Käynnistys ennen laskettua aikaa

Onko kenelläkään kokemuksia?
Miksi on käynnistetty?
Millainen tilanne on ollut kohdunsuulla ennen käynnistystä?


Mulla on semmoinen tilanne, että nyt maanantaille sain äitipolille ajan arvioon että olisiko mahdollisuuksia käynnistää. Nyt on menossa rv 39 tasan eli ens pe ois laskettuaika. Olen oksentanut koko raskausajan ja nyt viimeiset 3 viikkoa kärsinyt unettomuudesta, joka johtuu järjettömistä selkäkivuista. Viime yönäkin nukuin jostain kahdesta viiteen ja sitten seittemän aikaan vihdoin luovutin ja nousin ylös.. Tänään olin neuvolassa vissiin aika järkyttävä ilmestys, kun minun ei tarvinnut edes pyytää, että voisiko laittaa lähetettä sinne polille ( jota olin kyllä aikonut pyytää ) vaan th ehdotti itse hän soittaa sinne ja yrittää järjestää ajan. Sain nyt sitten tosiaan ajan maanantaille ja minua kiinnostaisi onko kukaan päässyt käynnistykseen äidistä johtuvista syistä, jos vauvalla on kaikki hyvin ja se viihtyisi vielä kohdussa. Pari viikkoa sitten painoarvio oli n.3300g ja silloin oli vielä täysin epäkypsät paikat (tuskin paljoa on vieläkään tapahtunut). Vauva on edelleen aika ylhäällä ja supistuksia on harvakseltaan, ei siis yhtään tunnu/ näytä siltä, että olis lähipäivinä alkamassa synnytys.

On kyllä tosissaan niin kauhea olo, ettei oo ihan tosikaan. Mun päivät menee siihen, että pyöriskelen ja yritän löytää asentoa jossa ei ois niin kamala olla, oksentelemiseen ja toiveajatteluun, että syntyis jo! Panacodia ja litalginia on kokeiltu särkylääkkeistä ja hierojalla/niksauttajalla oon käynyt kans tuloksetta.

Tietenkin jos jollain on jotain vinkkejä, mikä vois auttaa se ois ihanaa!

Ja arvostaisin sitä jos ei tulis niitä mukavia "kyllä se sitten syntyy, kun on sen aika..", "luuletko, että vauvan kanssa voit nukkua sitten paremmin" tai "oisko kannattanut miettiä asiaa enneku hommaa itsensä raskaaksi"-kommentteja. Jos tekee mieli kirjoittaa niin voit miettiä omalle kohalle miltä tuntuu oksentaa 8kk joka helvetin päivä, olla vielä 3 viikkoa nukkumatta (ja kipeänä) ja odotella siinä sitten positiivisin mielin synnytystä, jossa ei todennäköisesti ole hirveästi energiaa tehdä mitään.

Kiitos, jos viitsit vastata! :)
 
akuakka
Kuullostaa karmeelta. Voimia sinulle. Mä oksennan aina viimesen kolme kuukautta. Mut ei ole koskaan vielä käynnistetty sen takia.
Toivottavasti saat käynnistykseen vaikka minulla se oli karmeempi synnytys mitä luomut.
Voi olla että joutuvat pitkään käynnistään jos vauva ei ole halukas vielä syntymään.

Hirmusesti voimia ja toivottavasti saat pian vauvan syliin.
 
"vieras"
Mulla on se käsitys, että eivät mielellään nykyään käynnistä ja varsinkaan sitten, jos paikat epäkypsät. Käynnistys ei siis välttämättä edes onnistu, vaikka yritettäisiinkin. Toivon todella, että käynnistäisivät, sillä tuohan on ihan kamalaa. Jaksamista.
 
höh :( itsellä ei kokemusta oo käynnistetystä synnytyksestä ,mutta kyllä mulla on pari kaveria saanut käynnistyksen ennen laskettua aikaa koska olo on ollut niin kertakaikkisen huono että äiti on jo alkanut voimaan pahoin kun ei pysty nukkumaan,syömään eikä liikkumaan.. tsemppiä sulle,ja toivotaan että vauva on pian maailmassa! =)
 
Kiitos :)

Joo oon kuullut, että käynnistetty synnytys voi olla hirveämpi. Mutta toisaalta olen ajatellut sen niin, että voidaanhan se joutua käynnistämään myöhemminkin ja sitten olisi vielä voimattomampi jos tämä jatkuu. Eiköhän tämä kamala raskausaika ja minkälainen tahansa synnytys aika nopeasti unohdu, kun saa sen oman vauvan vihdoin syliin.
 
