***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009 JOULUKUUSSA***

:wave: moi kaikki.. mie missään poikimassa ole..kierreltiin kaupunkia ihan tuonne upm-kymmenen kylälle..eli *vanhalle itälaidalle* kaupunkia..siis miten sitä on voinut elää sillä kulmala melkein pulet elämästään :eek: .. no..sitä sattuu..

neuvolas kävin..*niinpä* tätillä... :LOL: ..'ai painajasia???..niinpä ne tuossa vaiheessa vaivaa..ootk sanonu sairaalalla' (=neuvolatäti).."olen, mutta ne ei oikeen ota kantaa"(=mie)..'niinpä..se on varmaan kun noi edellisetkin on alatie synnytksiä..'(=neuvolantäti) .."*syvä huokaus*" (=mie)... :headwall:

paineet on alhaalla, pissa miinuksella.. ainoot vaivat turvotus ja nenän tukottaminen..eikä niillä käynnistellä :headwall:

no mie otan iisiti.. :LOL: :saint: ..tavallaan..oottelen ens vikon tiistaille..sillon on se äitipolilla käyminen..pitääkin muistaa että ei tarvii enää kellariin kävellä ;) ..ja jos ei ole manu siihen mennessä pulpahtanut itestään.. tai edes laskeutunut kunnolla niin sitten ei ole kuin yksi tie maailmaan..mie en nimittäin jaksa ajatella loputonta supistusta ja kaikkia piipityksiä ja tikityksiä..ja lopulta voi sittenkin tulla liian kiire..

ja kauheesti koskee ja pakottaa täälläkin.. alamaha on kuin oisin jo synnyttänyt .. keuhkot piiskuttaa amalla tavalla..vasemman puoleinen iskias kipu yltyy loppua kohden ..taas.. :headwall: ..ja muutenkaan ei ole olo kuin perhosella.. ;) :whistle:

ja mie sain vauvalle lahjaks tänään sellasen surisevan pehmoleppis kirjan.. :D ..


menekin suristelemaan massukaiselle tuonne sohvalle.. =)

Dare j manu 39+1
 
ONNITTELUT jokaiselle nyyttinsä saaneelle :heart:
pikkutonttuja on tipahdellu tosi ahkeraan heti alkukuusta! ihanaa :)

Tänään kun kävin ruokakaupassa, tuntu että suppareita tuli alle 5 min välein koko kauppareissun... puuskutin ja nojailin kärreihin hyllyjen välissä... :eek: ei ne kunnolla kipeetä tehny mutta ei muuten mikään kovin kiva tunne. Sit ku kotia pääsin ja makuulle niin johan helpotti :/
En kyllä silti usko et täs mitään alkaa tapahtua, mutta kai niilläkin joku tarkotus on... Oon kieltäytyny odottamasta joka päivä että joko tänään alkaa tapahtua... En ois ikinä uskonu et tää viimenen kuukausi VOI OLLA NÄIN PITKÄ! |O Tähän asti aika on suorastaan lentäny.

Voimia kaikille vielä masupallonsa kanssa odottelevalle ja pitkää pinnaa!!! :hug:

elisar ja :xmas: 38+2
 
Onnea vauvan saaneille, teitä rupeaa jo olemaan paljon. :heart: :flower:

Killi: Älä imetystä sure, iso hali siulle! :hug:

Täällä käyty neuvolassa ja verta hieman tullut, käskettiin kotona seurailla ja tässä mitään tapahtunut, loppui sekin. Eilisestä supistellut voimaakkaasti ja yöllä joskus nukahdin, tänään taas jomottaa selkään mutta muita oireita ei ole.

