joululahjaksi lorupussi?

"minä vain"
Jotkuthan ilahtuisivat tuollaisesta lahjasta valtavasti, kuten minä. Mutta osaan kuvitella, että jotkut pitävät turhana lahjana, jos tuollaista loruttelua ei perheessä harrasteta... Mutta tunnet varmasti hyvin perheet joihin pussin tekisit, niin osaat varmasti arvioida tykkäiskö ne lahjasta.
 
[QUOTE="vvv";25077482]Millainen se on?Aivot on vielä jumissa..:p meillä 2,5v rakastaa loruja =)[/QUOTE]


laitan loruja erilaisiin pahvinpalasiin, joissa toisella puolella kuva ja toisella puolella runo. Ja ajattelin kontaktimuovilla ne päällystää ja joko itse tehdä tai ostaa pienen pussin, johon ne laitan.
 
lapset erilaisia
Riippuu kovasti lapsista. Omilleni tuommoinen ois ollu kiva idea 4-5-vuotiaasta alkaen. Sitä nuorempina olisivat vain repineet ja rupistäneet, tai jos ei omat kädet riitä, niin saksilla leikanneet ne kortit. Kuuluu sarjaan "pikkusälä", sama kuin ne euron pikkuautot mitä on sitte joka puolella jos joku kerta jää keräämättä. Mutta jotkut lapset osaa jo pieninäkin palauttaa lelut paikoilleen ja tykkää tollasista. Mutta siinä mielessä, että noita on rasittava siivota jos ne levitetään sinne tänne, niin voi mennä "vaiva hukkaan". Ainakin itellä on niin että jos ei uusintakäskyn jälkeen lopultakaan kukaan kerää mitään, kuljen huoneen poikki roskapussi kädessä ja se on sitte hei hei kailelle lattiasälälle siinä kohtaa. Sikäli harmillinen ajatus, että lorupussiin ois kumminkin nähny vaivaa. Mutta se ei vähennä sen "sälämäisyyttä" siivoushetkellä
 
"vvv"
laitan loruja erilaisiin pahvinpalasiin, joissa toisella puolella kuva ja toisella puolella runo. Ja ajattelin kontaktimuovilla ne päällystää ja joko itse tehdä tai ostaa pienen pussin, johon ne laitan.
jaa, sellainen..:) Kyllä meillä ainakin tykättäisiin sellaisesta lahjasta tai ainakin äiti:p Vaikka eihän se 2v osaa edes lukeakaan niin äidille tai isälle se homma jäisi.
 
No toisessa perheessä tiedän että tätä ehkä arvostettaisiin ja minun tutuissa perheissä joilla näitä on, niin nehän ei ole yleisessä leikissä vaan se on lapsen ja aikuisen välistä hommaa. Eli lapsi syliin ja äiti/ isä lukee näitä.

Eli taidan toiselle lapselle ostaa jotain muuta..
 
"heh"
Riippuu kovasti lapsista. Omilleni tuommoinen ois ollu kiva idea 4-5-vuotiaasta alkaen. Sitä nuorempina olisivat vain repineet ja rupistäneet, tai jos ei omat kädet riitä, niin saksilla leikanneet ne kortit. Kuuluu sarjaan "pikkusälä", sama kuin ne euron pikkuautot mitä on sitte joka puolella jos joku kerta jää keräämättä. Mutta jotkut lapset osaa jo pieninäkin palauttaa lelut paikoilleen ja tykkää tollasista. Mutta siinä mielessä, että noita on rasittava siivota jos ne levitetään sinne tänne, niin voi mennä "vaiva hukkaan". Ainakin itellä on niin että jos ei uusintakäskyn jälkeen lopultakaan kukaan kerää mitään, kuljen huoneen poikki roskapussi kädessä ja se on sitte hei hei kailelle lattiasälälle siinä kohtaa. Sikäli harmillinen ajatus, että lorupussiin ois kumminkin nähny vaivaa. Mutta se ei vähennä sen "sälämäisyyttä" siivoushetkellä
Siis tämä kuulostaa minusta jotenkin hirveän omituiselta...kyllä ainakin kaikki minun tuntemani lapset ovat osanneet jo alle 2v. keskittyä lorupussiin, eivätkä ole repineet kortteja. Tietty niitä ei ole annettukaan leikkeihin vaan niitä on yhdessä aikuisen kanssa katsottu ja loruhetken jälkeen pussi on pantu pois. Pienet ovat oikeiin innoissaan odottaneet, milloin taas lorutellaan.... :) Minusta on kiva idea!!
 
