Kaavinta synnytyksen jälkeen (kohtuun jäänyt tavaraa)

Minulle tehtiin sektio 6vk sitten. Toissapäivänä kävin jälkitarkastuksessa ja selvisi, että kohtuun on jäänyt jotain (istukkaa, kalvoja tms.) melkoinen möykky. Kohtutulehduksen sairastin ja lääkkeet siihen söin n. 2-4 vk kohdalla.

Nyt lääkärit ovat päättäneet, että joudun kaavintaan ensi maanantaina. Minua pelottaa kovasti. Millainen toimenpide se kaavinta on? Lääkäri sanoi, että siinä on nyt hieman enemmän riskejä kuin normaalisti, koska synnytyksestä on niin vähän aikaa ja kohtu on hauraampi. Olivat silti päätyneet tähän ratkaisuun, koska odottamisessa voisi olla vielä enemmän riskejä - niin paljon ainesta kohdussa oli.

Te kaavinnan - erityisesti samasta syystä kokeneet - kaikki kokemukset ovat tervetulleita. Kauan toimepide on kestänyt? Onko tullut komplikaatioita? Oletteko olleet kovinkin kipeitä? Onko ollut jotain rajoituksia kaavinnan jälkeen ym? Itse imetän ja se pelottaa, miten kaavinta ja päivän imettämättä oleminen vaikuttaa siihen.

 
Essi
Mulle tehtiin kaavinta heti synnytyksen jälkeen, koska istukka ei irronnu. Nukutuksessa se tapahtu, eikä kestäny kauaa. Käsittääkseni ei ollu sen kummempia vaivoja siitä kaavinnasta johtuen. Harmitti vaan se, että olisin mielummin halunnu olla vauvan kanssa ne ekat tunnit, mutta valitettavasti sitä vaihtoehtoo ei ollu.
 
m
Mulle tehtiin heti synnytyksen jälkeen istukan käsinirrotus ja kaavinta. Epiduraalissa. Ja ei siinä mitään ihmeempää. Jotain arpia jäi kohtuun mutta ei niistä kuulemma mitään haittaa ole, en ole varma jäikö arvet kaavinnasta vai muuten. Hyvin se menee, älä huolehdi. Enemmän mua huolettas jos jotain jäis muhimaan sisälle..
 
helena
mulle tehtiin kaavinta synnytyksen jälkeen, koska kohtuun jäi ennenaikaisen synnytyksen jäljiltä istukan osia. Epiduraalissa tehtiin, eikä tuntunut missään. Enkä ole jälkikäteeen kuullut että mitään ihmeellsitä siiitä olisi jäänyt.

tsemmpiä vaan ! parempi että kaikki ylimääräinen saadaan kohdusta pois!
 
humautus
On tehty mulle ja nukutus oli humautusnukutus. Taju erittäinkin kankaalla ja herääminen on helppoa tuosta nukutuksesta. Ei niin minkäänlaisia ongelmia tai kipuja jälkikäteen, vaan ihan nappiin meni ja samana päivänä kotiin. Saattaja tarvitaan kotimatkalle.

Nopea toimenpide, rohkeutta ap.lle!!
 
Tehtiin kaavinta pari viikkoa synnytyksen jälkeen, ihan nopea toimitus nukutuksessa. Ja ei muuten tarvinnu olla koko päivää imettämättä. Oisko ollu muutama tunti... Olin vaan aika tokkurassa nukutuksesta, mutta hyvin hoisivat osastolla vaavia sen aikaa. :hug: Pelkäsin kans kovin, mutta onhan se parempi hoitaa kun ootella pahempaa! Jaksat sit keskittyä vaavin hoitoonkin kun olet ite kunnossa.
 
humautus: kuinka paljon ennen leikkausta olit juonut tipan kahvia? Mulle sanoi tänään puhelimessa (ilmeisesti) osastosihteeri, että voin juoda puolen yön maissa tai hieman jälkeenkin vielä runsaasti vettä, koska imetän. Leikkaus mulla tulee olemaan siis puolen päivän maissa.

äitilintunen: Tarjottiinko sulle suoraan mahdollisuutta ottaa vauva mukaan? Mulle asiasta ei puhuttu mitään, mutta mieluummin tietenkin imettäisin itse niin kauan kuin voisin ennen leikkausta ja niin pian leikkauksen jälkeen kuin mahdollista.

