KÄSITTÄMÄTÖNTÄ!!!!

Kävin työterveyslääkärillä ihan muista vaivoista ja sielä tuli puheeksi kilpirauhasen vajaatoimintani ja lapsettomuus/-hoidot. Verikokeessa arvot olivat viitearvojen sisällä (tsh 3.9) ja se on kuulemma aivan liian korkea raskautumiseen!!!! Tsh:n pitäisi kuulemman olla lähellä yhtä ja ainakin alle kaksi että raskaus olisi mahdollinen. Lääkitystä nostettiin ja katotaan miten käy...
Vastaanotolta lähiessäni poru tuli kun ajattelin että onko neljän vuoden tahkominen ja hoidot (1 ivf ja 1 icsi = 5 siirtoa) olleet ihan turhaa jos se nyt tästä on ollut kiinni. Thyroxin-lääkitys on ollut parisen vuotta ja aina lääkärit on sanoneet että riittää kun arvot on viitearvojen sisällä. Mutta tämän lääkärin mukaan viitearvot ovat liian korkeat ja niitä tullaan kuulemma laskemaan ihan "isojen herrojen "toimesta.
Kilpirauhasen vajaatoiminta vaikeuttaa kuulemma alkion kiinnittymistä kohtuun ja tätä juuri meidän kohdalla ollaan epäiltykkin kun ollaan ns.selittämättömiä ja hoidoissa alkiot ovat hedelmöittyneet hyvin ja olleet hyvänlaatuisia.
 
En tiedä mihin viitearvot laskevat, mutta terveen ihmisen arvot on kuulemma 1-2.
Lääkäri sanoi kaulastanikin että se on "liian paksu" ja alaosa ulospäin työntynyt joka on merkki vajaatoiminnasta. Lääkäri kiinnitti kaulaani huomiota jo ennenkuin tuli vajaatoiminnasta puhetta. Ja "kuristava" tunne kurkussa on kans oire... oi voi että harmittaa edelleenkin jos tää on ollu tästä kiinni :ashamed:
 
Mitäh? Siis mulla on tutkittu pari vuotta sitten viimeksi tuo arvo ja se oli 4,3! Eikä lääkäri ole sanonut siitä yhtikäs mitään (siis tavallinen terveyskeskuslääkäri). Polilla asiaa ei ole ehkä edes tutkittu sen jälkeen, mulla ei ainakaan ole muistikuvaa. Ja kaksi kertaa olen raskaaksi tullut mutta molemmilla kerroilla alussa kesken mennyt...
Pitäisikö ottaa yhteyttä nyt jonnekin?
 
Niinpä! Mullakin arvot olleet siinä neljän pintaan ja tämä oli tosiaan ensimmäinen lekuri kun kiinniitti asiaan huomiota. Nykyisen viitearvon yläraja on 4.5 ja siks lääkärit ei kaiketi kiinnitä asiaan huomiota. Vajaatoiminta kuulemma lisää myös keskenmeoriskiä ku vajaatoiminnasta kärsivä tarvitsee raskausaikana yleensä isomman päiväannoksenkin... :(
Kannattais varmaan puhua jollekkin lääkärille asiasta.
 
Kiitos tiedosta, aida. Ensi kerralla (ensi viikolla) lääkärillä käydessäni taidan kysyä asiaa....Älytöntä, jos ne eivät tuota ole tutkineet, kun kaiken muun (monimutkaisemmat tutkimukset) ovat tehneet.
 
voiko tämä olla totta? Mulla on arvo otettu pari vuotta sitten ekan kerran ja oli silloin 3.6.! Otettiin tav. gynellä, mutta lapsettomuus epäilyn takia. Tuo lukema on myös käsitelty lapsettomuusklinikalla ja sanottiin että ok! Viime syksynä multa otettiin keskenmenon jälkeen uudet näytteet eri klinikalla ja nekin ok. Täytyy pyytää nyt ne luvut ja selvittää mitkä lukemat olivat. Kyllähän lapsettomuuslääkäreiden pitäis nää asiat tietää ja niihin puuttua, jos toi vaikutus on ihan yleisesti tiedossa. Miten sitten hoidetaan, jos mitää muuta vajaatoimintaan liittyvää ei ole havaittu?
 
