Jyväskylään synnyttämään

Tässä ois kohta synnyttämään lähtö edessä ja vähä on alkanu mietityttää toi sairaalaan meno. Synnytin edellisen ulkomailla, joten en oikeen tiiä näistä paikallisista käytännöistä.
Oon nyt juossu tuolla äitipolilla pari kertaa ja vielä pari kertaa ois jälellä.
Eli ilmeisesti mennään pääovesta sisään?
Mut se mua lähinnä askarruttaa et ku sinne menee ja sanoo et synnyttämään ollaan tulossa, ni pääseekö heti omaan huoneeseen???
Sit oon monesti täältä lukenu et "ku olin 6cm auki ni pääsin synnytyssaliin".....Siis eka mennään johonki toiseen huoneeseen, ja sit ku alkaa olla valmista ni sit vaihdetaan huonetta?!?!

Kuulostaa varmaan aika typeriltä nää mun kysymykset, mut mulla ei oikeesti oo asiasta minkäänlaista tietoa! Ja oon muitten juttujen perusteella vähä alkanu jännittää laitokselle menoo.......

toivottavasti saan vastauksia :ashamed:
 
Yritän nyt vastailla jotain, munkin tiedot on aika huterat kun ensimmäinen synnytys tiedossa :)

Mutta joo, pääovista sisään - kahdeksan jälkeen pitää soittaa ovikelloa ( siinä taitaa lukea "synnytys") ja kätilöt avaavat sitten oven.

Näin se taitaa olla, että sinne synnytyssaliin ei välttämättä heti pääse. Kaveri synnytti jokin aika sitten ja hän ainakin oli pitkän aikaan valmisteluhuoneessa ja siirtyi saliin sitten kun tosiaan alkoi tapahtua. Tuolla valmisteluhuoneessa saivat kyllä olla aika rauhassa - kätilö kävi vain ajoittain tarkistamassa tilanteen.

Mutta jollain muulla voi taas olla ihan eri kokemuksia..

Perhehuoneita siellä ei tällä hetkellä ole lainkaan, ellei sitten satu niin hyvä tuuri että osasto on rauhallinen - ja tätä ei kyllä ole pitkään aikaan sattunut. Synnytyksen jälkeen siirrytään yleensä kahden hengen huoneisiin.

Toivottavasti tästä on edes jotain apua.
 
Kiitos! Tuli paljo tietoo, mut vielä jäi pari asiaa!
Eli toi valmisteluuone, saako siellä makoilla ihan yksin, vai onko jotain vierustovereita?!

Muuten...tiiätkö onko siellä vesialtaita avautumisvaiheeseen?
Kuulostaa kyllä ihan kivalta toi et kahen hengen huoneita, koska missä viimeks synnytin ni siellä oli neljän hengen huoneita! Tuntu jotenki aika ahistavalta!!!!! :whistle:
 
Moi vielä,

Valmisteluhuoneet on tosi pieniä ja niissä on tosiaan vain yksi sänky, joten kyllä niissä varmasti saa itsekseen olla.

Synnytysvalmennuksessa ei ainakaan altaista mitään kerrottu tai näytetty, suihkua mainostettiin kovin. Jäin siihen käsitykseen, että allasta ei olisi - harmittaa ainakin minua. Jos joku tietää tästä asiasta enemmän niin laittakaa infoa!

Isät saa olla osastolla muistaakseni 8 -20, isovanhempien vierailuaika 17-19. Muita eivät sinne mielellään päästä, mut oon kuullut, että jos luvan pyytää niin kaveritkin ehkä pääsee. Tiedä sitten mikä on totuus.
 
Hä??? Ai eikö isät saa olla siellä vaikka koko aikaa??? Apua, sillon en kyllä oo mäkään siellä kauaa...
Mä kävin kattoo vähä aika sit yhtä kaverii siellä eikä kukaan mitään sanonu, mut en tiiä oliko kysyny lupaa tms. sit.
Ja sit oon kuullu et vauvaa ei saa viedä osastolta ollenkaan pois, eli jos mä haluun kävästä kanttiinissa vaikka, ni vauva pitää jättää kyydistä.

Kyllä tää tästä alkaa selkiintymään! =)
Eli varmaan synnytyssaliin pääsee sit ku ois aika saada jotain siihen kipuun...
Toivottavaesti mä nyt pääsisin tota ammetta koittaa, viimeks olin niin sidottu kaikkiin piuhoihin, ja ooteltiin tarviiko leikata vai ei, etten saanu mennä altaaseen...
 
Tietty synnytyksen aikana isät saa siellä olla, mutta muuten on sitten noi ajat. Tutulle oli käynyt niin, että lapsi oli syntynyt n. 23 ja olivat saaneet perheenä olla synnytyssalissa pari tuntia rauhassa. Sen jälkeen äiti ja vauva siirretty osastolle ja isä häädetty kotiin..

