***JOULUTONTUT -08, HUHTIKUUSSA 2009 ***

Ei täälläkään kääntyillä, mutta nyrkit syödään ja kuolataan kanssa litroittain. :wave:
Jouduttiin käväsee fysioterapeutilla kun ukkeli ei kääntänyt päätään oikealle ja johtui ilmeisesti kurkkukivusta ja nyt siis taas kääntyy pää mutta sen fysioterapeutin kanssa juteltiin aiheesta pitkälti ja siis se sanoi ettei tarvitsekaan vielä kääntyä ja vahingossa taitaa olla kääntynyt mahalta selälle muutaman kerran.Sitten juteltiin istuttamisesta ja se sanoi ettei missään nimessä vielä pitkään aikaan, kun selkäranka on niin pehmeä vielä alaosasta tai jotain sellaista.Tosi lyhyitä aikoja istuallaan jos pakko ja sitten aika hyviä jumppaohjeita antoi ukkelia varten ja ohjeita kantamiseen mulle myös kun ukkelihan on aikas painava.Suositteli pukemista sylissä jne. että oppii vartalonsa hahmottamista mutta sitä nyt ollaan muutenkin tehty jo jonkun aikaan.Kiva ja kaikenkaikkiaan hyödyllinen käynti vaikkei siitä alkuperäisestä syystä ollutkaan enää huolta.

Punahattu ja ukkeli piakkoin 4kk :heart:

Muoks; Niin siis kun kanssa ukkeli punkee istumaan sylissä niin siitä keskustelu istuttamisesta...
 
Punahattu: Mullekkin saattais olla ihan hyödyllinen tuo fysioterapeutilla käynti.Hyviä neuvoja oot saanut. :wave: Aurinkoista päivää kaikille mammoille! Mennään tänään serkun lapsen 1 v synttäreille.
 
Heipsansaa! Ja kyl on ihanat ilmat! B)

Merkkailen täs pikasesti...

J:n maha alkaa olla jo paremmas kunnos, pikkusen löysäl ollut koko viikon eiliseen asti (et olikohan sit kuitenkaan porkkanasta kyse vai ei... no täytyy kokeilla sitä kohta uudestaan). Maissi-perunasosetta on nyt poika syönt pari päivää ja hyvällä innolla, tosin ei noi annokset oo meil vielkään kovin suuria ja kerran päivässä syö. Joskus iltapäivästä oon saattanut antaa maistaa päärynää, kun itse tykkään noita hedelmäsoseita syödä ni siitä samalla. :whistle:

Tänään ja huomenna on meillä menoa koko päivän. Tänään lähdetään minun äidinäidin (eli poitsun äidinäidinäidin) 60 v. synttäreille! :eek: Tuntuu niin hassulta et mummo on jo isomummokin vaikka ikää vasta 60 :LOL: Mut ei sen puoleen, onpa itsellänikin isomummo olemassa (ikää 81v.) eli pojallehan tuo olisi sitten isoisomummo :D Tänään olisi tarkoitus ottaa viiden polven sukukuva =)

Huomenna mennäänkin sitten päiväksi mökkeilemään miehen vanhempien saareen B) Mahtaa olla poika ihmeissään kun pääsee ekaa kertaa soutuveneeseen :heart: Kai sitä pitää kevään ensimmäisen kerran sitten huomenna grillatakin :D

Sellaista meille nyt näin pikasesti, kommentoin sit toisella kertaa taas muiden juttuja =) Ja tiistaina olis meillä sitten se kehityspoliklinikka, niin kerron sit taas kehityskuulumisia. Aurinkoista viikonvaihdetta kaikille! :wave:

vaimo ja poju reilu 4,5 kk
 
Hola edelleen täältä Epsanjasta kaikille!

Tää on uskomato kääntyilemään tämä tyttö 4,5 kk!Siis en ole pitänyt kertaakaan lattialla ( kun täällä niin hyytävät kivilattiat ja vetoisat vielä) ja kun hetkeksi jättää selälleen sängyn päälle köllöttämän esim. kun käyn toisessa huoneessa niin johan tuo on jo masulteen ja kyynärpäiden varassa yrittämässä äheltää eteenpäin.Meinaan että tarkkana saa olla ettei ole lähellä sängynreunaa!

Ihosta
: Todettiin täällä atooppinen ekseema kun oli paha reaktio 2 viikkoa sitten! Sai voiteet ja antihistamiinikuurin. Nyt parempio kun olen voidelut ja kylvetänyt vauvan öljypesuaineella päivittäin. Lääkäri sano että on kylvetettävä PÄIVITTÄIN! Ja kauhisteli että "eikö Suomessa tehdä niin" !!