voiko tämä olla totta? Mulla on arvo otettu pari vuotta sitten ekan kerran ja oli silloin 3.6.! Otettiin tav. gynellä, mutta lapsettomuus epäilyn takia. Tuo lukema on myös käsitelty lapsettomuusklinikalla ja sanottiin että ok! Viime syksynä multa otettiin keskenmenon jälkeen uudet näytteet eri klinikalla ja nekin ok. Täytyy pyytää nyt ne luvut ja selvittää mitkä lukemat olivat. Kyllähän lapsettomuuslääkäreiden pitäis nää asiat tietää ja niihin puuttua, jos toi vaikutus on ihan yleisesti tiedossa. Miten sitten hoidetaan, jos mitää muuta vajaatoimintaan liittyvää ei ole havaittu?
 
mustakin tää tuntuu uskomattomalta ja pahaltakin. meillä lapsettomuuspolilla ja väestöliitossa ei olla otettu juuri mitään kantaa arvoihin ja kehoitettu puhumaan asiasta "omalääkärin kanssa". Tällä ko.lääkärillä on pitkä kokemus sisätaudeista
 
Mulla on takana pari inssiä, yks ICSI ja yks PAS, kaikista puhdas nega. Tänä keväänä piti lähtee uuteen ICSI:hin, mutta verikokeitten jälkeen mulla todettiin myös koholla olevat kilpirauhasarvot. Alotin myös thyroxinin ja oottelen aikaa MRI-kuvaukseen. Tää on kyllä melko mielenkiintonen juttu, koska en oo tullu aatelleeks, että toi kilpirauhasarvo ois näissä hoidoissa kauheen oleellinen.

Aida luin sun kirjotukses, enkä voi muuta kuin ihmetellä, ettei tohon sun arvoon oo kiinnitetty aiemmin huomioo. Muillakin tuntuu olevan samaa ongelmaa. No tässähän tuli sitten ratkastua kaikkien lapsettomuuden syy kerta heitolla. :D Ei vaiskaan. Ei kohollaan oleva kilpirauhasarvo varmaankaan oo pääsyy, mutta voi olla yksi pieni osatekijä.

Varsinkin toi kiinnittymispointti oli mielenkiintonen, sillä meillekin on siirretty kolme tosi hyvää alkioo, eikä ykskään oo kiinnittynyt. No toivottavasti tästä lähtee kaikkien kohdalla ongelmavyyhti aukeen ja saadaan ennemmin tai myöhemmin pienet nyytit syliin.

Aurinkoista kevään jatkoa ja hauskaa vappua!
 
Kuinka monelta teistä on muuten testattu kilpirauhasen vasta-aineet?
(Lueskelin vähän tähän liittyvää kirjallisuutta netistä ja näytti siltä, että thyroid vasta-aineet mainittiin useasti etenkin selittämättömän lapsettomuuden yhteydessä. En sano tästä enempää, koska en tosiaan ole ammattilainen, ainoastaan kiinnostunut potilas. Aion kuitenkin tentata omaa lääkäriäni tiukasti aiheesta.)
 
Aika ihme juttu tämä. Oli pakko itsekin tarkistaa omat arvot. Yli vuosi sitten kyllä otettu, mutta silloin tsh 2,5. Ja selittämättömiä ollaan siis myös.
Takana inssejä sekä yksi tuoresiirto ja yksi pas, eikä mitään kiinnittymistä ole edes yrittänyt tapahtua, vaikka alkiot olleet hyviä. Täytyypä seuraavalla lääkärikäynnillä ottaa asia esille, uudet arvot vois ainakin otattaa. Samoin tosta Sahranamin mainitsemista vasta-aineista täytyy myös kysyä.
 
Mulla lukee laboratoriosta lähetetyssä lapussa, tuloksissa viitearvoiksi 0,4-4,00 se s-tsh, itsellä 2.11
Katsokaas sieltä papereista lukeeko teillä myös viitearvot siellä.
Kannattaa nyt siis katsoa ja tarkistaa puhutaanko kaikki samasta aiheesta.
Uskon että yksityisellä ainakin katsotaan tarkasti missä voisi vika olla.
 
