Käsien puutuminen?

onko kellään ollut samanlaista vaivaa kuin käsien puutuminen näin raskausaikana? Mulla puutuu lähinnä yöllä ja silloin pistelee sormia, eikä oo kiva herätä 5 min välein siihen.
Onko kellään mitään tietoa asiasta vai soitellako neuvolaan? :ashamed:
 
en oo mistään kysyny asiasta, mutta miulla puutuu herkemmin nykyään käsi ja jalka vasemmalta puolelta?? olen ajatellut, että kuuluu asiaan. saatanpa kysästä siitä menen keskiviikkona neuvolaan!!

Äiti lpr 16+6
 
tääl myös tuota puutumista ollut..ja varmaan ku painoa enemmän luiden päällä niin tekee sen. en oo osanna säikähtää sitä. vasen puoli täälläkin. oon yrittäny kääntyä toiselle kylelle tai selälleen aina ku yöllä herään. =)
 
Voi johtua hartiajumituksesta, taikka sitten rannekanavaoireyhtymästä, joka on raskausaikana valitettavasti yleinen. :/

Jos vaivaa, niin lääkäriin vaan, voin kokemuksesta sanoa, että odottelu ilman apua ei sitä paranna :(
 
Täällä myös ollut käsien puutumista, varsinkin vasen käsi koko raskaus ajan vaivannut ja lääkärissäkin käynyt sen takia ja ovat veikanneet rannekanavaoireyhtymää joka toivottavasti paranee itekseen synnytyksen jälkeen...NYt oon pitänyt rannetukea ja siitä jonkin verran apua!Ja oon huomannu että turvotus on yhteydessä jalkojen ja käsien puutumiselle!
 
täältä löytyy kans yksi joka kärsii tuosta puutumisesta. vasen käsi ja jalka puutuilee välillä. mainitsin asiasta neuvolassa ja ei sanonu siihen oikein juuta eikä jaata, et eipä taida kovin vakavaa olla.
 
Ihan tyypillistä raskausaikana tuo käsien puutuminen yöllä. Eikä ole vaarallista. Venyttely päivällä saattaa auttaa ettei puudu niin usein. Yöllä pika-apuna sormijumppa. Mammajumpassa jopa kysyttiin että onko jo ollut puutumista öisin, oletettiin että niitä tulee. Ei nyt tietenkään ihan kaikille...
 
Puutumista havaittu täälläkin. Vasen käsi on minulla puutunut lähinnä yöaikaan. Silloin tällöin pitää yöllä ravistella ja heilutella käsiä, jotta lähtee veri uudelleen kiertämään. Samoin tietokoneella istuminen aiheuttaa puutumista joskus. Itselläni rannekanavan ahtauma on todettu lääkärillä jo vuosia aiemmin ja tilanne oli parempi jo pidemmän aikaa, mutta raskauden myötä puutumiset on alkaneet uudelleen.

Vasen reisikin on ollut alkuraskaudesta asti puutunut, nyt alkaa jo pikkuhiljaa olla tottunut tuohon. Välillä jalka kramppaakin reilusti, varsinkin kun istuu tai makoilee tietyssä asennossa pidemmän aikaa. Tähän jalan puutumiseen lääkäri vastasi vain, että ongelma korjaantuu synnytyksen jälkeen... :) Ilmeisesti masuasukki painaa lantionpohjassa jotain hermoa, joka puuduttaa sitten koko vasemman reiden.
 
mulla on myös tota käsien puutumista, joka kyllä todella häiritsee nukkumista. mainitsin asiasta neuvolassa, josta sain avuksi lastat. isäntä iltaisin "lastoittaa" :eek: mun kädet. on ollut apua! tosin yölliset wc reissut hiukan hankalia, kun on molemmat kädet lastoitettu..
 
Hei!

Täällä kanss oli jo edellisessäraskaudessa puutumista rajusti raskauden puolivälistä loppuun asti. Vaiva jäi sitte kyllä laitokselle, onneksi! Mulla oli puutumista myös päivällä, ja ranteita ja sormia särki. Hain sitten rannetuet TKsta, ja ne auttoi pahimpaan hätään.
Lääkärissäkin kävin, mutta eipä ne sille oikein mitään voineet, särkylääkettä kuulemma sai syödä, mutta eipä siitäkään apua ollut. Pumppaavat liikkeet käsiin ja hieronta auttoivat jonkin verran ja käsien pyörittely ennen nukkumaan menoa. Nyt olen raskausviikolla 21 + 3 ja samaa ongelmaa on taas alkanut esiintyä, mutta vielä toistaiseksi ainakin lievempänä.
Turvotus kuulemma aiheuttaa sen, että ranteen hermot jäävät puristuksiin -->rannekanavaoireyhtymä.
 
Täällä kans puutuu kädet ja varsinkin jalat tosi helposti. Inhottavaa, kun ei löydä kunnon asentoa oikein millään, jos pitäisi paikoillaan olla esim. tietokoneen äärellä. Toisaalta minulla on kyllä aina tapana istua jotenkin jalkojeni päällä, ihmekään jos nyt kun painoa vähän enempi ei oikein veri kierrä..

