**JOULUTONTUT 2008 - kesäkuussa**

Tämä täältä taustalta varovasti yrittää liittyä keskusteluun mukaan :wave:

Meille syntyi 20.12. pieni poika 47 cm ja 2950 g, joka nyt yht'äkkiä ei olekaan niin pieni :)
Tänään käytiin neuvolassa ja mitat oli 65,5 cm ja 8300 g.

Mukava lukea samassa tilanteessa olevien juttuja, huomaa että on yhtä monta tapaa tehdä asioita kuin on äitejä/lapsia.
 
Siitä karsastuksesta joka pojalla neuvolassa aiemmin huomattiin; lääkäri vilkaisi ja halusi nyt varuiksi laittaa lähetteen silmäpolille - tulee aika kesän aikana.

Sanoi että jos sielläkin katsovat aiheelliseksi niin tässä iässä vielä on hyötyä hoitamisesta, voisi välttyä isommilta näköongelmilta.

Ja minun 'vikahan' tuo nyt sitten on, mulla on itsellä silmälasit (likinäkö) ja jo lapsena todettu että toinen silmä vähän karsastaa lähinnä väsynä. Mulla ei itsellä sitä karsastusta varsinaisesti koskaan hoidettu (silloin lääkäri luuli että ihan vaan likinäköä varten hankitut lasit auttaa) ja sen kanssa on nyt tottunut elämään. Geeneistä siis.

Täytyy vaan toivoa ettei isompia näköongelmia tule jatkossa, mutta yhtään tuosta ei nyt stressata - poika on niin suloisen pirteä ja nauravainen tapaus että ehkä-mahdollinen-tuleva karsastuksen hoito tuntuu kauhean pieneltä jutulta.

- Terhikki ja Otto 5,5kk -
 
Heinäntuoksuinen hei!

Ulkona leikataan ruohoa ja muutenkin päristellään, vissiin juhannusta varten kaikki pihojensa kimpussa :)

Tervetuloa korvaton mukaan keskusteluun. Niin ne nämä meidän "pienet" kasvavat ja kehittyvät.

Täytyis tässä pakkailla ja miettiä mitä kaikkea sitä autoon taas mahduttais. Ajateltiin aloittaa nyt nämä mummolavierailut tälle kesälle. Ihan kiva mennä valmiille ruuille :whistle: Mutta toisaalta taas menee nämä herkät "rytmit" sekaisin sitten vähäksi aikaa. Se on tämä mukavuudenhalu...nooh, jospa nekin siitä sitten taas asettuu. Toi on vaan toi syöminen vähän vielä vaiheessa tällä meidän pikkumiehellä, että ei huvittais mitään uusia juttuja aloitella vieraillessa. Muutenkin vähän jännittää pitkä ajomatka kun ei toi tissinkään syönti oikein meinaa onnistua missään muualla kuin kotona, ei malta rauhoittua syömään.

Bataattia maisteltiin ja nyt pitäis varmaan ottaa jotain lihaa mukaan kuvioihin, viljoja ajattelin vasta myöhemmin, ehkä 7kk. Meillä suvussa kaikenlaista ongelmaa noissa vatsajutuissa, että senkin vuoksi hidas tahti. Muutenkin on vähän näppituntumalla nämä ruokajutut menty. Tosiaan kuten korvatonkin ilmaisi, että jokaisella on omat tapansa toimia. Neuvoloidenkin ohjeet tuntuvat olevan ihan ristiriitaisia keskenään. Yksilöitähän sitä tässä ollaan, vauvatkin.

Oletteko muuten siirtyneet jo turvakaukalosta turvaistuimiin? En muista oliko täällä jo jotain juttua tuosta. Meinaan meidän epeli ei kyllä viihdy yhtään enää tuossa kaukalossa jos ei nuku, ja sitäkään kun ei aina malteta autossa tehdä, kumma kyllä... Tosin eipä tuo enää kauaa mahtuiskaan kaukaloon, jalat tulee oikeastaan jo selkänojaan kiinni. Eli me tässä nyt ennen kuin lähdetään matkalle käydään sitten jonkinsortin istuin hakemassa. Niitäkin sen seitsemää sorttia :eek:

Eipä tässä ihmeempiä, perinteistä juhannussäätä odotellessa B)

korpikaisla ja kamu 6kk :xmas:
 
B-7
Pikaseen vaan neuvolamittoja B)
6kk neuvolassa(2 viikkoa enempi oikeaa ikää))
7100g
65,5cm

Paino ihanne käyrällä,pituutta laiskanlaisesti!Kk päästä mennään mittaukseen,kun käyrä taittaa alaspäin!
Mutten nyt huolestu! B)


B7
 
Heippa kaikille ja moimoit myös uusille! :flower:

Täällä on alustavia juhannustunnelmia jo havaittavissa..ollaan menossa mökkeilemään. Suorastaan hihkun jo innosta kun peppupesut saa suorittaa oldschool-tyyliin saunassa ja lämpimän vedenkin saa itte sekotella. :D Kunhan nyt ilma vähän lämpenis, niin ei se ulkona ramppaaminen niin haittais.