Kuinka pian leikkauksesta te olette päässeet kotiin? Kuinka pian leikkauksen jälkeen saa imettää?
 
humautus
menin aamulla 8:ksi ja hörppäsin pikkusen kahvia VASTOIN NIMENOMAISTA KIELTOA kun siis järkeilin että nämä on taas niitä YLIvaroituksia.

Eli kunnioitat vaan sairaalan ohjeita. Nukkumatti ei suostunut mua nukuttaan, ennen kuin tietyn ajan päästä - oisko ollut 4 tuntia. Että se kahvi "haihtui".
En kyllä muista miten kauan se koko homma kesti mutta on varauduttava tietty yön ylikin olemaan - komplikaatoiden riskin takia.
Itse pääsin saattajan kanssa pois samana päivänä, eli päiväpoliklininen on oletus toimenpiteessä.
 
sh
Alkuperäinen kirjoittaja humautus:
menin aamulla 8:ksi ja hörppäsin pikkusen kahvia VASTOIN NIMENOMAISTA KIELTOA kun siis järkeilin että nämä on taas niitä YLIvaroituksia.

Eli kunnioitat vaan sairaalan ohjeita. Nukkumatti ei suostunut mua nukuttaan, ennen kuin tietyn ajan päästä - oisko ollut 4 tuntia. Että se kahvi "haihtui".
En kyllä muista miten kauan se koko homma kesti mutta on varauduttava tietty yön ylikin olemaan - komplikaatoiden riskin takia.
Itse pääsin saattajan kanssa pois samana päivänä, eli päiväpoliklininen on oletus toimenpiteessä.

nuo ylivaroitukset on vaan sun omaksi parhaaksi, tuskin keuhkokuumetta tahdot ja se voi sitten jo olla pahimmassa tapauksessa kohtalokas. Aspiraatioriski on aina nukutuksissa olemassa. 6h syömisestä. Kahvin jälkeen voi olla tuo 4h, mut jos kahvissa maitoja (ja sokeria) nousee taas tuntimäärä.
 
++
mulle tehtiin tuo toimenpide 1vkoa synnytyksen jälkeen.mua pelotti ihan kamalasti ja itkin hysteerisesti osastolla odotellessani pääsyä leikkaussaliin.henkilökunta oli ymmärtäväistä ja ymmärsi myös itkuni aiheet.
toimenpide tehtiin nopeassa humautusnukutuksessa,itse en tajunnut mitään kunnes matkalla osastolle takaisin heräsin,jonka jälkeen ei ollut mitään kipuja ja pääsin samana päivänä kotiin.voimia sinulle joka olet menossa.hyvin se menee.
 
Yks
Mulle tehty kolme kertaa kaavinta. Ihan eka kerta oli tuulimuna ja tokalla kerralla viikko synnytyksen jälkeen ja kolmannen kerran suoraan salista kiidätettiin kaavintaan.

Ekalla kerralla oli vauva mukana ja sain imettää heti, kun vauvalla oli nälkä. Vaihdoin jopa vaipan ja vein vaipan roskikseen. Sitten kuulin, että en olis saanut nousta yksin sängystä... onneksi en kantanut vauvaa. Pääsin samana päivänä pois.

Toisella kertaa menetin synnytyksessä niin paljon verta, että olin tokkurassa vielä seuraavankin päivän. Mutta kaikki meni kuitenkinhyvin vaikka vauvaa en sinä yönä nähnytkään, en mä olis jaksanutkaan :)
 
JONSERED Karhunkantaja
Minulle tehtiin extempore-kaavinta synnytyssalissa, humautuksessa toisen lapsen kohdalla. Oli jäänyt istukan riekaleita kohtuun. Muistan, että kun humautus annettiin, tuli mieleen Andy McCoy-vitsi, jossa Andy putosi ikkunasta ja sanoin: "Vittu mä vajooooooon..." Homma oli valmis muutamassa minuutissa ja kotiin lähdin seuraavana aamuna, olisin halunnut aikaisemmin, mutta lastenlääkäri oli jo lähtenyt kotiin, enkä viitsinyt ajaa seuraavana aamuna lasta näyttämään.

Eli aika helppo operaatio.
 
