**JOULUVAUVAT 2007** Tammikuussa

Heipat.

Täälläkin kitisty, edellis yö meni 24-05 määkyen ja rääkyen. Viime yö nukuttiin 24-09 kahdella syötöllä. Miten noi päivät sitten erosi toisistaan. Ei mitään hajua. Paitsi d.tipat, eilen en antanut, ed. päivänä annoin. Mä aattelin nyt vähän soveltaa noiden tippojen kanssa, vähällä mennään kunnes toi maha rupee taas rauhoittumaan.
Eilen mahakin toimi tosi hyvin, tyttö piereskeli ja kakkaili koko illan miehekkäästi.

Haisetteko te? Mulla on edelleen ihan hirvee eu de persvako päällä...
Ja aina tulee hirveet kuumat aallot...

Uskotaan akat, että elämä voittaa vielä.
Kyllä ne mahavaivat menee ohi, mä en jaksa muutakun uskoa siihen...
Kieltämättä välillä tulee tunteita että tätäkä tää nyt on, kauan odotettu esikoinen ja tuntuu että tekis mieli pakata se laatikkoon ja lähettää timbuktuun... Sitten kuitenkin hyvinä hetkinä sydän ihan pakahtuu rakkaudesta häneen.
Ja kyllä ne mielialat täälläkin heittelee kamalasti ja itku on herkässä. Anoppi lähetti meille pullia ja ruokaa ja vetistelin ihan liikutuksesta kun joku välittää kun oon niin väsynyt..
Muutenkin tuntuu että kaikki mitä mä teen on väärin kun vauva itkee, hermoilen ite ja vauva rauhoittuu paremmin mun super-rauhallisen miehen syliin ja sitten tulee olo että vauva hyljeksii mua. Sitä on jotenkin ihan tosi herkillä kaiken tän suhteen.
Luulen kuitenkin että näinkin suuressa elämän muutoksessa kaikki nää tunteet on ihan normaaleja, onhan koko entinen elämä mennyt ympäri.

Peppi, mäkin oon menossa kanpaajalle ja oon varannut 150 ml maitoa pakkaseen ja sit on mitä nyt saan sille päivälle pulloon kaappiin, on mulla tuolla aina jotain 50 ml. Ja jos syötän just ennen kuin meen niin saattaa pärjätä melkeen nälättä sen pari tuntia.


Jaksetaan!

Tuitsu ja Ella 3 vkoa
 
Ihan ensimmäisenä :hug: kaikille, joilla meinaa väsymys päästä liian kovaksi. Ei se ole herkkua, toisen lapsen ensimmäiset vuodet valvoin ja itku tuli kyllä joka päivä. Jotenki sitä vaan selvis aina hetken kerrallaan etteen päin.

Tähän päivään... Joku kyseli, että miks ei saatais ennää tehä lapsia. Lääkärit sano, että minun elimistö ei kestä sitä raskauden rasitusta. Toisen lapsen ootus oli jonku verran hankalaa ja tämä kolmas taas sitten vähän enemmän hankala. Kroppa vain alkaa sanoon sopimusta irti vähäsen joka puolelta; nivelet, maksa, kohtu jne... Seuaava raskaus vois päättyä joko keskenmenoon, keskosena syntyvään vauvaan tai minun kropan totaaliseen pettämiseen. Jopa semmosta väläytteli, että ehkä vois joutua oleen loppu ajan pyörätuolissa. Mutta meinaan siis kuitenki kysyä, että kuinka todennäköstä se olis, että vaikeuet raskaudessa olis tas pehempia ko edellisessä raskauessa. Jos se mahollisuus on kuitenki vain riski, eikä melko varma asia, niin annetaan varmaan neloselle sitten lupa tulla. Jos taas lääkäri pittää melko varmana asiana sitä, että vaikeuet vain lissääntyy taas, niin sitte unohettaan vauvahaaveet, ko on kuitenki jo kolme ihanaa ja rakasta lasta, jokka tarvii tervettä äitiä.

Käytiin just vauvan kans shoppailemassa, tosin vaan sittarissa, mutta käyttiin kuitenki :D Oli oikein mukava käyä kahestaan pienen kans liikenteessä, aivan ko olis yksin päässy liikkeelle :) Ei me kyllä loppujen lopuks ees ostettu mittään...

Joku kyseli kohtutulehuksesta. Mulla se ei ollu kyllä kipeä, ko toisen lapsen jälkeen sain siihen tutustua. Toisaalta mulla oli se kyllä jälkisupistusten aikaan, eli saattaa olla, että oon pannu sen aiheuttaman kivun jälkisuppareitten piikkiin. Mutta ainaki huomasin hyytymät ja pahan hajun vuodossa.

Mieki ajattelin nyt pakastaa jonku verran ommaa maitoa pakkasseen ihan aran vuoksi. On sitte helpompi päässä pienellä varotusajalla lähteenki jonnekki, ko on valmiina maitoa pakkasessa, ko en haluais nuit korvikkeita antaa niin kauan, ko ommaa maitoa riittää. Ja onhan ne sittekki tarpeen, jos maion tulo loppuu...

Nyt herra ärisee ja murisee siihen malliin, että taitaa kohta haluta taas tissille. Vielä kerran voimia ja energiaa ja kaikkea mahollista niille, joilla on raskasta! :flower:

Apa ja Martti 111207

*ai niin... Pitäis vissiin alkaa niitä ristiäisiäki miettimmään... Ei innostais. Ko ei ole ees sitä nimeä, ei oo kivä alkaa väkisinkään keksimmään....
 