Meilla siirryttiin joku aika sitten pois turvakaukalosta. Jalat oli jo hyvän matkaa yli reunan ja olkapäistä alkoi ahdistaa. Nyt matkustaminen on jopa miellyttävää kun istuimesta näkee jonnekin ja siinä ei ahdista entiseen malliin. :) Istuimena on Britaxin MultiTech. Ystävien suosituksista ja testeistä johtuen vaihtoehdoiksi meille jäi tuo MultiTech ja saman valmistajan Two Way Elite. Jälkimmäinen vie vähän vähemmän tilaa autossa, mutta on hassusti kovin "avonaisen" oloinen. MuTu -tuntumalla päädyttiin sitten em. versioon.

Syöttötuolia on myös täällä jo kokeiltu, tosin syöminen ei vielä siinä onnistu kun lapsi innoissaan hakkaa vaan pöytää eikä pysty yhtään keskittymään syömiseen. Vähitellen, vähitellen..eikös se syöminenkin kohta jo onnistu istuma-asennossa...

Ensi viikolla neuvola ja uusia mittoja sitten taas tarjolla. Mielenkiinnolla odottelen, että tuleeko syömisen suhteen jotain uusia neuvoja taas. Jo 5kk nlan jälkeen sanottiin, että lihat ja vilja kehiin vaan..no, viljat joo mukana, mutta lihaa ei vielä edes kokeiltu. Meillä just ja just kolme kertaa vrk:ssa syödään kiinteitä (aamupuuro tai hedelmäsose - iltapäivällä kasvis - iltapuuro) ja kai sitä jo useemman kerran pitäs pian olla. Ainoa ruoka noista, joka menee innolla ja hyvällä ruokahalulla ja mielestäni iso annoskin vielä, on iltapuuro. Muutoin annokset on luokkaa 2-3tl..kovin pientä siis. (Vai onko?!)

Perunankeittopuuhiin, moikka!

Ente ja Nti Nöttönen, ihankohta 6kk
 
Juhannushei!

Tulin "nostelemaan", vaikka juhannus tuntuu kyllä hiljentäneen muutkin pinot :)

Korvattomalle tervetuloa mukaan!

Toivottavasti Terhikin pojan silmätarkastus sujuu hyvin eikä karsastusta enää siellä havaittaisi!

Korpikaislalle mukavaa mummolakesää =)! Meilläkin on täällä poissa kotoa rytmit vähän heitelleet, erityisesti typsyn ruoka-ajat ovat jo taas ihan mitä sattuu. Välillä kyllä harmittaa, kun jos en ole itse koko ajan vahtimassa niin mies ei tunnu muistavan ja osaavan yhtään mitään. Kun ei ole kiva olla koko ajan vahtaamassa ja muistuttelemassakaan.

Turvaistuin ei ole vielä neidillä käytössä, vaikka osaakin jo lyhyitä aikoja istua ilman tukeakin. Aika pitkähän tuo tyttö on joten kaukalossa on hieman ahdasta, mutta kun muuten siellä protestoimatta istuu, niin istukoon vielä vähän aikaa. Varmaan Britaxin Two Way Elite ostetaan hällekin, se meillä on isoveikalla ja ihan ok istuin. Totta kyllä, että se on aika avonainen, ja siksi ei vielä tuota neitiä sinne halutakaan ennen kuin vähän jämäkämmin itse istuu. Toivottavasti sitten kuitenkin menee useamman vuoden käytössä kun on niin "tilava" lapselle.

Kiva kuulla B7:stakin! Ihan kivan kokoinenhan tuo teidän seitsikkonne on, olihan hän jo kohdussakin hiukan pienikokoinen, jos en väärin muista? Hyvä tietysti että seurataan, mutta toiset vaan ovat sirpakan kokoisia, joten ei teilläkään varmaan mitään vialla ole! :wave:

Ente, pieniä ovat meilläkin sosemäärät. Valmistan sosetta kerrallaan niin, että maidolla jatkettuna sitä on n. 20 ml. Siitä sitten menee mitä menee. Neiti syö 4 soseateriaa päivässä, aamulla ja illalla hedelmää (joka sitten aikanaan, 6 kk täyttymisen jälkeen, vaihtuu hedelmäiseen puuroon) ja lounaaksi ja päivälliseksi vihannessosetta tai liha-vihannessosetta (nyt 5 kk täytyttyä alettiin pikkuhiljaa maistella lihaakin).