"vieras"
Voi sua, itse myös oksensin 8 kuukautta ja synnytin siihen päälle 42+0 todella isokokoisen (ja päisen) vauvan. Itse olen siro ja pieni. Manguin käynnistystä viikolta 39 eteenpäin, kun vauvalla oli kokoa yli neljä kiloa, eivät suostuneet. Synnytyslääkäri sanoi, että voisivat käynnistää aikaisemmin ensi kerralla. Tiedä sitten kiertävätkö sanansa. Kiinnostaisi kuulla muidenkin kokemuksia!
 
tsemppiä
Todella raskas tilanne, kaikki myötätuntoni sulle! Ei tulisi mieleenkään kettuilla. Urheasti olet tähän asti jaksanut, ei taatusti ole ollut helppoa.

Yhdellä tutulla oli vähän vastaava tilanne, vointi alkoi käydä aika mahdottomaksi, ja synnytys sitten käynnisteltiinkin lopulta ennen laskettua aikaa. Synnytys meni ihan ok ja olo oli sen jälkeen todella paljon helpompi, vaikka totta kai palautumisessakin menee aikansa, varsinkin kun se ei vastasyntyneen kanssa onnistu niin ihmeellisen hyvin.
 
Eli ei ole ihan mahdottomuus, että käynnistettäisiin. Ihana kuulla! Tosin jos joudun samalle lääkärille, joka teki synnytystapa arvion niin silloin ei ole mitään toivoa.. Hän oli sitä mieltä, että tällaistä se loppuraskaus on deal with it.

Ihmeen paljon mieliala kyllä nousi jo ihan tästä, että pääsee ensinnäkin edes lääkärin arvioitavaksi voidaanko käynnistää. Valoa tunnelin päässä :D

Kiitos kannustavista kommenteista! Onneksi näiltä palstoilta löytyy teitä mukaviakin ihmisiä :)
 
"vieras"
Kyllähän äitin voinnin perusteella voidaan käynnistellä. Ja sulla on jo niin kivasti viikkoja, niin en usko että on homma eikä mikään. Kannattaa pakata laukku mukaan, pääset varmaan osastolle käynnistelemään.
 
"kätilö"
Voi olla, että aletaan käynnistelemään sun indikaatiolla, mut täysin epäkypsästä tilanteesta voi mennä päiviä (viikkoja), ennenkun käynnistyy....saatko paremmin nukuttua sairaalassa vieraassa ympäristössä monen hengen huoneessa?
Toivottavastiitenkin ku pääset käynnistykseen ja lähtee helposti käyntiin, tsemppiä!
 
Ei kai ne kauhean herkästi lähde käynnistämään, mutta pidän peukkuja että sulla käynnistettäis. Komppaan muita, olet todella urheasti kestänyt. Siitä mulla ei kyllä ole tietoa käynnistetäänkö pahoinvoinnin takia, mutta selkäkipujen takia ei ainakaan mun kohdalla suostuttu käynnistämään.

Tarkoitus ei ole pelotella, mutta tässä mun kokemus: mulla alkoi rv 5 todella pahat selkäkivut, jotka vain paheni loppua kohden niin etten puolenvälin jälkeen juuri pystynyt kävelemään. En saanut öisin nukuttua kivun takia, ainoa yhtään kipua lievittävä oli kuuma suihku - saatoin viettää päivässä 5 tuntia suihkussa. Neuvolassa tiedettiin asiasta ja äitiyspolillakin kävin sen takia useaan otteeseen, vastaus oli aina sama: selkäkivut kuuluvat raskauteen, minä teen kärpäsestä härkäsen.

Rv 36 oli paikat jo pehmenneet ja vauva laskeutunut, lääkärin mukaan kaikki oli valmista synnytykseen. Ei käynnistetty, vaikka sitä useaan kertaan pyysin. Tyttö syntyi vasta rv 41+3.

Ovat muuten olleet sekä neuvolassa että äitiyspolilla hyvin hiljaisia, kun ovat saaneet kuulla niiden kipujen syyt :)

Tulethan ap kertomaan, käynnistetäänkö vai ei?
 
