***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009 JOULUKUUSSA***

Diiselikissa: Täällä yks kohtalotoveri! Herään kans joskus aamuyöllä ja pyörin ja hyörin aikani enkä yleensä saa unta enää. Ja mikä ihme siinä on, että pitää alkaa vatvomaan kaikkia "kivoja" asioita mielessä siihen aikaan yöstä ku kaikki asiat näyttää niin "valosalle".

Ja samoilla viikoillakin mennään :)

Vau rv 37+5 :heart:
 
plääh ei päässykkään neuvolantäti tänään tulemaan, oli menny auto rikki. no maanantaina sitten :xmas: eipä tässä onneks mikään hätä ole, sain puhelimessa kumminkin kysyttyä nuo ohjeet mitä tarvihin.

Sukkis, hyvin se synnytys menee! tarpeeks vaan kivunlievitystä vaatii.. :ashamed:

Darelle kans :hug: pidetään peukkuja että homma menee niinku tahdot!
 
Alkuperäinen kirjoittaja sukkapari:
sedillon onnea vauvasta ja toivottavasti olo lähtee ab:llä paraneen!! :hug:

Dare:lle :hug:

Merkittisköhän tämä jotain? yöllä heräsin moneen otteeseen, ku ala maha oli ihan *piip* kipeä nyt aamun supistellu epäsäännöllisesti, mut tuntuvasti ja kohdun suuta polttelee/kipristelee.. mut hyvin skeptisellä mielellä, taitaa vauva vain tehää tilaa alaspäin.

Mua pelottaa!!! :'(

sukkis ja änkyrä 40+4
kiitos :hug: :sta ja siulle kans :hug: ..jotenkin tuo tuommonen kipruilu meinais vissiin jotain...mie ainakin luulisin niin.. miulla noi tuollaset tuntemukset on viimeks olleet synnytyksen yhteydessä..

aika hassua muuten että mie olen viimeks 8 v sitten päässyttälle rv lukemalle ..vaikka senkin jälkeen on kaks syntyny..nyt kun ei ole niin *kauheita* vaivoja..

nyt menen hengittelemään höyryjä ja sitten päikkäreille..luulisin.. :xmas:

Dare ja manu..jolla on ihan mieletön hikka :eek: :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
plääh ei päässykkään neuvolantäti tänään tulemaan, oli menny auto rikki. no maanantaina sitten :xmas: eipä tässä onneks mikään hätä ole, sain puhelimessa kumminkin kysyttyä nuo ohjeet mitä tarvihin.

Sukkis, hyvin se synnytys menee! tarpeeks vaan kivunlievitystä vaatii.. :ashamed:

Darelle kans :hug: pidetään peukkuja että homma menee niinku tahdot!
kiitos käpynen :D ...mie olen kat pelottava *mussetäti*..ei ne uskalla "terroristin" :LOL: :headwall: nenille hyppiä..sairaalassakaan..osanpa ainakin naapureiden kirjeelle nauraa..

joku oli tuonut ihan tuohon ovelle lapun että *terroristit ja pyhän sodan lietsojat voi muuttaa pakistaniin..* :headwall: :headwall: ..mitä myö nyt siellä tehtäis kun ei siellä ole edes sukulaisia.. :D


sananvapaus on kiva asia |O

Dare (menenkin postilaatikolle pelottelemaan naapureita :LOL: :kieh: )
 
dare teillähän on kivoja naapureita :headwall:

sukkis mä taas en uskaltanu vieläkään ottaa epiduraalia.. paracervikaali vie kivun yhtähyvin onnistuessaan, näin mulle sanottiin. pudentaalipuudute on kuulema vielä tehokkaampi mutta en oo ikinä sitä tajunnu pyytää..

mistä ihmeestä saa ostettua punaisen kettu litlest pet shopin?!? tyttö tahtoo semmosen joulupukilta nimittäin..
 
:) juu kivoja naapureita.. ne on vielä noi uusimmat syylliiä.. niiden naisasukas.. tunnusti.. sen takia kun meidän neiti oli antanut rukkasen heidän pojalle.. eikä *alkanu olee*..siis "piip"..11v lapsien ei kuulu alkaa olee kenenkää kans !!!!!!!!!!

no kuuleepa viel ukoltakin kunniansa koko pesue kunhan tulee tuolta auton laitosta!!!

paracervikaaista olen samaa mieltä.. epiduraali on aina riski.. samaten spinaali..miun tuurilla ei tietysti taas kerkee saada kuin lisä happee.. ilokaasuun en koske kun se alkaa oksettaa :x

kettu petsi.. onko se ellanen isompi vai niitä pieniä...?..ihan niinku oisin sittarissa meilläpäin sellasen nähny..meidän neiti on hurahtanut niihin ihan tyystin tykkänään..ja se on ainakin kiva kun neiti antaa välillä noiden pienenpien veljienkin niillä leikkiä...

ja nyt pääsen päikkäreille :) jos vaikka saisin torkahdettua ilman painajaisia..