Muum
Hei! Toivottavasti kaavintasi meni hyvin! Minulle jouduttiin tekemään myös synnytyksen jälkeen kaksi kaavintaa, heti synnytyksen jälkeen kun istukka ei lähtenyt kokonaisena pois ja 6 viikon päästä kun olivat jättäneet vielä istukan palasia kohtuun. En halua mitenkään pelotella, mutta minulle näistä kaavinnoista aiheutui kohdun arpeutuminen (Ashermanin syndrooma). Haluaisin vain varoittaa, koska olisin kyllä toivonut itsekin silloin viime vuonna että joku olisi vaivautunut minulle kertomaan, että kaavintoihin liittyy tällainen riski, joka pahimmillaan aiheuttaa lapsettomuutta. Jos menkkojasi ei ala kuulumaan imetyksen loputtua tai ne ovat selvästi niukemmat kuin ennen, kannattaa hakeutua heti lääkäriin. Minulla oli myös todella kovia alavatsakipuja, kun arvet olivat tukkineet kohdunkaulakanavan ja kohdun alaosan, jolloin kuukautisvuoto ei päässyt valumaan normaalilla tavalla ulos. Kuten sanoin, en halua pelotella, todennäköisesti sinulle ei tule käymään näin, mutta olisin itse halunnut silloin aikaisemmin tietää, että tällaiseen on pienikin mahdollisuus. Hyviä jatkoja sinulle!
 
Kaavinta on nyt siis ohi ja kaikki meni taas pieleen eli vaikeimman kautta. :( :( :(

Lääkäri onnistui puhkaisemaan kohdusta reiän vatsaonteloon, mistä syystä minulle jouduttiin tekemään lisäksi laparoskopia eli vatsaontelon tähystys kahdesta eri kohtaa. Nyt on siis haava ja tikit navassa ja alamahassa ja nostelukiellot ym taas päällä. Nopeasta ja "simppelistä" varttitunnin toimenpiteestä tulikin sitten parin tunnin operaatio. Onneksi pääsin kotiin illalla eikä antibiootteja tarvinnut ainakaan toistaiseksi aloittaa.

Nyt vain odotan ja toivon parasta, ettei näytteistä löydy mitään (ne lähetettiin patologiselle
tutkittavaksi), kohtu olisi nyt lopultakin tyhjä, ettei tulisi enää tulehduksia tai haavatyrää tai kiinnikkeitä tai mitään muutakaan. Alkaa vähitellen loppua usko, kun kaikki todennäköisyydet heittää häränpyllyä ja kaikki menee vaikeimman kautta ilman, että asioihin voi itse
mitenkään vaikuttaa.

-Piipa masentuneena- :'(
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Piipa75:
Kaavinta on nyt siis ohi ja kaikki meni taas pieleen eli vaikeimman kautta. :( :( :(

Lääkäri onnistui puhkaisemaan kohdusta reiän vatsaonteloon, mistä syystä minulle jouduttiin tekemään lisäksi laparoskopia eli vatsaontelon tähystys kahdesta eri kohtaa. Nyt on siis haava ja tikit navassa ja alamahassa ja nostelukiellot ym taas päällä. Nopeasta ja "simppelistä" varttitunnin toimenpiteestä tulikin sitten parin tunnin operaatio. Onneksi pääsin kotiin illalla eikä antibiootteja tarvinnut ainakaan toistaiseksi aloittaa.

Nyt vain odotan ja toivon parasta, ettei näytteistä löydy mitään (ne lähetettiin patologiselle
tutkittavaksi), kohtu olisi nyt lopultakin tyhjä, ettei tulisi enää tulehduksia tai haavatyrää tai kiinnikkeitä tai mitään muutakaan. Alkaa vähitellen loppua usko, kun kaikki todennäköisyydet heittää häränpyllyä ja kaikki menee vaikeimman kautta ilman, että asioihin voi itse
mitenkään vaikuttaa.

-Piipa masentuneena- :'(
Voi itku mikä tuuri! :(
Mulla tehtiin kaavinta kans heti synnytyksen jälkeen,mutta mulla meni silloin kaikki pieleen. Puudutus ei enää vaikuttanut,lääkäri oli ihan ulalla mitä pitäis tehdä, kesken kaiken tuli kiireelleinen sectio ja mut häädettiin leikkauspöydältä jne. Oli tavattoman kipeä monta viikkoa. :(
 
