käynnistys murusilla?

te joilla on synnytystä käynnistetty suun kautta murusilla, ootteko jääneet sitten osastolle pitkäksikin aikaa odottamaan mitä tapahtuu? siis että vietittekö yönne siellä tvs...? itsellä käynnistysaika ensi viikon maanantaina TAYSissa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.02.2006 klo 12:02 ansa1981 kirjoitti:
te joilla on synnytystä käynnistetty suun kautta murusilla, ootteko jääneet sitten osastolle pitkäksikin aikaa odottamaan mitä tapahtuu? siis että vietittekö yönne siellä tvs...? itsellä käynnistysaika ensi viikon maanantaina TAYSissa.
Riippuu ihan tilanteesta.
Mulla käynnistettiin murusilla ja TAYS:ssa kans. Kävin välillä kotona (ei asuttu silloin kaukana) ja ekaksi yöksi menin kotiin. Toisen ja kolmannen yön olin sairaalassa kun alkoi olla (turhaa ;) ) toivoa synnytyksen etenemisestä.
Oliko se kuuden tunnin välein käyrälle ja uusi muru, sen ajan sai tehdä mitä vaan ja olla missä vaan ellei ollut mitään ihmeellistä. Mulla oli käyrissäkin aina jotain häikkää ja sain sen takia hypätä siellä välillä puolen tunnin välein, lähinnä siksi tuli lähinnä sairaalassa oltua.
 
Boring
ansa1981:
Käynnistetäänkö sinulla vauvan ison koon vuoksi?
Milloin sinulle tehtiin synnytystapa-arvio?
Paljonko vauva painoi silloin?

Itselläni laskettuaika oli 6.2 eli nyt rv 41+0. Menen huomenna neuvolaan tavalliseen tarkistukseen ja yliaikaisuusaika on vasta 20.2. Silloin alkaa siis rv 42+0!

Huolettaa vauvan koko sillä ultrattu viimeksi synnytystapa-arviossa rv 36+0. Silloin lääkäri sanoi vauvan olevan 2,5kg ja ettei vauvasta saa 4kiloista tekemälläkään?? Mitä lie tarkoitti? Vauva kuulemma keskimääräistä pienempi. Kaverini lapsesta tehtiin sama painoarvio ja meillä oli sama la. Kaveri kävi kaksi päivää minun jälkeen samaisella lääkärillä eikä puhunut hänelle pienikokoisuudesta mitään.
Kaverini sai vauvan pari päivää sitten ja painoarvio meni kilon pieleen eli tuli kilon verran painavampi vauva.

Olisi siis kiva tietää jo tässä vaiheessa, että minkä kokoinen vauva on sillä haluan mielummin synnyttää alateitse kuin mennä sektioon!
Lääkäri ei edes arvioinnut vauvan painoa jos olisi syntynyt laskettuna aikana, kertoi vain sen hetkisen tilanteen.

 
ei, käynnistetään korkeiden verenpaiden ja niiden heilahtelun vuoksi. vauva kyllä jo iso, 4kg mussukka joten siitä ei huolta.
synnytystapa-arviota ei varsinaisesti ole tehty, koskaoon käynyt ultrassa suht usein paineiden takia. nyt on kuukauden aikana kyllä tehty kaksi kertaa sisätutkimus ja molemmilla kerroilla todettu että normaali lantio, voin synnyttää tuonkin kokoisen alakautta.
niin ja käynnistys on siis rv40+2, jos sinne asti mennään. olisin saanut kyllä jo aiemminkin käynnistyksen jos olisin kovasti oloani valitellut. vaan kun ei ole mitään valittamista.
 
koiraharrastaja
Joskus tuo tabletti-käynnistys toimii turhankin nopeasti...Kaverin synnytys käynnistettiin OYS:ssa -04 verenpaineen ja yliaikaisuuden takia. Tuleva isä vei vaimon äitipolille, jossa synnytys käynnistettiin. Isän käskettiin lähteä kotiin, menisi kuulemma vielä monta tuntia, ennenkuin mitään tapahtuu...No, ensimmäisen murusen laitosta kului 1,5 h, kun tyttö oli jo syntynyt. Mitään kivunlievitystä ei ehditty antaa, isä ei ehtinyt takaisin sairaalaan ja tyttö meinasi syntyä vessaan...Että joskus toimii nopeasti! :whistle:
 