Minäki siirryn nyt sitten tänne, eli meille syntyi suunnitellulla sektiolla 28.12 klo 13.37 hurmuripoika. Painoa oli 3595g ja 50 cm pituutta. Muuten meni hyvin mutta mä menetin leikkauksessa 2 litraa verta.

Ja sitten avaudunkin, mulla nousi vasta keskiviikkona maito eikä sitä maitoa vieläkään kylliksi tule, eli meillä korvikkeella elellään. Meillä vaan ei tahdo imetys onnistua. En tiedä onko se mun rintojen muodosta vai pojan suusta kiinni mutta joudun työntämään väkisin nännin aika pitkälle vauvan suuhun. No eihän siitä mitään tule kun toinen viskoo päätä ja kun äitinsä poika on niin käpy palaa vauvalla hetkessä ja sitte myös äitillä.
Mulla on vaan niin toivoton olo kun en osaa. Kyllä se syöttö onnistuu kun on ylimääräset kädet auttamassa, mutta yksin en onnistu. Tunnen itteni niin epäonnistuneeks. Kai tästä lapsesta tulee sitten pullopoika. Yksi oljenkorsi vielä on, terkka tulee huomenna kotiin ihan tätä imetystä tukemaan ja opettamaan mua. Plaah.....itku jo pääs hitto!!

Maija ja pikku-ukko
 
Äsken soitti lastenvalvoja tuosta isyyden tunnustamisesta. Jouduin miettimään kaikki vastaukset todella tarkkaan lähtien seurustelun aloittamisesta jne.
Kertoi että on mahdollisuus teettättää DNA- testit jos halutaan. Minä sanoin että ei tarvitse "On niin isänsä näköinen". Nainen myötäili mukana kunnes hoksasin, että kuulosti ehkä hieman oudolta. Kerroin sitten, ettei muita mahdollisia isäehdokkaita olekaan! :LOL:

Kuolaako teidän vauvat?
 
Moikka!

Viime yö nukuttu paremmin, jeeeeeeee!!! =) Käytännössä vauva nukkuin koko yön pienillä syöttämisillä, mutta sitten kun vauva nukkuin, niin itse valvoi, kun pelotti, ett koska herää... No, sain äsken nukuttua 1,5 tunnin päikkärit ja olo on heti parempi. Hyvä ystävä lapsineen oli kylässä ja loi muhun uskoa paremmasta. Niin, ja mies valvoi viime yönä mun kanssa ja syötti vauvaa tissittelyn jälkeen. Masu edelleen vaivaa, mutta nyt on vaivaan haettu apua. Tilasin ajan VYÖHYKETERAPIAAN. Viikon päästä olis vasta ensimmäinen aika, kun vauvoilla on kuulemma sinne paljon tunkua. Mutta ihanaa tietää, ett silloin vauva saa hyvää hoitoa ainakin. Lisäksi sain kaverilta kivan linkin vauvahieronnan ohjeista netistä ja alan jo nyt hieromaan niillä ohjeilla pikkuista. Ehkä tämä tästä sitten iloksi muuttuu, vaikka vaikeaa onkin. :D

Kaveri painoi jalkapohjasta meidän neidin suolistopistettä ja kuulkaa, neiti alkoi heti itkemään ja tuli peruja... Eli vatsavaivoista tytöllä oikeasti on kysymys... :/ Hänenkin molemmat lapset on olleet ns. koliikki-itkuisia ja käyneet vyöhyketerapiassa ja joten vertaistuki on mahtava! =)

Oltiin jopa ulkona tunti ihan tytön ja kaverin lasten kanssa keskenään ja vauva jäi isukin kanssa kotiin. Kylläpä kummasti helpotti oloa, kun sai purkaa mieltään ja olla vaan esikoisenkin kanssa ihan keskenään. :D

Kyllä tämä tästä, eiköhän....

Riikkuli ja pikku neiti 2 vkoa ja 5 päivää (jo)
 
Heips

Kylläpä te olette ahkeria kirjoittajia :) .

Onnea kaikille vauvan saaneille :hug:

Täällä on lähtenyt arki hyvin käyntiin. Neiti on kiltti ja itkee oikeastaan vain nälkäänsä. Tyttö syö 2-5 tunnin välein. Tänään käytiin eka kerran lastenneuvolassa ja tytön tyllerö on oikein hyvin kasvanut ja kehittynyt. Viime viikolla kävimme tunnustamassa isyyden ja samalla vahvistamassa yhteishuoltajuus :).

Asrai Saanko udella missä seurakuntatalolla pidätte ristiäiset ja kuka pappi kastaa?

Voimia kaikille, jotka kärsitte univeloista :hug:

Meidän pitäisi aloittaa d-vitamiinit tänään, mutta päätin että aloitamme vasta huomenna aamusta. Eipä tartte yötä valvoa, jos tipat aiheuttaa vatsavaivoja. terkkari käski aloittaa yhdellä tipalla ja lisätä sitten pikku hiljaa 5 tippaan. Ja jos vatsavaivat ovat oikein pahoja, käski hän vaihtaa vitamiini merkkiä tai "unohtaa" tipat viikoksi.

