Joulukuun tontut -15 *toukokuussa*

KuivaOrava Mulla on se as:n kuulokkeellinen versio. Siinä ainakin pitää laittaa tosi reilusti liukastetta (itse käytin ihan perus liukkaria) ja näillä pienillä viikoilla tosi alhaalta kuunnella. En kyllä yhtään muista millä viikoilla aloin viime raskaudessa kuunnella ääniä. Toivottavasti saat nyt kuunnella niitä ääniä sinne jouluun asti :)

Geesa mä kävin esikoisen raskausaikana pari kertaa ihan vaan kuuntelemassa sydänäänet neuvolassa ja kerran käyrillä synnärillä. Ja sitten aina itketti, kun itse tunsin itseni vähän höperöksi ja hoitsut oli aina niin empattisia ja sanoivat, ettei turhia käyntejä ole. Ne raskaushormonit :) Kakkonen oli mahassa jo aktiivisempi, niin sen suhteen oli vähän helpompi hengittää, mutta yhtenä yönä melkein lähdin keskellä yötä sairaalaan, kun en tuntenut liikkeitä enkä saanut sydänääniä kuulumaan. Ja viikkoja oli jo 36. Sitten yöllä, raskausdiabeteksestä huolimatta, vetelin joulusuklaata ihan kaksin käsin ja johan alkoi mahassa tapahtua! Mutta oli se ihan kamala yö. Aamulla olikin ultra-aika ja mä olin ihan paskana siellä. Itkin vaan lääkärille, että pää hajoaa enkä kestä enää yhtään tätä raskaana oloa. Pitkiä kuukausia siis vielä edessä, ellei tämä kolmas ole joku hyperaktiivinen jo mahassa :)Mutta pointtina tässä kaikessa siis se, että mene ihmeessä kuuntelemaan niitä ääniä jos ahdistaa. Ja muutenkin kannattaa neuvolassa puhua niistä peloista. Mulla se puhuminen ei pelkoa poistanut mihinkään, mutta musta oli hyvä, että th ja lääkäri tiesivät, että pelkään ja mitä pelkään. Ei tarvinnut esittää onnellista odottajaa, kun olo oli kaukana siitä. Eikä pelkästään pelkojen takia vaan muutenkin.

Mä en kuulu niihin raskauden hehkuisiin mammoihin, vaan koen jotenkin hankalana sen, että yhdeksän kuukauden ajan olen ikään kuin statistina omassa kehossani ja sen valtaa joku mulle vieras tyyppi, joka määrittelee mun olotilat, jaksamiset, syömiset, juomiset jne. Lapset on ihania ja synnyttäminenkin on ihan ok, mutta yhtään en panisi pahakseni yhdeksän kuukauden narkoosia raskausajalle :) Joskin onhan ne hetket ihania, kun ennen nukkumaan menoa saa rauhassa maata sängyssä ja vauva potkii kättä vasten.
 
Jospa mie nyt avaudun. Mulla ei ole pienintäkään oiretta. Kaikki vähänkin kadonnu. Olin varma että ultrassa ei näy mitään mutta niin siellä vain pikku kaveri köllötteli ja sydän sykkii :) että joskus ne äidin vaistot voi olla ihan väärässä :) ja mieli koheni heti ultran jälkeen, väänsin itkua siellä ultra huoneessa kuinka olin niin onnellinen näkemästäni :) <3
 
Louhi :'( :hug: ei ole sanoja. Toivottavasti uusi pieni elämä saa alkunsa pian ja pysyy mukana 9kk.

Chima kiitos sanoistasi! Luulen, etten minäkään ole hehkuva mamma, koska en ole sen tyyppinen muutenkaan ja toisekseen mulla alkaa olla jo nyt samoja fiiliksiä kuin sulla. Ihan kuin "johtaisi" omaa kroppaansa ulkopuolelta koittaen ottaa huomioon koko ajan, että kaikki menee niin kuin pitää. Soitan huomenna neuvolaan, jos tuuri käy, pääsen kuuntelemaan ääniä viimeistään keskiviikkona. :)

Kiiltokuva Hienoa ja kiva kuulla, että oireettomallakin voi kaikki olla hyvin! :) Tänäänkö kävit ultrassa? Paljonkos sulla on nyt viikkoja?

Vau.n kirjasessa lukee rv10, että tällä viikolla pitäis väsyttää eniten?! Kun ei ole väsyttänyt oikeastaan koko aikana tavallista enempää! :LOL:
 
hemmiina
Heissuli!