"vieras"
Mulla oli liikaa lapsivettä ja sen takia kauheita supistuksia jo monta kuukautta. Supistukset olivat kivuliaita, tulivat parin minuutin välein ja saattoivat kestää monta tuntia. Lopulta olin jo niin väsynyt, että meinasin nukahtaa pystyyn. Olisin saanut käynnistyksen seuraavaksi aamuksi, mutta lääkärin tekemä sisätutkimus avitti asiaa ja ei tarvinnut mennä käynnistykseen.
 
Edellinen synnytys käynnistettiin 2vrk ennen laskettua aikaa, syynä etten ollut saanut syötyä kiinteää ravintoa pariin viikkoon koska jatkuva supistelu aiheutti pahoinvointia. Lisäksi kohdunsuulla oli jatkuva määrittelemätön kipu, josta huolestuivat. Paikat oli epäkypsät mutta hyvin käynnistyi (toisin kuin huonetoverilla, jota oli käynnistelty yli viikon..)
Sitä edeltävä raskaus käynnistettiin päivä lasketun ajan jälkeen, koska supistelu aiheutti unen puutteen ja synnytyssairaalaan oli pitkä matka. Tuolloin kohdunsuu oli jo hieman auki.
 
mulla
esikoinen käynnistetty viikolla 38+1 sikiön suuren koon vuoksi. Hyvin sujunut alatiesynnytys, ei mitään valittamista. Seuraavat olleet pienempiä ja käynnistyneet omia aikojaan yli lasketun ajan. Kivuissa ja synnytyksen kestossa en ole huomannut eroa.
 
mn
mulla käynnistettiin synnytys vk 38+3, koska lapsivettä oli niin paljon etten tuntenut vauvan liikkeitä ja painoarvio oli 4200 g.

mulla tosin toisessa synnytyksessä jäi lapsi hartioistaan kinni (painoi 4,570 kg) eli se voi olla että auttoi tuota käynnistyspäätöstä. meillä oli sairaalaan 2 h matka eli jos synnytys olis lapsiveden menolla käynnistynyt niin olisin joutunut ambulanssilla menemään sairaalaan eli voi olla et nää pienet asiat auttoi päätökseen. en edes itse halunnu käynnistystä vaan lääkäri päätti sen itse.

niin apiakt oli todella epäkypsät.
 
"vieras"
Mulla käynnistettiin 38+6, syntyi rv 39. Käynnistettiin koska vaavin koko alkoi hipuilemaan yli 4 kilossa ja olin noin 1,5cm auki 38+5 tehdyssä tutkimuksessa, josta sain seuraavalle päivälle käynnistys ajan, olisin saanut jo sille päivälle jos synnärillä ois ollut tilaa (eivät ota kuin kaksi käynnistykseen kerrallaan).
 
Kiitos vastauksista!

Ei kai ne kauhean herkästi lähde käynnistämään, mutta pidän peukkuja että sulla käynnistettäis. Komppaan muita, olet todella urheasti kestänyt. Siitä mulla ei kyllä ole tietoa käynnistetäänkö pahoinvoinnin takia, mutta selkäkipujen takia ei ainakaan mun kohdalla suostuttu käynnistämään.

Tarkoitus ei ole pelotella, mutta tässä mun kokemus: mulla alkoi rv 5 todella pahat selkäkivut, jotka vain paheni loppua kohden niin etten puolenvälin jälkeen juuri pystynyt kävelemään. En saanut öisin nukuttua kivun takia, ainoa yhtään kipua lievittävä oli kuuma suihku - saatoin viettää päivässä 5 tuntia suihkussa. Neuvolassa tiedettiin asiasta ja äitiyspolillakin kävin sen takia useaan otteeseen, vastaus oli aina sama: selkäkivut kuuluvat raskauteen, minä teen kärpäsestä härkäsen.

Rv 36 oli paikat jo pehmenneet ja vauva laskeutunut, lääkärin mukaan kaikki oli valmista synnytykseen. Ei käynnistetty, vaikka sitä useaan kertaan pyysin. Tyttö syntyi vasta rv 41+3.

Ovat muuten olleet sekä neuvolassa että äitiyspolilla hyvin hiljaisia, kun ovat saaneet kuulla niiden kipujen syyt :)

Tulethan ap kertomaan, käynnistetäänkö vai ei?
Voi kamala, on sullakin ollu kestämistä ja varmaan melkoinen vesilasku ! :D joo tulen sitten kertomaan, mitä siellä tuumaavat.