Nyt vaipanvaihto puuhiin :D

-Veeruska & prinsessa 3 vk+3pv-
 
Mäpä ostin tänään rintarepun!! :) Meni hermot tohon kanniskeluun kun ei voi itse tehdä samalla mitään enkä päivisin pääse metsään vauvan ja koirien kanssa kun on vaunut. Nyt sitten päästään hyvin. :) Ostin sellasen suoja pussinkin niin ei tuu vauskille kylmä. On kyllä kätevä vehje kunhan molemmat siihen totutaan. Nyt vauva tossa harjottelee oleen siinä kun itse oon koneella. :)
 
Tuitsu, puit mun fiilikset sanoiks, ihan samoja aatoksia! Niin pitkään tätä lasta tehtiin ja ootettiin ja nyt tunnen huonoo omatuntoo kun hermot menee eikä jaksais. :'(

Tiedä sitten onko d-vitamiinista vai mistä johtuvaa, mutta poitsulla alkanut kunnon mahavaivat. Syötön jälkeen vääntää ja kääntää ihan hillittömästi ja millään ei röyhtäse tai päästä alapäästä ilmoja pihalle. Tissille vaan haluais, ja onnistu kerran pulauttamaan reippaasti kesken imemisen eli sitte oltiin molemmat yltä päältä maidossa. Viime yönä olin meiän nojatuolissa jonka saa melkein makuuasentoon poitsu mahan päällä kaks tuntia, ja hyvin meni. Sitte aattelin et ok, nyt omaan sänkyyn niin saman tien hereille ja hillitön huuto päälle. Mul repes hermot ihan täysin, onneks mies sai pojan rauhottuun.

Tänään taas syöttöjen jälkeen mahavaivaa, pyysin äitiäni tuomaan Cuplatonia kun oli muutenkin tulossa käymään, kattellaan auttaisko. Ihan hirveetä ku toinen vaan vääntää ja huutaa naama irvessä eikä oikein pysty helpottaan sen oloo.

Riikkuli, pystyisitkö laittaan sitä linkkiä hieronnasta tännekin?
 
Oisku: Suuri :hug: . Tiedän tunteesi. Ja ymmärän huolesi ja tuskasi täysin. Täällä tuo vähtääminen ja kipristely jokapäiväistä ja monta kertaa. Ja meidän neitillä on tuo kakkakin niin ouikassa, että avittaa joutuu kuumemittarilla... :eek: Eli tällainen linkki kuin : www.geocities.com/miukumauku_2000/synvauvahieronta.htm

Toivottavasti saat apua. Itse kokeilin tänään, tuloksetta, mutta vauva oli koko ajan rauhallinen ja nautti ilmiselvästi käsittelystä. Me todella mennään sinne vyöhyketerapiaan tän kakkosenkin kanssa. Esikoisella se auttoi todella hyvin. Kallistahan se on, mutta rahan arvoista, ainakin silloin oli. Meillä kävi niin hyvä tuuri viimeksi esikoisen kohdalla, että täällä turussa pulssissa oli vyöhyketrapeutti ja lääkäri kirjoitti reseptinä meille siihen hoidot, niin vauvavakuutus korvasi kaiken. Valitettavasti kyseinen ihana terapeutti on nyt itse hoitovapaalle, joten joudutaan menemään toiselle ja maksamaan koko lysti itse. 32 euroa kerta, mutta mitäpä ei pienokaisensa eteen tekisi. Tsemppiä sulle hirveesti, ymmärrän ja tiedän miltä susta tuntuu...

Riikkuli ja neiti
 
Pitäähän se vissiin tännekin ilmottautua :wave:

Ihan ekaks synnytyskertomus:
20.12.07:
Yöllä kolmen aikaan siis lorahti housuun jotain vessa reissun jälkeen ja nousin ylös tarkastamaan että mitä oli ja jotain vaalenpunesrtavaa se oli, joten luulin sitä lapsivedeksi, mutta ilmeisesti ei kuitenkaan sitä ollut.
No eihän siinä enään maltanut nukkumaan pistää kun vihdoin jotain tapahtui, no sitten odottelin josko jotain lisää alkais tapahtuun ja välillä aina lorahtelikin housuun ja minä ihan innoissani No joskus puol viiden aikaan sitten alko supistukset 8-12 min välein, jossain vaiheessa jo meinas masennus iskeä kun tuntui että ei etene yhtään.
Joskus yheksän aikoihin herättelin miestä, että tänään ainakin käydään mutka tekeen synnärillä jos ei muuta ja puol kympin aikoihin soittelin synnärille ja sieltä sanottiin ettei vuoto ole lapsivettä ja tulla kun supistukset 5 min välein.

Kymmenen aikaan sitten supistukset alkokin säännöllisiksi ja tuli 7 min välein ja sitten käskin miestä soittamaan veljelleen että valmistuu siihen että katsoo tänään esikoista. Tuntui ikuisuudelta kun supistukset tulivat 7min välein ( eikö se väli ikinä lyhene ) vihdoin alkoi 6 min välein ja sitten alkoi jo tuntumaankin.
Käpristelin ja yritin hengitellä aina kun supistus tuli ( esikoinen oli aivan ihana kun aina kun mulla tuli supistus niin hän tuli minua silitteleen ja haki mihenkin minua hoivaamaan )
Kahentoista jälkeen alkoi olla jo niin tuska että sanoin miehelle, että ihan sama onko 5 min välein vai ei mutta nyt voi soittaa hoitajan paikalle ja lähetään.

Sairaalassa oltiin varmaan vähän ennen yhtä ja auto matka oli yhtä helv... Meidät kirjattiin sisään 13.15 ja silloin olin muistaakseni 6cm auki. Meidät otti vastaan sama kätilö mikä oli esikoisellakin, ei oikein tykätty siitä, mutta onneksi vaihtu sitten toinen joka oli aivan ihana ja kannustava.
Sain kohdunkaula puudutteen, mutta siitä ei ollut mitään iloa, ilokaasua yritin vedellä ja siitä sai jonkun verran apua ainakin siihen että hengitti oikein.
Sitten kun alkoi ponnistuttaan niin se oli ihan kauheeta ja silloin pääs ääntäkin mun suusta kun teki niin kipeetä
Ja vihdoin ja viimein kätilö anto luvan ponnistaa ja minähän ponnistin. En kerennyt edes hengittää siinä välissä kun vauva tuli kun supistus oli niin voimakas ja ponnistamisen tarve suuri.
Ponnistus vaihe kesti 3 min. Napanuora oli löysästi vauvan kaulan ympärillä. Vauva sai 9 pisteitä ja olin niin onnellinen kuin sain vauvan rinnalleni.