Täällä ois yks 20v esikoistaan odottava. Viikkoja 7+3, laskettuaika ois siis 25.12. Huij! :D

Mieliala heittelee niiiin laidasta laitaan, itkuisuutta, etovaa oloa.. Viime viikolla kävin päivystyksessä nukkumassa tippapussi seuralaisena kun meinas taju pariin otteeseen lähteä eikä mikään kestänyt sisällä. Mut nyt tuo heikko olo on tältä erää helpottanut *koputtaa varmuuden vuoks puuta*.

Raskaus on "pieni" ylläri, menty avokin kanssa periaatteella "nappaa jos on napatakseen". Lääkärissä kävin huhtikuun alkupuoliskolla alavatsa- ja kylkikipujen takia, ja nehän epäili jo keliakiaakin sun muuta. Sanattomaks kyllä veti, kun lääkäri soitteli verikokeitten tuloksia. :3

Viime torstaina, 6+6, kävin varhaisultrassa jotta saatiin viikot selville. Kyynel vierähti väkisin poskelle kun pienen sykkeen näki näytöltä ?
Sillon sen tajus että kyllä siellä oikeasti joku on.

Nyt tuntuu, että kaipaa kohtalontovereita, vaikkakin äitini joutaa melkein päivittäin höpöttelemme raskaudesta yms.

Puhelimella en taida saada tuota tekstiä punaiseksi, mutta tässä olis tuohon listalle;

25.12.
hemmiina/20/1/MKS
 
Louhi :hug: Toivottavasti tulee pian pieni johon voit alusta asti huoletta kiintyä.

Tervetuloa uudet! :)

(.) Lipsahtipa taas äitiysfarkut jalkaan :p Maha mahtuisi vanhoihinkin housuihin mutta pahoinvoivana tällaiset mahasta joustavat housut on ihan parhaat enkä ole yhtään kollarityttö eikä legginsit lämmitä tässä säässä etäisesti edes mieltä joten näillä mennään!

Ai niin, Helmitoivo ja Chima, olettekos huomanneet vauvan sukupuolella olevan yhteyttä tuohon pahoinvointiin? Joku täti mulle sano että samanoireiset raskaudet on merkki siitä että sukupuolikin on sitte sama mutta tiedä häntä toimiiko tällainen sääntö kaikilla.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: kukkurukuu
Voimia, Louhi :heart:. Sanattomaksi vetää.

Lukka, en oikein osaa sanoa. Ekasta tosiaan oksentelin viikot 11 - 20, ja tuli poika. Seuraavasta ei ollu pahoinvointia ollenkaan, mutta oli myös poika. Kahdessa ekassa raskaudessa ei ollut hajuherkkyyttä, ja tyttö oli. Tuon hajuherkkyyden vuoksi mulla oli alusta asti voimakas tyttöolo. Nyt myös hajut tekevät pahaa ja muutenkin on voimakas tyttöolo. Saa nähdä, olenko oikeassa.

9+0
 
Voi Louhi :(

Jännä miten rauhallinen nyt on tämän raskauden kanssa, esikoisesta vielä pitkälle raskautta keskenmeno pelotti aina kun jollekin kerroin raskaudesta. Nyt muille kertominen ei aiheuta yhtään samanlaista pelkoa..

Kuvattava olikin nyt iltapainoitteista ja tähän raskauteen löytyi nopea keino olon helpottamiseksi: vaniljajäätelö :p onneksi kesä tulossa :)

Murkku & pikkunen 10+6
 
Louhi suuret pahoittelut menetyksestä. :( Kovasti tsemppiä ja onnea tulevaisuuteen.

Me käytiin jo tänään ekassa neuvolassa ja yllärinä päästiinkin ultraan, jotta saatiin viikot varmistettua seuloja varten. :) Siellä se pikkuinen (ja vain yksi :D ) oli ihan oikeassa paikassa ja syke löytyi. :heart: Viikot vastasi justiin tasan sitä mitä itse veikkasinkin eli nyt on rv 7+3.
Eilen olin illan tositositosi huonovointinen, en meinannut saada untakaan kun mietin vaan että juoksenko oksentamaan vai pysyykö vielä sisällä. On tosi haasteellista laittaa lapselle ruokia, kun jo pelkkä keittiö ajatuksena tuo oksun kurkkuun...
Tämä ultra kyllä toi vähän iloa mukaan ja tuntuu nyt, että ehkä selviän tämän pahoinvointijakson yli. :)
 
Viimeksi muokattu:
Voi Louhi :( pahoittelut ja tsemppiä jatkoon!

