~*~Joulukuun tonttuset 2013 marraskuussa ~*~

Onnea Maikkis! Teillä on ollut jännät ja varmaan rankat päivät...onneksi kaikki hyvin nyt:)

Neuvola olisi tänään, pitää taas kysyä tuosts alapaineesta ja liikkeistä, kyn liikelaskujen aikana joudun nykyään herättelee pientä masun hieronnalla..

37+5
 
Onnittelut Maikkis! :heart: Ja Paivih pahoittelut koiran puolesta :'(

Tömpsis Niinhän sitä sanotaan että seksi voisi ainakin kypsytellä paikkoja. Mulla on muutamaan otteeseen petipuuhat aiheuttaneet melko inhottavia supisteluja, jotka sitten mennyt ohi ajan kanssa tai panadolilla. Ja kyllä jotkut on sitä mieltä että seksin harrastamisesta olisi apua synnytyksen käynnistymisessä. Että varo vaan, vaikka eihän se sinunkaan synnytys joka tapauksessa enää kaukana ole ;) Itse taas toivoisin tässä vaiheessa että kaikki maailman keinot kuten siivoaminen ja muut saisivat jotain edistystä aikaan :D

Miips ja pikkuR 38+3
 
Onnea Maikkis ja Naurukohtaus!!! :flower:

Paivih oi voi pientä, pahoittelut!

Pohjoistuuli olet kyllä pitkään saanut pitää kaksoset matkassa, sen mukainen on tuo komea mahakuvasikin! Hieno! Toivottavasti neuvolassa tulee jotain selkeyttä synnytykseen. Kaveri synnytti tuplansa niin että toinen (enpä muista kumpi) oli perätilassa ja oli tyytyväinen. Tuo hätäsektiomahdollisuus on tuskin kenelläkään toiveissa, stressaava ajatus, mutta minkäs teet jos osuu omalle kohdalle. Sitten vaan toivoo, että kaikki selviävät kunnossa. Tsemppiä siis!

Millaisia neuvolakuulumisia teillä on ollut näin loppuajasta? En oikein tiedä edes mitä odottaa kun ei ultrata eikä tehdä sisätutkimusta. Itsestä tuntuu, että punkee alemmas ja alemmas, mutta muuten olo on kyllä vaihteeksi seesteisempi, eikä ihan kaikki toimet supistakaan. Tuli vielä yksi työprojekti, joka olisi hyvä hoitaa pois, mutta laiskottaa niin ja ajatukset on ihan muualla, että toivoisi että pikkuinen syntyisi niin pääsisi pälkähästä ainakin vähäksi aikaa.

Paiju 38+2
 
Onnea Maikkis prinsessasta!

Paivih ~ Osanottoni koiran menettämisestä :( Meillä 1v2kk ikäinen kultainen noutaja ja kyllä olisi kova pala jos tuosta ihanasta karvaturrista joutuisi äkkiseltään luopumaan :hug:

Alexa ~ Sterilisaatio ei ole 100% ehkäisykeino sekään, vaikkakin vaihtoehdoista tehokkain. Kuitenkaan en ole sterilisaatiota miettinyt itse ehkäisykeinoksi ollenkaan, enkä nyt lääkärin painostuksen alla halua tehdä äkkinäisiä päätöksiä. Saa sen sitten myöhemminkin jos siltä tuntuu. Varmasti olisi paras ehkäisykeino, jos en tarvitsisi mitään hormonaalista ehkäisyä sen lisäksi. Endometrioosi, runsaat ja kivuliaat menkat oli kuitenkin mitä parhaiten hoidettavissa kierukalla. Kuukautisia ei tullut kuin max.3kk välein ihan niukkoja jos niitäkään. Siksi koen vielä hormonikierukan riittävän meille ehkäisyksi. Olihan se minulla ennen vauvan yrittämistä 4-vuotta ja erinomaiseksi todettu :)

Huomenna neuvola. Olin myös varma, että pohjoistuuli on ensimmäisten vauvautuneiden joukossa ;) Ihana masutusasutus kuva :heart:

Nyt hakemaan poikia koulusta.

Judie + sintti 35+3
 
Viimeksi muokattu:
Onnea oikein paljon Maikkikselle ja Naurukohtaukselle! Uskomattomalle tuntuu, että vauvoja alkaa oikeasti syntymään.

Paivih osanottoni. Ei ole mukavaa tässä vaiheessa, että tulee tuollainen odottamaton suru.