38+2 (37+4)
73.2kg (73.2kg)
turvotus ++ (+)
rr 131/91 ja 142/92 (128/88 ja 125/77)
pissi puhdas
36,5cm (36cm)
lapsivettä normaalisti ja raivotarjonta
syke 145-155
liikkeet ++

Pojalla uusiutui taas kasvohalvaus, tänään kuvaus ja huomenna tuloksia mistä vois johtua, neuvolassa just puhuin miten jaksaminen on tosi vähäistä tän pojan leikkauksen ja uusiutuneen halvauksen takia, en enää jaksa yhtään ja pinna kireällä ja itkeä möllötän. Huomenna taas se samperin diabeteslääkäri, ei yhtään tekis mieli mennä haukuttavaksi tän olon kanssa. Sanoin miehelle et jos jotain poikkipuolista lässyttää mä lähden sieltä, tällä hetkellä ihan sama mitä kukakin musta tai mun syömistavoista ajattelee, mä en yksinkertaisesti enää jaksa.. Ja missasin soittoajan psykiatrille tänään, piti niin kivasti köllähtää tohon sohvalle ja nukahtaa. Yöllä ei varmaan unta taas tule, mutta eihän se haittaa, mustat silmänaluset on aika kauniit..:kieh:

meemee ja stella di natale 38+2
 
täällä kotiuduttu nyytin kanssa.
Kaikki meni hyvin pikainen kertaus:
Synnytys oli helppo joskaan ei nopea, mutta se nyt ei mulle ole mitenkään uutta että siinä kestää. Lauantaina oltiin sairaalalla 3 aikaan, kätilö oli sitä mieltä ettei homma ole kunnolla käynnissä viel 7 aikaankaan, sain kuitenki puhuttua että lääkäri kattoo tilanteen, lääkäri kopas ja sano että eää on syntymässä jotta puhkastaan vaan kalvot. Siinä oliki sillä sit tekemistä, eivät nimittäin ollu heikoimmasta päästä, meni useempi minuutti puhkoa niitä :eek:
Kello li sillon vähän jälkeen 8 ja paikat oli auki reilu 4cm, poika synty 00.10 ööö... kolmella ponnistuksella, ja mikä ihmeellisintä en tarvinnu tikkejä laisinkaan :eek:
Kivunlievityksenä oli kohdunkaulanpuudute, eka satsi ei ihan onnistunu, kivut tuntu mahanpuolella sen jälkeen, toisen kun sain niin olin 7cm auki ja se toimi loistavasti lääkäri päätti että sen puudutteen aikana ois hyvä syntyä ja käski laittaa tippaan ja antovat jonku piikin mikä rentouttaa kohdunsuuta. oli vaan hassu tilanne kun kätilö nakotti huoneessa 2h kysellen vähänväliä tuntemuksia ja joko painaa.. no ei paina eikä koske, sit ku se läks teke jotain ni hetken päästä käskin ukosn soittaa kelloa kun en uskaltanu enää edes liikkua kun tuntui että se tule justiin.
Kätilö tuli ja katto että reunat on hävinny kaikki ja paikat on auki saapi ponnistaa kun siltä tuntuu.
Polviasennossa ponnistin ja se kyllä oli hyvä asento tälläkin kertaa.

Napanuora oli kaulan ympäri, mutta oli sen verran pitkä että mahtui siitä tulemaan läpi, vikat vedet tuli vasta samalla kun kakarakin.
Pojulta mittailtiin sokereita pari vrk mun radin takia, mut niissä ei ollu kummosta, paitsi su-ma välisenä yönä ei herätty syömään jonka takia laskivat rajoille.. ja tuokin johtui siitä että oli käsketty harjottelijan antaa vähän lisämaitoa, tämä oli antanu sitä 60ml :eek: ei ihme ettei ihan heti ollu nälkä :LOL:

Ja kaikille vauvan hakeneille onnea!
En ihan ehtiny myräkän kanssa samalle päivälle, muta kun lääkäri käski pitää jalat ristissä puolille öin että saadaan eka itsenäisyyspäivän tapaus heille :LOL:

Meemeelle kovasti jaksamista!
 
Onnea vauvan saaneille!!!

Täällä mieki vielä pyörin kuin pallo konsanaan. Huomenna neuvola käynti ja perjantaina taas ajellaan 270km äpolille. Tiukassa tuntuu olevan tämä tonttu ja käynnistyksestä ei ole ollut edes puhetta. Tiiä sitten vaikuttaako esikon sektio käynnistykseen jos kovin rajut supistukset tulee ja tonttu vauhdilla niin miten kohtu kestää...nämä vain omia päätelmiä. Ei vielä yhtään kipeää supistusta, eilen kaulaa vielä 1,5cm jäljellä ja kohdunsuu täysin kiinni.

