Joulukuun tontut -15

Mä vähä seurannu geesan panikointia ja onnea digi tuloksesta :heart: :)

ON: tänään sitte ultra oijjoi ku jänskättää.. Mulla toi pahaolo kyllä on ihan koko ajan aamusta iltaan ja vissy tuo helpotusta ja ananas palat herkkua, kunhan kaikki syötävä on kylmää :D
Allergia koittaa tulla, en oo uskaltanu mitää lääkettä ottaa, kunhan kysyn tänään gynelääkäriltäni mitä saa syödä.

HooKoo 7+0rv
 
  • Tykkää
Reactions: tiunti
Ihanaa Geesa :)

ja tervetuloa uudet!!

Mitä te muut teette päivisin? töitä? koulua? lapsen kanssa kotona?

ON: oloja on tosi vähän, nännit on laajentuneet, joskus vähän yököttää, välillä on kauhea nälkä ja pissattaa tietty ihan säännöllisesti.. mitään erityisiä mielihaluja ei ole, ainakaan vielä.

Tiunti 5+1
 
Osaanottoni kaikille menetyksen kohdanneille.

HooKoo mäkään en oo uskaltanu ottaa mitään allergialääkettä. Katsoin mun viime vuoden lääkkeistä, että niitä ei suositella raskaanoleville. Pitäisi varmaan pyytää resepti johonkin, missä on setiritsiiniä, kun se näyttää olevan paljon tutkittu ja käytetty raskauden aikana. Tänä vuonna kuulemma tulee helppo koivuvuosi, mikä olisi ihan kiva. Nyt olen kuitenkin käyttänyt lääkärin määräämää nenäsumutesteroidia, joka on ollut käytössä jo vuosia. Mulla on rakenteellisesti ahdas nenä, ja limakalvot turpoo tosi helposti tukkoon. Toistuvien poskiontelontulehdusten vuoksi mulle on kolme vuotta sitten tehty molemmille puolille FES-leikkaus, eli laajennettu poskionteloihin menevää aukkoa ja tiehyitä.

Mulla ilmesyi viikonloppuna uusina oireina ihan järkyttävä väsymys. Sen lisäksi tottakai kahvi alkoi samaan aikaan tökkiä. Sunnuntain aamukahvista sain alas puoli kuppia, ja siitäkin puolet oli maitoa. Saattoi olla kahvinjuonti sitten tässä. Ennen on aina töissä kulunut kuppi kaupalla kahvia. Onneksi aloin rajoittaa juontia kolmeen kuppiin päivässä kun alettiin helmikuussa yrittää vauvaa. Ja samaan aikaan meillä vaihdettiin töissä kahvilaatu automaatteihin, ja se uusi on aika pahaa. Jotenkin pitää yrittää siirtyä teehen silleen, että kaikki ei hirveesti kiinnitä huomiota.

Muutenkin vähän pelkään koko ajan, että joku töissä huomaa :). Mun lähimmän esimiehen huone on näppärästi juuri naisten vessaa vastapäätä, eli se varmaan näkee kivasti kun ravaan kahden tunnin välein vessassa. Tuntuu siltä, että sen jälkeen kun menin naimisiin reilu kaks vuotta sitten alkoi hirveä mahan kyttääminen. Ihmiset ei varmaan tee sitä tahallaa, eikä ne varmaan tajuu, että mä huomaan :/. Ei silleen, etteikö täällä sais olla raskaana, meillä on paljon nuoria työntekijöitä, ja meillä isätkin on järestään pitäneet isyysloman ja yli puolet on ollut melko pitkään hoitovapaallakin. En vaan haluais, että kukaan näin aikaisessa vaiheessa huomaa. Ajattelin kertoa sitten ennen juhannusta, jos sinne asti päästään.

Päivät menee siis töissä. Olen suunnitteljana isossa rakennusalan suunnittelu- ja konsulttifirmassa.
 
Tänään alkoi pahoinvointi sitten kunnolla.. vinkit kehiin millä sitä saikaan hillittyä :) Viimeksi kesti 4 kuukautta :/

Viimeksi töissä arvasivat pari päivää plussa testin jälkeen että olen raskaana. Ei varmaan ollut vaikea kun pahoinvoinnista huolimatta kävin töissä..

Nyt on tässä välissä työpaikka vaihtunut ja vuorotyötä teen, onneksi tänään ilta :)

Murkku & pikkunen 6+3
 
Geesa Hyvä, et digitesti näytti jo parempia viikkoja. :)

Ja tervetuloa uudet plussanneet.