Mites on asian laita? Olen aika loppu kun joka ilta taistelua tuolla ammeessa ja kotona sanottiin neuvolassa että vaikka 2 kertaa kuussa riittää.
Mites teillä pestään?
Onko kellään atooppinen iho todettu?

 
Hei!

Enpä olekaan taas melkein viikkoon ehtinyt edes lukemaan, kauhia määrä on taas juttuja jäänyt väliin :x . Nyt ei siis todellakaan kommentteja kaikille, mutta ei ole mitään henk.koht. jos joku jää mainitsematta =)

Ensinnäkin Vauvikselle kovasti jaksuja :hug: . Ja suosittelen ihan oikeasti lääkkeitä, itse ainakin olen saanut niistä todella paljon apua. Tai siis en voisi ollenkaan olla ilman. Hyvä että psykologille olet päässyt!

DD:lle hyvää jatkoa, ja toki tervetuloa takaisin jos siltä joskus taas tuntuu!

AC:n MiniT:lle pikaista paranemista!

Kiva kuulla Divinasta pitkästä aikaa! Peseminen: meillä tyttö käy kylvyssä 2 kertaa viikossa, päivittäin toki pyllyä pestään ja kaulapoimuja sekä käsiä (ne kun ovat koko ajan suussa ja maitopuklun peitossa siis :D). Atooppisesta ihosta ei ole omaa kokemusta, mutta yhdellä tutulla on mun esikoisen kanssa samaan aikaan syntynyt poika, jolla on ollut tuota vaivaa, ja hänelle oli myös päivittäistä kylpemistä neuvottu.

Sintzin Nealle kääntymisonnitteluja!

NullPoints: me ollaan oltu tuon ukkoni kanssa yhdessä nyt 15 vuotta, ja 2 lasta :) (tosin meille ei enempää ole tulossakaan). Oltiin oltu runsaat 12 vuotta yksissä kun vasta ekaa ruvettiin yrittämäänkään. Niinhän ne molemmat sitten kyllä tulivatkin ihan perä perää. En tiedä miten siinä niin kauan vierähti, jotenkin vaan ei ikinä tuntunut siltä että olis valmis lasten tuloon.

Tästäpä rakennan oivan aasinsillan Pipparin kyselyyn =). Eli me olemme varmaan aika harvinaisia, kun päätimme tehdä toisen hyvin pian ensimmäisen perään, vaikka esikoinen oli todella kaikkea muuta kuin helppo tapaus (eikä ole sitä vieläkään). Me vain totesimme, että jos tästä vielä joskus ns. helpoille päiville päästään, niin ei varmasti haluta enää siihen suohon uudestaan, joten parempi tehdä toinen äkkiä siihen samaan konkurssiin. Emme siis ajatelleet, että siinähän se toinen menee kuin yksikin (koska niin ei todellakaan ole!) vaan mietimme, että jaksaako enää ryhtyä toista kertaa tähän tuskaan ja vaivaan jos on jo päässyt nukkumaan kunnon yöunia jne. Meillä esikoinen heräili vielä reilusti päälle vuoden ikäisenäkin tunnin välein läpi yön, joka ikinen yö. Hän on myös n. 7-kuisesta potenut kunnon "varhaisuhmaikää", ihan joka asiasta käydään kaverin kanssa aina hirveää vääntöä (syöminen, pukeminen, kaikki). Onneksi meillä kuitenkin kävi tuuri, ja tämä toinen lapsi on helpompi. Yöunia hän ei sanottavasti nuku, mutta ei ole yhtä temperamenttinen kuin isoveljensä.

Mutta vielä Kathelle siis sanon samaa kuin NP, että tänne ensinnäkin vaan purkamaan, jos mikä tahansa asia ottaa pattiin, ja toiseksi olen monista kirjoittamistasi asioista ihan samaa mieltä :). Maailmassa on niin paljon muutakin kuin aineellista "onnea". Ja eikös sitä myös niin sanota, että hyvä antaa vähästäänkin, paha ei paljostakaan.

Ool rait, taidan hipsiä esikoiselle puuroa laittelemaan. Omia kuulumisia ei ihmeemmin ole, eipä ole tapahtunut mitään mainittavaa. Neiti kasvaa ja kehittyy, on päiväsaikaan iloinen ja reipas ja nukkuu ulkona hyvin, iltaisin sitten huudellaan yliväsymystä kun yöunille ei millään tahtoisi jäädä. Ne yöunet meillä edelleenkin ovat max 6 tuntia :headwall: , eilen kun nukahti jopa vähän yli 23, niin aamuherätyshän sitten koitti klo 05 |O . Huomenna varmaan laitan bataattia kattilaan, kun menee tuota korviketta jo sen verran reippaita määriä. Meillä kun ei sitä imetystä mun lääkkeiden takia ole :'( , muuten varmaan koettaisin mahdollisimman pitkälle pelkällä maidolla, kuten muutamat olivat jutelleet.