Tänään muuten kokeiltiin ekan kerran kalasosetta, ja se menikin yllättävän hyvällä halulla alas! Tähän asti soseensyönti on ollut aika takkuista, ja pelkäsin että kalan maku se vasta neidin ruokahalut viekin, mutta toisin kävi. Hyvä homma, että alkaa pikkuhiljaa maistua!

Juhannus on sujunut rauhaisasti, eipä ole meillä tavallisesta viikonlopusta eronnut. Nukkuminen on ollut pääosassa :D (siis olemme miehen kanssa vuorotellen päästäneet toisiamme päiväunille ja noita öitäkin vähän jakaneet).

Yksi uusi hammas on tullut, niitä tytöllä on nyt 3. Oli kyllä tuskaista sen tulo (yläetuhammas), monta päivää pieni ressu oli ihan onneton ja itkuinen eikä viihtynyt kuin sylissä.

Jep, mutta nyt poistun - kuulumisiin taas!
Grynna & poika pian 2 v sekä jouluneiti 5,5 kk
 
Hei! Minä eksyin tänne TODELLA pitkästä aikaa.. Meille syntyi tyttö 31.12. (la 18.12). Mitat: 52cm, 3870g. Tyttö sai nimekseen Sofia. Sofia on kasvanut ja kehittynyt hurjasti. Nousee konttausasentoon ja viihtyy siinä pitkiä aikoja. Alhaalla on kaksi hammasta! Saa paljon erilaista ruokaa: peruna, porkkana, maissi, persikka, banaani, päärynä, omena, kuningatar, kaura ja broileri. Sofia on meidän toinen tyttäremme. Esikoinen on syntynyt 04/05. Sofialla on huono iho ja kutina valtautuu etenkinkin öisin. Nyt on kokeilussa almiron pepti- ämk. Soija ei sopinut. Lisää ruoka-aineita ei saakaan nyt lisätä ennen kuin selviää, onko maitoallergiaa vai ei. Ihoa rasvataan useasti päivässä. Päivällä meillä on niin perustyytyväinen lapsi kuin olla ja voi! Syö tosi hienosti, on iloinen ja energinen, mutta kun yö koittaa.. HUOH. Olenkin miettinyt, että miten tässä jaksaa.. Alussa Sofia nukkui tosi hyvin. Heräsi 2-4 krt rinnalle, on nukkunut aina omassa sängyssä. Nyt ei nukuta koko yönä kovin montaa kokonaista tuntia! Päivällä vielä vähemmän, kun esikoinen pitää huolen siitä, ettei äiti saa nukkua.. Mutta missä on kaikki se tuki, mitä luvattiin (taas kerran) odotusaikana ja alkuaikana?!?! Nyt kuulee, taas, niitä kommentteja, että ku se vierastaa jne. Ei paljon auta vanhempien jaksamista. Esikoinen kävi puolen vuoden ikäisenä sairaalassa unikoulussa, muttei Sofialle voi, kun levottomuus johtuu kutinasta. Atooppisena ihona sitä on hoidettu.

Unen puute rasittaa perhe-elämäämme.. Toivon kovasti, että löytyy syy ja hoito ja yöt alkaa paranemaan! Esikoinenkin kärsii jo, kun vanhemmat ovat väsyneitä eivätkä jaksa touhuta.

Sofia oli 9.6. 67cm ja 6780g. Samanlainen sirpukka kuin isosiskokin oli!! B)

Nyt täytynee rueta lukemaan teidän aikaisempia kirjoituksianne, että pääsen jyvälle! ;)


Lisäys: Meillä käytetään syöttötuolia ahkerasti, kun vänkää väkisin istumaan sitterissä. Turvaistuin odottaa autoon asentamista. Se pitäisikin tehdä pikaisesti, kun turvakaukalossa on huonossa asennossa! Ei vaan huvittanu juhannuksena sateeseen mennä asentamaan! =)

Oli "mukava" lukea, että muutkin heräilevät.. Etten ole ihan yksin! Turhaan siis papatan!