Täällä edelleen kylmä ja etova olo, aamuisin ja iltaisin pahiten. Päivälläkin pahoinvointikohtauksia, mutta miedommin. Iltaisin olen kuin rantapallon niellyt, supistuksien kaltaisia tuntemuksia myös, maha pinkeä. Ensi viikolla eka neuvola, voi kun aika matelee...
Perjantaina tyttöjen ilta, alkoholista kieltäytyminen onnistui kuskiksi verhoutumalla, mutta se saunakeikka! Miten sitä alastomana peittää tätä mahaa? :) olen toki ylipainoinen ennestäänkin, menisiköhän lihomisen piikkiin :D
 
Hei

Louhi, paljon voimia teille ja toivottavasti ensi kerralla saatte pienen syliin asti <3

Pitkästä aikaa taas kirjoittelen. Alkuraskaus meni kamalan pahoinvoinnin ja flunssan kourissa. Työpäivien jälkeen ei oikein jäänyt energiaa muuhun kuin tuon esikoisen hoitamiseen. Nyt kuitenkin jo helpottaa pahoinvointi ja muutkin oireet ovat lieventyneet. Onneksi :D

Viime viikolla oli ensimmäinen neuvola. Papereita täyteltiin ja sydänäänetkin kuuluivat. Ensi viikolla on jo np-ultra :)

Ann85 10+3
 
"ninnananna"
Jos uskallan minäkin ilmoitella itsestäni tänne palstalle. Huomenna on ensimmäinen neuvola jolloin ultrataan ja saadaan varmat viikot. Edelliset menkat oli niin lyhyet ja "oudot" että viikkoja voi olla enempi mitä luullaan. Elikkä siis viikkoja on joko 8 tai 12. Veikkaan kuitenkin että viikolla 8 ollaan menossa.

Meillä on kaksi lasta ennestään: 8v ja 4v. Uudesta mahdollisesta pikkuisesta ei tiedä kuin minä ja mieheni. Tämä oli tällainen toivottu, mutta silti pieni yllätys. Ensimmäinen lapsemme on saatettu reilun vuoden yrityksen jälkeen hoidoilla alulle ja toinen on puolen vuoden yrityksen jälkeen luomu-lapsi. Jos nyt pikkuinen on kyydissä niin toisesta kierrosta nappasi eli kovasti on meidän perheeseen halukas tulemaan.

Itseä pelottaa ja hirvittää synnytys. Molemmista edellisistä ei ole mitenkään positiiviset muistot. Kipu ollut julmettua, ei epiduraalia, murtunut häntäluu itsellä.......no kummasti se aika kultaa muistot. Lisäksi itse olen jo ehkä "vanha".....ikää 36v....eli en mikään nuori synnyttäjä. Minulla on erittäin supistusherkkä kohtu joten niitäkin vaivoja odotellessa jos sinne asti päästään.

Kuvotus oloa on aamusta iltaan. Ainoa hetki jolloin ei ällötä on ruokaillessa.....syön kuin hevonen. Ai että keitetyt perunat on hyvää!

Louhi: jaksamisia ja aurinkoa koko perheelle! Sanat ei riitä.

Ninnananna ja mahdollinen pallero:)
 
"Karkkiii"
Minut voinee postaa listalta ellei sitä oo jo tehtykin, en katsonut nyt tuota ekaa sivua kun tulin vaan ilmottamaan että kesken meni täällä about 7+5 jos nyt mitenkäänpäin oikein sain koskaan lasketuks noita viikkoja. Tänään olis siis ollut kai suunnilleen 8+3. Muttamutta. Tsemppiä kaikkien joulukuisten odotukseen <3 :)
 
Omaa napaa. Kylläpä voi masentaa. Kävin neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä, mutta kuten arvelinkin ei sieltä mitään kuulunut. :( Vaikka tiedän, ettei näillä viikoilla joillakin äänet kuulukkaan, sai neukkutädin suhtautuminen kuitenkin minut huolestumaan. Hän kyllä sanoi, ettei välttämättä kuulu, mutta kuitenkin sain hänen puheistaan käsityksen, että usein hän on onnistunut ne rv10 löytämään. Lisäksi hän sanoi, että jos vuoto alkaa viikonloppuna, minun on sitten mentävä äitipolille sairaalaan. Piristävää eikö totta? Lopuksi hän varasi uuden kuunteluajan maanantaille. Ultraan on vielä 13päivää. Jos jotain positiivista tässä käynnissä niin neukkutäti tunsi kohdunpohjan ja sain sitä kokeilla itsekkin, eli ainakin kohtu on siis kasvanut.