Nyt pois
Grynna & tipunen 3 kk 3 vko
 
Divina: mulla on esikko atooppinen. Perusvoiteita on 2-3 laatua, joita käytetään kuuriluontoisesti, koska iho tottuu samaan voiteeseen. Vauvaiässä jouduttiin käyttämään III-luokan kortisonia ja valohoitoa. Espanjassa luultavasti se aurinko paistaa paremmin kuin täällä Suomessa, niin aurinko on hyvästä. Hikoilua kannattee kuitenkin välttää ja tottakait palamista.
Kylvettäminen ei ole vauvallekaan joka päivä hyvästä? Atopian suhteen on sanottu, että jos suihkussa niin minuutin suiku joka pvä, ei sen enempää. Mä käytin Ambilania kylpyvedessä ja käytän nykyäänkin saippuan sijasta esikolla, jos iho on kuiva.

http://atopialiitto.fi/tietoa_atopiasta/ihottuman_hoito

http://atopialiitto.fi/tietoa_atopiasta/uusinta_tietoa_atopiasta/kaypa_hoito_-suositus_atooppisesta_ekseemasta.html
 
Täältä tervehdys ja noepa kuitti! Meillä puhkesi eka hammas vkoa vaille 4kk ja nukkuminen ollut siksi tosi rikkonaista |O Viime yö meni taas normaaliin tapaan eli normi syömiset vain. Meidän esikolla on atooppinen iho ja joudutaan usein ottamaan kortisonikuureja ja käyttämään päivittäin perusvoiteita, pienenä vielä enenmmän. Meille annettu silloin neuvo, kun oli pieni että liikaa pesua tulisi välttää ettei ihon oma kosteustasapaino järky enempää. En tiedä sitten, onko neuvot ajan kuluessa muuttuneet.
Ollaan alettu hieman maistella soseita ja pienen massu mennyt ihan jumiin :/ Ennen kakkasi tuon 10krt/vrk, kun sai pelkkää rintaa, mut nyt kakkausväli on 4vrk. Voi raasua, luumukaan ei tunnu auttavan vaan jouduttu pariin kertaan antaa levolacia. Eikä hieronta tai vyöhyketerapia itsetekemänä. Haen huomenna sitä mallasuutetta, josko se tehoaisi.
Nyt neiti heräs päikyiltä..Mukavaa päivää!
 
No kiitokset jo tähän mennessä vastauksista!Varmaan käytännöt vaihtelee kylvetyksen suhteen.MUTTA lui eilen oikein urakalla tuyosta atoopikon joidosta sitten ja jossakin näin tälaisen viisaan näkemyksen kylvetyksestä mikä on ihan järkeenkäypä:

Eli JOKA PÄIVÄ on siksi kylvetettävä, että hiki, lika ja kuollut ihosolukko, puklut ja vanhat rasvat on pestävä pois sillä JUURI NE sitä ärsytystä aiheuttavat atoopikon iholle!Ja sitten voi lisätä uutta rasvaa PUHTAALLE iholle joka kait "hengittää" sitten paremmin. Ja kostealle vedessä liluneele iholle voiteet imeytyy paremmin kuin rutikuivalle! Näin se siis menee! :snotty:
Hieman harmittaa tämä ylimääräinen homma ja rasvaaminen lopun elämän,mutta ystäväni käänsi asian minua lohduttaakseen ihanalla tavalla ympäri että

ei pidä ajatella tätä nyt vaivalloisena sairauden hoitona ja puurtamisena vaan tehdään tästä ihana tyttöjen Spa-juttu kun kylvetään ja hierotaan voiteita ja vähän isompana voidaan vaikka yhdessä kylpeä ja rasvata yhdessä ja äiti laittaa itselleen naamiota ja sitten taas rasvataan, että voi anta tyttelin ymmärtää että tämähän on ihanankauneudenhoitorituaali, jotta iho pysyy kauniina ja terveenä ja että hän oppisi itsekin sitten iloitsemaan vartalostaan ja ihonsa hoidosta hyvin!

Minulle ainakin toimi tuo heikkouden käntäminen voitoksi.Nyt saitten olen tehnyt päivittäisestä rasvausrumbasta leikkihetken ja laulelen samalla jne. ja ompa vauveli alkanut tykkäämään koko touhusta.Aluksi kun hampaat irvellä mätkin rasvaa ees taas niin tyttö oli tosi kiukuissaan koko vatkaamistouhusta! Ja nyt on toinen ääni kellossa. Ja varmaan kehonkuvakin hahmottuu hyvin kun häntä silitellään ja veivataan ja puleerataan B) .

Noh, superäitinä ei toki aina jaksa olla hymyssä suin ja laulellen, mutta koitan yrittää ainakin niin molemmila ees vähän parempi mieli!
 