Olo oli aivan erilainen kuin esikoiselta, silloin olin niin kipeä ja väsynyt, että en jaksanut mitään, mutta nyt oli niin ihana olo tila että jo sen takia tämän vois kokea vielä
Kahvit päästiin sitten juomaan käytävälle kun oli niin tungosta.

Huonosti olen lukenut, mutta äitiliinin synnytyskertomus iski kyllä silmään ei voi kyllä muuta kuin nostaa hattua sulle, ison työn olette miehes kanssa tehneet
:flower:

Eka reissukin on jo tehty kun käytiin sukuloimassa reilun viikon ajan.
Arki on lähtenyt hyvin käyntiin ja vaikka tuntuikin että osaako sitä enään vauvaa hoitaakaan niin kyllä kun sen vauvan sai sylin niin kaikki taidot palas kyllä silmänräpäyksessä. Nyt tuntuu kuin vauva olis aina ollut osa meidän perhettä.

Imetyksellä mennään ja hyvin riittää maitua, tänään kävi terkka ja naiti oli jo n.4300g ja kotiin lähtöpaino oli 3480g eli hyvin on sapuska maistunu :D

Neitiin iski räkä tauti heti näin ens alkuun ja ilmaa kitisee yöllä jonkun verran. Muutaman yön on valvoskellu 4 tuntia putkeen ja hamuaa tissiä silloin koko ajan, muta kun lykkää tissin suuhun niin vähän aikaa syö ja siten ei enään kelpaakaan ja puklaa kaiken ulos ja tuota jatkuu 4 tuntia kunnes simahtaa :( Yleensä simahtaa vatsalleen ja aamulla alkaa kuuluunkin semmosia törähtelyjä sieltä, että ilmeisesti vika siinä.
Itsellä tahtoo monesti vaan väsyttää tuomosen session aikana. Mutta on se niin ihana että ei sitä voi kun rakastaa ja antaa nateeksi tuomoset yö valvomiset
:heart:

Eiköhän siinä alkajaisiksi ole tarpeeks tekstiä jos joku jaksaa lukea =)

Minttuliina ja neiti 2vko+ 4pv
 
Onnea Minttuliina :hug:

Asrai: Ollaan molemmat mieheni kanssa Kuopiosta kotoisin :). Nyt asustellaan täällä Etelä-Karjalassa, välillä kova ikävä Kuopioon :whistle:. Siellä tulee kyllä aika usein käytyä :D Meillä ristiäiset ovat kanssa Kuopiossa, Keskusseurakuntatalolla.

Nyt on aloitettu vitamiinitipat. Annatteko muut kaikki 5 tippaa kerralla vai pitkin päivää?

Meillä mies ihastui tuohon rintareppuun. Tyttö kyllä tykkää kovasti olla siellä ja tarkkailla asioita :).

Tänään pitäisi lähteä käymään työpaikalla - viedä verokortti ja samalla näyttämässä neitiä :). Onneksi matka ei ole kuin 15 minuuttia kävellen ja samalla saan käytyä postissa ja kaupassa. Samalla reissulla ajattelin käydä kävelemässä kunnon lenkin. Joten nyt valmistautumaan reissua varten...

-Veeruska & prinsessa 3vk4pv-
 
Hyvää Huomenta B) Meillä on kaksi yötä nukuttu hyvin, klo 24-11 ja vain kahdella tai kolmella syömisellä välillä =) Tuo rytmi olis ihan hyvä jos jatkuis, itse vaan pitää opetella tuohon valvomiseen kun olen tottunut meneen yöunille klo 22 maissa viimeistään.

Kokeiltiin rintareppua tänään ja hyvin herra viihtyi siinä. En viitsinyt näin ekan kerran pitää kuin 20min. Olis varmaan nukahtanut siihen jos olis antanut pitempään olla.

Ristiäisiä pitäis seuraavaksi ruveta suunnittelemaan. Kummit ja nimi on jo valmiina =) Mua ei yhtään kiinnostais minkään juhlanjärjestelyt nyt, ihan tuo arjenkin pyörittäminen ottaa välillä voimille. No ei se auta, onneks anoppi lupas kustantaa kakun ja leipoa kuivakakkuja ja serkku lupas leipoa voileipäkakut ja loputkin tarjottavat aijoin kyllä ostaa tai teettää jollakin. Päivä vielä hukassa, todennäköisesti 9.2 mutta katsotaan miten papille sopii =)

Veeruska: Vitamiinitippoja annan tällä hetkellä 2 tippaa/pvä. Me saatin ohje että eka viikko 1 tippa, toinen viikko 2 tippaa jne. Viidennestä viikosta eteenpäin sitten viisi tippaa/pvä.

Suzyco: Minkä merkkiseen rintareppuun ostit sen suojan? Mulla on BabyBjörnin rintareppu ja ajattelin kans ostaa sen suojan siihen, oliko minkä hintainen?

Jaksamisia kaikille :hug: Täytyy lähteä imuiroimaan kun kaveri tulee kohta lastensa kanssa kylään, ei tähän kämppään muuten ketään kehtaa päästää :wave:
 
Helou!!

