Joulusta

  • Viestiketjun aloittaja Xmas
  • Ensimmäinen viesti
Xmas
Miten selitätte, jos lapsenne kysyy miksi vietetään joulua ja annetaan lahjoja ? Jotain Jeesuksen syntymästäkö, entä jos ei ole uskonnollinen perhe ? Entäpä jos meillä ei käy Joulupukki, mistä lahjat tulevat ? Pitää miettiä selitykset valmiiksi jo.. :/
 
Miskan äiskä
Varmaan riippuu paljon lapsen iästä mitä kertoa ja miten selittää. Meillä 1,5v poika ei vielä viime jouluna osannu etukäteen puhua mitään joulusta, koska oli edellisenä vuonna niin pieni, ettei siitä mitään muistanutkaan. Pukki kuitenkin kävi tuomassa lahjoja ja poika tykkäsi pukista ja nyt ollaan pitkin vuotta katseltu pukin kuvia albumista. Nytkin välillä sanon, että tontut kurkkii ikkunoista ja lähettelee pukille viestiä mitä se Miska tekee ja onko kiltti vai kiukutteleeko. Eli ainakin nyt tänävuonna pukki ja lahjat kuuluvat jouluun, eikä sitä tartte kummemmin selitellä 2v3kk lapselle. Mitään jeesusjuttuja en ala pojalle selittelemään, koska en itse usko jeesukseen, se asia jääköön sitten myöhempää varten ja siitä voi mies ja hänen sukulaiset pitää huolen.
 
Kaksjoulua jo koettu
Meillä on tosiaan kaksi joulua jo mennyt niin, ettei ole erityisemmin puhuttu Joulupukista tai Jeesuksesta, nyt taitaa jo tontut ja lahjat enemmän kiinnostaa tyttöä. En siis tiedä mitä hänelle kerron joulusta, olen ihan avuton äiti.. Hoitotäti, mummot ja ukit sekä isi kertovat varmaan kaikki omat versionsa, voi hyvänen aika mikä soppa tästä syntyy.. Lapsiparka menee ihan sekaisin !! No jospa hän ei vielä osaisi ihmetellä paljoa.. :xmas:
 
jeesus-juttuja
moi !

Meillä ollaan uskovaisia ja siis kerrotaan Jeesuksesta. Ihan perusjuttuja, että oli vauva ja syntymäpäivä. Liitetään mukaan paimenet ja enkelit yms. Kerrotaan evankeliumia. Käydään joulukirkossa, josta lapsi ymmärtää sen minkä ymmärtää. Meillä on myös seimiasetelma pöydällä.

Lapsi kuitenkin elää tässä kulttuurissa, jossa on pukit ja tontut joten ollaan kerrottu, ettö on myös joulupukki ja tontut ja ollaan niitää katteltu. Tyttö tuntuu olevan niistä kiinnostunut. Ollaan sanottu, että pukki-juttu on kiva leikki. Lahjat viime vuonna tuli kuusen alle vaivihkaa. Ja tarhassa joulupukki toi. Joulupukkia ei meille tule, mutta jos muualla tulee, niin ok. Ollaan myös avoimesti puhuttu joululahkjojen hankinnasta ja antamisesta.

Luulen, että lapsi ymmärtää mitä ymmärtää, mutta kyllä se vuosien saatossa selkiintyy. Nyt varmaan vielä kaikki on ihan sekaisin, kun tuo toden ja sadun ero on niin häilyvä pikkuneitin mielessä.

joulua odotellen
 
Me ollaan sanottu tytölle et pukki tuo kaikille kilteille lapsille 1-2lahjaa, loput lahjat tulee mummoilta papoilta kummeilta äidiltä isiltä jne. Joulun sanomasta ei niinkään ole vielä puhuttu. Ehkä ens vuonna kun tyttö jo 3.5v. Ja vaikkei olla uskovaisia, niin jotain jeesuslapsen syntymästä varmaan kerron. Ja varmasti siinä auttaa seurakunnan perhekerho, kun ens vuonna taas päästään kerhoileen, kun olen äitiyslomalla.
 
Kiitos vastauksista
Ajattelin kertoa, että Joulupukki asuu Korvatunturilla, mutta on töissä tonttujen kanssa Rovaniemellä, jos joskus käymme siellä Joulupukin pajassa ja näytetäänhän sitä telkkarissa. Hän tuo lahjoja lapsille, mutta muutkin ostavat lapsille lahjoja, miksikö.. Noh.. Jeesuksen syntymän takia ilmeisesti ? Juhlimme siis sitä jouluna. En muista mitä mulle kerrottiin joulusta lapsena, vaikka ainahan ne oli kuuset ja lahjat yms. perinteiset. Se on vaan sellainen tapa.. Hyvää joulunodotusta kaikille ! :wave:
 
ei jeesustelua
mutta totuus.meillä on kerrottu aika pienestä pitäen että joulua juhlitaan jeesuksen syntymäpäivänä.Ei olla mitään uskovaisia, mutta jostain syystä en ole oikein osannut "valehdella" pukista.lapset tietävät että se on vaan leikkiä ja lahjat ostëtaan itse.Myös pelottelu että, jos et ole kiltti ei lahjoja tule ei kuulu meidän perinteisiin.Tuleehan niitä kuitenkin.(muistan muuten mikä järkytys pienenä oli kun saatiin vasta aika "vanhoina" tietää ettei joulupukki oo oikea...pukkihan oli absoluuttinen totuus sitä ennen ja oli aika vaikea sulattaa että jotain mihin oli niin totaalisesti uskonut olikin keksittyä)
 

Yhteistyössä