan A:na ja B:nä.
A ja B määräytyy kuitenkin lopullisesti synnytyksessä. Se lapsista, joka syntyy ensimmäisenä on A, seuraavana tuleva B, sitten C jne. Jos kyseessä on sektiosynnytys voi käydä niin, että se kumpi raskauden aikana on ollut B, syntyykin ensimmäisenä ja näin ollen hänestä tuleekin A.

(lähde: Suomen Monikkoperheet Ry)

paivih Tsemppiä täältäkin. Toisaalta hyvä, että tässä vaiheessa uskaltaa myöntää, että ei kykene olemaan apuna. Ei se olis kiva huomata sitä sitten vasta kesken synnytystä, että joutuukin itse tukemaan miestä sen sijaan, että hän olisi sinun tukena. Toivottavasti saat jonkun tukihenkilön mukaan.

Pohjoistuuli ja tuplat 32+0
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: tömpsis
paivih - olen samoilla linjoilla Tömpsiksen kanssa. Parempihan se on että hän itse sanoo reilusti että synnytyssali ei ole hänen paikkansa kun että joudut itse toteamaan tilanteen tositoimissa. Olen itsekin miettinyt tuota meitin ukon "kestävyyttä". Kipukynnys on kyllä hänellä itsellään tosi korkea, mutta myös omaa vahvan suojeluvietin ja en ole ihan varma miten pystyy suhtautumaan tilanteeseen että minuun sattuu ja hän ei pysty tekemään mitään...yritin varovasti siitä jo jutella mutta ukko totesi että hän tulee varmistamaan että meitä pidetään hyvää huolto. Hieman siis vielä puuhaa tämän asian tiimoilta.....

KELA - soittelin perään ja kuten niin moni veikkaskin, työnantajan papereita puuttui vielä. No, nyt sitten soittelemaa palkkahallintoon niin saisin asioista eteenpäin. Olispas ollut kiva jos tämä olisi mennyt niin kuin elokuvissa, mutta pääasia että saadaan nyt hoidettua.

Judidi - oletpa ollut ihanan aikaansaava kun kaikki tavarat on jo paikoillaan. Meillä vielä vaavin huoneen remppa menossa ja viikonloppuna ajattelin siivota sieltä isommat sahanpurut pois että pääsisin kittaus/maalaushommiin....

Maikkis :)
 
paivih: Meillä esikoisen aikana mies myös ilmoitti, ettei pysty tulemaan mukaan synnytykseen. Hän sanoi syiksi vähän samoja, kuin sinun miehesi. Mieheni on ulkomaalainen ja heidän kulttuurissaan ei muutenkaan ole tapana miehen osallistua synnytykseen. No, asia oli ihan ok minulle ja sovittiin niin, että mies tulee mukaan ja lähtee pois heti, kun hänestä alkaa tuntua siltä, ettei pysty olemaan. Loppujen lopuksi sitten kävikin niin, että mies oli mukana koko synnytyksen ajan ja vielä ponnistusvaiheessakin, vaikka siitä oli ollut ihan varma, ettei pysty olla mukana. Ainoastaan silloin lähti pois, kun mulle laitettiin puudutetta kohdunkaulaan ja tuli vähän verta. Toisaalta en välttämättä ois "kaivannut" miestä sinne. :) Ehkä sunkin miehellä mieli muuttuu, kun synnytys alkaa ja pääsette sinne saliin, se tilanne sitten menee niin omalla painollaan, ettei siinä välttämättä ehdi liikaa miettiä. :)

Mulla oli eilen lääkäri yksityisellä gynekologilla ja olen tosi iloinen, että varasin ajan ja menin. Lääkäri katsoi ultralla kohdunsuuta ja sanoi, että kohdunkaulan kanava on lyhentynyt ja kohdunsuulla tapahtunut paikoittain avautumista. Selvis myös, että vauvan pää on laskeutunu pikkulantioon ja painaa kohdunsuuta. Tässä oli hyvät syyt kirjoittaa sairaslomaa äitiysloman alkuun, johon on siis vielä pari viikkoa. Nyt sitten vain otetaan rauhallisesti kotona eikä tehdä mitään hirmu raskasta. Sanoi, että vauva voi syntyä aikaisemmin, mutta toivottavasti ei. Vauva oli iso, syntymäpainoarvioksi veikkasi 3,9-4 kg. Ultrasi siis myös vauvaa ja vauvalla kaikki hyvin, rakenteet näytti normaaleilta ja napanuoran virtaus oli tosi hyvä.