Dare ja manu
 
Täällä on äidillä ekaa kertaa pitkästä aikaa hetki itselleen... sekä neiti että isukki ovat molemmat nokosilla :) , joten vois vaikka kirjoittaa synnytyskertomusta.

Lapsivedet tosiaan meni viime viikon to-pe välisenä yönä. Mentiin nukkumaan tuossa 23:30 aikaan ja jo siitä vartin päästä heräsin aivan outoon tunteeseen. Kummallinen pahanolonaalto meni koko kropan läpi ja ajattelin että mitä ihmettä tää nyt oli... siitä sitten ajattelin nousevani vessaan, kuului pieni *rits* ja tunsin että nyt hulvahti jotain lämmintä ja PALJON housuihin. Juoksin siitä sitten vessaan käsi haarojen välissä... ( en muuten oo noussu moneen kuukauteen niin nopeesti sängystä :LOL: ) ja vessassa totesin tilanteen, että jeps, lapsivedethän ne... Ei kun mies hereille ja soitto TAYS:iin että miten kävi. Sanoivat, että voin käydä rauhassa suihkussa ja vaikka syödä ja lähteä sitten tulemaan. No, äitiyspolilla pistivät käyrään ja lääkäri tutki.... kohdunsuu sormelle auki ja pituutta tais olla 1.5 cm, supistuksia ei tullut ja passittivat takaisin kotiin. Sanoivat, että tulen aamulla uudestaan takaisin.

No, oltiin kotona takaisin joskus aamukolmelta. Siinä automatkan aikana alkoi tulla ekat supparit, niitä tuli 5-10 minsan välein. Ei kovin kivuliaita, mutta ihan tuntuvia kummiskin. Sinä yönä ei enää nukuttu ( jännitti sen verran ja olokin oli vähän tukala ) joten kellottelin suppareita ja kävin suihkussa. Aamulla takaisin polille ja vaikka supparit oli jo ihan tuntuvia- ei mitään edistystä kohdunkaulan suhteen! Klo 12 uusintatutkimus ja tilanne ei edelleenkään edennyt :'( . Melkoisen kivuliaita supistuksia tuli 5 minuutin välein ja kestoa oli n. 30 sek joka supparilla... huokailin ja marssin pitkin käytäviä, kävin suihkussa ja yritin hengitellä rauhallisesti. 12 tuntia tätä tilannetta kesti ja sitten supparit iltapäiväkolmelta pikkuhiljaa loppuivat. Olin jo aika poikki - en ollut nukkunut koko yönä ja ruoka ei maistunut. Mies lähti kotiin ja vauvan sydänääniä seurattiin edelleen. Illalla lääkäri teki päätöksen, että lähden kotiin, la aamuna klo 9 käynnistykseen. Tässä vaiheessa olin ihan poikki ja odotin vain omaan sänkyyn pääsyä. Kotona nukuin n. tunnin ja sitten alkoi supistella kivuliaammin n. tunnin välein. Onneksi sain nukuttua supistusten välissä ja kerättyä voimia.

La aamuyöstä supistukset alkoivat voimistua todenteolla. Meidän piti olla yhdeksän jälkeen sairaalassa, mutta loppujen lopuksi kivut alkoivat olla niin sietämättömät että lähdettiin jo aikaisemmin. Supistuksia tuli 10 minuutin välein ja meikäläinen sai tosissaan tehdä töitä että pystyi olemaan vaikertamatta. Kahdeksan jälkeen oltiin sairaalassa, nyt oli paikat auenneet jo kahdelle sormelle ja kanava kadonnut - jes, ei kun synnyttämään eikä käynnistystä tarvittu! :)

Salissa tarjottiin ilokaasua ja olin tässä vaiheessa TODELLA tuskainen - jokainen supistus tuntui siltä että ylä -ja alaruumista revitään irti toisistaan! Salissa taidettiin olla jotain puoli kymmenen aikaan aamusta ja säännöllisesti oli supistellut jo 3.5 tuntia todella kipeästi. Ilokaasu onneksi helpotti jonkin verran ja olo muuttui siedettävämmäksi, keinuttelin keinutuolissa ja hengittelin kaasua. Lisäksi jouduin tippaan, kun tulehdusarvot olivat nousseet ( vesien menosta oli yli 30 tuntia ). Pikkuhiljaa ilokaasun teho alkoi heiketä, kätilö tutki että olen 3 cm auki - ei kun anestesialekuri paikalle ja epiduraali! Olin jo aivan poikki kun lääkäri vihdoin tuli, suppareita tuli n. minuutin välein ja huohotin ja imin kaasua kuin viimeistä päivää! Helpotus oli suuri kun epiduraali alkoi vaikuttaa...