[QUOTE="vieras";25007219]Kyllähän äitin voinnin perusteella voidaan käynnistellä. Ja sulla on jo niin kivasti viikkoja, niin en usko että on homma eikä mikään. Kannattaa pakata laukku mukaan, pääset varmaan osastolle käynnistelemään.[/QUOTE]

Hyvä pointti, en ois ite tullu ajatelleeksi. Eipä siitä ainakaan haittaa ole vaikka se mukana olisikin. :)
 
asiak
Mul on kaikki kolme synnytystä käynnistetty (tosin ei ennen la:ta)

1:n 41+0 olin monta päivää/yötä valvonu koska synnytys lähti käyntiin ja sit aina loppu. Lapsivettä oli niukalti ni lääkäri päätti että vauhditetaan tipalla lähti näppärästi kyl vauhtiin. Vauva voi hyvin.

2:n 41+2 meni yllättäen lapsiveet odoteltiin 18h ja koska mitään ei tapahtunu laitettiin oktitosiinilla vauhtia, lähti ekasta suihkeesta käyntiin (käytännössä muuten nolla tilanne mut veet oli menny) Vauva voi hyvin ei infektio oireita. Tosin synnytyksen aikana oli sydän äänissä laskua ja syyksi selvisi kaulauympäri ollu napanuora

3:n 41+3 vähäisen lapsiveden vuosi vaikka minun + vauvan vointi oli hyvä. Vesi tilanne oli pidempään ollu jo heikko. Itse oisin voinu odotella, mut lääkäri halus et käynnistetään. Käynnisteltiin paripäivää tapleteilla, mut ku lähti käyntiin eteni rajusti ja vauhdilla
 
"marjoo"
Tässä makoilen osastolla neiti tissillä eli päästiin käynnistykseen maanantaina :) ja tyttö syntyi lopulta tiistaina klo 13.20 keisarileikkauksella. painoa oli 3920g ja pituutta 51cm, päänympärys 36cm.

laitoin muka aiemminki tänne tietoa vaan se ei jostain syystä suostunut julkaseen..
 
[QUOTE="marjoo";25051580]Tässä makoilen osastolla neiti tissillä eli päästiin käynnistykseen maanantaina :) ja tyttö syntyi lopulta tiistaina klo 13.20 keisarileikkauksella. painoa oli 3920g ja pituutta 51cm, päänympärys 36cm.

laitoin muka aiemminki tänne tietoa vaan se ei jostain syystä suostunut julkaseen..[/QUOTE]

Oi, oikein paljon onnea :heart:
 
"mammma"
kaksosraskautta käynnistettiin 38+0 tipalla, mutta ei alkanut mitään tapahtua (paikat olleet 4cm auki useita viikkoja). Seuraava päivä osastolla, illalla kotiin ja sitä seuraavana aamuna lähti itellään käyntiin. Käynnistys tehdään ilmeisesti kaksosraskaudessa hyvin helposti, koska oma vointini oli mitä mainioin enkä edes kysellyt vielä käynnistystä.
 
Kiitos Blue cat :)

Tässä vielä pika kertomus miten mun käynnistys meni. Mulle tosiaan annettiin joskus ennen yhtätoista cytox-tabletin puolikas (en tiedä miten kirjoitetaan oikeasti). Neljän aikaan sitten kun oltiin seuraavaa taplettia antamassa oli jo sen verran supistuksia, että miettivät annetaanko toista ollenkaan, mutta päätyivät kuitenkin antamaan (jälkikäteen mietittynä ois ehkä ollut parempi olla antamatta). Viideltä supistukset alko tulla noin minuutin välein vaan eivät olleet vielä niin kipeitä. Yhdeksän aikaan aloin olla jo aika kipeä ja kymmeneltä kärsimys alkoi olla sietämätöntä. Vähän yli kahteentoista asti kituutin osastolla, lopulta makoilin sängyllä seisten ja vaan ulisin (tässä vaiheessa säälin kyllä huonekavereita..) Sitten joskus yhdeltä siirryin synnytyssaliin. Siellä olin sitte kahteentoista seuraavaan päivään, kunnes päädyttiin sektioon etenemättömän tilanteen vuoksi. (Olin siellä synnytyssalissa ollessa sen koko ajan kolmelle sormelle auki vaikka supistukset oli 2-3min välein, tosi napakoita ja kaikkea kokeiltiin synnytyksen edistämiseksi. )

Vauva voi tosi hyvin ja minäkin muuten, mutta oon edelleen tosi kipeänä. Eilen päästiin kuitenkin kotiin kun voin lääkitä kipua kotonakin. Ihanaa olla kotona meidän täydellisen pikku pimun kans <3
 

Yhteistyössä