Neyski peräpukamatkin ovat tulleet tutuksi tässä raskaudessa. Inhottavia ovat ja hirvittää jos pahenevat synnytyksessä. Lääkäri sanoi, että lähtevät vasta imetyksen jälkeen :(.

Synnytyskokemuksista Itse lähdin ensimmäiseeni avoimin mielin, koska eihän sitä osannut mitään pelätäkään! Synnytyksestä jäi hyvä mieli vaikka kipeäähän se teki, kun melkein luomuna synnytin. Toinen synnytys oli tosi nopea ja täysin ilman kivunlievitystä. Jotenka koen päässeeni aika helpolla. Nyt pelottaa ehkä eniten. En osaa sanoa miksi. Ehkäpä sen vuoksi, että jotenkin tajuaa, että jokainen synnytys on erilainen ja ei ne kait samalla kaavalla voi aina mennä.

Nyt alkaisin minunkin raskauteni olemaan täysiaikainen, hui. Koko ajan olen ajatellut, että ei varmasti tarvitse odottaa laskettuun aikaan. Yhtäkkiä kuitenkin huomasin, että mistä senkin tietää vaikka menisi kaksi viikkoa yli. Se tarkoittaisi vielä 5 viikkoa odotusta. Sitä ei kyllä jaksa :D. Ja mitenhän se yliaikaisuus ja käynnistelyt katsotaan jos 2 viikkoa yli sijoittuu joulun pyhille. Tietääkö kukaan?
 
Heippa piiiitkästä aikaa!! en oo aikoihin kirjoitellu, enkä edes lueskellu muiden juttuja.. en tiä miks, koneella ei vaan oikein oo jaksanut istuskella.

Ensinnäkin Maikkis, suuren suuret onnittelut! :)

Nytkään en lueskellut sen kummemmin noita juttuja, joten en tiedä mistä tällä hetkellä eniten puhutte :D

Vauvan painoarviot kiinnostaa, onko teille tehty? Itellä oli eilen, neuvolalääkäri sen teki, ja onnekseni ei mitenkään iso vauva oo tulossa, ennemminkin pienikokoisempi jos siis arvioihin on yhtään luottamista..

Muuten kaikki ok, nyt toivotaan että syntyy sen verran ajallaan et olis jouluaaton kotona! Ja mieluusti siis ei todellakaan menis yli ton aaton!! :D

Tafgu, 35+6.
 
Kiitos kaikille osanotoista. :'( Mutta jos jotain hyvää pitää ettiä tästä asiasta, niin onneksi rakas koira löydettiin heti ja saatiin kotia. Huomenna saadaan sitten pitää hautajaiset. Ja eilen neuvolassa käydessä romahdun, kun täti kysyi että "Miten voit?" Siinä sitten itkua tihrustaessa sain sanottua asiani. En tosiaan ois uskonu, että tämä näin koville ottaa. Ei tuollaseen osaa tosiaan varautua.

Mutta nyt jotakin positiivista. Neuvolassa oli kaikki kunnossa ja Hb 125 ilman rautalisää. Ollut koko raskauden ajan hyvät.
Sokeri arvot soitteli täti tänään sairaalalta ja niissäkään ei mitään huomauttamista. Ei aikonu ennää soitella vaan toivotti tervetulleeksi synnyttämmään. :O Mutta en mä ole vielä valmis todellakaan synnyttämään. Tuumasin tätille, etten tuu tämän vuojen puolella. Katellaan tammikuussa sitten :wave: Täti vaan naureskeli, et voihan se mennä hyvinki sinne ku ekaa oottaa. :p Ja varsinki ku ei oo mitään erikoista ollu tässä, kipeitä supistuksia tai muuten. =)

Painoarviosta sen verran, et mulle on sillo 30+0 tehty ja sillon nappula oli 1650g ja nyt sitten 37+5 on seuraava arvio. Siellä sit vähän arvioidaan minkä kokonen napero ois ku syntyy. =)

Masuasukki heiluu ja riehuu mahassa aika paljon 5 päivää viikossa ja sitten on kaks päivää vähän hiljasempaa. Ihana ku koko maha heiluu puolelta toiselle ::stick:

Tänään alkoi äitiysloma. :heart: Ja sen kunniaksi työvoimatoimisto nakkas työhönosotuslapulla. :LOL: Meinasipa pikkuse tätiä naurattaa puhelimessa, ku soitin sinne työkkäriin, et "anteeeeeks, mut ei ehkä ennää tässä vaiheessa" :LOL:


Paivih ja Palleroinen 34+6
 
ONNEA Maikkis:) hurjan paljon pienestä neidistä! <3 :)

Paivih: voi kuinka ikävä tapaus, ja juuri vielä tässä ennen vauvan syntymää... Voimia menetyksestä toipumiseen!