ON: Mä oon kyllä niin varma, et tää raskaus menee / on mennyt kesken. Vuoto jatkuu jatkumistaan vaikkei se vieläkään onnistu oikein housuun asti tulemaan (pari kertaa on tullu n. peukalonpään verran). Soitin TAAS neuvolaan. Ne kohta hermostuu muhun... Oon nyt tän päivän kotona töistä. Ei vaan pystyny meneen.. Mulle ei maistu mikään ruoka. Varmaan ahdistaa tilanne sen verran paljo. Mitään varsinaisia raskausoireita mulla ei muuten oo ollukaan. Rinnat vaan vähän kipeet ja väsymystä kyllä on ilmassa. Mutta kärvistelenpä tässä nyt sit viikon, et pääsen ultraan.

Ja nyt tonne sateeseen.. pari juoksevaa asiaa hoidettavana. Palaillaan. :)
 
Tulen nyt sitten vielä kertomaan uutiset naistentautien poliklinikkakäynnin jälkeen... Eli lauantaina kävin päivystyksessä vuotojen takia ja sieltä laitettiin lähete polille maanantaiksi. Eilen oli enemmän vuotoja ja aamulla tuli sellainen pienen luumun kokoinen tyhjä pussi ulos. Illalla oli aika kovat supistuskivut alavatsalla. Kävin polilla aamulla ja ultrattiin alakautta, kohtu on tyhjentynyt. Vieläkin vuotelen ja vatsa vähän hellänä. Mutta sanoivat, että näytti niin siistiltä ettei pitäisi montaa päivää vuodella... Raskaustestin sain mukaan ja sen pitäisi näyttää neljän viikon päästä negaa. Toivottavasti vuoto loppuu pian ja ei tule tulehduksia. Olo on ainakin parempi kuin parina viime päivänä... ehkä se tästä.

Hyviä vointeja muille! Poistelkaa minut listalta jossain vaiheessa.

Meibijees
 
Voi Meibijees, olen niin pahoillani. :hug:

Itsellä melko oireetonta ollut, lievää pahoinvointia ja tissit kipeät. Viikonloppuna tuli otettua päikkäritkin väsymykseen, mutta saattoi johtua myös edellisen illan valvomisesta.

Mäkään en haluaisi vielä viikkoihin kertoa töissä, mutta mulla on paha tilanne lähiaikoina. Meillä on työporukan kanssa eräs tilaisuus ja siellä on myös illallinen, jossa on viinitarjoilu. Olen varma, että kun en viiniä ota, muut huomaavat ja saattavat jopa kysyä asiasta. Meitä on melko pieni porukka siis. Mietin, että pitäisikö vaan kertoa suoraan ennen sitä ja sanoa, että tosi aikaisessa vaiheessa (silloin olen viikolla 6-7 vasta) VAI pitäisikö jopa jättää menemättä koko illalliselle vai mitä ihmettä teen. Haluaisin kyllä osallistua sinne..
 
Meillä on tulossa lokakuun lopussa yksikön ulkomaanreissu, jolle sitova ilmoittautuminen on huhtikuun lopussa. Nyt piti vaan keksiä joku aikataulukonflikti, etten juuri sinä viikonloppuna pääse. Silloin olisi viikkoja noin 33, enkä kyllä silloin enää aio (tai välttämättä edes saa) lentää. Tää on kuitenkin ihan vapaaehtoinen, eli sinäänsä ei ongelmaa, mutta oon suunnitteluvaiheessa ollut kovasti lähdössä mukaan.

Wappuna pitää varmaan elää jotain suhtkoht hiljaiseloa, tai viettää iltaa muiden raskaanaolevien kanssa. Silloin voi kivasti olla solidaarisuussyistä juomatta. Muutenkin tulee juotua tosi vähän (ehkä keskimäärin 1-2 annosta viikossa), mutta en kyllä ennen oo kuohuviinistä kieltäytynyt, jos on tarjottu.

Mun ja miehen lisäksi raskaudesta tietävät mun sisko, jolle kerroin jo kun alettiin yrittämään (sisko osaa ihan ammatinkin puolesta pitää vaitiolovelvollisuuden) ja toinen mun parhaista ystävistä. Hän on itse nyt n. 26 viikkoa raskaana. Ajattelin, että haluan, että edes joku tietää, jos vaikka kaikki ei mee hyvin. Ja sitten on myöskin kiva saada käytännön neuvoja joltain, joka oli samassa tilanteessa vain muutama kuukausi sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä oli pahoinvointi viikonloppuna öisin aivan mahdotonta, nyt se on tasaantunut kokopäiväiseksi yökötykseksi ja voisin vaan nukkua, yleensä en pysty nukkumaan edes päikkäreitä vaikka olisin kuin väsynyt vaan nyt onnistuu. Oi nyt alko tekemään mieli jääkylmää ananasta :D Kärsimätön88 Minä varmaan vetoaisin migreeniin tai kauheaan päänsärkyyn ettei maistu.
 