Vähän yli tunnin päästä kätilö tutki kohdunsuun tilanteen ja sanoi, että ponnistuttaako,... sanoin että joo, vähän tuntuisi siltä - no, ei ollut ihme - olin jo täysin auki! :eek: Eli avauduin 3 cm ->10 cm vajaassa puolessatoista tunnissa. Muutama harjoitusponnistus ja sitten itse toimiin... Vauva syntyi 14 min ponnistuksen jälkeen kasvotarjonnassa. 9 pistettä ja ei nirhaman nirhamaa! :heart: Istukka syntyi siitä 6 minuutin päästä. Vauva ei heti päässyt rinnalle lyhyen napanuoran takia.

Kaikki meni siis oikein loistavasti ja rakkaus tuota pientä suppusuuta kohtaan on aivan hurja! :heart: :heart:

Bilirubiiniarvoissa on ollut häikkää ja imetyksessä ongelmia :'( , varsinkin kun neito oli melkoisen pieni 2780 g syntymäpainoltaan. Niistä sitten ehkä joku toinen kerta kun on rauhallinen hetki kirjoittaa

Tästä tulikin melkoinen romaani... :ashamed: - meenpä lukemaan muidenkin kertomuksia ennenkuin herättelen neidin syömään.

Täällä tuntuu moni saaneen alkukuun vauvan :eek: ja palsta on melkoisesti hiljentynyt :|

Jaksamisia kaikille kärvistelijöille ja tsempit - kohta tekin saatte ne parhaat mahdolliset joululahjat! :heart:

Killi ja "topi-tyttönen" 6 vrk :heart:
 
Dare ja Koivunkäpu kiitos informaatiosta.. pitääpä yrittää muistaa kysellä vaihtoehtosia puudutteita.. ainaki haluan kokeilla ensin jotain muuta. Viimeksi ainakin oksensin jo pelkästä kivusta, et en uskaltanu kysyä (ei ne kyl edes tarjonneet) ilokaasua
 
Sedillon, onnea pienestä pojasta! :flower:

Ja Koivunkävyllä, Miraclesilla ja Kattiinalla aivan ihania kuvia pikkuisista!!! :heart:
tuskin maltan odottaa et saa omankin jo syliin... :)

ja nyt seuraa TYHMÄ KYSYMYS liittyen turvakaukaloon ja lämpöpussiin... Siis kuuluuko se istuimen pienennin olla siellä lämpöpussin alla vai sisällä? Niinku laitetaanko pussi siihen päälle ja pujotellaan vyöt vai asennetaanko se pienenninkin sinne pussin sisään? Se tuntuu jotenki hassulta ja ahtaalta ihan kummin päin vaan... :ashamed: Ilman sitä pienennintä näyttää toimivan ihan hyvin, mutta pakko se on aluks siinä olla...

Tänään on suppaillu pitkin päivää, vatsa toiminu reippaasti (ilmeisesti supistusten takia) ja pyyhittäessä tullu vähän verensekasta limaa... nostaa kummasti toiveet lähenevästä synnytyksestä päätään, mutta kuitenkaa ei mitään tapahdu vielä pariin viikkoon. :headwall:
ei auta toivoo liikoja.

kiitos ihanista synnytyskertomuksista!

:hug: kaikille sen tarpeessa oleville!

elisar :heart: 38+5
 
Grace83, et uskokkaan, miten tiiän miltä siusta tuntuu, ootko vielä kasassa vai jo nyytin saanut?

Mie sitten vietin viimeyön tuolla meijän "ihanassa" sairaalassa ja perhana IHAN TURHAAN!!! Eilen illalla alkoi säännölliset supistelut kymmenen aikaan, kun yritin käydä nukkumaan. Ensin tuli kymmenen minuutin välein ja sitten tihenivät viiteen minuuttiin. Kahteen asti niitä kuulostelin ja sitten herätin miehen ja vietiin tytöt mummolaan hoitoon ja eikun sairaalaan. Soitin vielä etukäteen sinne ja sanoivat, että tuu vaan näytille, kun edellinen synnytys ollut niin nopea.
Noh, myöhän mentiin ja laittoivat tarkkailuhuoneeseen käyrille, supparit tuli viiden minuutin välein ja pikkuhiljaa voimistuivat. Kohdun tilanne oli mentäessä sormelle auki ja kanavaa ehkä noin sentti jäljellä.
Silloin jo aattelin, että ei tästä taida tulla mitään. Sitten antoivat peräruiskeen, se yleensä pistää supistuksiin vauhtii, mutta ei helvetin helvetti....mie oon vissiin tilastotieteen ihme ja peräruiskeen jälkeen supistukset eikun heikkenivät koko ajan ja väli piteni. Supistuksia tuli siis ihan säännöllisesti neljän viiden minsan välein puolikuuteen asti, mutta peräruiske vei loput sitten mukanaan |O :headwall: :headwall: .