Pojan mahavaivat vain pahenee. Cuplatonin nakkaan kohta syvinpään poukamaan, kun se ei näimmä auta.. Eilinen päivä nukuttiin tunnin pätkissä ja päivällä alkoi jo itkeskely ja kieriskely. Illalla valvottiin 3 h ja nukuttiin tunti. Sitten 4 ja ½ tuntia hereillä ja poika huusi kurkkusuoraan. Ihan rintaa raastoi kuunnella kun toisella oli niin vaikeeta olla. Kovasti poika röyhtäilee, mutta ei se auta vaikka päivän kantais olalla. Lopulta se nukahtaa syliin kun oikein tiiviisti pitää siitä kiinni. Äsken se nukahti kun tein flanelli peitosta kapalon ja pikkumiehen sinne, keinutuolissa 15 min ja nyt se nukkuu pinniksessä. Tämä huuto alkaa aina syönnin päälle.. Luin netistä tällaisen pätkän:

(Jos lapsi saa liikaa maitoa liian nopeasti, seurauksena saattaa olla itkuilua, ärtyisyyttä rinnalla ja "koliikin" oireita. Tässä tapauksessa on tyypillistä, että lapsen paino lisääntyy oikein hyvin.

Liian runsas heruminen voi olla kyseessä, kun lapsi aloittaa syömisen normaalisti, mutta muutaman sekuntin tai minuutin päästä alkaa yskiä, tikahtua tai rimpuilla rinnalla. Hän irroittaa ehkä otteensa rinnasta ja usein äiti huomaa maidon suorastaan suihkuavan rinnasta. Lapsi yrittää rinnalle uudelleen, mutta voi kitistä ja päästää pian taas irti. Lasta saattaa häiritä maidon vuolas erittyminen, ja sitten taas turhauttaa kun virtaus tasoittuu.

Tällainen voi olla todella raskasta kaikille osapuolille. Joskus harvoin lapsi saattaa usean viikon yrityksen jälkeen jopa kokonaan kieltäytyä enää syömästä rinnalla, tavallisimmin noin kolmen kuukauden iässä.) Jotenkin uskon tämän koskevan meitä. Kannattaa käydä sivuilla. http://www.lapsiperhe.net/imetystukilista/faq/koliikki.php. Minulle ainakin aukesi moni asia, ja loi uskoa tähän tilanteeseen.

ristiäiset, ei yhtään nappaa nyt kyllä mikään kemujen järjestäminen kun tämän arjen kanssa saa taistella. Hyvä kun omat hiuksensa kerkeää päivällä kammata niin saa olla todella ylpäe itsestään, et on saanyt jotain aikaan :kieh:

vauvahieronta kuulostaa hyvältä. Hierotaanko sitä syönnin päälle vai?

Ai niin tervetuloa uudet vauvautuneet. Tässä kun oma pää löy ihan tyhjää niin ei huomaa kommentoida kaikkia lukemia juttua..Suonette sen anteeksi :ashamed: Tämä palsta luo niin paljon uskoa tähän vauva-arkeen. Minulla kun on vielä esikoinen ja kaikki on niin uutta ja nyt tämä itkeskely ja kaikki. Pää hajoasi ja olisin aika hyvää seuraa haulikolle jos ei saisi omia ajatuksiaan jonnekin purkaa..

Muuten itkeskeleekö teidän vauvat unissaan? Poika päästää joskus kesken unien pienen parkaisun ja jatkaa unia. Joskus pääse pieru ja joskus ei mitään :|

Rillukka ja pikkumies 3 viikkoa 1 päivä
 
Kiitos rillukka osoitteesta, tuolla ei päässy sisään, mutta eiköhän tuo tuolta löydy.
Meillä on just nuin niinkuin tuossa sanotaan:
(Jos lapsi saa liikaa maitoa liian nopeasti, seurauksena saattaa olla itkuilua, ärtyisyyttä rinnalla ja "koliikin" oireita. Tässä tapauksessa on tyypillistä, että lapsen paino lisääntyy oikein hyvin.

Liian runsas heruminen voi olla kyseessä, kun lapsi aloittaa syömisen normaalisti, mutta muutaman sekuntin tai minuutin päästä alkaa yskiä, tikahtua tai rimpuilla rinnalla. Hän irroittaa ehkä otteensa rinnasta ja usein äiti huomaa maidon suorastaan suihkuavan rinnasta. Lapsi yrittää rinnalle uudelleen, mutta voi kitistä ja päästää pian taas irti. Lasta saattaa häiritä maidon vuolas erittyminen, ja sitten taas turhauttaa kun virtaus tasoittuu.

Eli mulla suihkuaa maito aivan kun neiti päästää irti ja juurikin yskii aika äkkiä syönnin alettua. Toivottavasti meillä ei kuitenkaan johda tuo siihen että imetys loppuu kokonaan vauvan tahdosta.
Tuon takia varmaan vauva onkin kasvanu kovasti kun melkein kilo tullu kotiin lähtöpainoon lisää.
Ja meillä syödään todella tiheään sekin varmaan johtuu just tuosta.Oliko siellä sivuilla että mitä pitäis tehdä, lypsää vai mitä? En vielä löytänyt tuota kohtaa sieltä mutta pitää paremmalla ajalla katsella sieltä.

Nyt pitää poistua kun neidit haluaa äidin huomiota

=)
Mites muuten muilla on muut lapset suhtautuneet vauvaan?
Täällä on todella hyvin ainakin tähän mennessä, ei minkäänlaisia mustasukkasuuden oireita näkyvissä.Halii ja suukottelee vain vauvaa ja auttaa äitiä vauvan hoidossa. Ainoa on että halit on vähän liian kovakourasia vielä ja sitä saa pelättä ettei kovin mene vauvan päälle.

