kaalilaatikko

  • Viestiketjun aloittaja T O N T T U
  • Ensimmäinen viesti
T O N T T U
hei kaikki kokit ja muuten taipumuksia omaavat!miten tehdaan kaalilaatikko? mina olen aina siita tykannyt, mutta en ole itse koskaan tehnyt, eika ole ohjetta! :flower:
 
tässä on miun versio, tuo omenahillo tekee siitä tosi hyvän makuisen ja sattuu hyvin kaalin kanssa.

Kaalilaatikko

1 l riisipuuroa
3 sipulia
1½-2 kg kaalia
n.2 rkl suolaa
valkopippuria
paprikajauhetta
meiramia
1 kg jauhelihaa
2-3 rkl omenahilloa

pinnalle:
korppujauhoja
voinokareita

1. Keitä kaali ja sipulit suurina lohkoina suolalla maustetussa vedessä.
2. Valuta ne ja hakkaa silpuksi.
3. Ota liemi talteen.
4. Ruskista jauheliha.
5. Sekoita kaali-sipulisilppu, riisipuuro, jauheliha, mausteet ja omenahillo.
6. Lisää seokseen tarvittaessa keitinlientä, seoksen tulee olla vetelähköä puuroa.
7. Lisää mausteet, laita seos vuokaan.
8. Ripottele pinnalle korppujauhoja ja voinokareita.
9. Paista uunissa 200 asteessa noin tunti.

 
Sanna80 harmaana
Meidän herkkuruoka!!

Ensin pilkon kaalin ja keitän sitä kattilassa 2-5 tuntia. Vettä ja 2-3 lihaliemikuutiota riippuen kaalin koosta. Sitten ruskistan jauhelihan ja siihen sipulia (REILUSTI), suolaa, jauhelihamaustetta ja valkopippuria. Keittelyn loppuvaiheessa kaalin joukkoon 1-1,5 dl riisiä, keitetään tunti. Lopuksi sitten soijakastiketta reilu loraus ja n. 0,5 dl siirappia. Jauheliha joukkoon ja sitten mätän vuokaan (yleensä teen 2 vuokaa kerralla, n. 2 kilon kaali ja 500 g jauhelihaa) ja vielä uuniin pariksi tunniksi. HELPPOA, mutta TOSI aikaavievää ja haju asunnossa on kamala, mutta ruokaa riittää moneksi päiväksi ja ainakin meillä sekä miehen että minun lemppari!
 

Yhteistyössä