Juhlatarjoilu

  • Viestiketjun aloittaja 5 kymppinen
  • Ensimmäinen viesti
Ehditkö sä itse juhlia ollenkaan jos kaiken teet itse? Musta toi kermaperunat ja lohi + salaatti kuulostais hyvältä ja aika helpolta. Eihän lohi oo kovin kallista. Ja ainakin minä syön kalan mielelläni kylmänä, eli helpottais tarjoilua. Savustettu kalakin ois hyvää.
 
"Liisi"
Kannattaa miettiä myös ihmisiä, jotka aiot kutsua juhliin, joillekin lihapullat ja perunat ovat hyvä vaihtoehto, toiset voivat pitää hiukan trendikkäämmistä ruuista. Mutta jos hauat edullisesti selviä juhlista, suosittelen ennemmin lohikeittoa tai -kiusausta kuin lohta sellaisenaan tarjottuna.
 
kyllä lohikeitto "hienompi" ruoka on kuin lihapullat. olettekos olleet hautajaisissa, joissa olisi ollut ruokana lihapullat :D
lohikeittoa tarjotaan kyllä useastikin... ja miten helppo on tehdä keitto isommallekin porukalle! pysyy lämpimänä jne.
 
"juhlaa"
Minusta rennoissa juhlissa bvoi tarjota lihapullia tai lohikeittoa. Mutta minun mielestäni on kumpikin ns arkiruokaa. Ja sopii siis juhliin, jos ne on mukavat ja leppoisat. Mä en tajua, miten lohisoppa olisi sen juhlavampaa kun lihapullat, mulle ihan samaa sarjaa.
Ja en ikinä ole ollut hautajaisissa jossa olis lohisoppaa tarjolla. Tää riippuu varmaan siitä, missä päin Suomea asuu, mikä mielletään ns juhlaruuaksi. Jos lohisoppa käy niin samoiten hernesoppa..
 
Mä varmaan tekisin just lohi tai kinkkukiusausta, kahta lisukesalaattia ja yks vähän ruokaisampi kuten fetasalaatti. Lisäksi leipää ja levite. Ei sen niin hienoa tartte olla jos ap itse tietää ettei mitkään fine dining juhlat ole tulossa.
 
Sekin pitää ottaa huomioon pystyykö kaikki vieraat syömään vaikka sitä lohiruokaa. Mielummin sellainen ruoka, josta tietää että kaikki voi syödä tai 2 vaihtoehtoa.
 
Lihapullista saa helposti "juhlaruokaa" jos tekee ne jollain muulla tavalla kuin kermaviili+sipulikeitto. Tai vaikka silppuaa tuoreen persiljan siihen tarjoilukulhoon lihapullien päälle niin ne muuttuu jo kivan näköisiksi.

Mureke vois olla hyvä kyllä kun se on nopea. Senkin voi koristella persiljalla :D

Tosin mä tekisin varmaan kuohukermalla ja sahramilla maustettua lohikeittoa ja hankkisin kolmenlaista hyvää leipää (saaristotyyppinen, vaalea ja ruis) ja niihin päällisvaihtoehdot (vanha gouda, mieto kermajuusto, joku homejuusto ja voi). ja lisäksi kevyt salaatti, ei tarvii kuin lehtivihreitä ja muutamaa vihannesta kun juustot saa leivällä
 
5 kymppinen
Kyllä mä nyt jo unohdan ne lihapullat kun niitä joutuu pyöritteleen monta sataa. Taitaa olla jokin keitto tai kiusaus kuiteskin se paras ratkasu. Mutta ei lohikeitto kun on muutama sellanen joka ei voi kalaa syödä ja montaa eri keittoo en ala tekeen.
 
"xxx"
Tosin mä tekisin varmaan kuohukermalla ja sahramilla maustettua lohikeittoa ja hankkisin kolmenlaista hyvää leipää (saaristotyyppinen, vaalea ja ruis) ja niihin päällisvaihtoehdot (vanha gouda, mieto kermajuusto, joku homejuusto ja voi). ja lisäksi kevyt salaatti, ei tarvii kuin lehtivihreitä ja muutamaa vihannesta kun juustot saa leivällä
Tää kuulostaa tosi hyvältä! Helppo tehdä ja herkullista! Allergisille tai kalaa inhoaville vaikka joku tulinen meksikolainen keitto tms.
 
Bbierass
En ole sitä vielä päättänyt ja nyt kun oikein mietin ja lasken niin en ala pullia tekeen. Taitais olla se perunoiden kuoriminen pikku juttu noiden rinnalla siis jos soppaan päädyn. Vaikka niitäkin varmaan useampi kg pitää kuoria. Mites kiusaus? Olisko sekin jo vanhanaikaista?
Mut siis pakkohan sun on kai ne perunat kuoria, vaikka siis tekisit ne lihapullat tai murekkeen ja keitettyjä perunoita ja sitä kammottavaa ruskeaa kastiketta. Et kai sä nyt juhliin keittäis kuoriperunoita... Tai no, ehkä se kruunais ton tyylin.
 