Muum
Voi Piipa, olen todella pahoillani että sinulle kävi noin :( Varottelivatko lääkärit tai hoitajat mitään mahdollisista seurauksista? Minulle ei kukaan sanonut mitään, itseasiassa kun kysyin asiaa suoraan, niin sanottiin että ei nämä kaavinnat vaikuta mitenkään. Nyt 75% kohdusta arpeutunut. Kiinnikkeet on nyt vihdoin saatu leikattua pois, mutta kukaan ei pysty sanomaan voinko enää tulla raskaaksi. Eli heti jos tulee kipuja, niin mene lääkäriin, koska kaikki nuo mitä sinulle on sattunut (istukan jääminen kohtuun, kohtutulehdus, kaavinta, kohdun puhkaisu ja itseasiassa sektiokin) altistaa ashermanin syndroomaan sairastumista. Toivon sydämestäni, että mitään ei sinulle näistä aiheudu, mutta jos yhtään tuntuu ettei kaikki ole kunnossa niin mieluummin sitten vaikka yksityiselle kohdun tähystykseen (kiinnikkeitä ei voi nähdä ultralla) koska jos jotain sellaista on, ne on paremmin hoidettavissa silloin kun huomataan ne pian. Eli ei kannata jäädä kuukausikaupalla odottelemaan. Toivottavasti toivut hyvin, nämä on aina rankkoja juttuja kun omalle kohdalle sattuu :(
 
Kiitti tuesta.
Ashermanin syndroomasta: millaisia kipuja ja missä vaiheessa siinä tulee?
Nyt alle vrk kaavinnasta ja laparoskopiasta erityisesti alavatsa on arka, mutta myös alapää tuntuu hieman aralta.
En minäkään voi tajuta, miten nämä kaikki voi tapahtua minulle. :(
 
Muum
Mullaki oli olo todella epätodellinen, että kuin mulle voi käydä tällä tavalla. Pahinta oli se, että kun synnytyksen jälkeen vuodin todella runsaasti ja vuoto oli pahan hajuistakin, neuvolasta vaan sanottiin että normaalia ja sitten kuitenkin yhtäkkiä aloin vuotamaan kuin hanasta ois käännetty ja kiireesti uuteen kaavintaan. Silloin kuvittelin että no vihdoin tämä on tässä, nyt tämä koko homma on ohi ja voin alkaa toipumaan, niin eikö mitä. Mulla alko kivut 3kk viimeisen kaavinnan jälkeen, silloin kun menkat ois alkanu. Tuli aivan järkyttäviä mahakramppeja ja semmosta polttavaa, kouristavaa kipua. Kaikille ei kuitenkaan tätä tule, koska nää kivut yleensä johtuu siitä, että kohdunkaulakanava on tukossa ja veri pakkaantuu sitten munanjohtimia pitkin vatsaonteloon, eli riippuu paljon mihin kohtaan kiinnikkeitä tulee. Menkkoja kannattaa tarkkailla, jos vuoto on niukempaa ja menkat kestää lyhyemmän ajan kuin ennen, se voi olla merkki kiinnikkeistä. Toivottavasti saat voimia toipumiseen, muistan iteki kuin puulla päähän lyöty sitä oli kun vastikään oli ollu synnytys, sitten kauhea jälkivuoto vuoto, sitten kaavinta ja tuntu että se homma ei ikinä lopu. Mulla oli hemoglobiini alimmillaan 69 ja muistaakseni 80-90 väliin ku tulin uusintakaavinnasta kotiin. Nyt kun ajattelee, niin en tajua miten sitä on jaksanu. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tää kiinnikeasia on suht harvinainen, joten älä turhaan sillä ressaa. Halusin tosiaan vaan varottaa, kun oon nyt jälkeenpäin siitä ollu niin vihanen, että miksi mua ei kukaan varottanu niin oisin älynny tarkkailla oireita ja hakeutua heti lääkäriin. Kaikkea hyvää sulle!
 
Kiitos Muum ja voimia sinullekin.
On meillä naisilla kyllä tosi paljon kestettävää näiden synnytysten osalta.
Mulla alkoi esikoisesta menkat vasta 9-10kk synnytyksestä, joten jos nyt käy samoin, on pitkä aika odotella tietoa mahdollisista kiinnikkeistä. Nyt mulla on jälkitarkastus gynen polilla 2vk päästä, silloin näkee ainakin kohdun tilanteen. Alkaa tosiaan voimat loppua, mun tarina:

suunniteltu sektio - vauva 10/10p, mutta silti joutui teholle 2vrk ajaksi 4h iässä, 2vrk ilman vauvaa osastolla, 2vk päästä kova kuume ja kohtutulehdus --> 10 pv kahdet eri antibiootit, jälkitarkastus 6vk kohdalla --> kohtuun jäänyt massaa --> kaavintaan päivystyksenä --> kohtu puhkaistaan vahingossa --> joudutaan tekemään lisäksi laparoskopia --> 1vrk imetystauko. Nyt siis kotona ja toivon todella hartaasti, että tämä nyt todellakin olisi tässä ja olisin joskus kunnossa!!!
 

Yhteistyössä