Minttuliina ja neito 2vk+5pv
 
minttuliina: löydät tuon sivun kun menet Googleen ja laitat hakusanaksi koliikki ja sitten menet sivuille "imetys ja koliikki", se on toinen sivusto..
Siellä on vinkkejä miten asiaa voisi helpottaa..Toivottavasti löydät sivut.
 
Täällä virkeä ja levännyt äiti ilmoittautuu... :D

Viime yö meni siis tosiaan nukkuessa. Tyttö vaan söi välissä ja nukahti aina uudelleen. Täytyy koputtaa puuta, ett meininki jatkuis yhtä hyvänä. Tänään taas päivällä kähissyt vatsaansa ja nyt nukkuu kantoliinassa ja välillä kähisee, raukka pikkuinen! :(

Olo on kuin uudestisyntyneellä, kun on saanut hiukan paremmin levätä. Sain jopa tänään asioita hoidettua, kun ei muuten ole jaksanut. Hain muutosverokorttia noita äippärahoja varten ja kävin palkanlaskijalla ja käytiin jopa koko perheen voimin kahvilla... Sitten kävin kelalla ja sain viimein tilattua esikoisen käden kontrollikäynnin (murtui syksymmällä). Ihmeitä yksi yö saa aikaan... :LOL:

Toivotaan, että tämä nyt olisi pidempiaikaista.

Laitoin muuten profiiliin kuvan meidän tytöstä 2 päivää vanhana... Jos jotakuta kiinnostaa vilkaista, et miltä se meidän tyttö näyttää... =)

Kakka on edelleen piukassa eikä tule itsellään sitten millään.... Pitikin kysyä, ett kuinka usein korviketta ja äidinmaitoa saavan vauvan tulisi kakata vuorokaudessa. Mä todella joudun sen kuumemittarin kanssa avittamaan ja uskokaa naiset, mutta sitä tavaraa tulee sieltä ihan hirrrrveeeesti!!!!!!

Tämmöistä tänne arkeen tänään.... ;)

Riikkuli ja pikku-neiti 2 vkoa ja 6 päivää
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minttuliina:
=)
Mites muuten muilla on muut lapset suhtautuneet vauvaan?
Täällä on todella hyvin ainakin tähän mennessä, ei minkäänlaisia mustasukkasuuden oireita näkyvissä.Halii ja suukottelee vain vauvaa ja auttaa äitiä vauvan hoidossa. Ainoa on että halit on vähän liian kovakourasia vielä ja sitä saa pelättä ettei kovin mene vauvan päälle.
Meillä on juurikin näin! ja vaippaa pitäis olla koko ajan vaihtamassa! :D on kuulemma koko ajan kakka housussa..


Onkos kenenkään vauvelilla tullut sammasta suuhun? Sitähän pitäis hoitaa puolukka mehulla esim. mut minkälaista mehua kaupasta pitää sit ostaa? ku ei mulla oo puolukoita.. :x joo tiedän että tää on sarjassamme tyhmät kysymykset mutta enpä hokannu terkalta kysyä..

Meillä on kuulemma neiti hyvn pärjänny tissimaidolla. 400g viikossa noussut paino! :whistle: nyt on noussut kokonaisuudessaan syntymäpainosta 500g ja ikäähän neidillä on kaks ja puol viikkoa.
Kai se on maito ollut riittävän ravitsevaa. Kun itsestä tuntuu ettei tuu syötyä tarpeeksi terveellisesti.
 
Hieman paremmissa fiiliksissä :D
Poika nukkuu toista tuntia tosi levollisesti, ehkä kylpy auttoi asiaa :) .
Tein imetys Ry sivun ohjeen mukaan ja lypsin ensin 20 ml maitoa ja annoin pojan syödä vain yhdestä tissistä. Poika söi todella rauhallisesti ilman väänteitä ja itkua. Lopulta nukahti poski tissiä vasten. Mulla tosiaan hulmuaa tuota maitoa ja pikkuinen saa sitä liikaa kerrakseen, jonka seurauksena parin tunnin kurkkusuoraan huudot kun maha on niin kipeä :| .
Tai niin minä ainakin luulen. On sekin juttu, että tule ongelma kun maitoa tulee liiaksi. Täytyy nyt todella keskittyä tähäh imetys asiaan ja säilyttää pää kylmänä. Eilen yöllä kun mies nukutti poikaa niin minä vääntää tuhersin itkua kun poika valvoi jo neljättä tuntia. Ei siinä mielentilassa ole paras mahdollinen lapsen lohduttaja. Nyt miehellä vaan nousi kuume ja tuossa se kuorsaa sohvalla.. Mutta nyt on kuitenkin paljon parempi mieli kun tuo edellinen imetys sujui hyvin.. :D

Riikkuli ihanaa että sinäkin olet saanut nukkua. Yksikin pidempi unen pätkä antaa semmoiset energia paukut tähän hommaan..



Asrai mä olen päättäny että huomenna mennään pojan kanssa ulos. Tänään piti, mutta kun pojalla tuli taas itku kohtaus niin jäätiin kotiin. Me ei olla päästy vielä ollenkaan ulos ja nyt kun ilmat sallii niin me hyökätään heti kärryttelemään. Muutanhan nuo tuliterät Emmat saa palauttaa paketissa kauppaan takaisin..

Jes, mutta minä poistun paremmissa fiiliksissä viltin alla odottelemaan seuraavaa syöttöä..