Soitin eilen työterveyshoitajalle Mehiläiseen vatsan turvotuksesta ja kysyin voiko olla jokin huonosti, kohdun ulkoipuolinen raskaus ....??? Käski soittamaan omalle yksityiselle klinikalle.
Naisten taudit ja lapsettomuus on niin oma alansa, tunnusti ettei siellä ole varmaan tarpeeksi tietoa kaikista siihen liittyvistä kiemuroista.
Sieltä sanottiin että lapsettomuuteen spesialisoituneet klinikat ovat varmasti paremmin tietoisia asiasta.
Tottakai kannattaa kysyä kaikesta mikä vain mieltä vaivaakin. Kyllähän tämä aika arvakasta lystiä on.
 
Kyllä mullakin oli näköjään päälle kaksi kun papruista tarkistin. Uskon kyllä, että lapsettomuuteen erikoistunut lääkäri olisi tähän tarttunut, mikäli syytä olisi ollut. Meillä raskautuminen onnistui hoitojen avulla, vaikka tämä alku onkin ollut todella kivinen taipale. Eli en ihan kamalasti luottaisi tähän yhden lääkärin mielipiteeseen, joka ei ole edes erikoistunut tähän puoleen...
 
Mielestäni täällä on nyt herätetty turhaa huolta. Jos lääkäri on keskittynyt lapsettomuuden hoitoon, niin kyllä hän tietää mitkä veriarvot ovat huolestuttavia ja mitkä eivät. Kuitenkin, keskustelun innoittamana tarkistin oman arvoni, joka oli 4.0 (viitearvot 0.4 - 6.0). Ja tästä "korkeasta" arvosta huolimatta tikkuun tuli eilen plussa =)
 
marli:juuri sittä tässä onkin ollut kyse että viitearvojen yläraja on aika korkea!
Ja juuri yksityisellä puolella meillä ei ole asiaan kiinnitetty huomiota vaan pyydetty ottamaan sisätautilääkärin kanssa asia puheeksi!
Terveen ihmisen tsh on 1-2 ja itselläni se on huidellut neljän pintaan lääkityksenkin kanssa joka kertoo kyllä sen että nykyinen annos on riittämätön ja onneksi sitä nostettiin. Toivottavastasti alan ainakin muuten voimaan paremmin vaikka en sitten sitä kovasti kaipaamaani nyyttiä saisikaan kun saadaan arvot parempaan malliin...
Ja mun labrapapereissa viitearvojen yläraja on 4.5!!!
 
Viitearvot on labrakohtaisia. Kiitos onnitteluista! Hirveästi en uskalla tuuletella kun tammikuuhun on vielä niiiin pitkä matka ja miljoona asiaa voi mennä pieleen. Mutta onhan tämä kutkuttavaa, ja ihanaa. Paljon onnea lapsiprojektiin sinulle, ja voimia matkan varrella :hug:
 
Aida En ole missään tapauksessa kommentoinut sun arvoja, kirjoitin vain omat arvoni tänne ja huomasin viitearvot. Ajattelin sen rauhoittavan keskustelua.
Jokaisella on omat rajat myös arvojensa kanssa, jollekkin vaikuttaa jo alhaisempi jotain ja niin edes päin.
 
Olemme myös olleet sekä yksityisellä että julkisella hoidossa. Julkisella nimenomaan keskenmenon takia, jonka jälkeen veriarvot otettiin. Mulla itsellä on se käsitys, että lapsettomuuslääkärit niin kuin muutkin lääkärit usein vaan tuijottavat näitä viitearvoja ja jos jotain asiaa ei ole laajasti tutkittu esim. Suomessa, niin siihen ei puututa.

Tässähän alkuperäinen kommentti liittyi juuri siihen, että vaikka ollaan raja-arvojen sisällä mutta arvot ovat hieman koholla, niin ne voivat vaikuttaa hedelmällisyyteen ja aiheuttaa mm. keskenmenoja. Aion itse ottaa tämän esille ja pyytää nuo vasta-ainekokeet, sillä tuon Aidan linkin mukaan, vasta-aineita voi olla vaikka arvot olisivat viitearvojen sisällä...
 
Minulla oli TSH 2,26 ja T4V 13,2. Kun yritin gynelle tuota sanoa, että ne voisivat olla paremmatkin, hän lähes suuttui, että ne ovat ihan hyvät kun ovat viitearvoissa.

Ruotsissahan ainakin TSH:n yläraja on laskettu 2,5 ja monien käsityksen mukaan sekin tosiaan on liian korkea.

Onneksi olkoon aidalle: olet saanut hyvän lääkärin. :)
 

Yhteistyössä