Jouluruoka tarjoilu! Mitä pöydässä ja syökö teillä lapset laatikoita ja muita joulujuttuja vai onko

  • Viestiketjun aloittaja pohtii
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Aika epäreilua, jos ei ole joulupöydässä mitään lasten herkkua. Meillä tilasivat maksalaatikkoa ja pikkunakkeja, niitä siis laitetaan tarjolle pöytään. Eikä tartte maistaa mitään muuta, jos ei tahdo. En minäkään koske graaviloheen tai mies lanttulaatikkoon.
 
"vieras"
Meillä normit jouluruuat: kinkku, lanttu-, peruna- ja porkkanalaatikkoa, ehkä kalaa ja sitten perunoita ja lihapullia. Nuo lihapullat ovat jo omasta lapsuudestani tuttu joulupöydän ruoka ja mummo tekee meille nuo lihapullat.
Itsekään en tykkää lanttu-ja perunalaatikosta, joten ei lastenkaan ole pakko syödä. Porkkanalaatikko menee kaikille, osa syö myös muitakin.
 
"vieras"
Meillä 1-vuotias syö varmaan mitä annetaan, mutta 3v on nirso ja ihan hyvin voisin laittaa hänelle esim. nakkeja lisäksi. Ja varmaan laitankin. Tykkään itsekin nakeista :D
 
Rollolainen
[QUOTE="vieras";27698218]Aika epäreilua, jos ei ole joulupöydässä mitään lasten herkkua. Meillä tilasivat maksalaatikkoa ja pikkunakkeja, niitä siis laitetaan tarjolle pöytään. Eikä tartte maistaa mitään muuta, jos ei tahdo. En minäkään koske graaviloheen tai mies lanttulaatikkoon.[/QUOTE]

maksalaatiko kuuluu normaalistikin joulupöytän. Lihapult kuluvt, mutta nakit eivät. Karjalanpaisti sen sijaan kuuluu.
 
"vieras"
Ei meillä tarjota muillakaan aterioilla pelkästään lasten herkkuruokia vaan sitä on syötävä, mitä tarjolla on tai jää ilman. Eli jouluna katetaan jouluruoat pöytään. Enkä usko, että lapsi alkaa edes mankua mitään muuta :)
 
Meillä kuuluu maksalaatikko joulupöytään ja se sattuu olemaan muksun lempiruokaa, joten varmaan sitä saa mahansa täyteen. Mutta kyllä me varmaan tehdään lihapullia kun ne kuulunut miehen lapsuudessa heidän joulupöytään.
Meillä muuten syödään porkkanalaatikkoakin ympäri vuoden, koska se on mun herkkua :p
Mutta jos muksu ei noita söis, niin kyllä voisin jotain muutakin pöytään laittaa, mun joulu ei kaadu siihen, että joku "syö jotain väärää".
 
"vieras"
Hääh, meillä on mummo aina tarjonnut höyrynakkeja joulupöydässä. Että sillä tosiaankin ne pikkunakit kyllä minusta sopii joulupöytään, vaikka en ite niistä niin välitäkään.
 
Meillä ei kukaan syö laatikoita. Mummoille ja papoille on pienet laatikot tarjolla. Kinkkua, kalkkunaa, karjalanpaistia, perunamuussia, keitettyjä perunoita, monenlaista lohta ja karjalanpiirakoita lapset kyllä syö ja niitä meillä on tarjolla+ tietenkin joitain salaatteja.
 
44663
No en minä alkaisi mitään eri ruokia kokkaamaan lapsille. Jouluruoka on mielestäni ihan perusruokaa. Kinkkua, punajuurta, perunoita, hernettä, porkkanalaatikkoa, lohta, syödäänhän noita arkenakin? SItten jos olisi joku erityis tapaus lapsi niin voisin laittaa jotain eriä.. Tai tosi tosi huonosti syövä lapsi niin silloin kans jotain eriä pöytään mutta kyllä meillä on periaate että kaikkis yö samaa jos ei allergiaa tms..
 
Peyote
Meillä ei ole ollenkaan jouluruokia, koska ei ne ole hyviä. Tänä vuonna olis ehkä hyvää lihakastiketta ja perunamuusia ja salaattia. Jälkiruuaksi jäätelöä, jos viitsin tehdä.
 