 
Minkylle onnea hurjasta alusta huolimatta. :hug:

Ihon hilseilystä: Meidän neidillä hilseili ranteet ja nilkat, ja terkka käski rasvailla. No, suihkussa ollessa sitten iho meni ihan sellaseks mömmöksi, ja kevyesti silittelin nilkkoja ja ranteita, jolloin siitä lähti sellasta tahnaa. Kuivattelun jälkeen todettiin, että hilseily on poissa, ja iho mitä parhain... ;)

suzyco: Hyvä että on nyt mennyt paremmin. :)

Maukkis: Meillä kans oli tytöllä napanuora kaulan ympärillä, ja saatiin löysättyä sitä jo kun pää oli syntynyt, mutta kyllä sitä itku silti tuli kun vauva vietiin pois vaikka ääni sitten jo kuuluikin... Ei pysty edes kuvittelemaan miten on Minky säikätänyt... :/

Maikka: Onnea Pojalle nimestä. :flower: Meillä neiti kans kuin murkkuiässä... :D Toivottavasti helpottais ennen ristiäisiä täällä... :whistle:

Kiitos muistutuksesta. Rintareppu pitääkin kaivaa kaapista ja kokeilla, josko neiti siinä viihtyisi. :)

Onnea uusille vauvautuneille :flower:

Esikoinen meillä on onnessaan pikkusiskosta ja ylpeänä hoitelee taitojensa mukaan. :) Jos vauva hermostuu vaunuissa odottamaan kun itse puen ulkovaatteet, neiti heiluttelee kärryjä ja jutustelee vauvalle. :heart: Laittaa tuttia suuhun tarvittaessa, tärkeänä kuljettaa tutteja keittiöön keitettäväksi, rättejä pyykkiin ja esittelee siskolle lelujaan. Ja monesti menee sohvan nurkkaan ja pyytää saada vauvan syliin. :heart: Kiellä siinä sitten... ;) Toinen on ihan onnessaan kun sisko viihtyy sylissä, siinä sitten suukottelee ja halailee pikkuista. :heart:
 
Kiitos onnitteluista Shamandalie =)

Meillä nukuttiin viime yö syömättä!Kokonaiset 7h!Tuskin jättää kuitenkaan yösyöntejä kokonaan vielä, yleensä syö yöllä 3,5h-4h välein. Paitti että muut lapset ovat jättäneet yösyönnit kokonaan 4vkon-2kk:n iässä, mutta tämä poika on niin paljon isompi kuin aikasemmat että en usko tästä vielä sitä... Poika on saanut pelkkää rintaa kokoajan ja hyvin tuota maitoa riittääkin. Mullakin suihkuaa tissit ihan kunnolla varsinkin tänä aamuna :D Jonkin verran poika huutaa tissillä kun ei kerkiä niellä. Mutta silti ollaan vielä mahavaivoilta vältytty.

Meilläkin aloitettiin D-vitamiini tänään. Aamuisin oon ruukannu antaa ja tosi hitaasti alotellu just niinku joku kirjoittikin että viikko eka 1 tippa sitten 2 tippaa jne. 5 tippaan asti. Meillä ainakin aihettanut muille lapsille tuo jekovitti mahavaivoja niin hitaasti lisään nytkin tippojen määrää.

Meillä ei vielä ole mustasukkasuutta ilmaantunu, muutako tuo 2vee oikuttelee miehelle muttei onneksi ainakaan vielä mulle tai vauvalle. Isommat tytöt, 3 ja 5v ovat kovasti apuna hoidossa ja tuo 2veekin on ihan onnessaan kun saa vaippaa,harsoa,tuttia tms. tuua vauvalle ja äitille. Ei tartte kun vähän vauva ääntää niin 2v huutaa tutti-tutti vauvalle :LOL: Arkikin lähti hyvin käyntiin kun mies lähti maanantaina töihin, selvät rytmit kun pidän,syönnit, ulkoilut ym. niin pysyn itekki järjissäni =) Ei ainakaan luppoaikaa jää :LOL:

Joko te nukutatte vauvoja ulkona? Minä aloitin lenkkien lisäksi nukuttaan maanantaina. Eilen nukkui 3h pätkän ja tänään vähän lyhyemmän. Pysys vaan nämä alle 10 asteen pakkaset...

Edelleen tsemppiä valvoville ja masuvaivoista kärsiville :hug:

Maikka + Jaakko 3vkoa 3pvää
 
Heips!

Terkkatäti kävi maanantaina ja vili oli lihonnu viiskiloiseksi. Tai 20g vajaa. No enivei.. Olin ihan varma ettei painoo oo tullu tarpeeksi mut samaan tahtiin tuo kasvaa ku vanhemmatki lapset on kasvanu.

TUITSU: Meil on sit sama hajuste käytös, sen lisäksi vaihtelevasti haisee paska, tissihiki, mätä maito ja ekaa kertaa elämässäni kainalotki haisee oikein miehekkäältä. Ai että on hehkee olo.. :D :kieh:

Pihalle en oo viel nukuttanu, vähä vaunuteltu ja muuten pihalla pikana käyty ja tänään jos ei ala tuulemaan niin meen lenkkeileen, peilikuva joka oli alux muka pieni ja laiha on muuttunu. löysä ja läski se oliki. Massu veti kivasti jenkkakahvatki piiloon. Sitä ikävä.. No ei se auta, ens kuus alan harrasteleen. Jaha nuori herra vetäs herneen nenuun ku mamma on tääl,, joten. :wave:

 
Moi!