Niin ja siten lohdutuksen sanoja niille, jotka laskeskelevat että kuka misäkin iässä alkanut kääntymään tai konttaamaan tai kiinnostumaan leikkimisestä tms. Nimittäin usein silloin kun meinaa usko loppua väsymyksen takia tms. ja yritä siinä nyt sitten vielä antaa vauvale virikkeitä ja heilua lelujen kanssa AJATTELEN AFRIKKALAISIA JA KIINALAISIA ÄITEJÄ VAUVA SELKÄRINKASSA PELLOLLA TYÖN TOUHUSSA! =)

Jostaan luin, että näiden vauvojen kanssa ei koskaan ehditä leikkimään ( millä ne nyt siellä leikkisivät) ja touhuamaan kun roikkuvat kaiket päivät siellä kantoliinassa torkkuen jne. ja äideillä muutenkin kädt täynnä työtä eikä vaan pelkkää vauva kuten meillä siunatuilla 9 kk äitiys"vapaalaisilla"!Ekan kerran elämässään lapset alkavat vasta touhuamaan ja leikkimään hieman vanhempina niiden kylän muiden lapsien kanssa kun eivät enää sinne selkäreppuun mahdu. Ja tiettävästi yksikään arfikkalainen tai kiinalainen lapsi ei ole jäänyt 18- vuotiaaksi asti sinne äidin selkään tai jäänyt makaamaan eikä ole koskaan noussut omille jaloilleen tai sitten oppinut käyttämään työkaluja jne. ! :wave:

Kyllä ne lapset ihan varmasti sitten keksivät keinot luonnostaan että miten pääsevät tarkkailemaan ulkomaailmaa ihan itse.Sitten kun sen aika tulee! Kaikkihan me ollaan kävelemään opittu.Heh. Ja mä en ole pitänyt täällä kertaakaan lattialla ja tuo on möllötänyt vaan selälteen tuolla sängylä ja niin se vaan yht äkkiä pyörähti kuin vettä vaan masulteen ja ees ja taas siinä pehmeällä patjalla ja niin mua on ohjeistettu että kovalla alustalla oltava jotta oppii kääntymään ja lattialla. :)

Mutta yksi juttu mua kiinnostaa tietää teiltä kokeneemmilta!: Missä iässä vauvelia kannattaisi alkaa istuttamaan selkänojaa vasten esimerkiksi vaunuissa!Käsittääkseni vauvan selkä kehittyy tätä varten tietyssä iässä vasta!Olen vaan makuuttanut vaunuissa ja täällä jotkut mamat sanoo että nosta selkänojaa, jotta vauva näkee ulos vaunuista! Tyttö täyttää siis 8.5. 5 kuukautta.

Ja Suomeen palaamme 18.5.!Jännää on että mitäs neuvolan täti tuumaa kun ei olla 3 kuukauteen nähty!
 
Joo ei noista "liikkumisista" kannata kauheeta stressiä ottaa. Meidän neuvolantäti sanoi, ettei 4kk:n "kuulu" vielä osata paljon mitään..seuraa katsellaan, ottaa lelun käteen, juttelee..siinäpä ne oikeestaan on. Eli ei hätää vaikkei "vielä" käänny. Itse olen kääntynyt ympäri 5kk. Ja seissyt jo pinnasängyssä 8kk. K kääntyy nyt koko ajan kyljelleen, hengailee oikeestaan jatkuvasti siinä asennossa. Välillä alaruumis on vatsallaan mutta yläruumis kyljellään, ihme venkurassa. Olen vaan tyytyväinen ettei käänny ympäri, koska vatsallaan ei tykkää vielä olla pitkiä aikoja =)

Istuttaminen on varmaan aika tapauskohtaista, riippuu istuuko vauva esim sylissä selkä suorassa. Kaverilleni annettiin neuvolasta lupa istuttaa 5kk ikäistä syöttötuolissa ruokailujen ajan, koska istuu niin hyvin jo. Vaikka K punkeekin istumaan sylissä, istuu vielä niin selkä kyyryssä, etten ole edes harkinnut istuttamista sen enempää. Vaunuissa oli eilen puoli-istuvassa asennossa kun käytiin shoppailemassa..tylsistyyhän se nyt vaunuissa hereillä jollei mitään näe :p

Haettiin pihakalusteet ja grilli terassille talvisäilöstä. Ihana aurinko!! :heart: Ainoo vaan että saa pähkäillä mitä tolle jätkälle pukee päälle vaunuihin..
-Pippari ja K-
 
Tervehdys! :wave:

Pikaiseen kirjoittelen, kun on oikein laiska olo. :ashamed:
Divinalle :wave: sinne aurinkoon!
Minttu onnee hampaasta! :flower:

Muille anteeks kun en jaksa kommentoida........ :ashamed:

Omaa siis vaan. Eilen innostuin paistelemaan herkkuja uunissa: pizzaa ja suklaakakkua. Viikonloppu on taas mennyt kuten aina: lasten kans puuhatessa, kun mies tekee duunia tai nukkuu.....

