Käyttääkö isät usein lapsia neuvolassa?

nooo
Alkuperäinen kirjoittaja äiti123;27164800:
Meillä mies oli mukana kaikilla raskauden ajan neuvolakäynneillä (yhtä lukuunottamatta), ja samaten on ollut mukana kaikilla lapsen neuvolakäynneillä. Joskus tuli minulle (ja miehelle) sellainen olo ettei yksi neukkutäti tykännyt kun mies oli aina mukana. Kyseli että jaa sää olet taas mukana, eikö sulla töitä oo? eikä sit muuten huomioinut miestä mitenkään. Että silleen.

Sit oli yksi tosi kiva neuvolatäti joka kysyi aina myös miehen kuulumiset ja onko hänellä jotain kysyttävää tms. Nyt meillä onkin taas uusi tätsky, saas nähdä miten tämä suhtautuu....
oiskohan johtunu siitä että ne haluaa neuvolassa kysellä sen ihme pahoinpitely jutun ja jos mies on aina mukana ei voinut kysyä :D
 
Meillä mies on käyttänyt lääkärireissuilla lasta ja yhdessä ollaan menty neuvoloihin. Myös raskausaikana.
Meillä on sellanen lääkäri, joka ei ota mitään todesta jos mä meen lapsen kanssa käymään lääkärissä. En varmaan osaa vaatia hoitoa tarpeeksi. Mies kun menee, niin aina on jotain edistystä tapahtunut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti123;27164825:
minkä pahoinpitelyjutun? njoo, ei oo koskaan multa kyselty :D
Kyllä meiltä on ainakin kyselty ihan molempien paikalla ollessa perheväkivallasta ja siitä ilmeneekö sitä meillä jossain muodossa. Miksi pitäs kysyä niin ettei mies ole paikalla? :eek: Kyllähän se mieskin voi perheväkivaltaa kokea ja nainen olla se väkivaltainen.
 
semmonen ihme lappunen mikä tokassa raskaudessa kysyttiin. toisilta kysytään toisilta ei, mut ainakaan jos mies on mukana ne ei kysy :)
Meillä nimenomaan kehotettiin se lappu täyttämään yhdessä ja miettimään asioita. Sitten isäkin kutsuttiin mukaan neuvolakäynnille ja käytiin yhdessä se lappu läpi ja mitä ajatuksia/ keskusteluita heräsi. Se oli ns. laajennettu neuvolakäynti, kun isäkin nimenomaan pyydettiin mukaan ja häneltä kysyttiin samat asiat. Outoa jos ei jossain näin tehdä.
 
fnhfgv
Joo, meillä vauva joutu sairaalaan rs-viruksen takia ja sitten osastolla oli tulohaastattelu. Hoitaja kysyi että onko lapsi ensimmäinen vai onko hänellä sisaruksia. Sanoin että hänellä on 2 siskoa ja veli. Hoitaja oli hetken hiljaa ja kysyi "onko lapsella isää?". Katsoin hetken ja sanoin että tottakai on, eikös meillä jokaisella :) Hän sitten tarkensi että kuuluuko isä perheeseemme. En tiedä sitten olinko jotenkin yh:n näköinen (en kyllä tiedä mistä yh:n tunnistaa) vai mistä hän päätteli ettei ole isää. Kun hän tosiaan kysyi onko lapsella sisaruksia, ei sitä ketä perheeseemme kuuluu.

No, sama hoitaja oli kai joku höntti muutenkin kun kysyi saako vauva d-vitamiinia ja sanoin että saa. Hän tidusteli merkkiä ja sanoin että deetippoja saa. Kohta hoitaja tuli takaisin huoneeseen ja kysyi hyvin tuohtuneena että mitä luontaistuotteita minä vauvalle syötän kun heillä ei ole mitään deetippoja osastolla. Ihan apteekista olin kyllä tipat ostanut kun niitä suositeltiin vatsaystävällisinä.
 
"vieras"
Ex kävi raskausaikana kanssani kaikissa ultrissa ym. tutkimuksissa (ja niitä oli paljon, koska riskiraskaus). Sen jälkeen ollaan käyty vuorotellen neuvolatarkastuksissa, paitsi nyt viimeksi olimme molemmat kun kumpikin halusi olla paikalla. Ei koskaan kukaan ole ainakaan minun aikanani ihmetellyt isän osallistumista. Ihan yhtä paljon vanhempihan hän on lapsille kuin minäkin.
 
Meillä mies aina mukana ja hän se oli joka piteli ja puki vauvaa sekä avusti neuvolatätiä, eikä se täti ikinä huomioinut miestä mitenkään. Minua aina tuijotteli ja teki masennustestejä. Varmaan luuli että oon joku kylmä äiti, kun en koskaan lasta pidellyt tai pitele.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kahden naperon isä;27164548:
Olen käyttänyt neuvolassa lastani ja joskus mennään molemmat vanhemmat jos mahdollista. Itä-Suomessa kaupungissa asuttiin aiemmin, niin neuvolassa asiat sujui hyvin. Neuvolassa osasivat suhtautua hyvin myös isään vanhempana ja lapsen neuvolassa käyttäjänä. Kysytiin jopa rutiinin omaisesti, että isälle tullut synnytyksen jälkeisen masennuksen oireita - joo ne on oikeasti mahdollisia :).

Muutettiin sitten tänne länsirannikolle keskisuureen kaupunkiin. Täällä samalla tavalla on jatkettu ja heti ekalla neuvolakäynnillä huomasin että neuvolan henkilökunta ei osaa yhtään suhtautua isään neuvolassa. Ollaan muutettu välillä toiselle asuinalueellekin kaupunkin sisällä (ja neuvola siten vaihtunut) mutta sama juttu on jatkunut. On sittemmin vähän luovutettu ja on tehty niin että äitikin on aina mukana neuvolassa, kun muuten neuvolassa neuvolatädit ovat aivan hämillään ja koko käynnistä huono maku.

Töissäkin täällä länsirannikolla katsovat kieroon jos sanoo lähtevänsä ajoissa töistä että ehtii neuvolaan mukaan, joten kai se ei täällä sitten ole normaalia. Isyyslomaakin joutuu tällä seudulla turhan paljon perustelemaan, kun kukaan ei tunnu tajuavan että isäkin haluaisi olla lasten kanssa.

Oman kokemukseni pohjalta sanoisin että asiassa on suuria kulttuurieroja Suomenkin sisällä. Länsirannikolla ei isät oikein osallistu lastenasioihin. Olen melko varma että jopa isyyslomien pitämisissä on eroja suomessa tästä johtuen alueiden välillä.
kuulostaapa tutulta... tuo länsi-suomi osio :D eihän nyt isät minnekään neuvolaan lähde, heinähanko kädessähän niiden pitää töitä tehdä tai puku päällä juosta kokouksissa. neuvoloissa on kyllä jämähdetty jonnekin 50luvulle joissain asioissa...
 
"noh"
En osaa sanoa onko paikkakuntakohtaisia eroja, mutta meillä mies käy useimmiten, eikä sitä ole kukaan koskaan ihmetellyt. Pääsee paremmin töistä lähtemään. Espoossa asutaan.
 

Yhteistyössä