Meillä on menty nyt samalla rytmillä kolme yötä peräkkäin :) Nukkumaan klo 24, eka syönti n.klo 04, toka n.klo 07 ja kolmas n.klo 09. Ja sitten herätään klo 11. Tänään sain itsekkin nukkua pitkään kun esikko yökylässä mummulla :D

Täällä pieretään kans useasti. Nukkuessaankin piereskelee ja kitisee samalla kun ei taida asiasta tykätä :$

Meillä on nukuttu ulkona semmoisia reilun tunnin unia. Sitten herää ja huutaa niin kauan että joku nostaa hänet vaunuista pois, jatkaa unia sisällä sitten melkein heti. Ei auta vaunujen lykääminen noihin unien jatkumiseen ulkona. Täällä vaan ollut tuota pakkasta ja etenkin tuulta mukavasti että ei ole joka päivä ulos herran kans menty.

Mä olen alkanut viime päivinä vakuuttuun kans tuosta hymystä että on jo tietoista eikä mitään vatsanväänteitä. Etenkin kun mulle hymyilee niin suloisesti :saint:

Nyt täytyy lähteä tekeen kotitöitä kun herra nukkuu. Tehokas tunti seuraavaksi niin sitten saa taas palata rauhassa koneelle ja tänne teidän pariin :D
 
Moro!

Viimein tännekin pääs pyörähtää..

Meillä paheni viikonloppuna vatsavaivat,se maaginen 2 viikkoa kun tuli täyteen :(
Tyttö äheltää ja puhkii vähän väliä..syö,ähkii,itkee,syö,killittää ja taas vähän syö edelleen 2-3 tunnin pätkissä. Alotin sitten disfatylinkin,auttaa jonkin verran. Jos on vatsa täys ja nukkunut niin silti pitää sylissäkin koko ajan "pyörittää" eli käännellä,jumppailla ja hyssytellä..ei todellakaan möllötä söpösti sylissä :/
Noitten syömis ja ähkimis-sessioitten jälkeen nukkuu kyllä pari tuntia tai jopa 4 tuntiakin,pientää vikinää saattaa välillä kuulua mutta asennon vaihto auttaa siihen.

Vatsan purujen lisäksi alko kanssa puklailu,vaatteita saa olla koko ajan vaihtamassa. Eli taitaa tyttö ylensyödä välillä..tai sitten korvike tekee sen. Me alotettiin antamaan korviketta öisin kun tuntu että mulla ei maito nouse yöllä kun en saa nukuttua syömisen ja ähinän takia.
Onneks mies pystyy syöttämään lypsettyä maitoa tytölle niin että saan edes joskus nukuttua,välillä noi yöunet on jääny pariin tuntiin ja sitten pitäis jaksaa kahden pienen kanssa. Ihmeen hyvin oon kuitenkin jaksanu..ittekkin välillä ihmettelen että miten sitä jaksaa. Hormoonimyrskyjä ei oo montaa ollu ja mies on kyllä ollu kovasti mukana ja yrittäny auttaa ja järjestää niin että mä saan edes hetken hengähtää. Eilenkin "pakotti" mut yksin saunomaan..ja mähän otin ihan hel..illiset löylyt ;)

Nyt oon tajunnu että mä olin kyllä tosi kipee ja aika hajalla ne viimeiset viikot ennen synnytystä..silloin moni asia tuntu vaikeelta ja työläältä. Ei meinannu jaksaa edes pesukonetta laittaa päälle,kaikki vähäkin virta mitä oli meni lapsiin. Sen takia mulla nyt varmaan on virtaa väsymyksestä huolimatta kun oon niin onnellinen että raskaus ja kaikki ne kivut on ohi. Tai tottakai jotain kipuja vielä on,selkä on kipee ja hartiat mutta ei ole sitä jatkuvaa tuskasta oloa enää.

Imetyksestä: mulla se sujuu jo aika hyvin,vaikkakin en edelleen siitä niin perusta. Mulla on vaan noi rinnat silleen hassusti että toisesta tulee hitaasti mutta varmasti,toisesta tulee sitten suihkuamalla. Eli toisella tyttö tuskastuu hitauteen ja toisella meinaa tukehtua..kivaa :/

Rintareppua mäkin olen käyttäny pari kertaa kun ei ole meinannu kädet riittää lasten ja kotitöitten kanssa,hyvä apu mutta pikkasen epäilyttää että onko vauvalla siinä hyvä olla..vähän ähkii siinäkin.

Hajusta: musta tuntuu kanssa että mä haisen..tähän maidon tuoksuun en taida ikinä tottua. Välillä hikoiluttaa kanssa pirusti,ei tunnu mitkään dödöt auttavan,yöks. Yöllä on kiva herätä siihen että paita on märkä hiestä ja maidosta..jälkivuotokin alko uudestaa parin pv:n tauon jälkeen.
Kyllä on niiiiiiiiin viehättävä ja sexy olo,kiva haista pahalle ja kulkee kalsareissa yötä päivää..meikannu oon kerran vauvan syntymän jälkeen. :kieh:

Nyt täytyy taas liitää..tyttö herää ja kohta poikakin.

Koittakaahan jaksaa kaikki..kyllä ne vatsavaivat ja valvomiset joskus helpottaa. Kaikki noi tunteitten vaihtelut,itkut ja naurut kuuluu asiaan. Välillä muakin vituttaa ja miettii että miks tää näin menee..ja välillä tuntuu että tän ihanampaa perhettä ei voi olla. Päivät menee sumussa,maitoa,yrjöä ja kakkaa ympäriinsä mutta vauvan tuoksu,eka hymy ja jokellus kyllä palkitsee aikanaan :flower:

Myrskynmerkki ja tyttö 17 pv
 

Yhteistyössä