Merve ja masupoju 32+5
 
  • Tykkää
Reactions: tömpsis
Olen kyllä itsekin ihan ok jo asian kanssa, ettei mies pysty lähtä mukaan. Olen jo siis valmistellut tulevaa kummia matkaan, mutta tietenkin mielelläni mieheni sinne matkaan ottaisin. Hän sanoi vielä eilen illalla töistäkin tullessaan, että on vain kokoajan varmempi asiasta ettei kykene. Mielestäni on kyllä rohkeaa, että hän uskaltaa myöntää asian ja tosiaan jo ajoissa. Kyllähän se saattas ketuttaa jos vasta siinä vaiheessa sanoo kun on jo kiire :D Tai että synnytyssalissa lähtee taju ja isää pitää auttaa. :D


Muutenkin olen alkanut miettiä koko synnytystä ja on hieman alkanut jännittää kyseinen tapahtuma. -.-" Täytyy seuraavan kerran ottaa neuvolassa asia puheeksi. En pelkää vaan jännitän. Ja ehkä se johtuu vain siitä, että kun tosiaan esikoinen tulossa eikä ole mitään hajua mitä edes odottaa.

Paivih ja palleroine 30+2
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli eilen se kauan odotettu istukan kontrolli ultra sairaalassa...ja istukka oli onneksi noussu eli alatiesynnytys onnistuu,jes!!! Oli yllättävän monipuolinen tuo käynti, ku luulin et tyyliin äkkii vaan kattoo mahan päältä onko noussu. No, ensin terkka pyysi vastaanotolleen ja mittas verenpaineen, pissa katottiin ja kyseli muutenkin vointii yms. Sitten lääkärin vastaanotolle ja se ultras ensin alakautta et näki istukan varmasti nousseen ja sit ultras vielä mahan päältä... Vauveli vastasi viikkoja, oli raivotarjonnassa, lapsivettä normisti ja saatiin painoarvioksi 1470 g (ei mikään iso)

Ja sitten se mystinen sukupuoli asia...vihdoin hän näyttäytyi ja osoittautui POJAKSI :heart: eli mulle saa päivittää vihdoin poikalupaus :D! En tajunnu ultra kuvista mitään, mut lääkäri naureskeli että on 99 % varmuudella poika ja otti "palloista" kuvat todistusaineistoksi ;)! Siis niin ihanaa ja oon aivan täpinöissäni täällä koko ajan, ku tää on aivan uutta meille (2 tytön jälkeen) ja salaa toivoinki poikaa :heart: Ja olin helpottunu et mun kirppari hankinnat ei mee nyt hukkaan :D... Mieskin oli onnessaan ja rupes jo suunnittelee joululahjaks autorataa :p!

Joulua ei täällä ressata, tulee niinku tulee ja hankinnoista puuttuu vielä jotain pikku juttuja (tutteja yms. hygienia tuotteita)...

Omat olot on ihan ok...mitä nyt välillä supistelee kivuttomasti, yöllä ei niin hyvin nukuta ja päivällä väsyttää sitten...Nyt pari kertaa tullu ilkeitä vihlasuja tuonne alakertaan, mutta vielä kestää nää "vaivat" :)...Maanantaina olis seuraava neuvola!

MeMaMi ja pieni poitsu 30+1
 
  • Tykkää
Reactions: helena85
Tänään alkoi äippäloma =)
Tossa torstaina ja perjantaina vuoteli vanhan veren väristä limaa, ilmeisesti alkaa paikat pehmenemään, täytyy ottaa ensi viikolla neuvolassa puheeksi. Jos pääsisi ultraan katsomaan kohdunsuun tilannetta, ihan vielä ei tarvisi vauvan syntyä.

Alkaa jo jänskättää, muutama viikko ja vauva on sylissä :heart:

syyselo ja kirppu 32+2
 
  • Tykkää
Reactions: helena85
Onpas täällä ollut hiljaista....

Syyselo - mä kanssa jotenkin eilen tajusin että kauhistus tässähän ei välttämättä menee enää ihan kovin kauaa ennen kun nyytti jättää yksiönsä. Varsinkin jos sattuu tulemaan vähän ajoissa......viikoja nyt kasassa 33+5 ja reilun kolmen viikon päästä sitä ollaan jo täysiaikaisia. Hui!

Jotenkin nyt on alkanut taas pelottamaan että meneehän varmasti kaikki hyvin...

