Käykö kukaan muu 5v. vielä potalla?

  • Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
HippuTAR
Toi meidän 5v. sekä pissaa että kakkaa pottaan. Pönttöönkin osaa seisaaltaan pissata mutta ei juuri koskaan halua. Supistajan kans on muutaman kerran koittanu kakata pönttöön mutta on sit kuitenkin siirtyny potalle.
Yhden ainoan kerran on tarttenu sen kans käydä yleises vessas. Ei ollu pottaa joten oli pakko päästellä pönttöön. Mutta seisaaltaan ei saanu pissaa tulemaan joten lopulta pissas istualtaan "roikkuen" mun käsis kiinni.

Saa nähdä kuinka hoidos käy kun sielä on vain pienten vessas potta ja sinne ei oo lupaa noilla isommilla mennä.
 
HippuTAR
Tollanen normi pottatuoli. Tuo taitaa vähän pelätä pönttöä niin en oo viittiny painostaa, välillä koitan houkutella että pissais pönttöön.

Tuola missä joutu käydä pissalla ei ollu lastenhoitohuonetta.
 
"Enni"
Tollanen normi pottatuoli. Tuo taitaa vähän pelätä pönttöä niin en oo viittiny painostaa, välillä koitan houkutella että pissais pönttöön.

Tuola missä joutu käydä pissalla ei ollu lastenhoitohuonetta.
Käyttekö missään muualla missä on lastenhoitohuone? Esim kauppakeskukset ym
Ja onhan naisten vessoissa potta joissakin

Mun poika kanssa haluaa potalla ikää kohta 5
 
jaaaa
Mitäpä jos se potta häviäisi eikä palaisi? Vaihtoehtona on käydä pöntöllä tai tehdä housuun. Pöntölle tukeva rappu tuomaan varmuutta. 2v päästä on koulu edessä ja vuoden päästä eskari.
 
Meillä oli tytöllä kammo mennä pytylle ilman supistajaa. Alko siis 2 vuotiaana käymään supistajan avulla pytyllä mutta ilman ei suostunu, tossa 3,5vuotiaana päätin et pakko alkaa menemään ilman supistajaa koska kerhossa ei ollu supistajaa ja kävi sit potalla mihin oli kyllä liian iso jo. Yks päivä ilmotin että vessassa käydään pytyllä ilman supistajaa ja et alkuun voidaan pitää kiinni. Ekan päivän yritti pitkään pidättää mut lopulta hätä oli nii kova et oli pakko mennä(tosin huudon kera) mut seuraavat kerrat meni jo paremmin ja muutaman päivän päästä alko käymään ilman apua eikä tarvinnu enää tosiaan mennä edes viereen seisomaan. Tyttö pelkäs tippuvansa pyttyyn.

Tiettykään kaikille ei sovi varmaan pakottaminenkaan, mutta meijän lapsi ei suostu ikinä mitään uutta tai vähänkään omasta mielestään pelottavaa edes kokeilemaan jos ei pakota, joten siks meillä joudutaan toimimaan ikävä kyllä näin.

Mun mielest 5v on jo ihan liian iso käymään potalla joten ite kyllä vaikka pakolla sitten eli pottaa en antais enää käyttää.
 
ei luoja
kaikkihan kehittyy yksilöllisesti... Anna arvaan, ei pue itse, hädintuskin selviää ruokailuista ilman aikuisen apua?
Miten ihmeessä ihmiset kasvattaa lapsistaa niin he**etin avuttomia? :O
 
ei luoja
Oma joulukuussa 5v täyttänyt poika pukee itse, syö itse, käy wc:ssä ja pyyhkii itse, osaa laittaa turvavyöt, avata oven avainta käyttäen, käyttää puhelinta, syö haarukalla ja veitsellä, niistää, laittaa stiat koneeseen, siivota jälkensä jne jne.. Ei vaan voi käsittää ap:n kaltaisia vanhempia.
 