Töistä jäin äitiyslomalle, mutta työt ei jatku loman jälkeen. Sama juttu kuin parilla muullakin äidillä.. =/ Töitä olen katsellut ahkerastikin vaikkei pitäisi hoppua olla, kun vanhempainloma loppuu vasta syyskuun lopussa. Katsotaan kuitenkin tarjontaa! =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pippari:
Päikkäriasiaa; ...
Eli ruokarytmi meillä tämä:

-Aamumaito (kohta puuro) 8.30-9
-Lounaaksi kasvissose 11-11.30
-Välipalaksi hedelmää 14-14.30
-Päivällinen kasvissose (myöh lihat..) 17-18
-Iltamaito (puuro) 20.30-21
...

-Pippari ja K 5,5kk-
Meillä muutoin sama, mutta ehdimme jo broilerin ja kauran aloittamaan, joten aamupuuro (iltapuuro) ja lounaaksi broileria. Kova syömäinen on meidän tyttö, menee purkillinen kerralla alas! =)
 
Pitkästä aikaa "eksyin" tännekin puolelle lukemaan joulukuisten -08 kuulumisia. Vielä vajaa puoli vuotta sitten sitä kärvisteltiin ison mahan kanssa ja nyt vauvat ovat jo puolivuotiaita! Aika menee kyllä ihan liian lujaa vauhtia :'(

Ente ja sintzi: Meidän tylleröinen on samassa sarjassa teidän tyttöjen kanssa eli painoa oli 5 kk:n neuvolassa komeat 9350gr ja pituutta 68cm. Lähestulkoon pelkällä rintamaidolla on menty. Pari viikkoa olen antanut perunaa/porkkanaa kerran päivässä. Pitäisi alkaa lisäilemään noita kiinteitä, esimerkiksi puuroa aamuisin. En vain ole yksinkertaisesti jaksanut vielä, kun on niin hyvin kasvanut pelkällä maidollakin ja äidin ei ole tarvinnut huolehtia raskausajan lisäkiloista, kun tyttö on vienyt ne kaikki. Meillä tyttö nukahtaa yöunille klo 22 maissa ja saattaa nukkua aamupäikkäritkin putkeen yöunien kanssa ja herätä kunnolla vasta noin klo 10 maissa... (tietysti muutamalla syöttökerralla siis). Päiväunia ei nuku kovin pitkiä, noin tunnin kerrallaan pari kertaa...Mutta olen ihan tyytyväinen tähän tilanteeseen, koska yöt menee noin ainakin toistaiseksi. Enpä tiedä mikä zombie olisin ilman kohtuullisia yöunia, sillä muutoin meidän elämä on ollut tosi työteliästä menneiden kuukausien ajan. Mies on rakentanut yläkertaa ja kohta saadaankin lisätila käyttöön. Meillä on neljä lasta kaikkiaan ja rompetta kertynyt joka paikkaan. Olen suunnitellut sisustusta uusiksi ja maalaillut huonekaluja. Yhdessä tentissäkin kävin tässä jokunen aika sitten, kun täytyy vähän täydennyskouluttaa itseään tulevan vuoden aikana. Eli touhua on ollut melkein liiaksi asti ja jonkinlaista uupumusta on havaittavissa. Mulla ei ole työpaikkaa mihin palata, joten "hyvällä omallatunnolla" jään työttömäksi vanhempainloman päätytyttyä syksyllä ja elän siinä toivossa, ettei töitä heti löytyisikään...Toki töihin haluan oikeastikin, mutta mielellään vasta sitten, kun tyttö on 1,5-vuotias..

Me käytiin vauvan kanssa risteilylläkin tässä viikko sitten. Eihän se mitään "lepolomaa" ollut, mutta vaihtelua ainakin tähän arkeen. Mulla oli sisko vauvansa kanssa kaverina :) Molemmat vauvat olivat kyllä tosi "kiltisti" ja hienosti meni junassa/laivassa kaikkine juhannusruuhkineen.

Nyt täytyy pikku hiljaa siirtyä yöpuulle. Esikko lähtee huomenna parin päivän leirille ja rakennushommat jatkuvat edelleen.

terkuin Mennis ja tylleröinen 5½kuukautta
 
Heissan =)

Mahtaako kukaan enää mua muistaakaan... Tulin etsimään teitä, kun olen monesti miettinyt monia. Koko odotusajan palstailin innokkaasti, ja sitten kun tyttö syntyi, niin eihän koneelle enää ehtinyt.. Ja kun hän kasvoi ja alkoi antaa välillä vapaita hetkiä, niin olin ollut "liian kauan" pois.

