Käytättekö ksylitolia?

Siis saako teidän lapset ruoan jälkeen jonkun ksylitolivalmisteen, purkkaa tai tabletin? Mulle ei ole jostain kumman syystä tullut mieleenkään, vaikka ammattinikin puolesta olen tähän tapaan tottunut :|

Minkä ikäiselle annatte ja kuinka monta kertaa päivässä?
 
Saavat, aloitettiin jo alle yksivuotiaana. Kaapista löytyy sekä vadelman että päärynän makuisia Xylibon-pastilleja sekä Pikku Kakkosen purkkaa (eniten ksylitolia purkista). Vaihtelua pitää olla :) Joka aterian jälkeen annetaan, lapset 2v ja kohta 4v.
 
Meillä annetaan kans säännöllisen epäsäännöllisesti ksylitolipurkkaa ja ksylitolipastilleja, aloitettiin siinä 1.5v kohdilla (ei tajuttu, että vois antaa pastilleja aiemminkin).
Paras ksylitolivalmiste on mielestäni kuitenkin Vitabalansin D-max forte, jossa d-vitamiinia ja ksylitolia (ei muuta). Nyt ei ole enää pitkään aikaan tarvinnut muistaa tippoja, kun poika tulee itse kysymään iltapastillia.
 
Vähän reilu 1-vuotiaana aloitettiin tablettien käyttö, ostin apteekista Xylisuu-merkkisiä jauhemaisia tabletteja. Nyt (ikää kohta 3 vuotta) ollaan kokeiltu purkkaakin, mutta mieluummin syö edelleen tabletteja.
Lähes joka aterian jälkeen otetaan...
 
Joka aterian jälkeen saa purkkaa. Minä en aina muista, mutta herra purkka-addikti pyytää kyllä. Joskus vuoden tietämillä aloitettiin pastilleilla, nyt kelpaa vain purkka. Ostan yleensä lapsille tarkoitettuja täysxylitolivalmisteita. Poika on 1 v 10 kk.
 
meillä myös purkka kovassa käytössä. joka ruuan jälkeen ja välillä useemminkin, tyttö myös pyytää itse purkkaa.... neuvolastakin käskivät antaa purkan joka syönnin jälkeen.
tyttö nyt 2 vuotta.
 
Meillä aloitettiin n.1v. ikäsenä antamaan tabletteja. En tiedä merkkiä, koska sain niitä anopilta, mutta ovat sellaisia imeskeltäviä. Annan kolme päivässä, kummankin ruuan jälkeen ja välipalan jälkeen.
 
Meillä alettiin purkan käyttö 1,5 vuotiaana. Pyrin jokaisen aterian jälkeen antamaan (iltapalan jälkeen en, kun silloin luonnollisesti hampaiden pesu). Aika hyvin poikakin on oppinut tavan eli jos en muista antaa, pyytää itse.
 
satu86
me haettiin eilen apteekista tuota xylisuu merkkistä. tyttö nyt 1v4½kk. aluksi ei meinannut tuota taplettia ottaa ku maistui miedolle piparmintulle. mut nyt se kyl ottaa =)
 
Meillä neiti 1v 7kk pyytää itse ruuan jälkeen ksylitolin. Meillä käytössä apteekista saatava Katti Matikaisen vattupastilli, joka tosin on sama kuin ruokakaupoista saatava Fennobonin Xylibon vadelma pastilli. Aiemmin oli tota Xylisuu pastillia, mutta vaihtelu virkistää...
 
Juu, tyttö on varmaan joskus 9kk:n ikäisestä lähtien saanut ksylitolivalmisteita. Aloitettii sellaisilla apteekista saatavilla vadelman makuisilla tableteilla ja nyt on jo jonkin aikaa annettu joka aterian jälkeen purkkaa esim. Muumia.
 
Meillä neiti ei ainakaan nielaise purkkaa. Oiskohan kerran vahingossa purkan nielaissut. Selitin tytölle, että purkkaa pureskellaan ja sit viedään roskiin ja näytin esimerkkiä. Neiti kiikuttaa aina purkan itse roskiin eli sanoo vaan roskiin ja sit tipauttaa purkan sinne :D
 
Osaisiko kukaan sanoa, onko xylitolin enimmäismäärästä jotain suositusta näin pienille ihmisille kuin 1-vuotiaille? Tuli vaan mieleen, kun meillä pojan maha näkyy helposti menevän ripulille, kun olen xylitolipastilleja antanut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja menttu-65:
osaako lapset sitten antaa sen xylitolipurkan pois? Pelkään nimittäin että meidän poika (1,5v) kyllä sen nielisi - vai saako ko purkan niellä?

meille hammaslääkärissä sanottiin ettei haittaa vaikka lapsi joskus nielisikin purkan.

meillä otetaan syönnin jälkeen joko purkka tai ksylitolipastilli - pirkka apina pastillit ovat nyt suosiossa sekä muumi purkka =)
 
mä hokasin asian tossa pari viikkoasitte..neiti on nyt 1v 4kk..saa pikkukakkso päärynänmakuisia ksylitolpastilleja yhden aina ruuan jälkeen..iltiasin en oo antanut, kun mennään hammspesulle(ja käytetään golgaten 0-2v tahnaa)mutta nyt on kyllä täytynyt parina iltana antaa kun neiti on alkanut itse osoittaan kaapille missä pastillit on..!eihän tuon ikäinen vielä ymmärrä jos selittäisin että muuten saa mutta miksi ei sitten iltapuuron jälkeen!no malttaahan sitten istua potalla kun imeskelee tabuansa =)
 
Meillä tyttö 1½vuotias syö ihan normaali purkkaa, useamman kappaleen päivässä. Osaa kyllä itse pyytää jos äiti ei muista antaa! :)
Aloitettiin vähän alle 1vuotiaana, eikä ole tainnut koskaan niellä sitä. Itse vie roskiin tai tuo äitille kun on tarpeeksi purrut! :)
 

Yhteistyössä