Maikkis
 
Hiljaista joka suunnalla :) Mies sai vkonloppuna kasattua pinnasängyn makkarin nurkkaan. Lievä ahdistus meinas iskeä, kun jonkin ajan päästä pitäis toinenkin sänky vielä mahduttaa sinne :O Alkuun on tarkoitus laittaa vauvat samaan, mut kuinkahan pitkäkestoinen ratkaisu se on. Sit kun toinen sänky tulee, niin vaatelipasto pitää siirtää. Tuntuu et nurkat on täynnä tavaraa, vaikka on yritetty hankkia vaan pakolliset. Noi tuplavaunut ja kopat, pari turvakaukaloa ja telakkaa sekä parit sitterit täyttää kyllä sisävarastot aika tehokkaasti.

Vkonlopun aikana tuntui jotenkin siltä, et turvottaa vähän enemmän. Kun käden laittaa nyrkkiin ja avaa, niin sormia oikein kihelmöi. Jonkin verran on kans kutinaa, mut en sit tiedä, että johtuisko enemmän tästä pikkupakkasesta ja rasvaamattomuudesta. No, yritin soittaa neuvolaan, et jos laittasivat lähetteen labraan, niin vois käydä tarkistuttamassa arvot. En (yllättäen) saanut sieltä ketään kiinni, mut onneksi siellä on se takaisinsoittopalvelu.

Mulla on tosta synnytyksestä ristiriitaiset fiilikset. Toisaalta haluaisin synnyttää alateitse, ettei tulis kivuliaita leikkausarpia. Toisaalta taas sektio, että sais molemmat turvallisesti ulos. Molemmissa tavoissa on puolensa ja uskon kyllä lääkärien osaavan päättää oikean tavan.

Pohjoistuuli 32+3
 
Hei vaan pitkästä aikaa! :)

En olekaan pitkään aikaan tänne kirjoitellut, välillä olen käynyt lukemassa. Olen keskittynyt rauhoittamaan itseäni raskauden ja tulevan synnytyksen suhteen. Pelkopolilla on tullut nyt käytyä kolme kertaa ja olen kyllä hyötynyt niistä käynneistä. Tilanne on rauhoittunut sitten viime kirjoituksen. :) Edelleen riskit on olemassa, mutta nyt ne on otettu hyvin huomioon ja oma mieli on rauhoittunut.

Muuten raskaus on edennyt hyvin ja nyt jään äitiyslomalle tämän viikon syysloman jälkeen. Keho kaipaakin jo lepoa, joten loma tulee just oikeaan paikkaan. :)

Viime neuvolakäynnillä (rv 32+5)
Painonmuutos: + 475 g/vko (yhteensä tullut + 8,5 kg)
RR: 118/76
Pissa: puhdas
Hb: 116
Sf: 31,5 cm
Liikkeet: ++
Sikiön syke: 144

Hankinnat on tehty ja odottelen uutta pesukonetta saapuvaksi tällä viikolla, että pääsen pesemään vauvan vaatteet. Nyt taidan lähteä reippailemaan koiran kanssa ulos! :)

Liise ja poika 33+3
 
Heipsan kaikille.
Tuolla facen kakkosryhmässä oli puhetta sairaalakassin pakkaamisesta ja mitä sinne laitettaisiin.. Mulla on esikoisen ajoilta tallessa tämmöinen yleisohje jota voipi muokkailla oman maun mukaan ja josta ainakin jotain vinkkiä voi ottaa, laitan sen nyt vielä tännekin:

SAIRAALAKASSIIN:
- Neuvolakortti
- Sisäkengät (kannattaa tarkistaa oman sairaalan käytäntö)
- Kännykkä + laturi
- Digikamera + vara-akut + laturi + varamuistikortti
- Videokamera + laturi
- Hammasharja + tahna
- Deodorantti
- Kasvorasva
- Hiusharja + kampa
- Hiuspampuloita
- Shampoo + hoitoaine + suihkusaippua
- Imetysliivit
- Liivinsuojuksia
- Omia vaatteita, esim. Imetystoppi/-paita, sukat, alushousut
- Evästä synnytykseen (esim.pillimehuja, karkkia, energiapatukoita, muista miehen/tukihenkilön ruokinta myös )
- Huulirasva (ilmastointi synnärillä usein tehokasta, tosin sairaalasta saatava bepanthen myös hyvää)
- Korvatulpat
- Kalenteri, kyniä = muistiinpanovälineitä

VAUVAN KOTIUTUMISVAATTEET/TAVARAT:
- Ulkohaalari (lämpötilasta riippuen)
- Villahaalari (siitä lämpötilasta myös riippuen)
- (Kietaisu)body
- (Puoli)potkarit
- Sukat
- Pipo
- Töppöset jalkoihin ja käsiin
- Harso (varsinkin jos pakkasta suojaa hyvin vauvan kasvoja / hengitysilmaa)
- Fleece-peitto
- Turvakaukalo

Tiikeli
 
  • Tykkää
Reactions: helena85
Heippa! Täällä vielä yksi joulukuinen ilmoittautuisi mukaan, jos sopii. Nyt kun äippälomaan enää 3 päivää ajataukset alkaa olla enemmän ja enemmän tulevassa pikkuisessa, mikä on mukava tunne. Olen lueskellut teidän juttuja mielenkiinnolla - kiitos erityisesti havahduttamisesta että tosiaan sen sairaalakassinkin voisi pakata..