Eeeseeewe
Meillä oli tytöllä kammo mennä pytylle ilman supistajaa. Alko siis 2 vuotiaana käymään supistajan avulla pytyllä mutta ilman ei suostunu, tossa 3,5vuotiaana päätin et pakko alkaa menemään ilman supistajaa koska kerhossa ei ollu supistajaa ja kävi sit potalla mihin oli kyllä liian iso jo. Yks päivä ilmotin että vessassa käydään pytyllä ilman supistajaa ja et alkuun voidaan pitää kiinni. Ekan päivän yritti pitkään pidättää mut lopulta hätä oli nii kova et oli pakko mennä(tosin huudon kera) mut seuraavat kerrat meni jo paremmin ja muutaman päivän päästä alko käymään ilman apua eikä tarvinnu enää tosiaan mennä edes viereen seisomaan. Tyttö pelkäs tippuvansa pyttyyn.

Tiettykään kaikille ei sovi varmaan pakottaminenkaan, mutta meijän lapsi ei suostu ikinä mitään uutta tai vähänkään omasta mielestään pelottavaa edes kokeilemaan jos ei pakota, joten siks meillä joudutaan toimimaan ikävä kyllä näin.

Mun mielest 5v on jo ihan liian iso käymään potalla joten ite kyllä vaikka pakolla sitten eli pottaa en antais enää käyttää.
millasees pottaan ei mahtunut enää eli millainen potta oli kerhossa? Kylmun lapSi mahtuu potalle ja on samanikäinen
 
Surullista lukea taas
Oma joulukuussa 5v täyttänyt poika pukee itse, syö itse, käy wc:ssä ja pyyhkii itse, osaa laittaa turvavyöt, avata oven avainta käyttäen, käyttää puhelinta, syö haarukalla ja veitsellä, niistää, laittaa stiat koneeseen, siivota jälkensä jne jne.. Ei vaan voi käsittää ap:n kaltaisia vanhempia.

Ja rakastaa itse itseään, lukee itselleen iltasadun, ja peittelee itse itsensä yksin omaan huoneeseensa eiks jeh?

Älä mamma sit itke kun se teininä tekee itsarin sen jälkeen kun se on syönyt eka pari vuotta masispillereitä... kun sillä on tollanen kylmä ämmä mutsina.
 
Missäs toi 2v. sitte opettelis potalle?
Sekö ei ole vaihtoehto, että sen potan ottaisi vaikka viikoksi-kahdeksi pois? Jos 5v vaikka tänä aikana oppisi käymään pytyllä, voisi sen potan palauttaa pienemmän käyttöön.

Tosin kyllä 2v pystyy käymään pytylläkin. Ainakin silloin, jos on koroke ja supistaja.

Joten en näkisi, että se potan hävittäminen olisi ongelma sen 2v:n taholta. Jos siitä ei vanhemmat erikseen ongelmaa tee.
 
jsaaaa
Ilmoittaisin, että potta on nyt Pikkusisaruksen käytössä ja piste. Tosin en osaa kuvitella tilannetta. Mun 3v on käynyt jo ½v pöntöllä, pyyhkii itse ja pesee kädet automaattisesti. Kakalla käydessä tarvitsee apua. ;)
Saa opetella ja harjoitella asioita, eikä silti ole mitenkään yksin maailmassa. Tehdään yhdessä, opitaan yhdessä. Ei tartte olla vauva saadakseen hoivaa ja huolenpitoa.
 
ei luoja
Ja rakastaa itse itseään, lukee itselleen iltasadun, ja peittelee itse itsensä yksin omaan huoneeseensa eiks jeh?

Älä mamma sit itke kun se teininä tekee itsarin sen jälkeen kun se on syönyt eka pari vuotta masispillereitä... kun sillä on tollanen kylmä ämmä mutsina.

:D :D No näinhän se tulee menemään.. Kiitos kun kerroit, osaan nyt varautua.. :D

Se että olen tukenut lastani itsenäisyyteen ja omatoimisuuteen iän tuomissa rajoissa, tekee musta "kylmän ämmän"? Huh, ja noita omatoimisia ja reippaita 5 vuotiaita on poikani päiväkotiryhmässä useampi..
Mielestäni 5v:ni on täysin ikätasonsa mukaan kehittynyt ja toimii kaikissa arjen tilanteissa ikäkehityksensä mukaan.
 
miiii
"surullista lukea taas" -nimimerkille tidoksi etta kylla nuo luetellut taidot on ihan normaaleja 5v taitoja. Ei ne rakkautta poista, pain vastoin, antaa valmiuksia tulevaan ja helpottaa lapsen elamaa. Ihan suotta kasvatetaan 5v niin etta vanhemmat toimii lapselleen palvelijana.
 