Lisäksi minua huolettaa oireiden loppuminen. Onko tavallista, että ne loppuvat jo näin varhain?

Murheellinen Geesa ja piepi 9+3/5?
 
Geesalle pikana. Mä olen laiha ja muissa raskauksissa äänet on kuulleet hyvin aikaisin kerta heitolla, 9+ , vaikka neuvolatäti on pitkin hampain suostunut edes kuuntelemaan. Ja vaikka mun kohtu on voimakkaasti taalsepäin. Kuopuksesta äänet ei kuulunu pitkänkään hankaamisenkaan jälkeen 9+6 ja täti kysyi haluanko ultran vaikka korosti ettei äänet todellakaan suurimmalla osalla kuulu ja meidön neuvolan ohje on kuunnella vasta 11-12 viikolla. Oireitakin oli lähes nolla. Mutta sikiö oli ihan elossa ja viuhtoi menemään. Ja terkka ollu tosiaan aina sama.
Eli oman kokemuksen pohjalta sanoisin että lähinnä nyt syytän sun neuvolatätiä. On ihan puppua väittää että suurimmalla osalla muka kuuluisi noilla päivillä.
 
"Pioni"
Geesalle halit, tietämättömyys on kyllä rasittavaa, mutta josko maanantaina sitten kuuluisikin? Kohdun kasvamnen nyt on sinänsä hyvä merkki, ehkä pikkuinen ei vaan halunnut paljastua vielä :)

Karkkiii, pahoittelut menetyksestä :(

Ja uusille taas tervetuloa, meitä alkaa olla aika isokin porukka kasassa!

Luin huvikseni vks:n sivuja ja avot, nyt täälläkin on mahdollisuus polikliiniseen synnytykseen :) siihen tähtään, katsotaan sitten miten käy. La kun on 25.12 niin jos sille päivälle sattuu voi olla hankalampi toteuttaa, mutta mielelläni en kyllä jää sairaalaan ollenkaan jos olemme molemmat kunnossa vaan :)

Kaatosadetta täällä tänään, puettiin poikien kanssa kaikki sadekamppeet niskaan ja tehtiin 3km kävelylenkki kauppaan, hyvin toimi kun muksut saivat mielensä mukaan pomppia vesilätäköissä :) minulla on nyt vaan niin kylmä, että kohta pitää vetää toppikset päälle sisätiloissakin, hampaatkin kalisee. Tule jo lämmin kesä...! Kai sitä on sitten viimeistään joulukuussa kuuma kun on lämpöpatteri omasta takaa :)
 
Mulla oli neuvola samoilla päivillä ku sulla geesa. Sydänääniä ei vielä kuunneltu ja ihan hyvä niin. Ku ei niitä vielä noilla viikoilla välttämättä löydä. Murhetta vaan tulee. Tsemppiä. Mulla myös oireet vähentyneet. Eiks se ihan normaalia ole näillä viikoilla. =)
 
Minulla myös oireet vähentyneet, ja tänään aamulla pikkukaveri hengaili ja liikuskeli menemään ultrassa =). Viikkoja oli yhtäkkiä ultran mukaan enemmän kuin edellisillä kerroilla ja voin kuulemma mennä näiden uusien mukaan, sillä mitat saattaa olla nyt helpompi ottaa, kun vauveli on vähän isompi.

Pissanäytteen menen kohtaan labraan jättämään, sillä lääkäri sanoi, että se on hyvä poissulkea, kun oli limakalvoista johtunut tulehdus emättimessä. Se tulehdus on onneksi hyvin parantunut.

Helmitoivo ja Neljäs, 9+5
 
"ninnananna"
Täällä ultrassa käyty. Ei ollut mitään kohdussa......oireet kuitenkin jatkuu joten voi olla lääkärin mukaan tuulimuna tai kohdunulkoinen.....kellään kokemuksia? Verikokeissa kävin ja uusi ultra ensi viikolla. Kauhulla odotan jos rajut kivut iskee ja joutuu päivystykseen.........pettynyt olo.....
 