Meille siis toinen tulossa, ihan hyvin mennyt raskaus toistaiseksi - paitsi ekassa oli niin hyvä olo, että nämä aika tavalliset liitoskivut ja hengästymiset on onnistuneet yllättämään. Kertaalleen on passitettu äippäpolille kun kohdunsuu oli ulkoa auki rv. 30, mutta ei ollut kaula onneksi lyhentynyt silloin vielä, eikä ole sittemmin tutkittu. Sukupuoli ei ole tiedossa, enkä ole olostanikaan ihan varma.

Paiju 34+1

1.12./ Paiju / 38 / 2. lapsi / Kät?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: helena85
Tervetuloa Paiju! Ihana kun saadaan porukkaa lisää.

Täällä tämä närästys vaivaa kovana. Toistaiseksi vielä pärjännyt Renniellä. Mutta hermoon alkaa jo ottaa.

Palleroinen päivä päivältä alkaa tuntua todellisemmalta. On jalkaa ja peppua tulossa kyljestä läpi ja käsillä hipsuttelee tuolla alapuolella :D Hauska!

Viime viikon lopussa olin kolme päivää töissä ja voi että mä nautin! Nyt sitten työttömyys jatkuu toistaiseksi äitiyslomaan saakka.

Karmean nopeasti mennyt aika, meneehän myös loppuraskaus? :) Ensi viikolla neuvola. Huomenna tutustuminen synnärille. Alkaa siis olla jo laskettuaika lähellä. :)


Paivih ja palleroinen 30+5 (kai?)
 
Tervetuloa mukaan Paiju :)

(.) Oltiin aamulla neuvolassa. Noh, ihan niin kuin tuossa RD:stä ei olisi ollut tarpeeksi niin nyt on sitten alapaineet koholla, turvotuksestahan olen täälläkin jo valitellut muutaman viikon ajan ja mullahan on niitä pilkkujakin (näköhäiriöitä). En vaan ole tajunnut että nuo pilkut liittyvät tähän mitenkään kun on sitä migreenitaustaa niin kuvittelin että ne jotenkin liittyvät siihen.....Perjantainakin joudun lähtee töistä jo puolen päivän jälkeen kun en enää nähny vasemmalla silmällä kunnolla, sahalaitoja ja pilkkuja oli reippaasti. Kuvittelin että migreeni tulossa joten menin kotiin panadolin voimalla nukkumaan ja ohi se sitten meni.....Torstaina neuvolaan kontrolliin. Pissa onneksi puhdas :)

Ensi viikolla sitten taas kokokontrolli äippäpolilla, meitin juniori kun menee siellä vähän isommilla käyrillä.

Maikkis
 
Hei kaikille ja tervetuloa Paiju!!

Maikkis: Mitä noi sun sokeriarvot on olleet? Onko pysynyt ruokavaliolla vai oletko insuliineillä? Itsellä on ongelmana aamupaasto ja saattaa siis olla, että saan iltainsuliinin sitä tasoittamaan.
Jokseenkin paskamaista tämä seuranta ja ruokailujen tarkkailu, vaikka kaikki on tietenkin vauvan hyväksi... mutta alkaa jo kyllästyttää. Lähinnä stressaa tuo aterian jälkeisen arvon mittaaminen, pitää muistaa ottaa mittari mukaan joka paikkaan ja laittaa häly kännykkään soimaan, että edes muistan mitata. Mulla onneksi aterian jälkeiset arvot on olleet tosi hyvät!

