Käynnistys huomenna..iiks!

  • Viestiketjun aloittaja vieras*
  • Ensimmäinen viesti
vieras*
Elikä huomenna olis synnytyksen käynnistys edessä. Kertokaahan hyviä kokemuksianne.. toki huonompiakin, mutta koitan hiukan vältellä omien ajatusten harhailua liian negatiivisiin juttuihin.
 
"vieras"
Onko sulla käynnistyksen perusteena yliaikaisuus vai joku muu?

Mun yhdellä kaverilla oli sovittuna käynnistys yliaikaisuuden takia,mutta synnytys käynnistyikin spontaanisti muutama tunti ennen sovittua aikaa. Joten,toivoa on sullakin että käynnistyis itekeen..

Itelläni mulla ei ole kokemusta käynnistyksestä,mutta niitä juttujahan on netti pullollaan ja muistaakseni tuolla synnytys-osastollakin on jotain juttua aiheesta.. Jos et ole rekisteröitynyt et voi siellä kommentoida mutta lukea voit.
 
Mulla käynnistettiin viimeisin 38+4 vauvan suuren kokoarvion vuoksi (4100g).
Kohdunsuu oli 5cm auki joten kalvot puhkaistiin.
Vartissa alkoi supistukset ja n3,5t oli koko synnytyksen kesto.

Kivunlievityksenä ilokaasi ja kohdunkaulanpuudute.

Hyvä kokemus. Niin ja vauva painoi syntyessään 4050g
 
Viimeksi muokattu:
"Vieras"
Mulla on käynnistetty kaikki synnytykset... Nuorinta, kun odotin, niin mulle oli sovittu jo päivä, kun käynnistävät. Meillä oli kolmelle vanhimmalle jo sovittuna hoitopaikat ym. Sitten, kun sinne mentiin, niin eihän se lääkäri käynnistänytkään sitä... :/ Teki kamalan kovakouraisen sisätutkimuksen ja sanoi, että tämä sen käynnistää. No, limatulpan se irrotti ja jatkoi niitä kokoaikaisia supistuksia...... Olin jo niin väsynyt siihen kokoaikaiseen supisteluun, että olisin toivonut käynnistämistä jo heti. Muutama päivä kului noin ja sitten mä valvoin yhden koko yön ja kuuntelin jatkuvaa supistelua. Mitään ei tapahtunut, kun mun omat supistukset avaa vaan sinne 5 cm, sen jälkeen ei mitään. Onneksi sitten eivät enään lähettäneet kotiin, vaan loppujen lopuksi sekin synnytys käynnistettiin. Siitä synnytyksestä mulle jäi hyvät muistot! :) Samoin toiseksi nuorimman synnytyksestä. Kahdesta en viitsi edes mainita mitään. Mene hyvällä mielellä vaan sinne synnyttämään!! Tsemppiä huomiselle!!
 
"kipsukka"
Mulla käynistettiin 41+2 lpasiveden vähyyden vuoksi. Murusia kohdunsuulle 4 h välein aamusta lähtien. Joskus kuuden aikaan siirryttiin saliin ja laitettiin tippa. Noin kahdeksan aikaan synnyts käynnistyi ja poika syntyi iltayhdeltätoista. Ihan hyvä kokemus. Aika vauhdillahan se alkoi sitten menemään kun oli mennäkseen, mutta hyvä niin. :)

Tsempit koitokseen!
 
Itse olin menin käynnistykseen 8.3. (39+6) vauvan pienikokoisuuden vuoksi. Tuolloin 8.3. sain ensimmäiset kolme käynnistyslääkettä suun kautta, jonkinlaisia supistuksia näillä saatiin aikaiseksi, muttei mitään synnytykseen viittaavaa. 9.3. jälleen sama juttu, ja samoin 10.3. Siellä mä kärvistelin osastolla, ravasin rappusia ja liikuin muutenkin mahdollisimman paljon, jotta saatais supistuksia säännöllisiks, mut ei. Ja siis paikat ihan visusti kiinni. 11.3. aamulla sain vielä yhden tabletin suun kautta (olin saanut 10.3. vain kaksi tablettia, viimeinen jätettiin antamatta koska supistukset aika voimakkaat), ja muutaman tunnin kuluttua ensimmäisen tabletin emättimeen. Siitä alkokin voimakkaammat supistukset, neljän-viiden tunnin kuluttua meni lapsivedet. Tuosta nelisen tuntia, niin siirryttiin synnytyssaliin. Lapsivesien menosta 10h, niin vauva oli pihalla.

Mulla on siis yksi lapsi, enkä tiedä miltä luonnolliset supistukset tuntuvat, mutta nuo lääkkeillä aiheutetut oli ainakin saa*anan kipeitä. Missään asennossa ei ollut hyvä, ei makuulteen, istualteen saati liikkuessa. Toisaalta, saatiin se lapsi sieltä viimein pihalle, mutta kyllä toi kolmen päivän kärvistely osastollakin otti aivoon :D Toivotaan, että käynnistyis sulla luonnollisesti ennen käynnistystä!
 