  • Tykkää
Reactions: Titi-Uu
"jaa"
[QUOTE="heh";25077604]Siis tämä kuulostaa minusta jotenkin hirveän omituiselta...kyllä ainakin kaikki minun tuntemani lapset ovat osanneet jo alle 2v. keskittyä lorupussiin, eivätkä ole repineet kortteja. Tietty niitä ei ole annettukaan leikkeihin vaan niitä on yhdessä aikuisen kanssa katsottu ja loruhetken jälkeen pussi on pantu pois. Pienet ovat oikeiin innoissaan odottaneet, milloin taas lorutellaan.... :) Minusta on kiva idea!![/QUOTE]

mulla ei ole kokemusta kuinm asperger-lapsesta ja hänen pienemmästä sisaruksestaan joka ottaa oppia. Mutta moni kaverikin on sanonu ettei meidän "hässäkät" oo hirveän omituisia normaaliperheessäkään
 
tahtoisin
Mä tahtoisin sellaisen lapsilleni 2v ja 3v. Päiväkodissa tykkäävät ja kotonakin laulelevat sitä lorupussi-laulua. En ole vaan saanut aikaiseksi itse askarrella sellaista ja olisin todella otettu jos joku meidän lapsille sellaisen jaksaisi tehdä :)
 
Ihana lahjaidea! Olen ollut päiväkodissa töissä 8 vuotta eikä vastaan ole tullut vielä lasta joka ei lorupussista tykkäisi :)

Onhan noita loruja netissäkin jonkin verran,itsellä kansiot täynnä. Voisin vaikka muutaman kirjoittaa tuossa iltapäivällä lapsen uniaikaan?
 
"pph"
Meillä kyllä jo 1,5 vuotiaatkin odottavat innolla koska oma nimi lauletaan ja saa käydä nostamassa lorupussista kortin, jonka hoitaja sitten lapsille lukee. Todella tykätty kaikenikäisten kanssa. Laita van lahjaksi jos jaksat väkertää niitä kortteja. Opettaa lapsia monella tapaa :)
 
Meillä oli sellainen kun tyttö oli suunnilleen 2-vuotias ja tykkäsi kyllä kovasti. Ihan oli joku kaupasta ostettu, mutta jonkun toisen tekemä olisi ollut kiva myös. Siitä vois tehdä sillä tavalla henkilökohtaisemman, just siihen lapseen/perheeseen liittyvän.
 
Tässä mielestäni ihana talvinen loru johon voi liittää myös leikin;


Lammikon pinta jääpeiton saa,
hiutaleet pilvellä tanssahtaa.

Kun pakkanen rukkasta rummuttaa,
niin kovaksi jäätyy huurteinen maa.

Kun pakkanen tarpeeksi tömistää,
niin lammikon pinnalla vahva on jää.
 
"vieras"
No toisessa perheessä tiedän että tätä ehkä arvostettaisiin ja minun tutuissa perheissä joilla näitä on, niin nehän ei ole yleisessä leikissä vaan se on lapsen ja aikuisen välistä hommaa. Eli lapsi syliin ja äiti/ isä lukee näitä.

Eli taidan toiselle lapselle ostaa jotain muuta..

Näin minäkin ajattelisin että aikuisen kanssa lapsi tuota käyttäisi...vaikka 2v osaisi nätisti käsitellä kortteja niin lukea ei osaa...

ja ihana idea tehdä itse tuollainen...ja ei todellakaan kävisi mielessä heittää kenenkään itse tekemää lahjaa roskiin...oikeasti niillä on enemmän tunnearvoa kuin kaupasta ostetuilla...
 
Löysin vielä pari kivaa vuodenaikalorua;

Soittaa syksyn tuuli,
siili kutsun kuuli.
Saapastellen metsään astui,
sateen tullen siili kastui.


Pikkukarhu ulos tuli tänään talvipesästään.
Kevät saapui,lumi suli,
tuntuu tuoksu kesästä.

Vikkelää on siilin juoksu,
keväästä se riemuitsee.
Lähestyvän kevään tuoksu,
siilin nenää hivelee.
 
Siili teki talvimajan
taakse vaarin halkovajan.
Kun syksyn tuulet räntää viskoo,
siili täkin korviin kiskoo
ja kainaloonsa sulkee hän
hyvin rakkaan ystävän


Kurre loikkaa puusta puuhun,
jalka kurahousun suuhun.
Ensin toinen
sitten toinen,
roiskuessa rapakoiden
(pukemisloru)



Sikin sokin sukkaset,
lakki sekä rukkaset.
Takkikin on nurinpäin,
kuka kaiken sotki näin?

Kun Nukku-Matti kulki niiden ohitse,
hän huokasi ja sanoi:
Siinä ne taas ovat,
Mekko Mykkyrä,
Paita Pakkura,
Pöksyt Pökkyrät,
Liivi Lituskat,
Kengät Kolin-Kolin
ja Myssy Missä-Milloinkin


TALVI
Talven ukko, lumiukko,
lunta säkistä heittää.
Jäätä suihin, kylmää luihin,
tienoot lumella peittää.
 
"ninnananna"
Mä olen aikoinaan meidän esikoiselle tehnyt jolukalenteinksi lorupussin. Samoin ensimmäiselle kummilapsellemme.

Nyt tein meidän kuopukselle ja ikää on juuri 1v. Keräsin netistä loruja, lauluja, runoja ja niihin sopivia kuvia. Liimasin pahville ja päällystin kontaktimuovilla. Laitan jouluiseen pussukkaan ja sieltä saapi pikkumies joka joulukuun aamu itse kaivella kortin ja luetaan ja leikitään se. Sisko 5v haluaa varmasti olla mukana. Hänelle tein paketti kalenterin (jost alöyty myös pari runoa).
Muista en tiedä mutta meillä varmasti tykätään!
 

Yhteistyössä