Ootteko huomanneet et lähtee hiuksia? Oon kuullut et raskausaikana ei hiuksia lähtis paljoo ja sit kun on raskaus ohi lähtis enemmän. Niin meni esikoisen kans ja niin alkoi lähtee nytkin.
Itseasiassa ärsytti niin paljon, et kävin ostaa väripaketin ja blondista tulee ruskee&punainen. :eek: Vaihtelu virkistää. Aion mennä muutaman viikon päästä kampaajalle ja hakee uutta tyyliä. Mä kun aina vaan pidän ponnarilla... :headwall:

Mitäs muuta? Toi poju puklauttelee aina hulluna. Tänään se onnistui (taas) puklaamaan silleen et oli mun rintsikat täynnä oksuu. :x Ihana elämys. :$

Jaahas jos nyt menis takaisin katselee jos poika haluu maitoo......
 
NP: mulla lähtee hiuksia ihan hirveesti :headwall:

Divina: jos sä laitat kylpyveteen rasvasen voiteen, esim tuota Ambilania tai käytät sitä "saippuana" rasvausta sen jälkeen ei tarvitse tehdä. Vauvalla ei hiki ole samalaista kuin aikuisella eikä sitä kuollutta ihosolukkoakaan tule samalailla, tai näin mulle on selitetty lekurissa.
Vanha rasvakin tod.näk. imeytyy eikä näin ollen tarvi pestä välttämättä pois. Lapset ei tosiaan hikoile samalain kuin aikuiset eikä lapsien hiki olen niin bakteerista kuin aikuisten.
6 vuotta olen tuon esikkoni atopian kanssa tässä taistellu :)
 
Hei taas!

Oonpas mä nyt aktiivinen kun jo toista kertaa tämän viikonlopun aikana langoilla, täytyy vissiin ottaa menetetty aika takaisin :D (kun ei viikolla siis yleensä paljon ehdi koneella istua).

Tosta atooppisesta ihosta vielä sen verran, että todella sitä omaa kokemusta ei edelleenkään ;) ole, mutta tosiaan tälle kaverilleni, jolla kohta 2 v täyttävä poika, oli päivittäistä pesua (suihku tai kylpy) neuvottu. Ja ilmeisesti nämä suositukset on muuttuneet suht hiljan, koska muistan, kuinka yksi toinen tuttu jolla 8-vuotias poika (jolla atooppinen iho myös), ihmetteli kovasti näitä suosituksia, kun hälle taas oli aikanaan neuvottu ihan muuta. Mutta enempää en rupea nyt asiaan sotkeutumaan :), lääkäriltä kannattaa tosiaan viimeisintä tietoa kysellä.

Hiusten lähtöä ei mulla ole, kun en imetäkään. Tai en ole satavarma, johtuuko se imetyksestä, mutta näin ainakin imettävät tutut ovat väittäneet :D. Olen kuullut myös sellaisenkin teorian (joka omasta mielestäni on uskottavampi..?), että hormonien takia hiuksia ei raskausaikana lähtisi kuten yleensä, joten sitten niitä taas lähtee raskauden jälkeen enemmän, tai ainakin tuntuu siltä kun ei ole 9 kuukauteen päästä putoillut. Tiedä sitten =)

Meillä tyty muuten myös pulauttelee ihan hirveästi, se vain lisääntyy koko ajan, plaah. Esikoisella pulauttelu väheni kun alettiin syödä soseita, toivottavasti niin nytkin. Mä tosin vaan lykkään ja lykkään sitä aloitusta, ei yhtään nappais :/ Menee vaan tota korviketta jo sen verran paljon että vähän niin kuin täytyis kohta aloitella. (Sitä kun ei vauvan munuaisten takia pitäisi mennä paljon yli litraa päivässä ainakaan pidemmän aikaa.) Olin ensin suunnitellut, että tänään aloitan, mutta meillä menikin päivärytmit poskelleen jo heti aamusta, niin en sit jaksanu ruveta säätämään.

