Käytittekö nuorempana turvavöitä?

  • Viestiketjun aloittaja ajokortti
  • Ensimmäinen viesti
ajokortti
Käytittekö nuorena kavereiden kanssa ajaessa turvavöitä? Piditkö vyötä aina myös takapenkillä? Takapenkillähän ei monet parikymppiset vieläkään käytä vöitä. Käyttikö kaverisi?
 
vierass
Silloin käytin, kun autossa oli turvavyöt. Esikoisen kanssa 18 v sitten oltiin takapenkillä ilman vöitä, kun ei meidän silloisessa 60-luvun alun autossa sellaisia ollut. Eikä lapsuudessa niitä turvavöitä myöskään ollut.
 
........
Aina olen käyttänyt, vaikka nuorempana ajoin hetkittäin kuin kaheli. En ole koskaan pitänyt vyötä mitenkään epämiellyttävänä, joten käyttö ei vaivannut. Pyöräilykypärää en käytä vieläkään, vaikka pidän sitä tilastollisesti jopa vyötä tärkeämpänä. Se on vaan on liian epämukava käytettäväksi.
 
"hmh"
Olen käyttänyt turvavöitä niin kauan kuin semmoiset on autoissa ollut, ensin etupenkillä ja sittemmin takapenkillä. Mutta tosiaan, olen elänyt aikana jolloin ei autoissa ollut turvavöitä. Olen syntynyt vuonna 1963.

Enkä ymmärrä ihmisiä jotka eivät vöitä käytä. Voiko ne edes saada vakuutuksesta korvauksia loukkaannuttuaan? (Samaa olen ihmetellyt kypärää käyttämättömien pyöräilijöiden kohdalla...)
 
Käytän aina, käytin myös nuorempana. Tuntuu epämiellyttävältä olla autossa ilman vyötä kun siihen on tottunut. Meidän automme ei myöskään liiku mihinkään ennenkun kaikilla on vyöt kiinni.
 
old school driver
Muistan, että silloin kun ajoin itse ajokortin vuonna 1986, useimmissa autoissa oli turvavyöt ainakin edessä. Kaverilla oli vanha kuplavolkkari ja oli siinäkin turvavyöt. Tosin taajama-alueella niitä ei duunihommissa käytetty kun oli muka nopeampaa hilpaista autosta ulos. Muistan jopa, että kyseltiin paikallispoliisilta, että saadaanko ajella ilman turvavöitä, kun ollaan taajama-alueella :). Sittemmin on tullut ihan koko ajan laitettua turvavyö päälle ja hyödynnettyä muutenkin kaikki uusien autojen turvalaitteet. Mutta on muistissa sekin aika kun autoissa ei ollut turvatyynyjä, luistonestoja ajanvakautusta, ABS ym. vempaimia. Oli välillä aika haastavaa se tiellä pysyminen, mutta siitä sai kuitenkin sellaista ajokokemusta, mitä ei nykyisillä autoilla saa.
 
vierrass
Käytin muuten aina, paitsi teini-ikäisenä, jos autossa oltiin yli 3 ihmistä takapenkille sulloutuneena joitain tilapäisiä matkoja. Silloin kevyimmät (yleensä tytöt) istuivat sylissä ja vöitä ei saanut päälle.
Vanhemmiten olen tuossakin viisastunut ja laitan aina vyöt päälle.
 
Aina oon käyttäny kun semmonen on ollu. Aivan ekassa 70-luvun lopussa ei ollu ja se kun joutu kolariin, vanhemmat osti semmosen missä oli ja niitähän opetettiin käyttämäänkin. Koskaan ollu ongelma vyöt. Lapsenikin olen pelotellu niin käyttämään että se huomauttaa jollei joku käytä. Turvaton olo ilman vyötä olla liikkuvassa autossa.
 

Yhteistyössä