Ja joo, vauva pysyy osastolla. Se kyllä varmaankin liittyy enemmänkin kaikkiin mahdollisiin pöpöihin, joita vaavi helposti saa sairaalasta.

Ja mamelimuu kiitos tiedosta - huippua, mähän otan sen ammeen vaikka väkisin ;)


 
Hei,

Taisit jo vastaukset saadakin, mutta ajattelin kirjoittaa näin oman kokemukseni valossa jotain.

Meille kävi keväällä niin, että jouduimme miehen kanssa tosi pitkään kärvistelemään valmisteluhuoneessa, koska kaikki salit oli täynnä. Kätilö vilahti välillä toisesta ovesta sisään ja toisesta ulos. Onneksi oli jo 4. lapsi, joten ei tuo niin stressannut. Niissä valmisteluhuoneissa kun ei juuri ole mitään "mukavuuksia" millä oloaan helpottaa ja mulla oli tuossa vaiheessa jo supistukset tosi kovia. Onneksi sitten sali vapautui ja päästiin ajoissa saliin. Tuossa oli vaan se ikävä puoli, että esim. ilokaasua olisin kyllä tarvinnut jo tuntia ennen kuin saliin päästiin.

3 aiempaa synnytystä on näiltä osin mennyt ihan hyvin. Mutta tämä on tietty sellainen asia, jota ei voi tietää etukäteen, koska saleja on rajoitettu määrä ja joskus samalle vuorokaudelle vaan sattuu niin monta synnytystä, ettei tilaa tahdo olla.

Sitten tuosta osastolla olosta. Minä olen joka kerta ollut huoneessa, jossa on ollut 3 äitiä tai enemmän lapsineen. Eikä mulla ainakaan ole siellä mies hirveästi aikaa viettänyt, paitsi ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen, jolloin opastustakin tarvittiin. On nimittäin melkoisen rasittavaa huonekavereillekin, jos jonkun puoliso on siellä jatkuvasti. Tilaa ei ole ja näkösuojat yleensä pelkkiä verhoja. Siinä on sitten hitusen ikävä, kun kätilöt käy painelemassa vastaa ja tutkimassa vuotoja, jos jonkun mies on jatkuvasti samassa tilassa. Vaikkakin verhon takana.

Ikävä juttuhan se tietysti on, sillä olisihan se kiva, jos mies voisi olla paikalla. Mutta itse olen ainakin pyrkinyt hienotunteisuuteen toisia huoneessa olijoita kohtaan ja tapaamiset perheen ja miehen kanssa on hoidettu oleskelutiloissa eikä ahtaassa huoneessa. Ja tosiaan, jos haluaa isovanhempia/kavereita käymään, niin osastolla on kyllä oleskelutila, missä tapaaminen onnistuu.

Toivottavasti tää mun "kauhuskenaario" salien täyttymisestä ei toteudu teidän kummankaan kohdalla :heart:
 
Joo ei jää mitään painajaisia! =) Mulle ei viimeks oikeen sopinu se ilokaasu, mut katotaan miten nyt käy. En jaksa stressata sitä vielä, et onko vapaita saleja vai ei!

Ymmärrän ton että ei siellä huoneessa tarvii isän aikaa viettää...muita aatellen...vaan mietin just et eikö isä saa olla ees jossain aulassa tms.yleisessä tilassa mun kans!
Itelleki se sänky kuitenki on ihan vaan lepopaikka, jossa haluaa olla rauhassa ja millasissa vetimissä huvittaa.
Eli siis ilmeisesti kuitenki mun mies saa olla siellä oleskelutiloissa mun kans muihinki aikoihin ku vaan vierailuaikana!?!

Kohta taitaa olla lähtö edessä, toivottavasti keritään vaan täältä reissusta kotiin asti kokonaisena! ;)

Kiitos taas kokemuksista, alkaa olla aika selkee kuva miten siellä toimitaan ja mihin mennään jne!
 
Joo ei jää mitään painajaisia! =) Mulle ei viimeks oikeen sopinu se ilokaasu, mut katotaan miten nyt käy. En jaksa stressata sitä vielä, et onko vapaita saleja vai ei!

Ymmärrän ton että ei siellä huoneessa tarvii isän aikaa viettää...muita aatellen...vaan mietin just et eikö isä saa olla ees jossain aulassa tms.yleisessä tilassa mun kans!
Itelleki se sänky kuitenki on ihan vaan lepopaikka, jossa haluaa olla rauhassa ja millasissa vetimissä huvittaa.
Eli siis ilmeisesti kuitenki mun mies saa olla siellä oleskelutiloissa mun kans muihinki aikoihin ku vaan vierailuaikana!?!

Kohta taitaa olla lähtö edessä, toivottavasti keritään vaan täältä reissusta kotiin asti kokonaisena! ;)

Kiitos taas kokemuksista, alkaa olla aika selkee kuva miten siellä toimitaan ja mihin mennään jne!
 

Yhteistyössä