Mulla verenpaineet oli jotain 140/102 ja rv oli 41+5 niin päätettiin käynnistää..aamulla sain ekan murusen joskus 8 aikaan.Menin osastolle...sit sain joskus 3 tunnin päästä uuden murusen kun mitään ei tapahtunut....vieläkään en tuntenut supistuksia joten sain taas murusen joskus 4 aikaan iltapäivällä...sit sain vielä illalla yhden joskus 20.00 aikaan.Yöllä sit alko supistella ja 4 aikaan meni aamulla lapsivedet...aamulla 8 oli lääkärin tarkistus jossa olin auennu n.4cm..siitä sitten mentiin synnytyssaliin..synnytys eteni niin että puoli 3 olin auennut 9cm jonka jälkeen mentiin sectioon virhetarjonnan vuoksi....mutta siis vaihtelee tosi páljon miten nuo käynnistykset vaikuttaa ihmisiin..mä sain sillon muuten sit salissa heti vielä tipan voimistuttamaan suppareita...oli muuten tosi kipeitä noi supparit ja niitä tuli kokoajan...meinas taju lähtee..varsinkin ku epiduraalikin meni väärään paikkaan eikä vienyt kipuja..huh...mutta tsemppiä sulle ja toivotaan että saisit vaavisi ilman käynnistystä!

T:Toukomasu ja pikkukkakonen rv25+5
 
Äippä69
Minä sain ensimmäisen murusen päivällä klo 12, seuraavan 16, ja vielä yhden klo 20. 22 alkoi supistelemaan hyvin lievästi, seuraavana päivänä 16 synnytyssaliin ja tippaan, tyttö syntyi yöllä klo 01. Loppujen lopuksi hätäsektiolla tosin...
 
syysmamma 2005
Mulla käynnisteltiin murusilla viime syyskuussa taysissa rv38+4, lapsen suuren koon vuoksi (lisäksi oli raskausdiabetes, oloni kuitenkin ihan hyvä). Toisen murusen jälkeen alkoi tulla ihan kunnon supistuksia ja olin aika kipeä, illalla supistukset taas hiipuivat ja yöksi ei annettu lisää lääkettä, jotta saisi nukuttua.. Meni kokonaista 3 päivää ennen kuin aukenin 2 cm ja pääsin synnytyssaliin, jossa aloittivat oksitosiini-tipan vauhdittamaan synnytyksen kulkua! Koko ajan oli siis supistuksia enemmän tai vähemmän... En päässyt kotiin välillä, vaikka tabletit eivät tuottaneet toivottua tulosta supistuksista huolimatta.
Tyttö syntyi lopulta ihan "normaalin" kokoisena (3930g ja 52cm)neljännen päivän iltana sektiolla virhetarjonnan vuoksi (aukenin saliin päästyä viiteen senttiin asti lopulta aika nopeasti, mutta kivuliaasti ).

Käynnistys voi siis olla todella hidasta ja pitkästyttävää, jotkut mammat olivat olleet samalla osastolla käynnistettävänä viikon verran, eikä edes supistellut kaikilla. Päästävät kyllä kotiin aina joka kolmas päivä lepäämään, jos mitään ei tapahdu! ;)