"Lili"
Mut siis pakkohan sun on kai ne perunat kuoria, vaikka siis tekisit ne lihapullat tai murekkeen ja keitettyjä perunoita ja sitä kammottavaa ruskeaa kastiketta. Et kai sä nyt juhliin keittäis kuoriperunoita... Tai no, ehkä se kruunais ton tyylin.
Ihan samaa mieltä, kuoriperunat eivät käy juhlaruuaksi! Meillä ei koskaan syödä arkenakaan moista vanhan ajan jäännettä, vaan aina kuoritaan perunat ennen keittämistä.
 
5 kymppinen
[QUOTE="Lili";30458921]Ihan samaa mieltä, kuoriperunat eivät käy juhlaruuaksi! Meillä ei koskaan syödä arkenakaan moista vanhan ajan jäännettä, vaan aina kuoritaan perunat ennen keittämistä.[/QUOTE]


Tottakai ne kuoritaan!!! Vaikka ei kyllä arkena niin tehdä.
Kiitos vinkeistä. Eiköhän juhlijat saa jostain vatsansa täyteen. Jos ei muuta niin grillataan makkaraa :D
 
höööö
Lohi on hyvä tarjottava. Tarpeeksi juhlava. Hyvä että luovuit lihapullista, ne ei tosiaan ole mitään juhlaruokaa. Keittoa myös ehdotan, lohi- tai lihakeittoa. Erilaisia salaatteja myös vois tarjota, esim. kreikkalaista. Miksei kiusauskin ole ok.

Mitkä sellaiset juhlat on johon kutsutaan vieraita ja tarjotaan ruokaa mutta ne ei kuitenkaan ole juhlat? Jos eivät ihmiset tule puvuissa niin tuleeko ne jossain farkuissa vai miten?
 
5 kymppinen
kiitos kehuista xxx :3

Jos ei kalakeittoa voi tarjota, niin miten olisi jokin kermainen kasvissosekeitto? Kalliimpana aineena esim. mustajuuri, maa-artisokka tai kurpitsa, tai sitten edullisempana perinteisempi kuten bataatti tai tällainen Paahdettu juuressosekeitto - Valio.fi

sitten lisäksi ne leivät, juustot ja salaatti jossa esim. kanaa

Muuten hyvä mutta tarvis olla vähän tuhdimpaa ruokaa että vieraat jaksaa bailata koko yön. Nämä on sellaset rennot "juhlat" Ei pukuja. Kunhan saadaan vaan pitää hauskaa isolla porukalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja höööö;30458984:
Lohi on hyvä tarjottava. Tarpeeksi juhlava. Hyvä että luovuit lihapullista, ne ei tosiaan ole mitään juhlaruokaa. Keittoa myös ehdotan, lohi- tai lihakeittoa. Erilaisia salaatteja myös vois tarjota, esim. kreikkalaista. Miksei kiusauskin ole ok.

Mitkä sellaiset juhlat on johon kutsutaan vieraita ja tarjotaan ruokaa mutta ne ei kuitenkaan ole juhlat? Jos eivät ihmiset tule puvuissa niin tuleeko ne jossain farkuissa vai miten?
Pukujen ja farkkujen välimuotoahan ei ole olemassa. Ei mitenkään.
 
"höh"
Millai kinkkukiusaus on parempi juhlaruoka ku lihapullat? :D miks lihapullia aina haukutaan, ne on hyviä (toisin ku kinkkukiusaus). ap sun bileet kuulostaa just hyviltä, rento meno ja rento ruoka. Ruuaks jotain mistä tiiät et väki tykkää. Nii ja kuoriperunoissa on vitamiinit tallella ;)

Hienon hienoihin juhliin tekisin ruuaksi esim. lohta ja hirvipaistia vihannesten ja joidenki kivojen pottujen kans sekä salaatteja, kaloja, leikkeleitä ja leipää. Mut ap:n bileisiin käy vaikka se kinkkukiusaus, salaatti ja leipä. Possun ulkofile on muuten kans hyvää ja usein halpaakin, paistoliemestä kastike ja valmiiks kuoritut potut. Nam.
 
"Hulda"
Karjalanpaistia tai palapaistia ja perunamuusia/keitettyjä perunoita, hunajoituja porkkanoita persiljasilpun kera ja punajuuri-aurajuustovuokaa. Leivät, levitteet ja juomat.
 

Yhteistyössä