  • Tykkää
Reactions: Mahza
lucifer
perinteiset jouluruuat laatikkoineen päydässä. ja lasten ei tarvitse tyytyä niihin vaan he syövät niitä mielellään ( jos vuoden aikana ei ole muutosta tapahtunut makutottumuksiin). tarjottavaa on sen verran monipuolisesti että nirsompikin löytää aivan varmasti vatsalleen täytettä.
 
"vieras"
maksalaatiko kuuluu normaalistikin joulupöytän. Lihapult kuluvt, mutta nakit eivät. Karjalanpaisti sen sijaan kuuluu.
Onko jossain oikein lueteltu, mitä kuuluu joulupöytään ja mitä ei? Jos on, kukas sen on päättänyt?
Meillä maksalaatikko ei ole koskaan kuulunut joulupöytään. Sen sijaan keitetyt perunat, makaronit ja karjalanpaisti kuuluvat. Ihan hyvin voisin nakkejakin laittaa, jos lapset haluaisivat. Laatikoita meillä ei ole, koska niistä ei kukaan tykkää.
 
"vieras"
Meillä kyllä syödään jouluna sitä mistä itse tykätään eikä sitä mitä marttojen keittokirja käskee luvussa kahdeksan syödä. Rosollit,laatikot ja luumukiisseli kuuluu jouluun mutta miksi herrantähden niitä ostaisin/tekisin kun niitä ei kukaan meillä syö?

Isovanhempien luona saadaan varmaan ihan kattava tarjoilu niitä ruokia joita tulee virallisesti jouluna syödä ja joita on syöty vuodesta 1827 sen enempiä kyselemättä. Kai nyt jouluna saa syödä vaikka tortilloja jos haluaa.
 
"a.p"
omasta lapsuuden joulusta ja siitä mitä siihen pöytään silloin kuului..
Ja nyt kun saa laittaa omaa joulua itse, jäin miettimään kuka ja miten määräytyy pöydänantimet.
Saako/ pitääkö lasten toiveita kuunnella.. ( mulla lapsena oli pakko syödä mitä tarjolla oli, ja omille en sitä todellakaan tee..)
 
"vieras"
[QUOTE="a.p";27699265]omasta lapsuuden joulusta ja siitä mitä siihen pöytään silloin kuului..
Ja nyt kun saa laittaa omaa joulua itse, jäin miettimään kuka ja miten määräytyy pöydänantimet.
Saako/ pitääkö lasten toiveita kuunnella.. ( mulla lapsena oli pakko syödä mitä tarjolla oli, ja omille en sitä todellakaan tee..)[/QUOTE]

No miksi ei voisi kuunnella? Sehän on vaan ruokaa. Eikö se ruokailutilanne olisi kaikille miellyttävämpi jos pöydässä olisi niitä ruokia jotka ihan oikeasti kaikille maistuu? Ei meilläkään koskaan tehdä mitään maksakastiketta sen takia että kun nyt vaan pitää oppia syömään sitä maksaakin,hyvin olen tullut 28 vuotta toimeen ilmankin.
 
Meillä lapset syö ihan samoja ruokia kuin aikuisetkin. On perunaa, lohta, savusiikaa, graavilohta, rosollia, pähkinäsalaattia, normisalaattia, peruna- ja lanttulaatikkoa, kinkkua, silliä, suolasia leivoksia ja varmaan muutakin mitä en nyt muista. Tietysti ei tarvi syödä sellasta mistä ei tykkää mut valikoimista jokainen löytää jotain mistä tykkää. Itse syön kaikkea muuta paitsi silliä.
 
HippuTAR
Meillä joulupöydässä on kinkkua, laatikot, rosolli, herneitä. 15v tykkää noista, 10v. vähän maistaa, 3v syö tod.näk. vain kinkkua. 1v:stä en tiedä.
Joten meillä on joulupöydäs jotain muutakin, ehkä makaroonilaatikkoa, se ainakin uppoo noihin kolmeen nuorempaan.
 
"kolmen äiti"
Meille joulupöytään on ilmestynyt alkupalojen kanssa keitetyt perunat, joita en laittanut ennen lapsia. Perunoiden kanssa lapset saavat suurimpia herkkujaan savustettua lohta, savustettua siikaa ja graavilohta sekä katkarapuja. Myös lihaleikkelettä (savuporo) yleensä maistelevat hieman. Ja rosollia maistelevat myös.

Pääruokaa ei koske kuin keskimmäinen, mutta ei se haittaa kun ovat ihan täynnä noista alkupaloista.
 

Yhteistyössä