Pipparin kanssa samoissa aatoksissa noissa istuttamisasioissa. Esikoisen laitoin kunnolla istumaan sitten, kun osasi itse ilman tukea istua. Hän istui itse jo vähän ennen kuin täytti 5 kk, mikä on varsin aikaista, mutta jos kerran selkä kestää jo omin voimin istumisen, niin on se istuttaminen ihan turvallista. (Ja toki enimmäkseen hän oli kuitenkin edelleen lattialla, istutettiin vain satunnaisesti syömisten aikana ja rattaissa.) Tätä neitiä olen siinä "turvakaukaloasennossa" istuttanut sylissä, siis sellaisessa hiukan makaavassa asennossa. Itse tosin pysyy aivan jämäkästi selkä suorana kun otan reiteni päälle "istumaan", siis niin, että jalat riippuvat mun reiden molemmin puolin (eli lonkka on siis suorana). Tässäkin asennossa mun mielestäni voi hyvin pitää, jos vauva ei lysähdä vaan pysyy suorana.

Mintun tytölle hammasonnitteluja! :flower:

Sen olen muuten ihan unohtanut kertoa, että sohvalla (jossa on parempi pito) meillä tyttö etenee sellaisia 20-30 cm matkoja. En mä sitä ihan vielä ryömimiseksi laske, vaan vasta sitten kun viilettää laminaatillakin ;) mutta ihan oikeanlaiset otteet jo on. Ei siis vain käsillä vedä itseään eteenpäin vaan myös vetää jalkoja koukkuun ja ponkii polvilla.

Pitäis vissiin itsekin kömpiä syömään jotain, koko päivä mennyt taas muksuille ruokaa naamaan lapatessa ja omat syömiset yllättäen taas olleet kortilla :p . Poistun siis.

Grynna & tipunen 3 kk 3 vko
 
Hiuksia lähtee täällä aivan tajuton määrä, kerran kun harjalla vetäisee on harja täynnä - ja vaatteet ja kaikki koko ajan irtohiuksissa :headwall: . Kävin osittain senkin takia leikkauttamassa pitkän pätkän tukasta pois, ois nuo irtokarvat edes hitusen lyhyempiä :whistle: .

Mutta juu, tyttöjenkin imetysaikana oli sama homma, kai tää täytyy nyt vaan taas sulattaa :/
 
Palasin vielä pikaisesti kun tuli mieleen, että toivottavasti et AC loukkaantunut mun viestistä. Tarkoitus ei siis ollut sanoa mitään sellaista ettet tietäisi mistä puhut =) vaan pointti oli siinä, joka mun piti jo eilen kirjoittaa mutta unohtui, että kaverinikin ovat saaneet ristiriitaisia ohjeita. Ja vaikka nykysuositus olisikin (?) päivittäinen pesu, niin ovathan ihmiset keskenään erilaisia, eivätkä kaikille välttämättä samat hoito-ohjeet toimi vaikka samanlaisesta vaivasta olisikin kyse. Kokeilemalla selviää mikä omalle lapselle sopii parhaiten :).
 
Vähän kuulumisia...
Terapia takana ja olihan sekin täti kummissaa et mitä 3kk tekee siellä, mut anto neuvoja ja vinkkejä. Soseet aloitettii ja kuulemma nosto nopeesti 2 kasvissose purkkia/vastaava määrä itsetehtyä sosetta päivässä ja hedelmiä ja marjoja maistellaan! Maidon määrä on tiputtava litraan, joka ollut siis sen 2 litraa nyt, munuaiset kärsii ja altistaa diabeettekselle kun "tulee tukevaan kuntoon" ja sokeria paljon korvikkeessa...Nyt maitomäärä putosi heti ja sosetta menee niin paljon kun antaisi, mutta syö nyt sellasen puoli purkkia kahdesti päivässä ja nukkuu hyvin ku ei ole ähky siitä hullusta maito määrästä! Ihania nuo soseet, kuhan saa taas aikaseksi tehdä niitä itse suuren määrän pakkasee =)
Kääntyily,kiljuminen ja pärisyttely on ihan huippujuttu nykyää :D

Pesuista joku kyseli...Nea käy lavuaarissa "pikapesuilla" joka päivä eli kaula,peppu ja kädet pestää ja kylpy sitten pari kertaa viikossa. Iho aika kuiva välillä mut öljykylpy auttaa hyvin :)
Huomenna olisi uuden sohvan osto ja Kaapolle seisomalauta noihin rattaisii, jospa saisi tuplien käyttöä vähemmäksi ku niillä hankala välillä liikkua ahtaissa paikoissa!Mies lomalla viime viikon ja vielä ensi viikon, Ihanaa, mutta se ei sit kesällä lomaile ku ei työt oikein salli kesälomia :(
Nyt leffailtaa viettämään!