Mulla oli neuvola tänään ja kaikki edelleen hyvin. Painoa oli nyt tullut yli kilo viikossa (apuva!) mut yhteensä tullut vain 11 kg. Turvotuksia ei oo, pissa puhdas ja verenpaine ok... Sf-mitta oli sama kun viimeks eli 32 cm ja vauva on kuulemma laskeutunut, pää myös lähes kiinnittynyt. Arvasinkin, että noin saattaa olla, koska välillä tuntuu sellasta painetta peräsuolessa. Vauvan painoa arvioitiin käsin ja pää on kuulemma edelleen siro eikä vauva tunnu mitenkään hirmu isolta. Terkka sanoi, ettei haittaa jos vauva syntyy jo nyt, mutta ois hyvä jos hän pysyis masussa vielä niin että rv 38 on täynnä. Itse en usko vauvan tulevan vielä. :) Veikkaan että hän syntyy rv 39+...

SEKSI: oon myös kuullut ja taitaa ihan oikeasti pitää paikkansa että se kyllä voi vauhdittaa synnytyksen alkamista. Sperma sisältää prostaglandiini-hormonia, jota käytetään myös synnytyksen käynnistämisessä. :) Meillä esikoisen synnytys kyllä vauhdittui nimenomaan just petipuuhilla, oon ihan varma siitä. Pitää yrittää tälläkin kertaa. ;) Muuten ei ole kyllä kauheasti tehnyt seksiä mieli viime aikoina... masu on niin iso että kaikki asennot tuntuu hankalilta.

Hyvää vointia kaikille! <3

Merve ja masupoju 37+2
 
Onnea Maikkis!! :flower:

Neyski voin kertoa, kyllä on peräpukamaa!! Nyt kun vauva vielä on laskeutunut alas niin paine vaan pahentaa asiaa. :mad: Inhottava vaiva, mutta toivottavasti siitäkin sitten eroon pääsee joskus.

Raskausarpia ei ole mulle vielä tullut. Taitaa olla sellanen iho, että venyy ja paukkuu. Ihotyypistähän se pitkälti on kiinni minun ymmärtääkseni. Oon kyllä öljynnyt ja rasvaa hölvännyt päivittäin myös.

Kävin tänään siellä neuvolassa uudelleen ja en nyt ottanut sitä rokotetta itelleni.
Painoarvio viikolla 36+3 oli 3145 g. Hieman keskiarvoa korkeammalla käyrällä menee. Tasaisesti oli kasvanut kahteen viikkoon.

Liise ja poika 37+4
 
Hyvä että muilla kivoja neuvola uutisia. Neuvola takana täälläkin ja ristiriitaisia tunteita. Taas uusi neuvola täti mikä oli hyvä juttu:). Nyt tehtiin vaikka mitä; ultrattiin istukka ja katsottiin vedenmäärä, ja dopperilla myös sekä sisätutkimus.

Istukka kalkkiutunut, luokkaa 2, pitäisi saada vielä ravintoa. Paikat kiinni, ei synny vielä...vedenmäärä hyvä, verenpaineet koholla, pissa puhdas. Lähete kuitenkin äitipolille, et pois suljetaan raskausmyrkytys ja katotaan istukanvirtaus. Ilmaisin myös huolen liikkeiden vähentymisestä. Kotona mittailen verenpainetta ja testailen pissaa..ja uusi neuvola jo torstaina.

Tuskin huolta mut hyvä et tarkistetaan ja vauva ei taitaisi vielä muuten olla tulossa...

37+5
 
oi Onnea Maikkis!!!!!! :heart: :heart:

Odotan mielenkiinnolla kaikkien synnytyskertomuksia ;) Kunhan jaksatte ja kerkiätte! :)

Joo, seksi ei taida olla se synnytysten käynnistäjä vaan nimenomaan sperma. Jos sitäkin sitten kokeilisi joskus 41+5 vaikkapa ;)

Mulla oli tänään jännää neuvolassa kun vauvan sykkeet oli 170-180 ja ylikin. Pariin kertaan mitattiin ja vasta istualteen mitattuna tuli sopivat. Menen silti huomenna uudelleen. Muuten kaikki kai ok, pissassa aavistus proteiinia, paino noussut hurjasti, verenpaineet liian alhaiset ja silleen :) Välillä vähän supisteli ja vauva liikkui päivällä ihan järkyttävää tahtia, auts.