Mie olin sairaan väsy, en ollu nukkunu koko yössä minuuttiakaan ja isäntäkin vaan parituntia. No ei siinä, lähettiin puolikymmeneltä sitten lappeen kaupungille pyörimään jouluostoksille, että jos ne supistukset taas tulisivat, mutta paskan marjat.
Lähtiessä toinen kätilö vielä tarkisti kohdunsuun aikas kovakouraisesti ja hän oli sitä mieltä, että sisä-ja ulkosuu molemmat kahdelle sormelle auki, kanavaa vielä jäljellä. Sanoikin, että kyllä se tonttu olisi tänään syntynyt, jos supistelut olisivat jatkuneet :headwall: :headwall: ...

No hitto, nyt ollaan kotona ja suppareista ei tietoakaan, mutta uskokaa tai älkää, kun illalla meen nukkumaan, niin ihan saletisti alkaa taas nuo saamarin supistukset tulla ja nyt oikeesti MIE EN TIIÄ, MILLON SINNE SAIRAALAAN PITÄIS LÄHTEE |O ... Eihän sitä kolmannen lapsen kohdalla voisikaan tietää :LOL: .

Matkaa sairaalaan 40 kilsaa ja hitto nyt on tosiaan pakko sitten oottaa, että supparit vaan olisivat kipeämpiä, mutta siinä taas pelotta se, että mitä jos loppu meneekin taas vauhdilla ja syntyy autoon. Mie alan olla jo ihan paniikissa tän asian kanssa :'( ...

Nyt tuli oikein urakalla omaa napaa, mutta harmittaa niin vietävästi tulla sairaalasta kotia ilman tonttua ja sama saamarin pelko ja jännitys eikun jatkuu...

Niin ja kun miulla oli niin vähän vielä viikkoja, niin siksi eivät vielä keinotekoisesti ruvenneet suppareita vahvistamaan :( .
Uskokaa vaan, tää tonttu tulee jouluaattona maailmaan tai sit juhannuksena :x ;)

Jessie + järetön tonttu 37+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuli81:
Vatukka Jouduitko siis sairaalaan päänsäryn takia? Siksi kyselen koska itsellä koko ajan pää vähän kipeä mutta paineet kohdillaan joten ei pitäisi olla syytä huoleen

tiinuli81 rv 39+3
joo, päänsäryntakia ottivat ku oli vasemmanpuoleinen särky ja silmää liikuttaessa vihlo. Ei onneks ollu myrkytystä ja vaavilla kaikki hyvin. Ja kipu oli sellanen et saikulla antovat panadolia (1g joka mulla muutenki käytössä), oxynormia, panacodia ja opamoxia ja millään ei ollu mitään vaikutusta kipuun, eikä myöskään kotona kokeillulla litalginilla :/ Kotiin ku pääsin ni kipu hävis mystisesti o_O ihme homma...

Vatukka & Lölli 40+0 POKS!!! (oviksesta)
(ultrasta laskettuna vasta huomen)

 
jessie: jos edelliset olleet nopeita, ni eiköhän ole parasta, et lähet vaik sit turhaan näytille, kun supparit tulevat säännöllisesti.. olivat sit kippeitä tai KIPPEITÄ.. elä ihmeessä jää ootteleen niitä KIPPEITÄ sinne kotiin!
Itteki mietityttää tuo 50km matka tuonne synnärille, et miten sitä osaa lähteä ja ku pitää esikolle hommata ensin jostain hoitopaikka (on onneks useampi vaihtoehto).
Mun supparit tai mitä lie olleetkaan loppu ku nukuin nuo päikkärit.. pitänee alkaa imuroimaan ja lämmittää illaksi viel sauna, ni jos ei muuta saa ainakin rentoutuneena mennä nukkuun. Iteku äsken koklasin, ni kohdunsuulla ei ole ainakaan mun näppituntumalla tapahtunu edistystä.
Elisar: mäki oon aatellu et otan sen kutistajan pois, ku laitan lämpöpussin.. en vielä sitä viritelly siihen, saa sit isäntä tuoda laitokselle, jo on kovat pakkaset kun tulee nyyttiä kotiin hakemaan, muuten tarkenee tuolla toppapuvulla
 
mie olen yrittänyt siivous ässää ja suklaa ässää..soppailuakin oli eli ässää sekin..ja sauna ässä ainakin on jälellä ;) :whistle: ..mutta toisaalta eihän tämä tule oli ässiä jonossa vaikka 12 jos niikseen päättää..