Voimia ja onnea käynnistykseen! :hug:
 
kati83 harmaana
Tayssissa käynnisteltiin meidänkin neidin syntymä.. Eli, sisälle otettiin torstaina korkeiden paineiden ja valkuaisen vuoksi, vlopuksi päästivät kotiin kun vloppua vasten ei kamalan mielellään käynnistellä. Maanantaina takaisin klo 8 ja silloin eka muru, kolme tai neljä niitä loppujen lopuks annettiin, mut supparit oli näitä "eimitäänhyötyä'" suppareita, illalla kysyttiin, että haluanko kipupiikin ja unilääkettä, että saan nukuttua, suostuin ja n. klo 00-02 alkoi kunnolliset supistukset, en enää ihan tarkalleen muista.. :) aamu 5 päästiin saliin ja klo 12.17 syntyi tyttö..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.02.2006 klo 22:14 syysmamma 2005 kirjoitti:
Käynnistys voi siis olla todella hidasta ja pitkästyttävää, jotkut mammat olivat olleet samalla osastolla käynnistettävänä viikon verran, eikä edes supistellut kaikilla. Päästävät kyllä kotiin aina joka kolmas päivä lepäämään, jos mitään ei tapahdu! ;)
Onkohan tää joku TAYS:in oma tapa toimia vai onko muualta vastaavia kokemuksia? Moni on kauhistellut jo tota mun aikaa. Ihan järkyttävää, viikonkin joudut kärvistelemään ja niitä muruja ottamaan! Äidit hermoraunioita ennen kuin mitään on edes tapahtunut. Muistuu vaan mieleen omat kolme päivää pyöriä sairaalan käytävillä, käydä puolen tunnin välein käyrällä, herätellä "vähän liian uneliasta vauvaa", panikoida ja itkeä vauvan vointia ja miksei se jo tule ulos sieltä! Saati sitten viikko! :eek: En kyllä suostuis!
 
mammammaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.02.2006 klo 08:31 Eeelf kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.02.2006 klo 22:14 syysmamma 2005 kirjoitti:
Käynnistys voi siis olla todella hidasta ja pitkästyttävää, jotkut mammat olivat olleet samalla osastolla käynnistettävänä viikon verran, eikä edes supistellut kaikilla. Päästävät kyllä kotiin aina joka kolmas päivä lepäämään, jos mitään ei tapahdu! ;)
Onkohan tää joku TAYS:in oma tapa toimia vai onko muualta vastaavia kokemuksia? Moni on kauhistellut jo tota mun aikaa. Ihan järkyttävää, viikonkin joudut kärvistelemään ja niitä muruja ottamaan! Äidit hermoraunioita ennen kuin mitään on edes tapahtunut. Muistuu vaan mieleen omat kolme päivää pyöriä sairaalan käytävillä, käydä puolen tunnin välein käyrällä, herätellä "vähän liian uneliasta vauvaa", panikoida ja itkeä vauvan vointia ja miksei se jo tule ulos sieltä! Saati sitten viikko! :eek: En kyllä suostuis!
No ei varmasti kannata suostua kerran tipalla saadaan paljon varmempi tulos aikaiseksi. Sekään ei näköjään kaikille auta, mutta eiköhän se suurimmalle osalle ole kuitenkin nopeampi kuin nämä murustelut.
 
Mut käynnistettiin murusella TAYSIssa, koska lapsivesi meni, eikä synnytys käynnistynyt. Eli vesi meni ma illalla, tiistaina ottivat osastolle ja keskiviikkona antoivat murusen. Murunen sai mun kohdalla aikaan heti säännölliset supparit. Lääke annettiin 9.30 ja supistukset oli kellon mukaan säännölliset klo 12.00... Mutta se ei riittänyt paikkojen aukeamiseen, joten salissa mulle laitettiin oksitosiini tippa, mikä pisti asioihin vauhtia. 4 cm->10 cm 30 minuutissa ja sitten ponnistusta 20 minuuttia. Synnytys kesti 9 h 40 min.

Aina se murunen ei riitä. Eli annetaan pari päivää murusia ja pidetään vrk tauko. Jos omia supistuksia on, usein koittavat nopeuttaa nimen omaan murusella. On mukavampi ja avautuminen ei tapahdu niin kivuliiasti. Tippa kun saattaa vauhdittaa liiankin kanssa ja sekään ei ole hyväksi. Ei vauvalle eikä äidille.