Äkkiä omanapailua ultrassa käyty pikkane siellä kölli vastasi viikkoja ja sydän sykki :) Tukilääkitys lopetellaan ja neuvolaan jos ilmottelis ihtesä viimeinkin. Niin onnellinen :) Mies oli mukana ultrassa kahtomassa pikkasta myös.

HooKoo & pikkanen ötö 7+0rv

Muoks. Olin nii onnellinen uutisista etten muistanu kysyä lääkkeestä mitää.. damm.. no neuvolasta kysyn kun soittelen sinne.
 
Viimeksi muokattu:
Voi miten kurjia uutisia täällä näkyy. :(

ON: hirveen helppo olo. Tissit on kyllä valtavat ja arat, ja unettomuus vaivaa, mutta jotenkin tämä muu oireettomuus vähän häiritsee. Toivottavasti on kaveri kuitenkin mukana, pitää vain luottaa.
Matalaa profiilia ollaan raskaudesta pidetty. Keskenmenosta oppineena, ei halua sitten selitellä koko maailmalle...
 
Heippa! Plussasin eilen ensimmäisen kerran, kovin hailua viivaa, joten tänään piti apteekista hakea parempi testi ja nyt on jo selkeä viiva :D Kierto on ollut aivan sekaisin pillereiden lopettamisen jälkeen, mutta mun ''normikierron'' mukaan LA olisi 22.12 :)

Oireina ollut inhottavat repäisykivut ja vihlonnat sekä flunssanpoikanen, ihan niinkuin esikostakin, minkä vuoksi raskautta uskalsinkin epäillä.

22.12./berrypie/22/2/SeKS

berrypie 3+6
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Vaniljainen
Tammityttö :hug:

Voimia, Meibijees :heart:

Minä kirjoitin tänään mailin luottogynelleni. Hän siis tietää taustani ja tuntee minut melkoisen hyvin. Kirjoitin peloistani, ja hän vastasi ihanasti: "Rauhoitu, X-hyvä! Sulla on kolme normaalisti edennyttä raskautta ja kolme ihanaa rakkauden hedelmää kotona. Nyt on aika lopettaa analysointi ja mustan maalaaminen." Välillä, kun on selviä raskauden merkkejä, pystyn olemaan hyvillä mielin, mutta heti, jos ei tunnu missään (eihän nyt hyvänen aika tarvitsekaan koko ajan tuntua, kyllähän minä sen tiedän!), vajoan pelkoihin. Tai jos tämänhetkinen tilanne ei huoleta, alan murehtia tulevista listerioista ja toksoplasmooseista.

Oireina on ollut tänään nippailua. Oli siis välillä pois. Alkuun tuntui vasemmalla puolella, mutta nyt jostain syystä oikealla. Illalla söin myös liian vähän, ja se aiheutti melkoisen huonon olon aamulla.

Neljävuotias esikoisrukka on kovassa kuumeessa. Eilen tuli kuumekouristuskin. Olin hänen kanssaan kahdestaan kotona ja säikähdin kyllä aivan mielettömästi.
 
Viimeksi muokattu:
Muaki huolettaa oireettomuus. Esikoisesta oli etova olo, yökkäilin ja oksensin iltaisin rv 15 asti. Nyt ei mitään sellaista. : / Koitan ajatella et hyvä näin. Mut silti pelottaa onko kyydissä ketään. Keskiviikkona ajattelin soitella neuvolaan. Joko muut ovat soittaneet? Harmi ku varhaisultraan ei pääse noin vaan kunnalla. Verta mulla tuli viikko sit illalla pyyhittäessä hieman. Onneksi ei ole sen jälkeen tullut.