klasjdf
Mun 5,5-vuotias käy kyllä potalla pissalla aika useinkin, johtuen siitä, että meillä vessa on hieman hankalassa paikassa ja potta on tossa paremmin hollilla. Lapsi tosin ei istu potalle vaan pissaa sinne toisinpäin ja kakalla käy aina pöntöllä.
 
ohhoh
Kyllä alkaa olla aika harjoitella pöntöllä käyntiä ennen hoidonaloitusta. Valitettavasti tuon ikäinen potalla kävijä on jo niin kummastus, että muut päiväkotiryhmäläiset varmasti kiinnittävät asiaan huomiota ja mainitsevat siitä... Yleensä pieniltä siirtyvät juuri 3v täyttäneetkin oppivat aivan hetkessä pöntölle eikä isojen ryhmissä juuri pottia käytetä. 5 vuotiaan kanssa voi hyvin jo puhua asiasta ja sanoa, että potta on pieniä lapsia varten ja isojen ryhmäläiset käyvät jo pöntöllä.
 
:D :D No näinhän se tulee menemään.. Kiitos kun kerroit, osaan nyt varautua.. :D

Se että olen tukenut lastani itsenäisyyteen ja omatoimisuuteen iän tuomissa rajoissa, tekee musta "kylmän ämmän"? Huh, ja noita omatoimisia ja reippaita 5 vuotiaita on poikani päiväkotiryhmässä useampi..
Mielestäni 5v:ni on täysin ikätasonsa mukaan kehittynyt ja toimii kaikissa arjen tilanteissa ikäkehityksensä mukaan.
Älä huoli, täällä on ilmeisesti sitten toinen kylmä ämmä.:D
Nykypäivänä leimataan näköjään kylmäksi ämmäksi, koska kannustaa lasta omatoimisuuteen, eikä hyysää 5-vuotiasta kuin pikkuvauvaa.:whistle:
 
HippuTAR
Oma joulukuussa 5v täyttänyt poika pukee itse, syö itse, käy wc:ssä ja pyyhkii itse, osaa laittaa turvavyöt, avata oven avainta käyttäen, käyttää puhelinta, syö haarukalla ja veitsellä, niistää, laittaa stiat koneeseen, siivota jälkensä jne jne.. Ei vaan voi käsittää ap:n kaltaisia vanhempia.
Kyllä toi poika osaa noista kaikki muut paitsi käyttää puhelinta (ei tarvetta moiselle taidolle) ja ei kakan jälkeen pyyhi itse. Ei noi luettelemasi mun mielestä oo mitään erityisiä taitoja ton ikäiselle?...
Ja niinku jo sanoin niin osaa käydä pytyllä mutta jostain syystä pelkää sitä niin en ole pakottanut. Sekö musta nyt tekee sitten niin surkean vanhemman? Okei, selvä sitte.
 
HippuTAR
Kyllä alkaa olla aika harjoitella pöntöllä käyntiä ennen hoidonaloitusta. Valitettavasti tuon ikäinen potalla kävijä on jo niin kummastus, että muut päiväkotiryhmäläiset varmasti kiinnittävät asiaan huomiota ja mainitsevat siitä... Yleensä pieniltä siirtyvät juuri 3v täyttäneetkin oppivat aivan hetkessä pöntölle eikä isojen ryhmissä juuri pottia käytetä. 5 vuotiaan kanssa voi hyvin jo puhua asiasta ja sanoa, että potta on pieniä lapsia varten ja isojen ryhmäläiset käyvät jo pöntöllä.
Niinku jo totesin niin hoidossa on pakko käydä pöntöllä. Ja osaa käydä pöntöllä mutta pelkää sitä.
 
HippuTAR
Pöh, tulipa paska fiilis.
Siis kun on tää yksi asia jonka tekee pienempien tavalla niin mä kaikkien mielestä hoivaan sitä kuin vauvaa, oon yksinkertainen, sopimaton äidiksi yms.?
Ei tietty pitäis antaa jonku typerän palstan antaa vaikuttaa itseensä...
 

Yhteistyössä