Kuurakeiju + :xmas: 41+0 ( sairaalan mukaan)
 
Ja ERIKOIS ISO halaus meemee:lle on varmasti voimia kuluttavaa.. joskus tuntuu että yhelle ihmiselle annetaan ihan liikaa kestettävää! :hug: Tämä loppu kun ei muutenkaan ole ei henkisesti eikä fyysisesti mitenkään helppoa aikaa :hug:
 
Sukkapari, juu tyytyväinen olen että molemmat, sekä raskaus että synnytys on nyt ohi, ja synnytys oli huomatavasti hallitumpi kuin edellinen, tuli ihan oikeasti tunne että mua jopa kuunneltiin.
Ammeeseen eivät uskaltanu enää laskea kun oli kalvot puhkastu kun ei tienny tuleeko se kui nopeeta, eivätkä tahtoneet että altaaseen synnytän. :whistle:
 
Kuurakeiju: Juu, se aikaisempi sektio rajoittaa tuon käynnistelyn aika varovaiseksi. Tippaa on helpompi säätää, mutta tableteilla käynnistettäessä on se vaara että "räjähtää käsiin". Mutta hyvin mulla ainakin aikoinaan kesti yhden sektion jälkeen tuon käynnistyksen ja nopean avautumisen.

Mulla on sitten huomenna tuomiopäivä :ashamed: Ei auta vaikka kuinka vänkään vastaan, sektioon on mentävä. Tai siis, eihän ne väkisin leikkaa, niin kuin olen vähintään sata kertaa toistellut, mutta pitävät riskejä liian suurena. Ei silti omakaan kantti anna periksi riskeertata ihan mahdottomia, joten olen taipunut heidän tahtoonsa.

Koetan nyt mielummin ajatella kuitenkin niin että kyseessä ei ole tuomiopäivä :'( vaan meidän ihana pieni tonttunen syntyy huomenna :heart: Mitän kiirettä mulla ei ois masusta eroon. Se on ihana pallukka ja mulla taitaa tulla sitä ikävä :D Tonttukin on varmasti kooltaan vielä aika pieni, ehkä just 3 kiloa. Mutta eipä se siitä viikossa ehdi paljon kasvaa, joten antaa mennä. Pieniä ne on olleet meillä muutkin ja lääkäri kehui, että tuo on oikein sopivan kokoinen nyytti :heart:

Muutenkin tapaamani synnytytyslääkäri oli tosi ihana. Jaksoi puhua siitä, että synnytys se on sektiokin ja olenhan silti saanut sen yhden alatiesynnytyksenkin kokea. Kaikki ei saa sitäkään. Ja itse asiassa kaikki eivät saa edes lapsia vaikka kovasti haluaisivat. Täytynee laittaa asiat tärkeysjärjestykseen :)

Mutta silti huominen jännittää ja pelottaa. Pelkään sitä puudutusta, kun se on niin ällön tuntoista. Eniten pelkään kuitenkin leikkauksen jälkeistä kipua :( Mutta kivuitta ei synnytetä, joten mun tehtävänä on kärsiä ne kivut vasta jälkeenpäin.... Tosin synnytyskipu on luovaa ja sen kestäää paremmin. Leikkauskivussa ei ole mitään luovaa :kieh:

Mutta pitäkäähän kädet ristissä että kaikki menee hyvin. Ilmoittelen sitten miten meillä on mennyt :heart:

T. Tintukka ja tonttu 39+1

Ps. Mä en vieläkään tajua, että meille vois tulla huomenna vauva :D
 
Taas on ikkutonttuja tullut runsaasti lisää, ihanaa!!!!!!!! Onnea kaikille!!!!!!!!!!

Tintukka76 onnea sektioon, huomenna sinullakin on oma pikkunyytti sylissä :heart:

Itse olen yhä mahani kanssa =) Toisaalta ei mitään kiirettä viellä. Joululahjat on ostamatta, kortit kirjoittamatta ja joulua pitäisi vielä muutoinkin laittaa =)

Tiinuli81 rv 39+1
 
ONNEA Kattiina ja raparperitaivas! :flower: Pitkä odotus teilläkin nyt palkittu, ihanaa! :heart:

Tintukalle tsempit huomiselle!

