käynnistys sektion jälkeen

Minulla olisi käynnistetty oksitosiinitipalla, mutta kieltäydyin kunniasta. Jotkut lääkärit eivät käynnistä synnytyksiä sektion jälkeen, sillä kohdun repeämisen riski on kasvanut. Omalla kohdallani esikoisen synnytys käynnistettiin Cytotecilla suun kautta, ja supistukset olivat alusta asti todella rajuja ja kivuliaita. Synnytys päättyi kiireelliseen sektioon avautumisen pysähtymisen vuoksi.

Toisella kerralla sanottiin, että oksitosiinitipalla käynnistäminen olisi mahdollista, koska tippaa voi aina hiljentää jos supistukset tulevat liian rajuina. Itse en riskin takia kuitenkaan suostunut käynnistykseen ja lapsi syntyi suunnitellulla sektiolla.
 
minulla esimmäinen suunniteltu sektio perätilan vuoksi ja toinen käynnistettiin cytotecilla. Kaks tablettia sain ja sillä lähti käyntiin, ponnistusvaiheessa oksitosiini tippa lisäämään supistuksia. Koko homma ohi toisella kertaa 5 tunnissa.
 
Ruusavaan
Toisella kerralla menin kaks viikkoa yliaikaisena oksitosiinitipalla käynnistykseen. Minulla supitukset olivat ok vaikkakin tipalla voimakkaammat kuin ensimmöisessä synnytyksessä ilman tippaa.

On totta, että tipan kanssa supistusten voimakkuutta voidaan herkemmin säädellä kuin tablettien kanssa. Toisaalta se vaatii oman tilan tarkkailua ja kommunikointitaitoja. Olen kuullut tablettitarinoita melko rajuista reaktioista. Uskon, että lapseni ollessa suurikokoinen olisi tabletti ollut minulle liian raju juttu kun kuitenkin päädyttiin lopulta sektioon, koska ei mahtunut tulemaan.

Suunnittelen itse komatta lasta, mutta uskon että se olisi sitten suoraan sektioon repeämisvaaran vuoksi. Kohdunpoisto ei ole kiva juttu...
 

Yhteistyössä