Meille syntyi siis tyttö, Aino nimeltään. Ei tullut Anni Linneaa vaikka piti. Hän on jo pian 7kk, ja kaikki on mennyt ihanasti. Terve, iloinen, hyväuninen tyttö. Nukkuu jo yöt 12h heräämättä, mikä on musta ihanaa.. Tätä kaipasin jo ennen synnytystä :D Vaikka ei voi valittaa - ainoatakaan yötä tai edes puolta yötä ei ole tarvinnut neitiä kanniskella. Mitat viime viikolla 9750g/73cm, eli aika jötikkä.

Kiinteisiin ruokiin siirryttiin 4kk iässä, ja nyt menee aamuisin puuro+sose, nukkumaan mennessä velli/maito, herätessä päivällä kasvissose+ lihasose, taas unille mennessä velli/maito, herätessä toiseen kertaan kasvissose+lihasose ja illalla nukkumaan mennessä puuro+sose+maito. Tyytyväisiä ollaan näillä kuvioilla oltu molemmat. Viljoja ei toistaiseksi ole kestänyt; kaurasta alkoi alituinen kakkaaminen, ja palattiin kipin kapin riisiin ja maissiin. Ja niillä mennään nyt ihan rauhassa. Samoin vauvanruokajugurtitkaan eivätkäy, masuvaivaa tulee. Pientä, mutta mitäpä niistä kärsimään.

Luin kuulumisianne, kiva oli "tavata" vanhoja tuttuja. Hyvää kesää kaikille!

Terkuin

Aubrieta + Aino

ps
Mitähän Härkikselle ja Petite-te:lle kuuluu?
 
Pikainen hei täältä notkuvien pöytien talosta. Lue: anopilla kylässä :D

Ostettiin mekin sit toi Britaxin Two Way Elite. Sitä multitechiäkin kattelitiin, mutta nyt ei ollut siihen varaa. Hyvin ukkeli tuohon halvempaankin asettui kun istuu jo niin jämäkästi. Ja periaatteena oli, että kaikki istuimet ovat turvallisempia kuin vanhempieni aikoinaan käyttämä vaununkoppa takaistuimella!! Mutta näin vajaan viikon käyttöajalla ei osaa sen kummemmin vielä kommentoida.

Tervetuloa äippeliini :wave: Aubrieta, minäkin muistan sinut vaikken silloin odotusaikana tänne kirjoitellutkaan. Lueskelin vaan laiskana muiden kirjoituksia.

Onkos Grynnalla pian kylppäri kunnossa? Menninkäinen73, ajattelin tehdä samoin, että ilmoittaudun työttömäksi syksyllä. Tätini, joka on kelalla töissä ehdotti sitä kun laskeskeltiin noita tuloja :)

Ente, täälläkin on edelleen noi soseannokset aika pieniä, hedelmäsosetta saattaa kyllä upota se puolikin purkillista (kaupan hedelmiä siis). Mutta näyttää tuo rintamaito sitten riittävän vielä aika hyvin.

Puhetta on alkanut ihan yhtäkkiä tulemaan runsaasti, sitä ennen oli kaveri keskittynyt lähinnä tuohon liikkumiseen. Nyt taitaa olla tuloillaan sit yläetuhampaat, ien on ihan pullollaan kun kaksi isoa mötikkää siellä laskeutuvat. Kielellä mylvää ientään jatkuvasti, ei erikoisemmin ole kiukunnut ainakaan vielä niiden takia, ehkä hieman hermostunut ollut. Konttausasento onnistuu jo, ja eteenpäin on pienen mieli, lähinnä onnistuu siinä kun on jostain oikein innoissaan, menee ihan kuin vahingossa eteenpäin =)

Jep jep, ne helteet tuli sitten, huh, kuinkahan me selvitään tästä kyläilyrumbasta B) Varmaan matkustetaan yöllä...
 
Tervehdys Aubrieta! mäkin sut muistan :wave: Aloiteltiin pojan kanssa kiinteät kuun alusta eikä täälläkään uppoa soseruoka.2-4 pientä lusikallista syö.Banaani näytti tänään uppoavan hyvin,kun äskön sitä maisteltiin.Kova on meno päällä.Selällä ei enää viihdytä yhtään vaan heti pitää kääntyä vatsalle.Yksin viihtyy hyvin ja touhuaa.
Perjantaina sitten 6kk neuvola.
 
Nopsasti vaan ilmoittaudun, nukkumaan pitäisi jo mennä mutta pakko oli tulla kirjoittamaan kun niin ilahduin Aubrietan kuulumisista! Mä olen sinua ja Härkistä monet kerrat huhuillut, kuten muutama muukin, ainakin B7 :) (Petite-te on nykyään B-7; hän vaihtoi Petite-te -nikin ensin Babyseveniksi ja sitten minä ristin hänet B7:ksi, jonka hän vaihtoi myös nikikseen :D. Eli ex-Petite-te:n kuulumisia tuossa hiukan aikaisemmin :) .)