Rintapumpun kohtaloa on täälläkin mietitty, et mitä tekis. Sain kanssa kaverilta käytetyn, mut se tuntuu jo niin "loppuunajetulta", et tekis mieli hankkia uusi. Oon kuullu kehuja philips aventin käsikäyttöisestä, onko kellään kokemuksia? Ja samoin oon miettiny, et onko pumppu ylipäänsä kannattava ostos jo etukäteen vai kannattaako odottaa ja katsoa miten maitoa ylipäänsä alkaa tulemaan ja imetys sujumaan?

Taas kävin pidemmällä lenkillä ja tänään ei ihan yhtä hyvin tuloksin kuin eilen. Vihloi niin pirusti kohdunsuulla ja supisteli ajoittain(kivuttomasti tosin), et voi luoja! Onneksi oli mies mukana, jaksoi tsempata mut kotiin! :D Ja nyt tietekii olo levossa helpottaa...Alavatsalla "juilinu" kevyesti koko päivän, mut en oikein osaa sanoa oisko vaan suolistovaivaa vai jtn muuta.

Jos tästä jo sohvalle menis pötkölleen...Jaksuja kaikille ja ihania vauvan tuoksuisia hetkiä jo vauvautuneille! :heart:
 
Iltaa kaikille!

Kauhiasti onnea kaikille, jotka ovat vauvansa jo saaneet!! :flower:

Itselläni oli tänään synnytystapa arvio ja painoaki siinä ekan kerran tuli arvioitua.
Hyvät on kuulemma lanteet synnyttää, eikä sieltä taida mitään kovin suurta neitiä tullakaan =) Tämän hetken painoarvio oli n. 2,6 kg ja kolmikiloista veikkasi. Nooh, äitiinsä tulee, itelläni kun ei tuota vartta eikä painoakaan kauheasti ole kertynyt =)
Kohdunsuun tilanne oli kiinteä ja kiinni 2,5 cm.
Jotenki tuo paino kyllä on mietityttäny, että onko se liian pieni viikkoihin (37) nähden..?? Lääkäri ei kommentoinut juuri mitenkään. Jäi hieman kalvamaan..

Zilla ja Lumi, POKS 37!
 
Onnea kaikille vauvautuneille!!!

Meillä täällä totutellaan arkeen kahden lapsosen kera. Päästiin siis kotiin jo lauantaina ja sunnuntaina käytiin vielä näytillä bilirubiiniarvo oli 13, eli ei mitään ja kaikki oli hyvin.
Vauva on ihana ja niin on isovelikin. Isoveli hoivaa vauvaa hellästi, mutta oireelee sitten meille vanhemmille. Mutta niinhän hänen pitääkin. Itse olen ihan puhki, kun vauvan saa unille, niin esikoisen kanssa yritän lukea ja leikkiä jne.

Synnytys meillä oli nopea. Eli torstaina menin n 23 nukkumaan ja 1.15 heräsin vessaan, jolloin totesin, että lapsivetta lorahtelee ja melkein heti alkoi pitkät ja kivuliaat supistukset. Ei kyllä käynyt mielessäkään jäädä kotiin oottelemaan, vaan herätettiin esikoinen joka autossa kyseli "mennäänkö ideapaakkiin?" ja vietiin hänet mummille ja siitä suoraa sairaalaan. Sairaalassa oltiin klo 2 jolloin olin auki 4cm ja ja supistukset oliva jo tosi kipeitä ja pitkiä. No siitä pääsin suoraan saliin ja siellä sitten 6cm auki kun alettiin puudutteita miettimään. Sain kohdunkaulapuudutteen, jolla ei ollut mitään tehoa, ilokaasua en osannut käyttää ja sitten sain spinaalin, joka puudutti alapään, mutta ei vaikuttanut supistukipuihin. No sitten ei enää tarvinnutkaan miettiä muuta, kun sain ponnistaa. Ja klo 4 syntyi rakas poikamme :heart: :heart: Napanuorassa oli tiukka solmu, joka onneksi ei ollut vaikuttanut mitään. Olisi kuulemma voinut olla kohtalokastakin :eek:
Tikkejä en tällä kertaa onneksi tavinnut ja toipunut olen loistavasti. TÄnään oltiin esikoisen kanssa vielä muskarissakin kun vauva nukkui isän seurassa kotona.

