Käyttääkö kukaan muu Bentsodiatsepiineja?

  • Viestiketjun aloittaja pitkäaikaiskäyttäjä
  • Ensimmäinen viesti
pitkäaikaiskäyttäjä
Käytössä todella kauan, vuosikausia. En jaksa enää tätä, nukun puolille päiville, sitten otan bentsoja kun on pakko, sitten taas nukun 1-3 tuntia, en pysy hereillä. Ne on pirullisia lääkkeitä!! En selviytyisi ilman niitä, mutta sen hinta on se, että olen sekava ja nukahtelen tuolille kesken päivän. Elämä pyörii nukkumisen ympärillä.
Muista lääkkeistä kuin bentsoista ei ole ollut apua ahdistukseen.
 
"kokemusta löytyy"
Mulla on ollut bentsoja jo vuosikaudet käytössä ahdistukseen. En käytä niitä päivittäin, enkä edes viikoittain ja olen ymmärtänyt etteivät ne pitkäaikaiseen yhtäjaksoiseen käyttöön sovellukaan koska koukuttavat vahvasti ja aiheuttavat melkoisia vieroitusoireita..? Lääkärit eivät niitä miellellään edes määrää.

Otan bentson lähinnä silloin kun muut keinot eivät auta ja ahdistus käy sietämättömän tuskaiseksi. Haittapuolena onkin se väsymys. Tosin kunnon ahdistuskohtauksen iskiessä käyn niin kierroksilla että se pieni väsyminen on ihan ok :)

Onko ahdistuksesi niin suurta että et selviä päivästä ilman bentsoja? Niiden poisjättämisen aiheuttamat ahdistusoireet voivat olla ihan vieroitusoireitakin lääkkeestä. En ole lääkäri, mutta voisiko annosta pikkuhiljaa pienentää ja sitten jättää kokonaan pois ihan vaan silloin tällöin otettavaksi? Kuulostaa nimittäin aika rajulta käyttää bentsoja vuosikaudet päivittäin.
 
pitkäaikaiskäyttäjä
[QUOTE="kokemusta löytyy";30088830]

Onko ahdistuksesi niin suurta että et selviä päivästä ilman bentsoja? Niiden poisjättämisen aiheuttamat ahdistusoireet voivat olla ihan vieroitusoireitakin lääkkeestä. En ole lääkäri, mutta voisiko annosta pikkuhiljaa pienentää ja sitten jättää kokonaan pois ihan vaan silloin tällöin otettavaksi? Kuulostaa nimittäin aika rajulta käyttää bentsoja vuosikaudet päivittäin.[/QUOTE]

on. ahdistus on aivan kamalaa, en tosiaankaan enää pärjäis ilman lääkkeitä. Siis bentsoja. Joka ikinen päivä pakko saada. Meinasivat jo pakottaa mut vieroittautumaan, mutta menin ihan pois tolaltani, ja sain lisäaikaa. Tollasia lääkkeitä ei pitäisi alkaa määräämään ollenkaan, koska ne on tarkoitettu "väliaikaiseen" käyttöön, miten käytät väliaikaisesti kun ne vie heti mukanaan??? Katsotaan mitä tuleman pitää. Toivoisin sydämestäni, että löytyisi joku muu vaihtoehto vielä bentsoille.
 
mä....
Mulla ikä auttoi ja tietenkin elämäntilanteen koheneminen ja satunnaisten psykiatrikäyntien siivittämä itseterapia. 20 v. sitten meni 5 tabl/vrk, nykyisin yksi iltaisin. Enää en edes mieti koko vierottautumista.
 
mä....
Älä ap stressaa sen vierottautumisen kanssa. Jos sulle sitä ehdotetaan, kysy ehdottajalta, että miten se voi sua auttaa suorittamaan vähentämisen. Mollaaminen on niin yleistä ja lääkärien vakiotapa. Sairaalalääkärit tietää, ettei se niin vain onnistu. Ajan kanssa ja odottele parempaa kautta elämässäsi.
 
En ole pitkäaikaiskäyttäjä, mutta jaksottain mulla ollut käytössä. Voithan kokeilla esim pienentää hieman aamuannosta, useiden päivien ajan. Vaikka olo olisi vähän ahdistuneempi, jatka kuitenkin, näät että selviät siitä. Sitten vähennät taas pikkuisen. Huom. en ole lääketieteen amaattilainen, mutta jotain kokemusta/tietoa on.
 
"Sirionful"
Suosittelen kyllä hyvin vahvasti, että suoritat vieroittumisen itse, koska jos se tehdään sairaalassa, niin se tehdään aika karulla meiningillä, mitä olen kuullut ja aivan liian nopealla aikataululla kustannussyistä. Teet vaikka niin, että joka viikolle jaat lääkkeet dosettiin valmiiksi niin, että seuraavalla viikolla tablettimäärä on vähentynyt yhdellä tai puolikkaalla tabletilla per päivä. Kun vierottautumisen tekee tarpeeksi hitaasti, niin vierotusoireita ei tule. Itselläni on tästä kokemusta parinkin vierotusoireita aiheuttaneen psyykelääkkeen lopetuksissa. Sillä ei ole mitään väliä kauanko aikaa vierottautumiseen lioppujen lopuksi menee, kunhan lääkemäärä pysyy laskussa eli et superahdistuneena heitä kaikkea työtä romukoppaan. Todellisuus on, että noilla bentsoilla joita syöt, tuskin on enää mitään ahdistusta vähentävää vaikutusta elämässäsi vaan pidät vain vierotusoireita loitolla syömällä niitä. Hyvin yleinen vierotusoire on ahdistus. Väsymyksesi voi hyvin johtua ihan mielen pahoinvoinnistakin enemmän kuin bentsoista, koska yleensä bentsot eivät enää väsytä, jos niitä käyttää jatkuvasti. Tärkeää on myös, että luovut samantien ajatuksesta, että "otan varuilta x-määrän bentsoja heti suoraan, koska en kestä jos yksi ei tehoakkaan". Ota AINA vain yksi tai puolikas tabletti kerralla ja odota puolituntia ennen kuin otat seuraavan, jos sen siis välttämättä tarvitset. Säästä aina myös vähintään yksi tabletti päivän annoksesta nukkumaanmenoa varten, koska ainakin itselläni jos mitään vierotusoireita tulikaan, niin ne tulivat juuri nukkumaan mennessä ja silloin otettu tabletti vei ne pois. Jos joltakin päivältä jää ylimääräisiä tabletteja, niin missään nimessä et saa käyttää niitä extrana jonain toisena päivänä, vaan mieti ennemminkin, että lisäät ne vieroittumisajan päättymisviikolle, jotta voit tehdä vieroituksen vieläkin rauhallisempaan tahtiin ihan lopussa. Toivottavasti otat neuvoistani vaarin.
 

Yhteistyössä