Nyt tänne on tullut näitä menetyksiä niin monta...voimia teille Louhi, karkkii, ninnananna ja oliko vielä muitakin. Olen tosi pahoillani puolestanne.
Kun oma vauvani kuoli, luin jostain tällaisen runon, joka kyllä osui ja upposi. Se vastasi joka sanallaan niin täysin omia tuntemuksia ja paljon lohdutti ja rohkaisikin. Olette saattaneet jo tämän nähdäkin, mutta kopsasin sen kuitenkin, jos tästä jotain apua teillekin, menetyksen kokeneet, olisi:

Rakas Taivaan Isä.
Miksi äiti itkee?
Miksi isällä on niin raskaat askeleet?
Minäkö heille olen surua tuottanut,
kun vain katselen täältä kaukaa
enkä tule vaikka he odottavat niin kovasti,
että raskain sydämin käyvät iltaisin nukkumaan.

Voitko, Taivaan Isä,
äitiä lohduttaa,
pyyhkiä kyyneleet hiljaa pois?
Voitko isän olkaa taputtaa,
ettei niin kumarassa hän ois?
Kerro heille, Taivaan Isä,
etten ihan vielä ole valmis syntymään maailmaan.
Kerro, että jotkut lapset taivaassa
niin rakkaita Luojalleen on,
ettei heitä malttaisi millään antaa pois.
Huomaisipa äiti,
kun hänen luokseen
lennän perhosena ikkunaan.
Tietäisipä isä,
miten tuulen mukana
hänen poskeaan silittää saan.

Vielä joskus saan
siemenenä kasvaa äidin vatsassa
ja isän vahvat käsivarret ympärilläni tuntea.
Ja kun vihdoin kohtaamme,
löytää tarkoituksensa pettymys jokainen.
Ne on kestettävä, jotta juuri minä syntyisin.

Mutta takaisin muistoista maan pinnalle. Vielä ollaan raskaana, toivottavasti:)

Äänien kuuntelemisesta: Geesan kohdalla neuvolassa ei mielestäni ihan oikein toimittu. Omallakaan kohdalla ei koskaan ole yritettykään ääniä kuunnella ennen 12 viikkoa, ja joka kerta on painotettu, että alle 12 viikkoisia alkioita on todella epävarmaa kalastaa doplerin alle, joten jättävät tekemättä. Äänet jäävät todella usein kuulumatta, vaikka vauva olisi ihan elävä ja kunnossa. Älä vielä masennu, geesa!

Onko teillä muuten miehet alkaneet jo suunnitella vauvan tuloa mitenkään?
Meillä vauvan tulo näkyi heti ensimmäisenä nettiauton hauissa eikä oikein muussa vielä näykään: nyt ukko katsoo taas seitsenpaikkaisia autoja. Itse asiassa kun viikkoja sitten näytin raskaustestin kahta viivaa, hän sanoikin vaan,: jahas, jouluna ei sitten mahduta enää entiseen autoon. Siis kun minä fiilistelen tippa silmässä positiivista testiä, ukolla instant-ajatus on autoon mahtuminen:p!!! Onko muilla tällaista, vai onko tuo oma ukkoni tässä jokin käytännöllisyyden huipentuma ?
 
"Ninni"
Voi miten tuo runo vaikutti! Itkuhan täällä pääsi, vaikka oletettavasti pieni matkassa kulkeekin. Voimia menetyksen kohdanneille!

Meillä miehellä myös ensimmäisiä ajatuksia isomman auton hankkiminen. Meillä siis ensimmäinen tulossa, mutta molemmilla pienet autot. Mies vielä autoliikkeessä töissä niin on kuin lapsi karkkikaupassa, jota joutuu toppuuttelemaan että ei, me ei tarvita valtavasti hevosvoimia, normaali määrä riittää :D myös vaunuja on jo ajatellut etenkin käytännöllisyyden kannalta: pitää olla helposti rullaavat yms. No, näitä hankintoja lähdetään kunnolla miettimään vasta ultran jälkeen, kun tiedetään että ihan oikeasti meille TULEE vauva. Mutta joo, kyllä täälläkin miehen päässä pyörii tällaiset ajatukset :)
 
"ninnananna"
ruuvih: Kiitos kauniista runosta:) Olenkin tuon joskus kauan sitten kuullut. Itku tuli.......viikko sitten pidin muuten pientä sinistä perhosta kädessä.....millään ei olisi pois lentänyt......
 
Itku tuli täälläkin runosta. On se niin väärin ettei onni aina kohtaa kaikkia. Pienestä ihmeestä ei ole vielä varmuutta täällä. Tuntuu niin pitkältä ultran odottaminen. Masu on mun mielestä vähän kasvanut joten toivoa on ja positiivisesti yritän ajatella. Kaikki menee hyvin jollei mene niin surraan sitten kun sen aika on. :heart:
 

Yhteistyössä