Mitat pojalla oli 51cm ja 3355g, pää 35cm

Jaksamista vielä kaikille odottajille ja vauvan saaneille tsemppiä arkeen!!!

Imetyksestä vielä; esikoisen kanssa käytin rintakumia, kun ei saanut rinnasta muuten otetta. Nyt lähtenyt hienosti heti käyntiin, mutta ei siitä kannata stressiä ottaa ja tosiaan jo äiti ja lapsi itkee, niin siitä tuskin hyötyäkäään on... läheisyyttä voi antaa muutenkin!

Nyt nukkumaan, jos saisi tunnin pari nukkua ennen ekaa syöttöä..
 
onnea kaikille vauvan saaneille! :flower:
voi sitä ihanaa tunnetta kun se nyytti on siinä tuhisemassa :heart:

menin illalla liian aikasin nukkumaan ja nyt oon sitten tunnin kukkunu hereillä ja miettiny tammikuulle kuntokuuria... kauhee homma onki edessä.. :ashamed:

mites teil on täällä tullu painoa???
mulla 23 kg :ashamed: :ashamed: hävettää ja v*tuttaa... :whistle:

s-a-J ja tirppa 37+1
 
Täydellisesti nukuttu yö takana, eikä synnytykseen viittaavia merkkejä lainkaan!

Tänään neuvola, toivittavasti vika..

Tintukka: Rauhallista mieltä sektioon, hyvin se menee!!!

s-a-j: Painoa tullut nyt noin 12 kg.

Iiriksen äiti 38+6
 
Huomenta!

Illalla ja yöllä supisteli välillä kipeästi. Nyt aamulla tullut veristä vuotoa.. Mutta ei tämä varmasti synny kuin vasta ensi vuonna.. :kieh:

s-a-j Painoa minulla vielä -4kg lähtöpainoon nähden. Ennestään löytyy sen verran kiloja, että ei kyllä tarvi tulla ainuttakaan kiloa. Ja isompi painonpudotus tiedossa raskauden jälkeen.

Apila 37+1
 
POKS 38+0, eikä merkkiäkään synnytyksestä....

Tänään pitäisi varmaankin ripustella joitain jouluvaloja ikkunoihin ja yrittää hakea sitä joulufiilistä, se kun tuntuu olevan tänä vuonna ihan hukassa. Johtuisiko sitten siitä, että la on 23.12 ja koko ajan jännittää sitä, että joutuuko olemaan laitoksella aatona. Miehelläkin on tänään pitkästä aikaa työvuoro, ja koska hän tekee yötöitä, jännittää vähän olla yö yksin. Vauvathan tuntuvat välillä syntyvän vanhemmille mahdollisimman epäsopivaan aikaan, joten tämä yö on varmasti sellainen ;)

Hyvää pikkulauantaita kaikille ja paljon suppareita, toivottavasti saadaan paljon lisää vauvauutisia :heart:


motherof5
 
Lumizilla Ei tuo painoarvio minusta mitenkään liian pieni oo. Esikoinen arvioitiin rv 37 n. 2.7kg ja lääkäri silloin arvioisi että syntymäpaino olisi n.3,5kg, POika synty sitten 40+1 ja painoi 3320g eli aika keskikokoluokkaa. Tästä sain nyt painoarvioin 2,9kg rv 37 ja taas lääkäri sano että noin 3,5kg tulee olemaan. Saa nähdä miten liki menee, mut luulen että aika samaa koko luokkaa esikoisen kans, ehkä hieman isompi. Viimesen kuukauden aikanahan se paino kuitenkin enimmäkseen karttuu, joten viikossakin voi nousta useita satoja grammoja. Ja varsinkin jos ite oot pienikokoinen niin ihan hyvältä tuo paino kuulostaa.

Täällä suht hyvin nukuttu yö takana. 2-3välillä heräsin pojan itkuun ja kävin hakemassa viereen ja vessassa. Sitten tuli tietysti taas koiraa hetki surtua, yöllä sitä aina miettii kaikkea. Mut sitten sain kyllä aika nopeesti unen päästä kiinni. Hetken kävin hereillä kun mies heräs töihin ennen 6, mut nukahdin ja nukuttiin yli 8 asti pojan kans.

Sanle ja veturi 37+6
 

Yhteistyössä