Sini ja Nea
 
Grynna: En toki loukkaantunu.
Vastikään luin, en nyt muista oliko Atopia-liiton lehti vaiko Allergia- ja astma-liiton lehti, tuosta suihkutuksesta, että atoopikon pitäisi käydä minuutin suihkuissa korkeintaan, jos päivittäin käy. Ja kun vauvasta on kyse, niin vauvaahan ei suositella muutenkaan kylvetettävän kovin useasti? Vesihän kuitenkin kuivattaa ihoa. Pesun jälkeen pitäisi aina muistaa kosteuttaa iho jollain voiteella, kostealle iholle ja mielellään vielä hieroa se voide ihokarvojen kasvusuuntaan :)
 
Pikaa tosta atooppisesta ihosta. Mulla ei oo omaa kokemusta, mutta kuulin tuosta asiasta n 2 viikkoo sitten. Eli yksi tyyppi oli saanut samanlaiset neuvot et kylvettää pitäis joka päivä. Sitä minäkin ihmettelin, kun mulla on sellainen käsitys ollut, et atooppisen ihon kans ei sais veden kans liikaa lotrautua. Sanotaan sit et joskus vuonna yksi ja kaksi kävin kosmetologi koulun, joten sieltä tuo tieto juontaa.... Eli vissiin on tosiaankin muuttuneet ohjeet, koska muuten ei oo järkee noissa ohjeissa. :/
 
On ne suositukset näköjään muuttunu hiukan. Kylvetystäkään ei enää niin suosita, vain lyhyitä kylvetyksiä. Ennemmin suihkuun vauvatkin siinä missä isommatkin lapset. Vauvan ihonhan voi esim. pyyhkiä puhtaalla, kostealla pyyhkeellä ennen rasvausta.

Meillä kärsitään vieläkin limaisuudesta, kurkunpään- ja korvatulehduksista :( Kuume on onneksi vissiin laskemaan päin, vaikka pikkusesta sitä ei niinkään ole huomannu. Pirteä itsensä on ollu aina, kun on jaksanu olla hereillä. Antibioottikuuri veti vatsan ripulille. Loppu siihen se antibioottikuuri. Nyt sitten mennään nestemäisellä Panadolilla. Burana-supot ei sovi, vetää ripulille nekin. Panadol-supot ei laskenu kuumetta. Pitää toivoa, josko tuo nestemäinen toimis paremmin. Muuten ollaan hukassa, jos muksun kuume tuosta nousee eikä ole millä laskea.
Tämän äitin unirytmi on hiukan sekasi. Taitaa olla eka yö pariin viikkoon, kun pienimmäinen nukkuu hyvin ja äiti vaan valvoo :headwall: On tämäki. Noh, aikaansa kutakin.
Josko sitä painuis pehkuihin.

AC + MiniT 4,5kk (tms.. äiti on tosiaan väsy. Onneksi huoltajuuskiista on takana esikosta (IsoT) :) Sai päätöksen viikko sitten. )
 
Olen itse atoopikko ja kommentoin pikaisesti :wave:

Tosiaan silloin kun minä olin lapsi oli vielä ohjeena että ei saa suihkutella ja peseytyä liian usein. Mutta nykyään tosiaan se ohje että joka päivä edes pieni peseytyminen, koska käytännössähän atoopikko on allerginen omalle hielleen joten iho täytyy saada puhtaaksi ennen rasvausta tai siitä on vain haittaa.

Mutta kun kyseessä on pikkuinen vaavi niin kannattaa ihan oman kokemuksen mukaan mennä, minun mielestäni nopsa kylpy tai suihku kerran päivässä on vain hyväksi. Mutta näissä kannattaa luottaa omaan fiilikseen ja tarvittaessa kuunnella parinkin eri lääkärin mielipidettä.
 
Pakko on heti tulla hehkuttamaan tänne. :saint:
Käytin pojua neuvolassa punnittavana, kun viime pe meni 4kk rikki. Painoo on nyt 8kg 100g. Eli poju kasvaa kivasti.
Sit sanoin sille naiselle et voitais käydä läpi kiinteiden aloitus, et mulla on jotkut ohjeet mitä seurata. Mä kun tiesin et tällä naisella oli pikkasen erilaiset ohjeet verrattuna esikoisen neuvolantätiin.
Tehtiin siis suunnitelma muutaman kuukauden ajalle. Aluksi toi nainen oli mulle sanonut et 20vkolla aloitellaan. Nyt se sanoi et 18 viikon ikäisenä voi aloittaa, mutta pikku hiljaa... Eli 18vkoo tulee nyt keskiviikkona täyteen. :D Eli me sit aloitetaan sillä riisillä sotkeminen ke aamuna. Voi olla pojalla ilme mitä ihmettä tapahtuukin. Pari viikkoo siitä ja aloitellaan sit vihanneksia jne....
Eli sellasta kivaa.
 