Viimeksi muokattu:
"RIIKKA"
Mulla käynnistettiin esikoisesta ja ainokaisesta 2009. Cytotec-tabletteista sain 1/4 osan aamulla klo 10 ja iltapäivällä klo 14. Mitään ei tapahtunut klo 18 mennessä ja naureskeltiin osastolla, että näinkö helppoa tää on. Mies lähti kotiin klo 21 ja minä nukkumaan. Klo 22.20 heräsin kun vedet meni ja poika oli ulkona 00.18.

Muuta en kerro nyt. Syyttävät pian mua kun sua ei näy aamulla osastolla....
 
"tytsyjen äiti"
Mulla esikoisen synnytys käynnistettiin yliaikaisuuden vuoksi( vk.43 ! vasta) . Riitti kalvojen puhkaisu ja tytsy oli ulkona kaksi tuntia siitä. Sinänsä ihan hyvä kokemus, tosi rajuna ne supistukset sitten tulikin, ja kipu oli aika kamalaa. Mutta synnytyksen nopeus korvasi sen kivun määrän kun ei tarvinnut vuorokautta kärvistellä. Seuraava synnytys käynnistyi itsekseen vk.38, ja oli tosi helppo ja nopea. Kai ne synnytykset on aina erilaisia oli sitten käynnistetty tai ei, riippuu niin monesta asiasta. Tsemppiä huomiseen, hyvin kaikki yleensä menee kun on osaavaa henkilökuntaa ympärillä :) On toi käynnistykseen lähtö sillä tavalla paljon kivempaa ettei tartte tulipalokiireellä lähteä keskellä yötä, vaan ehtii laittaa kodin kuntoon, juoda kaffet, järjestellä isompien lasten hoitoa kuntoon yms.
 
vieras*
Kiitos kaikille vastauksista!!!
Itsellä siis huomenna viikkoja 39+2 ja käynnistys mun oman voinnin vuoksi. Fyysiset kivut ovat olleet rankkoja koko raskauden ja enää en voi edes nukkua. Niinpä siis lääkäri päätyi käynnistykseen. Nyt kyllä on koko viikonlopun ajan supistellut aika napakasti, joten toivon, että nämä kivut olisivat sieltä loppuhuipennuksesta sitten pois. Kokoarvio vauvalle on, että syntyessään n.3700-3800g. Kävin myös pelkopolilla puhumassa ja ainakin minulle on luvattu paras mahdollinen kivunlievitys, eli heti kun synnytys käynnissä, saisin epiduraalia hiukan ja jopa vielä vähän ponnistusvaiheeseenkin. Toki kaikki riippuu siitäkin, miten vauhdilla asiat etenevät. Ihanaa, kun tietää, että pian on vauveli sylissä :)
 
Käynnistettiin 6vkoa sitten aikaisempien syöksysynnytyksien vuoksi rv 36+6. Ensin oksitosiinitipalla aloteltiin (olin jo 4cm auki kun alotettiin) ja odottiin, että mies pääsee paikalle. Tipalla eteni 5cm asti täysin ilman minkäänlaista kipua. Kun mies tuli paikalle puhkaistiin kalvot. Siitä 15min niin alko järkyttävät supistukset ja siitä 45min lapsi oli syntyny.
 
Venakko Milanna
1vko sitten oli käynnistys:) ei ole sen ihmempää 22 tuntia kesti synnytys, mutta he laskivat että 8 tuntia ja 7min ponnistus.... ihan hyvin lopujen lopuksi meni, maailman ihanin poika tuli:heart:
 
Kiitos kaikille vastauksista!!!
Itsellä siis huomenna viikkoja 39+2 ja käynnistys mun oman voinnin vuoksi. Fyysiset kivut ovat olleet rankkoja koko raskauden ja enää en voi edes nukkua. Niinpä siis lääkäri päätyi käynnistykseen. Nyt kyllä on koko viikonlopun ajan supistellut aika napakasti, joten toivon, että nämä kivut olisivat sieltä loppuhuipennuksesta sitten pois. Kokoarvio vauvalle on, että syntyessään n.3700-3800g. Kävin myös pelkopolilla puhumassa ja ainakin minulle on luvattu paras mahdollinen kivunlievitys, eli heti kun synnytys käynnissä, saisin epiduraalia hiukan ja jopa vielä vähän ponnistusvaiheeseenkin. Toki kaikki riippuu siitäkin, miten vauhdilla asiat etenevät. Ihanaa, kun tietää, että pian on vauveli sylissä :)
Niin miullakin oli sovittu,kunnes kätilö päätti että ei tarvi välittää moisista ja jäi sit puudutteet saamatta...
 

Yhteistyössä