Puliina & Mytty (rv 27+2)
 
Nostanpa vanhan aiheen, mutta ajankohtaiseksi tulleen itselleni.

Mä itken kohta. Unenlaatu heikkenee rajusti just käden puutumisesta. Hamri kun ei oikein ole paljoo niksejä tämän vaivan helpottamiseksi. HArmittaa ku tuli nyt jo mokoma vaiva. :'(

Auttaako viileägeeli? Vai pitääkö olla jtn muuta?


Mömmis ja potkija 22+6
 
Pauzi
Mulla tuota vaivaa myös. Kyseessä rannekanavan ahtauma. Raskaus turvottaa noita sidekudoksia. Eli apuja on (jos on) siitä että juot paljon, vältät suolaista, ja lääkäristä saattaisit saada lastan joka laitetaan aina yöksi. Se saattaa helpottaa. Muuten ei voi muuta kun kärsiä.
 
Kokeilkaa Tempur-tyynyä jos jostain saatte vaikka koekäyttöön. Monella ei-raskaana-olevalla on auttanut juuri öiseen käsien puutumiseen niin saattaisi tepsiä nytkin. Niska-hartiaseudun jumitilat ja huono tyyny on usein tuon rannekanavan ahtauman lisäksi syynä. Noita tyynyjä voi kysyä koekäyttöön Tempurin jälleenmyyjiltä, koska kyseessä on sen verran arvokas tyyny etten minä ainakaan ostaisi sellaista ilman kokeilua koska malleja ja kokoja on niin monia.

Mietintään vaan kannattaa laittaa että kuinka paljon aikaa vietetään sängyssä nukkua ja kuinka monella oikeasti on hyvä tyyny ja patja... Nim. säästää itse rahaa kunnon patjaa varten.

Sanni-Maria ja pikkunen 22+6
 
Nimril
Itselläni on ollut tuota rannekanavavaivaa jo monta vuotta (hiiren käytöstä se alkoi). Yks kokeilun arvoinen on jumpata esim. sivujen http://www.ttl.fi/Internet/Suomi/Aihesivut/Ergonomia/Tyokalut/hiirijumppa.htm ohjeella. Nimenä hiirijumppa sen takia että tietokoneen hiiren käyttö on kai yleisin syy näihin rannekanavaoireisiin.
 
Nostetaanpa Vanhaa ketjua!

Itsellä alkanut nyt esiintyä tuota puutumista (rv. 36) ja kumma kyllä oikeassa kädessä vaikka moni tässä ketjussa mainitsee juuri vasemman. Pääsen tänään lääkärille asiasta mainitsemaan, katsotaan jos saisin lastan tai muuta apua. Ihan mahdotonta nukkua tämän vaivan kanssa :(. Herään jo parin tunnin jälkeen ja siitä lähtien tuntuu etten nukahda ollenkaan kunnolla kunnes nousen joskus aamuvarhaisella.

Eikä se kipu ja puutuminen rajoitu vain ranteeseen ja sormiin minun kohdalla, vaan myös kyynärpään ala- ja yläpuolella puutuu ja särkee. Nytkin kirjoittaessa olkavarressa alkaa tuntua kipua. Todella ikävä vaiva. Toivottavasti häviää synnytyksen myötä.
 
Täällä kans käsien tai käden puutuminen öisin tympäsee! :wave:
Mulla se on toi vasen käsi mikä puutuu herkemmin.
Sitten oikeen käden keskisormi jumii tuosta keskimmäisen nivelen kohdalta. Se ei taitu niin "sulavasti" kuin muut sormet vaan sillä lailla asteittan saa sen alaspäin. Aamuisen tekee oikein kipeää koukistaa sitä. Se naksahtaa pari kertaa ennen kuin on koukussa. Alko aika raskauden alussa ja nyt vaan pahenee mitä pidemmälle mennään,varmaan jäykistyy koko sormi vielä! Nyt rv 30+4.
Onko muilla sellasta?! vai lienenkö jotenkin sen sitten satuttanu,en kyllä muista mitään sellasta...
 
Minullakin oli tuota käden puutumista/tikkuilua esikoisen odotuksen aikaan. Siis todella inhottava vaiva!! Mulla myös iskias vaivasi selässä ja aiheutti oikean jalan ja käden puutumisen...Eipä siihen mikään auttanut ennen synnytystä...
Nyt rv 29 ja VIELÄ ei ole sitä vaivaa tullut ja toivottavasti ei tulekkaan!
 
Minulla puutuu molemmat kädet varsinkin aamuyöstä todella voimakkaasti pistelee ja sattuu. Hetkellisesti käsien ja sormien ravistelu voi auttaa, mutta sitten on pakko nousta ylös. Kävellä, puoritellä käsiä, juoda, pissata, sitten voi nukahtaa vielä tunniksi tai kahdeksi. Käsien puutuminen jatkuu pitkin päivää. Liikunta auttaa, vaikka kevyttä se tässä vaiheessa on (jalat on turvonneet ja painoa tullut 17kg lisää).
rv 36 menossa, täyttyy vain yrittää kestää (rannetukia voisi kokeilla:)
 

Yhteistyössä