Onnittelut plussanneille :)
 
Pakko kuokkia!!
HooKoo ONNEA hurjasti. Oon seuraillut tässä pitkin matkaa hätähousuiluni jälkeen sinunkin taivalta. Nyt niitä tarrasukkia mukaan rutkasti että menee loppuun asti! :heart:

Nelli&Timpsu 28+0
Hei :wave: kiva nähdä suakii kiero silmänen savolainen ;)
Kiitos onnitteluista ja oon mie kahtonu sunkin kuulumisia ja sun vauvamasu kuvia, ihania :) :heart:
Omaa masua ootellessa, joka vielä turvonnu pömppis :D
Säkin oot niin pitkällä raskautta. Ihanaa loppuraskautta sinulle Nelli :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tammityttö;30774485:
Hookoo onnea! Mites sua ohjeistettiin lopettaa? Mua käskettiin vk 10 jatkaa?
Setiritsiini on turvallinen ja eniten käytetty. Joka raskaudessa joutunut käyttää ja lääkärikin määrännyt sitä :)
Joo sano vaan että voin jättää laittamatta, mä oon niittä käyttäny oviksesta lähtien emättimeen 300mg ja mä ite olin jo jättäny 200mg pois että laitoin pelkästään kerran pvässä 100mg ja nyt jätän senkin pois. No mulle toi gyne sano sitten kun syke näkyy nii saan jättää tuon pienenkin pois.
Saako tuota lääkettä ilman reseptiä apteekista vai?
 
Viimeksi muokattu:
Mun oli tarkotus soitella tänään neuvola-aikaa, mutta unohin koko jutun. Eikö se eka neuvola ois joskus 10-viikon paikkeilla? Ehkä sitä huomenna muistais soitella.

Etomiseen täällä auttaa kirpeät hedelmäkarkit! (ja tekee mieli nyt kokeilla kylmää ananasta kun siitä oli täällä puhe :D ). Muutoin onki aika heikkoa tää mun ruokailu. Kokoajan pitäis jotain syödä, mutta mikään ei maistu. Ruoka täytyy olla mausteista tai vähintäänki överisuolasta, että suostun syömään :D yhhyh. Toivottavasti ei mee pahemmaksi. En oo ainakaan joutunu oksentamaan vielä. En muistaakseni viimeraskaudessakaan vaan selvisin etovilla oloilla.

Pitäis kait alkaa myös muistelemaan kiellettyjen ruokien listaa.. hmmm.

Hunajapuu & Nokkonen 6+4
 
Tervetuloa uudet! :)

Meibijees :hug:

Ihanaa HooKoo! :heart:

Oireettomuutta pelkäävät vaikka itsekin sitä välillä kauhistelen (nytkin aika hiljaista) niin oon koittanut muistella mitä oon lukenut, että oireettomuus/oireiden vaihtelu on ihan normaalia. Niin nuo tuntuu vaihtelevan itselläkin. Rinnat tuntuu olevan kipeimmillään öisin ja aamulla?! Tänään päivällä oli niitä menkkajomotuksia, jotka kaiketi johtuvat kohdun kasvamisesta. Pahoinvointia ei ole eikä suurta väsymystäkään.

Töistä mäkään en haluaisi, että työkaverit, saati esimies sais tietää ennen kun riskiviikot on ohi, mutta, jos mulla alkaa paha pahoinvointi, voi salassa pitäminen olla vaikeaa.

Päivät olen töissä, toivottavasti pian äitiyslomalla. Olen sellaisella alalla, että minulla on mahdollisuus päästä työn vaarallisuuden vuoksi äitiyslomalle jo varhaisessa vaiheessa.

Neuvola on varattuna, aika olis 6.5.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: HooKoo-82
Tervetuloa uudet minunkin puolestani :wave:

Meibijees voi itku sentään, otan isosti osaa :hug: Toivottavasti teillä pian onnistaa uusiksi! Kovasti voimia asian läpikäymiseen!

Geesa onnittelut digituloksesta :heart:

Aavee Älä vielä panikoi :heart: tai siis se on tietysti helpommin sanottu kuin tehty, ite varmaan olisin ihan sekaisin pelosta! Mutta tiedän useita joilla on tullut alkuraskaudessa vuotoa ja ovat lopulta olleet ihan harmittomia :hug:
Toivottavasti sulla olisi myös!

HookooKoo-82 Jeeee:heart: onnea ihanasta ultrauutisesta! Me ollaan kahdessa aikaisemmassa käyty varhaisultrassa mutta nyt ajateltiin malttaa np-ultraan :)

ON: Me ollaan kerrottu raskaudesta muutamalle hyvälle ystävälle ja mun äidille :) Näihin ystäviin sisältyy pari työkaveria, esimiehelle en kerro vielä hetkeen.
Tosin mulla tää pahoinvointi on sitä luokkaa että on vaikea salata:x
Muita oireita on jatkuva nälkä, päänsärky ja väsymys. Eilen myös tissit ja varsinkin nännit kihelmöi! Ja iltaisin turvottaa :D

Hei kaverit, miten tonne fb-ryhmään pääsee? :saint:

Vaniljainen ja pikkukolmonen 4+4 :)
 
  • Tykkää
Reactions: HooKoo-82

Yhteistyössä