Parilla mun kaverilla on yritetty käynnistää viikko, mutta ei ole onnistunut, koska omia suppareita ei ole ollut lainkaan. Sitten tehtiin sektio. Toinen Porissa ja toinen Turussa.
 
mammammaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.02.2006 klo 15:02 toukka kirjoitti:
Aina se murunen ei riitä. Eli annetaan pari päivää murusia ja pidetään vrk tauko. Jos omia supistuksia on, usein koittavat nopeuttaa nimen omaan murusella. On mukavampi ja avautuminen ei tapahdu niin kivuliiasti. Tippa kun saattaa vauhdittaa liiankin kanssa ja sekään ei ole hyväksi. Ei vauvalle eikä äidille.
Tippaa saa pienemmälle... OYS:ssa kun käytiin läpi mun synnytystä, nii mulla paikat aukes suunnilleen samaa vauhtia tipalla, mitä ne avautuisi normaalistikin ensisynnyttäjällä. Onhan ne kipeitä tietty nuo käynnistetyt, mut kyllä siltikin ennemmin tipalla ku monta päivää murusilla.
 
justjust
murusilla eli cytotecilla voidaan myös ns. kypsytellä paikkoja, jotta synnytys käynnistyisi. Aina ei tosiaankaan käynnisty, vaikka monta murusta söis. Tipalla ei kypsytellä, tipalla käynnistetään, mikäli paikat suht kypsät.
 
justjust
niin ja tippakäynnistykselläkään ei aina saada tulosta aikaiseksi. Voi tulla ns. oksitosiinisupistuksia, mut sitten kun tippa lopetetaan (ei toki tiputeta ikuisuuksia, jos tilanne ei edisty, yleensä n. 6 tuntia, ja jos ei mitään etenemistä tapahdu, niin tauko/muu keino), niin supparit saattaa tyystin loppua.
 
Mulla alettiin raskausmyrkytyksen takia "kypsyttelemään" rv 37+9. Heti kun "murunen" oli liuennut suussa, alkoi tauoton supistelu, jota kesti 9 tuntia. kun ks oli auki 1 cm, menivät lapsivedet. Siitä alkoivat todella kovat supistukset joissa oli selvät välit, ja tyttö syntyi sitten 6 tunnin kuluttua eli 15 tuntia tabletin ottamisesta. Mulle siis tehosi todella hyvin tuo lääke.
 
Mulla käynnistettiin -03 elokuussa murusilla TAYSssa. Ensimmäisen sain klo 10 maanantai aamuna, toisen klo 14. Klo 15 alkoi säännölliset supistukset, mutta niissä ei ollut voimaa, seuraava murununen klo 18 ja klo 21 en päässyt enää sängystä ylös, kipeiden supistusten takia. Klo 22.30 pääsin saliin ja heti epiduraali paikoilleen. Ei meinattu saada edes paikoilleen, koska kivut mulla niin kovat, etten itse pysynyt paikoillani. Poika oli pihalla 0.26. Eli synnytyksen kesto oli hiukan päälle yhdeksän tuntia.

Jokaisella todellakin vaikuttaa eri tavalla. Munkin kanssa samaan aikaan äitejä, joilla oli mennyt pitkälle yli ja koitettiin kypsytellä/käynnistellä, eikä murusilla ollut mitään apua. Miksi TAYSssa pidetään viikkokin. Esim. sinä kesänä kun mulla käynnisteltiin, mä jouduin omaa käynnistystäni odottamaan viikon, selkäkipujen takia käynnistettiin, joten tilanne ei ollut vakava. Syy siihen oli se, että lääkärit laskivat ettei salit riitä käynnistäjille, kun vielä "normaalisynnyttäjiäkin" tulee. Mun mielestä viisasta, mutta kyllä mä ainakin kotiin pääsin välillä, kun osasin avata suuni. :)

Nyt odotellaan toista, toivotaan että selkä kestää, vaikka Lääkäri sanoi jo ettei se tule olemaan yhtään sen helpompaa nytkään :D

Elviira ja Taavi-toukka 12+5
 

Yhteistyössä