Korpikaisla, ei hajuakaan milloin päästään kotiin... Tällä viikolla ovat menossa tekemään mittauksia, jotta miten kuivatus etenee, sitten saanemme jotain aikatauluarviota.

Meilläkin on ensi viikolla 6 kk neuvola, palaan viimeistään sitten kertomaan kuulumisia (edellyttäen että on ensi viikolla jossain vaiheessa joku kone käytettävissä ). Muuten ei mitään erityistä uutta kuulu; hyttysiä ja paarmoja on vaan yhtäkkiä ilmestynyt aivan karseat määrät, mä haluan takaisin kaupunkiin... |O

t. Grynna the Utupupunen :xmas: ja pikkuneiti ensi viikolla 6 kk
 
Käsittämätöntä, mä hoksasin tosiaan vasta nyt että Otto ei herännyt viime yönä syömään :eek: . Kävi tosin yöunilleenkin vähän myöhemmin kuin yleensä (yleensä noin 21, nyt noin 23) mutta ei se ole ennenkään estänyt heräämästä vähintään pariin kertaan.

Ja nyt ei tosiaan edes 'tutti hukassa' -itkuja ollut :whistle: Seiskalta heräsi sitten syömään ja samantein jäi pirteänä hereille. Ja mä tosiaan hoksasin asian vasta nyt :ashamed:

No, ehkä tämä joskus vielä toistuu - vielä en uskalla toivoa että jäisi tavaksi.

Siirryin muuten antamaan ihan tavallista kaurapuuroa Otolle iltaisin. Ensinhän noin pari viikkoa annoin sitä Piltti-kaurapuuroa joka valmistetaan jauheesta - hyvin upposi reiluja määriä muttei vaikuttanut uniin. Sitten ostin jauheesta valmistettavaa riisipuuroa mutta se on niiiin kevyen oloista että annan aamupalaksi.

Nyt kolmena iltana olen antanut ihan tavan kaurapuuroa, ja väitän että heti eka yö oli jo selkeästi rauhallisempi. Voi toki olla vain sattumaa.

Mikrossa olen puuron keittänyt jotta tulee mahdollisimman pehmeäksi, silti tuntuu että nuo halpishiutaleet (Rainbow) jää vähän kökköisiksi. Ihmeen hyvin on silti pojalle kelvannut, välillä irvistelee könttejä mutta ei todellakaan ole mikään sihtikurkku! Tytöt oli aikanaan kyllä paljon herkempiä.

Mielellään tuota tavallista puuroa annankin, tulee kaikkein edullisemmaksi kyllä. Ja edelleenkään kun ei pullosta syö niin pullovellit ei tule kysymykseen.

Viime päivinä olen huomannut kuinka pojusta on tullut entistä iloisempi ja nauravaisempi :heart: . Hieno mennä tuolla kesätekemisissä pitkin pihoja kun toinen on vielä niin tyytyväinen rattaissaan - siis vaunuissaan, kunhan välillä pääsee puoli-istuvaan asentoonkin maailmaa ihmettelemään.

Nyt on joinakin päivinä jo ottanut aamupäivästä vähän pidemmät päiväunet, loppupäivästä sitten ehkä parit lyhyet torkut riippuen puuhista.

Kaiken kaikkiaan hyvin meillä kaikki sujuu =) Lattialla edelleen kierii ja pyörii mieletöntä vauhtia, vieläkään ei varsinaisesti ryömi mutta ei näytä olevan tarvetta. Syöttötuolissa istutaan pieniä aikoja kerrallaan, aamupalan ja välipalan syötän siinä.

Ruoista syö nyt porkkanaa, maissia, perunaa ja bataattia, useita eri hedelmiä ja marjoja, lisäksi kauraa ja riisiä puuroissa. Maitona edelleen rintamaito jota menee ihan kivasti. Lihaa ei aloiteta vielä, seuraavaksi lisään vaikkapa kukkakaalin.

Ruoista siis puuron ja kasvissoseet teen itse, joskus toki kaupan kasvissosepurkkeja ostan jos ollaan liikenteessä. Hedelmät ja marjat menevät lähes yksinomaan kaupan purkkitavarana - ovat niin edullisia etten lähe itse sekoittelemaan.

- Terhikki ja Otto 5,5kk -
 
Apua mikä mölli olin eilen, taisi kellonaika jo vähän vaikuttaa... Eli tietenkin Menniksestä myös oli hienoa kuulla pitkästä aikaa! Tsemppiä vaan opintoihin ja rakennuspuuhien keskelle!

