Käytättekö lasten hiustenpesussa shampoota?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailijaaaa
Älä viitsi, ei todellakaan haise :) Se on ihmisten niin vaikea kuvitella, ettei kaikki haise hielle tai paskalle. Mä en esim koskaan ole hikoillut voimakkaasti, eikä mun tukka rasvoitu millään. Viikko ilman tukan pesua, eikä ole yhtään rasvainen. Mun mies on samanlainen. Hikoilee tosi vähän, eikä ikinä haise millekään muulle kuin normaalille iholle. Mulla kengätkään haissut ikinä pahalle, ja sitä työkaverit ihmettelee, kun turvakengissä kävellään päivät pitkät ja toisten haisee ihan kuolemalle ja mun ei millekään... Sama noi lapset. Aivan siistejä ja hajuttomia tapauksia. Ja kyllä sen itsekin haistaa - paskan tai hien. Oli sitten miten läheinen ihminen vain.

Sä olet ehkä sellainen ihminen joka paskottuu helposti - me ei.
Tiedätkö, ette oikeasti vaan haista että lapsenne haisee pahalle. Et sitä usko, ehkä et koskaan tule uskomaan. Varaudu siihen että heitä kiusataan teini-iässä ellet opeta parempaa hygieeniaa.
 
vierailija
Joku tehytukkainen sh yrittää päteä, vaikkei varmaan osaa kertoa kemiallisesti, miten haju syntyy ja miten hajua muodostavat hiukkaset irtoavat esim. Hiuksista. Miten shampoon kemiallinen rasvan irroitus vaikuttaa bakteerien muodostamaan hajuun? Muuten kuin peittämällä sen kemiallisen tuoksunsa alle? Vesi irrottaa eriasioita kuin shampoo, lapsilla rasvaa ei ole samalla tavalla hiuksissa kuin murrosiän ylittäneellä, johtuen hormoneista. :)
Näinpä näin.

Shampoon tehtävä on hajottaa lipidi -molekyylejä (eli rasvaa). Näin saadaan tehokkaasti tuhottua ja sekoitettua kehon oma rasvan tuotanto (luonnollinen floora) varsinkaan nuorilla lapsilla tämä ei ole järkevää. Monissa aikuistenkin suihkusaippuoissa käytetään pohjana kosteusvoidetta, lisätään vaan päälle kemiallinen tuoksu. Miksei siis pelkkä rasva kävisi?
 
Ihme kuurausta
Meidän juuri 2-vuotiaan lapsen hiuksia ei ole pesty kertaakaan shampoolla, ei ole itseasiassa edes käynyt mielessä. Pelkällä vedellä on muutenkin iho pesty, paitsi käsiin joskus saippuaa (pääosin hiekkalaatikolta tultaessa). Tänä vuonna lapsella on ollut yksi flunssa ja yksi ripuli, sesonkiaikaan.

Itse pesen hiukset 2 kertaa viikossa enkä ole saippualla pessyt itseäni vuosikausiin.

Pyykinpesuaineet ovat myös olleet vuosikausia hajusteettomia.

Mitä vähemman kemikaalikuormistusta varsinkin lasten iholle, sitä parempi.
 

Yhteistyössä