Pohjoistuuli: Joo, mulla tosiaan on identtiset pimut, nyt jo 12-vuotiaat, HUI!
Raskaus meni todella hyvin, ainoastaan hb:n kanssa oli ongelmia. Alimmillaan se laski 70:een, sainkin tällöin 2pss punasoluja. Samoin punasoluja tiputeltiin sitten synnytyksen jälkeen pari pussia. Rautaa en pystynyt silloin syödä laisinkaan.
Tytöt syntyivät alateitse tasan vkolla 38. A-vauva painoi 2535g ja B-vauva 2400g. Molemmat olivat 46cm pitkiä.
Raskauteni oli ns. mono-di raskaus, eli tytöillä oli yhteinen istukka ja suonikalvo, mutta onneksi olivat sentään omissa vesipusseisssaan. Raskauden kulkua ja vauvojen vointia seurattiin todella tarkkaan vkon 30 jälkeen... Kättärillä juoksin ultrissa jatkuvasti.
Viikolla 37+3 näyttää mun sf-mitta olleen 41cm!! Koko maha oli tuossa edessä, takaapäin kukaan ei edes huomannut, että olen raskaana.
Synnytys meni todella hyvin. 01.30 soitettiin taksi ja lähdettiin Kättärille. Mulla ei ollut laisinkaan kipeitä suppareita, mutta selkää jomotti tosi oudosti ja halusin käydä tarkistuttamassa tilanteen. Onneksi lähdettiin, koska sairaalassa meni vedet n. 02.15 ja supistukset alkoivat todella. A-vauva syntyi 08.30 ja B-vauva 08.39. Kamalinta mielestäni oli se kun piti odottaa kahden supistuksen verran B:n laskeutumista synnytyskanavaan. Oli hirvittävä tarve ponnistaa, mutta ei saanut.
Tsemppiä loppuraskauteen! Tuplat on ISO lahja, vaikka rehellisyyden nimissä ei aina siltä tunnu (etenkään näin teini-iän kynnyksellä... :LOL: !)

(.) Ostin tänään kaksi tuttia jemmaan, jos Olio niitä tarvitsee... Hankinnat siis aloitettu järkevimmästä päästä... Kannattaiskohan mun niitä vaatteita kuitenkin shoppailla ensin...
Synnytys stressaa entistä enemmän, mitenköhän sinne pelkopolille pääsee ja onko siitä mitään hyötyä??
Nyt päikkäreille!

T:Alexa ja Olio 31+3
 
Alexa - sokerit on nyt pysynyt ihan kurissa. Ruokavaliolla vielä mennään. Insuliinit oli jo kirjiotettu kun mullakin noi aamupaastot heitti mutta sitten ne mystisesti itsestään oikeni ja insuliineja ei tarvittu. Allekirjoitan kyllä täysin ton sun kommentin ärsytyksestä - mulla on niin kamala sokerihimo koko ajan että ei mitään järkeä. Tupakanpolton lopettaminen (vuosia sitten) oli ihan helppo nakki tähän sokerihimoon verrattuna.....

(.) Jatkoa vielä tuohon neuvolakuulumisiin josta jo avaudun. Anteeksi jo etukäteen. Painoa siis tullut nyt taas sen 1,3 kg/viikko koska olen niin turvoksissa. Total 18kg!!! Verenpainemittaria eivät anna kotiin vaan se pitäisi itse ostaa ja just katoin ne niin pirulaiset maksavat 80€. Netistä voisi löytää halvemmalla mutta sitten pitäisi venailla monta päivää pakettia saapuvaksi....AHDISTAA!
 
Täällä ollut taas puhe sokeriarvoista. Minulla on vain yksi korkea arvo ollut koko aikana. Sekin oli elokuun lopussa paasto-arvo 5.5. Nyt sokerit pysyneet vieläkin parempana kuin aikaisemmin. Aterioiden jälkeenkin arvot parantuneet. 5.1-5.6 ollut nyt muutamana mittauspäivänä. Meinaa turhauttaa koko verensokerin mittaus. -.-

Eilen käytiin tutustumassa synnrillä ja saatiin ohjeita tulevaa synnytystä varten. :) Eipä jännitä sen enempää kun aikasemminkaan, tuli vain varmempi olo siitä, että kohta sitä ollaan äitejä. <3

Ensi viikolla sitten luvasa neuvola ja taas sijainen. -.- Mikähän omalle neuvola tätille on tullut, kun koko kuun ollut pois ja vieläkin vain jatkuu. Ja taispa tuo olla jo vii ekuun loppupuolella poisa.


Paivih ja palleroinen 31+0 POKS HUIIIIII
 
Neuvolassa käyty.
RR 115/72
Paino + 1, 2kg /vko...Nyt siis 75,2 kg. Melkein 15kg alusta.
ei turvotuksia
SF 29 cm
vauvan syke 160-170
Huomenna pissanäyte labraan kun oli prot + ja leuk +++, tietysti pissatulehdus viel tähän väliin :/

Ilmeisesti viimeviikkoinen vuoto oli limatulppaa, näin th arveli.
Ja vauva oli kääntynyt, ainakin toistaiseksi raivotarjontaan, kun nyt pysyisikin pää alaspäin.

Nyt vaan odotellaan sitä synnytystapa arviota.

syyselo ja kirppu 32+5
 

Yhteistyössä