Ruuan laittoon...
 
Huomenia siskot!

Pikaiseen vain näpyttelen ennen mökille lähtöä..täällä puolivuotisneuvola takana ja uudet mitat ovat 10300g/69,5cm. Pituutta ei ollut tullut juuri mitään kuukauden aikana; jospa se putoaisi sinne normaalikäyrälle vähitellen. Paino menee yläkäyrillä tasaisesti...

Viime aikoina on menetetty hermoja ruokahetkien aikana. Lihat ei uppoo, ei sitten millään. Maistelukertoja takana ehkä viis..ehkä se tosiaan vaatii sen parikymmentä kertaa ennen kuin voi odottaa mitään "tuloksia." Eilen sekoitin lihamössöön vielä vähän banaania, mutta viisas lapsi on - ei menny sekään alas! :D

Helteistä nauttien,

Ente ja Tytteli Tyy - 6kk ylitetty.
 
Ente; millä tavalla sie koitit noita lihoja antaa? (muuten siis kuin banskun kanssa? :D ). Mä en muista että meillä nuo aiemmat ois juuri huomannutkaan että kasvismössön seassa oli lihaakin - kun oli tarpeeksi hienonnettuna. Mä siis lisäilin ensin sen miniminimäärän hienonnettua lihaa kasvismössöön, ja hiljalleen kasvatin sen määrän ihan hitusen isompaan.
Mutta juu, joskushan niitä maistelukertoja tarvitaan melko reilusti ennenkuin uppoo =)

Tuttu homma muuten tuo banskuun yhdistäminen, meillä oli esikoinen pienenä älyttömän huono syömään, siinä tuli kokeiltua keinoa jos toistakin :ashamed: . Kakkonen siten pisteli kaikkea mitä vain annettiin, ja näköjään tämä kolmaskin aika samanlainen. Keskimmäisestä tuli sitten iän myötä vähän ennakkoluuloisempi, mutta edelleen kaikki perusruoka menee todella hyvin.

Niin ne vaan on erilaisia :)
 
Terhikki, tää oli jotain kaupan lihakasvismössöä, jota siis banskulla jatkoin. :) Ensin yritin ittetehtyä hirviporkkanaa, mutta jäi niin rakeiseksi, etten ees yrittänyt antaa sitä, koska on tuolla typyllä ainakin jonkinasteinen sihti kurkussa..ne siis pakkaseen odottamaan päivää parempaa.

Meillä on tosiaan uuden maun opetteluun pitänyt käyttää kerta jos toinenkin ja ruokaa on jo mennyt hukkaan mun mielestä hurjia määriä. :headwall: Mutta eipä kukaan 15-vee mun tietojen mukaan enää samettisoseilla elä, että toivoa kuitenkin on! Kiitos ajatuksista, yritän taas jotain uutta keinoa tänään. (Kenties mangoa joukkoon?! :LOL: )

Muistakaa suojakertoimet ja hatut!

Ente
 
Hukkaanhan sitä sapuskaa menee tosiaan väkisinkin tässä vaiheessa, teki sitten itse tai antaisi kaupan - koskaan kun ei voi ennustaa minkä verran uppoaa. Varsinkaan puuroa mä en koskaan osaa tehdä tarpeeksi pientä :whistle:

Hattu päässä ja vauva varjossa aina kun mahdollista, jos hetkeen ei ole mahdollista niin ohutta vaatetta suojakertoimena. Hirvittää kun näkee tuolla hatuttomia vaaveja ihan auringossa :/
 
Terve taas!Suomessa ollaan oltu jo Espanjan kevään jälkeen aina toukokuun lopulta asti. Kuulkaas olen ihan neuvoton että KUINKA PALJON KIINTEITÄ SOSEITA kohta 7 kkikäisen olisi syötävä per pvä? ja kuinka monta kertaa vuorokaudessa annatte JOTAKIN MUUTA kuin tissimaitoa?

Tämä oli täysimetyksellä tasan 6kk ja sen jälkeen olen antanut luomu- kasvissosepurkeista yhden kerran päivittäin. Olen pakastanut niitä pikku annoksia jääpalamuotteihin niin ei mene ruokaa hukkaan purkkikaupalla! Noh- tämä syö kyllä kasvissoseita mutta ei tykkää valmis hedelmäsoseista!

Olen antanut vain AAMUPVÄLLÄ sen kasvissoseannoksen! Ja loppu vrk rintamaitoa. Nälkä tällä tuntuu olevan melkein koko ajan... Nyt aion aloittaa ennen nukkumista hirssipuurolla ( valmis jauhe+ vesi siihen).