Mä en ole vieläkään valmis, eikä kotikaan :( Oikeasti pelkään, että en osaa iloita vauvasta jos se syntyy "ei-valmiiseen" kotiin, tai siis että masennun tosi pahasti... jotenkin sellanen fiilis nyt :/

Voikaa hyvin
tömpsis ja persikka 37+5
 
Käytiin tänään polilla ja eilen neuvolassa. Painoni on pysynyt ennallaan, valkuaista ei ollut, paineet vähän koholla (valkotakkikammo!), rf- mitta 34 ja poju raivotarjonnassa!!.
Painoarvio tehtiin tänään ja noin 2900 g eli yläkäyrillä ollaan kuten ennenkin. Pojun aivokammiot eivät olleet kasvaneet. Nyt epäillään että tukos selkärangassa olisi aiheuttanut tuon nesteen kertymiseen aivokammioihin, mutta kun ranka on tutkittu jo 3 kertaa eikä mitään ole löytynyt. Kuulemma voi aiheuttaa jäykkyyttä jalkoihin, mutta poika ainakin näytti sellaisen liikuntanäytöksen, että mittaamisesta ei meinannut tulla mitään. Lääkärikin sanoi, että näyttäisi kyllä että pojalla ei olisi ainakaan nyt suurempaa huolta asian suhteen.

Kuulemma ei päästetä raskautta yliaikaiseksi eli jos ei tule luonnostaan niin käynnistetään ja jos poju sattuu muuttamaan asentoa taas perätilaan niin silloin leikataan eikä synnytetä alakautta. Kun la joulunpyhinä niin varmaan mahdollinen käynnistys/leikkaus tehdään jo ennen joulua, luulisin.

Hanne70 34+6
 
Maikkikselle hurjasti onnea!! Syyselolle samoin, on vamasti ihanaa saada vauva viimein kotiin =)

Osanotto paivih:lle, varmasti ottaa koville =/ Täälläkin tihrustettiin itkua ihan myötätunnosta. Tsemppiä hautajaisiin <3

Täällä ei uutta, verenpaineet edelleen koholla, mutta turvotukset on onneksi vähän helpottaneet. Huomenna ultra!


Lisconen & pikkujannu 35+5

PS. tömpsis, homeet lähti pesukoneessa pesemällä. Sitä en sitten tiiä, miten nopeesti tulevat takasin...
 
Maikkikselle onnittelut ja paivih:lle osanotot <3 Miten voikaan sattua jotain niin ihanaa ja kamalaa juurikin samoihin aikoihin. Lemmikin menettäminen on kova paikka!

Peräpukamia tuli esikoisen synnytyksestä joo. Vaivaa toisinaan, ei pahasti. Kaikkeen tottuu :/

Eilisen puolella oli neuvolalääkäri, 36+3. SF-mitta oli ala- ja keskikäyrän välissä, 31cm. Verenpaine ok, painonnousu hurjaa. Vauvasta ei saatu painoarviota, mutta kohdunsuun tilanne oli "erittäin kypsä" (kohdunsuu 2cm auki, kohdunkaulaa 1,5cm). En silti jaksa uskoa, että tämäkään syntyisi ennen laskettua aikaa... Hyvä jos ennen joulua edes.

On tää kyllä jännää, kun alkaa syntyä vauvoja. Kuluispa aika nopeasti!

Aina_ & Mini 36+4
 
Viimeksi muokattu:
Heippis,

täältä pikainen ja omanapainen lääkärikäyntipäivitys:
Ultrassa käyty. Verenpaine noussut taas viime viikosta vähäsen, nyt 141/91. Kävinpä sitten hakemassa verenpainelääkkeet =P No, niillä pitäis pysyä aisoissa. Ensi viikon perjantaina seurantakäynti.

Pikkuiselle kaikki hyvin =) Liikkuu edelleen hyvin ja on kasvanutkin, painoarvio nyt 2630 g. Sukupuolta vielä varmisteltiin ja poika on edelleen tulossa =)


Lisconen & pikkujannu 35+6

Muoks: Kohdunkaulaa oli vielä erittäinkin paljon jäljellä, yli 4cm! Sen perusteella ei siis olisi ihan vielä putkahtamassa maailmaan, vaikkei sitä tietysti koskaan tiedäkään. Mutta ihan huojentava tietoa miulle tuo, tuntuu että on vielä hirveesti tekemistä ennen vauvan syntymää.
 