NP:lläkin on kohta sosesotkut edessä =). Mä tulin samaa asiaa kertomaan, testatiin tänään nimittäin ekaa kertaa sosetta tyttösellemme (ikää tasan viikkoa vaille 4 kk). Bataatti-porkkanaa tein, ja laitoin maitoa ainakin saman verran kuin oli sosettakin. Ja sehän uppos! :eek: Ilme oli kieltämättä ensin vähän sellainen, että älkääs nyt isot ihmiset viitsikö, mutta alas meni useampi lusikallinen (tosi pienestä lusikasta kyllä kyse, joku Napero-kerhosta tullut jossa pesä on suunnilleen maustemitan vetoinen). Esikoisella aloitin aikanaan perunalla, ja ilmeet olivat kyllä näkemisen arvoisia, sylki myös kaiken ulos ekat päivät. Kannatti näköjään aloittaa makeammalla stuffilla :). Tästä se lähtee =)
 
Hellou!

Musta on tullunna laiska kirjoittamaan, kyl käyn päivitäin lukemassa, mutta... :whistle:

No joo, meil oli tänään 4kk neuvola (neiti 4kkja 2vko)
paino 7900g (on tytölle ruoka maistunu) :D
Pituus 66cm
pipo 42,8

Muuten kaikki ok, mut sytämmes kuulu pieni sivuääni, joka kuulemma aikas yleistä jossain vaiheessa eli ei hätää. Ei kuulunu ekassa lekurissa joten tod näk sellainen joka häviää itsestään. Katotaan sit 8kk neuvolassa jos vielä kuuluu niin sitten tutkitaan enempi... :eek:

Meil oli ihme kitinä/rähinä/ähinä ilta tänään... Saa nähä et jos tuo maissi joka tänään maistettiin ei sovi neitin masulle. Muuten ape uppoaa hyvin ja kaikki on tähän mennessä maistunu (siis peruna, bataatti, porkkana ja päärynä) =)

Hiuksia irtoaa täällä kanssa, ukko just valitteli et ku päästiin yhdestä karvan tiputtajasta (meitin toinen kissa lopetettiin 1 kk sitte) niin yksi aloittaa "karvanlähdön" :D

Meillä alkoi tai muuttui päristely SYLKEMISEKSI!!! On nyt muutaman päivän päristelee hetken ja sit alkaa sylki lentää... :kieh:

Näihin tunnelmiin! Kat :wave:
 
Helou pitkästä aikaa!

Tuosta [/b]atooppisesta / kuivasta ihosta tuli mieleeni, kun meitin pojalla on ollut nyt kovin kuiva päänahka. Lähinnä päälaki ja otsa on erittäin kuivat ja hilseilevät. Myös niskassa on punoitusta.. Öljyä ja rasvaa laitan aamuin illoin, mutta se vie hilseilyn vain hetkeksi pois. Kaikkialta muualta iho on todella siisti. Olen vain miettinyt että voisko olla merkkiä jostain allergiasta?

Mulla lähtee myös paljon
hiuksia !! Tukkaa pestessä ja harjatessa hiuksia lähtee ihan kunnolla :( Toivottavasti on ohimenevä vaiva!

soseita meillä syödään hienosti. Päivässä menee 1-2 purkillista. Lempparia ovat kasvissose ja peruna-porkkana ja melkeimpä kaikki hedelmä- ja marjasoseet :) Ongelmana on vain se että jos soseessa on vähänkin jotain "hituja" tai "mönttejä" niin syöminen on yhtä yökkimistä... joten olen nyt suosiolla sellaiset soseet jättänyt väliin.. Puuroa ajattelin alkaa maistattamaan lähiaikoina.

Meillä käännyttiin vatsalleen viime lauantaina!!! :) Ensin oltiin pitkään kyljellään, sitten oltiin puolittain mahallaan, niin että jalat olivat oikein, mutta käsiä ei vielä saatu vedettyä mukaan, mutta nyt siis viime lauantaina poju hoksasi miten ne kädetkin kuuluu laittaa ja kiepsahti mahalleen! Äänitehosteet ovat mielettömät! :LOL: Kamalaa örinää, ähinää, ärähtelyä, karjahtelua kuuluu kun mahalleen pungerretaan! Naapurit varmasti ihmettelee, että mitä ne sille lapselle tekee ku tollasta ääntä pitää!! Vielä pitäisi oppia miten mahalta pääsee takaisin selälleen. :)

Meille tuli nyt aika keskussairaalaan pojan pään muodon ja mahdollisen kehitysviivästymän takia, mutta aika on vasta kesäkuun alussa, joten varattiin aika yksityiselle. Huolestuttiin niin molemmat isukin kanssa ja ajateltiin että ei voida sinne kesäkuulle odottaa! Tosin yksityisellekin päästään vasta toukokuun 12 pvä! Tiukassa on ajat sinnekin!

Jaahas, se on lähdettävä välipalaa tajoilemaan pojuselle.. :) Ihmeen pitkät päiväunet se nukkuikin taas!!

Palaamisiin!

Sapis ja poju 4,5 kk
 

Yhteistyössä