Miltä tämä on kuulostanut? Onko teillä joku syöttörytmi olemassa? OLISIKO JOKU NIIN IHANA ETTÄ LAITTAISI ESIMERKKIRUOKALISTAN SIIS KELLONAIKOINEEN ETTÄ MITEN SYÖTÄTTE JOS OVAT SIIS VIELÄ MYÖS TISSIRAVINNOLLA!

+ annatteko jo päivittäin vettä vauvalle? Olisiko se suotavaa?

( lisäjuttuna se, että tää on atoopikko, ja vilja ja moni muu aiheuttanut pahaa ihottumaa atopian lisäksi... Ja tämä ei ymmärrä tuttipullon päälle alkuunkan että MITEN TÄLLE SITTEN JUOTTAA VETTÄ JA MISTÄ B) .

tv. uusavuton vauvaruoka- kokki Divina ja Muru kohta 7 kk
 
Divinalle meidän vauvalla on hieman atooppista ihottumaa, jonka epäiltiin johtuvan jostain allergiasti. Olin täysimetyksen aikoihin ensin kalattomalla ja kananmunattomalla dietillä, sitten otettiin pois vielä maito, mutta koska ihottuma oli niin pientä ei diettiä jatkettu. Epäilyksenä on siis yliherkkyyttä maitoon.

Meillä teen ruuat pääosin itse, että tiedän varmasti mitä aineita ruuissa on. Ensin aloitin maissi soseella ja sen jälkeen olemme lisänneet aineita pikku hiljaa. Nyt syödään siis maissia, mustikkaa, päärynää, perunaa, porkkanaa ja viimeisenä on lisätty banaania. Lisäksi syömme riisi- ja kaurapuuroa.

Ruokailemme pääsääntöisesti näin aamulla riisipuuro hedelmäsoseella, lounaaksi kasvissose, päivälliseksi hedelmäsose ja iltapalaksi kaurapuuro hedelmäsoseella. Lisäksi rintamaitoa tarpeenmukaan. Näillä helteillä olen antanut lisäksi vettä pullosta. Oletko muuten koittanut antaa vettä nokkamukista?
Ruokiin ajattelin pikkuhiljaa alkaa ottaa mukaan myös lihaa. Ensin vain täytyy selvittää mistä olisi paras aloittaa.

Elviira ja poitsukka kohta 7 kk
 
Otolla (ikää 6kk) nyt tällainen rytmi lähes joka päivä ruuissa (kellonajat ihan noin-aikoja, ei todellakaan tarkkoja):

8-9.00 puuro ja hedelmäsose
13-15.00 kasvissose
17.00 hedelmäsose
20.30 puuro ja hedelmäsose
ja yöllä 1-2 kertaa rintamaitoa

+ rintamaitoa useita kertoja päivässä, lähinnä unille mennessä. Väsyneenä malttaa enemmän maitoa juodakin, touhujen keskellä ei niinkään. On kyllä päiviä jolloin omasta mielestäni juo liian vähän maitoa, mutta pakottaakaan kun ei oikein voi.

Vettä ei oikein osaa juoda, pullosta ei juo ja nokkamukistakin vain sen mitä vahingossa suuhun saa kun menee lähinnä leikkimiseksi. Olenkin sitten kuumilla ilmoilla koittanut maitoa tarjota mahdollisimman usein, ja usein just pihalla ollaan niihin aikoihin kun annan hedelmäsoseen niin saa siitäkin nesteitä.

Kovasti tuntuu nälkäinen poika olevan, hirmusesti ei voi 'unohdella' noita kunnon ruokia ellei sitten olla just reissussa ja nukkuu tms. Joka päivä ei kuitenkaan ihan välttämättä mene kaikkia noita, mutta pyrin siihen että edes sen 2 kertaa päivässä syö ellei sitte maitoa menekin tosi paljon.

Aamun puuro on aina joku kevyempi, yleensä riisipuuro - ja illalla taas koitan ihan kaurapuuron antaa. Kaurapuuroa syö suhteessa pienemmän määrän mutta tuntuu silti pitävän yöllä nälkää pois paremmin.

Tällain siis meillä, saapi kommentoida jos jotain unohtui :)

...ja edelleen siis puurot ja kasvissoseet teen itse (ellei olla kylässä tms), hedelmäsoseet lähes aina kaupan juttuja. Jossain vaiheessa saatan tehdä isomman satsin omppusosetta pakkaseen.

- Terhikki ja Otto 6kk -
 

Yhteistyössä