Viimeksi muokattu:
Hei ja onnittelut kaikille vauvan jo saaneille! Ajattelin kirjotella kun tasan kaksi viikkoa laskettuun nyt. On ollut kiva lueskella muiden kokemuksia ja huomata kuinka samoja hommia ja ajatuksia kaikki käy läpi suunnilleen samoihin aikoihin.Ja kiva kun tämä palsta on säilynyt aktiivisena vaikka onkin osa siirtynyt faceen. Synnytys on jo mielessä täälläkin. Mulla meni kaks ekaa synnytystä ihan kivasti,varsinkin toinen, (mistä tuntemukset kyllä muistan vähän liiankin hyvin kun vaan ilokaasulla mentiin sillä kertaa ;D .Vaikka en kyllä luomusynnytystä ollu erityisesti suunnitellut niin pärjäsin sillä kertaa sillä,saas nähdä miten käy nyt..),mutta ihan positiivisia kokemuksia molemmat. Tässä toisessa oli aivan ihana kätilöharjoittelija joka ehti olla läsnä tosi paljon , ja oli rento ja kiva tyyppi ja kertoi koko ajan missä mennään,mikä varmasti vaikutti positiivisesti.Varmaan myös se että jaksoi liikkua,oli musiikkia mukana, eikä jymähtänyt sänkyyn auttoi ja jälkeenpäin se ettei ollu tarvinnut episiotomiaa tehdä sillä kertaa,nopeutti toipumista. Ekassa ei ollu läsnä kätilö paljonkaan ja se ei ollut kiva,kun oli muutenkin uutta hommaa itelle ,eikä osannu pyytää tilanteen päivityksiä (tai kysyä niksejä) että ois tienny missä mennään.Ekakertalaisille siis rohkeutta pyytää infoa ym.apua kätilöltä jos ei muuten tule. Kyllä se kolmaskin kerta silti vähän jännittää vaikka positiivisesti menny aijemmat,kun miettii että voiko vielä kolmaskin mennä kivasti. Jännittääkö teitä muita? Täällä vointi on nyt loppua kohden vähän tasaantunut ja kaikenlaiset tylsät vaivat pikkusen helpottunu(lukuunottamatta jotain ihme kramppeja ja kovaa paineen tunnetta ja supistuksia isossa masussa,mitkä tekee kävelystä,hmm..mielenkiintoista) ,saas nähdä onko "loppulepo" ennen h-hetkiä. Ainakin olo on ollu jo pitkään jo sellanen olo että millon alkaa tapahtua,mutta voihan siinä vielä kestääkkin. Ohjeeksi lähtöön tuli että jos lapsivedet menee niin sitten vaakatasossa ja ambulanssilla kun ei oo malttanu kiinnittyä vauveli ja lapsivettä reiluhkosti. Millaisia ohjeita te muut ootte saaneet lähtöä varten ja onko jo olot "poksahtamaisillaan"? :) Rokotteista on ollu täällä puhetta ja itse otin influenssarokotteen,eikä mitään vaivaa onneksi siitä tullut. Hyviä vointeja kaikille loppurutistukseen ja rohkeutta synnytyksiin! 38.0!
 
Pikaisesti lääkärikäynnistä... Tänään siis kontrolli taas äippäpolilla. Painoarviot A 2,6kg ja B 2,8kg. Eli painonnousu on edelleen sellaista 100g per kaveri per viikko. A oli edelleen perätilassa ja aika alhaalla. B oli jumpannut sen verran, että oli nyt rt. Lääkäri oli edelleen sitä mieltä, että alatiesynnytys on mahdollinen, mutta en sitä itse tässä asetelmassa kuitenkaan halua, niin nyt sinne tietoihin on kirjattu tieto sektiosta. Noissa asennoissahan on riski siinä, että vauvojen leuat jäis jumiin toisiinsa (hakautuminen). Käynnillä ei saatu otettua kunnon käyriä vauvoista, niin jouduin ultran jälkeen osastolle pötköttelemään. Onneksi tunti riitti ja käyrät näyttivät hyviltä. Taisivat vauvat olla vaan unessa vielä kahdeksan aikaan.

Viikon päästä on sitte synnytystapa-arvio, mikä nyt siis kai käytännössä tarkoittaa sitä sektioajan päättämistä.

Pohjoistuuli 36+5
 

Yhteistyössä