voi sie jessie ...miulla kans olleet nopeita nuo kaks edellistä.. mutta ne olkii käynnistettyjä..ja mie olin jo siel ihanuuen keskellä...*huokaus*..kolme päivää tiistaihin..

ja mie olen aika varma että tuubi on jo nyytin kans uudella osastolla ja kohta kotona..tai sitten ei :p :xmas:
 
Uh, miten sitä vielä viikko sitten ajatteli että saa tulla vauva ihan rauhassa sitten kun tulee... Nyt on ollut pari päivää olo niin tuskainen ettei tätä enää jaksaisi. Öisin tulee muutamia supistuksia jotain tunnin välein, ei ihan kunnollisia mutta sen verran kipeitä ettei saa kunnolla nukutta, ja päivät särkee selkää niin paljon ettei kävelemällä pääse edes lähikauppaan... Uh, en kyllä jaksa jos tätä on vielä kuukausi edessä... Onneksi nyt on reilun tunnin lepohetki kun mies lähti tytön kanssa uimaan. Tyttökin vaistoaa ettei äitillä ole asiat ok ja kiukuttelee ja haluaisi sylitellä sitäkin enemmän, ja sekös vasta on vaikeaa...

Bellona 38+3
 
tääl ihan karsee olo ihan huono olo,tuskan hiki ja sellanen et joka paikkaan sattuu,ahistaa,selkä yhtäkkiä alko särkeen ja tajuton pääkipu ollu eilisestä,illalla olin päivystyksessä kun kauheita lihaspistojatuli oikean rinnan ylös,nyt ei pistele mut sairaan huono olo,tekis mieli huutaa tai itkee en tiiä missä asennois ois tai mitä tekis...ahistaa...
 
kiitos koivunkäpy ja sukkapari kun vastailitte kaukalo+lämpöpussiongelmassa! B)
vähän sitä tuntee ittensä tyhmäks välillä... mutta onneks täältä sai heti apua :wave:
taidan siis ottaa minäkin sen kutistajan pois. Tässä s-a-j hyvä vinkki sinnekin!

Voi kun täällä immeiset kärsii kauheesta päänsärystä ja muusta huonosta olosta, kipeistä muttei tarpeeks kipeistä suppareista! Tsemppiä ihan jokaiselle!

Vatukan päänsärky kuulosti ihan kolmoishermosäryltä... on kuulemma kamala eikä siihen tahdo tujutkaan kipulääkkeet auttaa. Ja häviää itekseen yhtä nopeesti ku tuliki (eikä oo siis mitenkään vaarallinen, ilkee vaan). Voi olla tietty jotain muutakin...

Jos nyt lähtis vähän ulos haukkaan raitista ilmaa, kun on niin ihanasti sadellu luntaki...

Jaksuja! :hug:
 
Sukkapari, niin se on tehtävä, ei uskalla oottaa todella kipeitä suppareita kotona, ettei synny tonttu tuohon kuutostien laitaan. Pakko rampata siellä vaikka joka yö :| .

Dare, jospa myö kaikki ( tuubikin ) tuolla uudella osastolla treffataan ens viikolla ;) ...

Hitto, viimeisin kätilö teki ihan sikakipeen tutkimuksen ja vieläkin tiputtaa verta. Eipä ole miulle vielä koskaan noin ronskia tutkimusta tehty :eek: . Nyt aina silloin tällöin suppailee, mut harvemmin, toivottavasti sais ensiyönä nukuttua, alkaa voimat olla loppu, kun viimeyönä en nukkunut yhtään ja päivällä torkuin vaan tuossa reilu parituntia...
 
:'( :'( Kilahin sit ukollekki.. :'(
Sano et poikien kans ostavat yhteiseksi kelkan.. sanoin et siinä on sitte sun joululahjat, koska ei antanu mun tilata niitä tubberwaren 100? puukkoja.. :kieh: :kieh: oisivat sentään ollut tarpeellisempia mitä joku turha pensasyöppö kelkka (kuulemma mukava sit lasten kans sillä ajella) :kieh: :kieh:
 

Yhteistyössä