Kahdella lapseni parhaalla kaverilla on keliakia, en ole koskaan tehnyt heille omia herkkuja

  • Viestiketjun aloittaja huonoäitiKÖ
  • Ensimmäinen viesti
huonoäitiKÖ
Heidän äitinsä on hieman näreissään mutta silti esim yökyläillessä, hän laittaa omat ruuat. En ala ostamaan mitään 4e leipäpussia josta he syövät puolikkaan leivän. Miten te teette samassa tilanteessa?
 
Kyllä lapselle
Kyllä minä hankkisin tuotteet, jotka sopivat lapsille. Vinkkinä: pakasteesta löytyy keliasämpylöitä. Niistä voi tarvittaessa sulattaa yhden. Ei olisi myöskään iso investointi ostaa kaappiin esim heille sopivia kaurahiutaleita ja tehdä puuro aamu/iltapalaksi. Samaa puuroa voivat syödä muutkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
vieras*
Mun mielestä niille joilla on erikoisruokavalio, pitää olla tarjottavaa, mutta ei ole pakko olla vastaavaa kuin muilla. Ei tarvitse esimerkiksi aamupalalle tehdä gluteenittomia sämpylöitä tai ostaa leipää, jos tarjolla on heille sopivaa jogurttia, hedelmiä ym. eli vatsan saa kuitenkin syödä täyteen.
 
Hmmm...
No kyllä minä omien vieraideni ruokarajoitukset huomioin, miksikä ei sitten lasten? Gluteenitonta leipää saa pakastettuna, sulata sieltä sen minkä syövät? Muiden ruokien osalta ihan menetelmäkysymys, tekee vaan gluteenittoman version. Pastat voi keitää erikseen, samat soosit kaikille.

Tosin jos omalla lapsella jotenkin todella hankala allergiaryväs, niin varmaan ainakin kysyisin kyläpaikasta että laitanko omat eväät mukaan. Siis olettaen että lähes mikään normiruoka ei käy. Mutta gluteenitonta saa nykyään joka paikasta.
 
"vieras."
No pitäisi kyllä ottaa huomioon lasten ruokavalio. Varmasti löytyy gluteenittomia ruokia helpostikin, millä lapsi saa mahan täyteen. Keliakia ei ole mikään laktoosi-intoleranssi, missä tulee mahanpuruja jos väärää ruokaa syö. Pahimmillaan siitä joutuu sairaalaan.
 
"v ieras"
Tapana on huomioida vieraat, niin lapset kuin aikuisetkin.
Helppohan tuossa tilanteessa on aamu-ja iltapalat järjestää, hedelmiä, jogurttia, leipäjuustoa tms.,salaatteja, riisipuuroa, mehukeittoa... lista on loputon!
Taidat olla vaan laiska..
 
vierass
Eikö tuo mielestäsi ole tosi epäkohteliasta?! En kyllä kehtaisi enkä edes haluaisi että vieraan pitää omien eväiden kanssa tulla. Etkö vois kysyä mitkä ns. tavistuotteista käy hänellekin ja ostaa niitä mikäli et gluteenittomia halua hankkia. Tosin sit pitäis olla oma voi myös jne. Mutta jogurttia, rahkaa, hedelmiä aamiaiselle ja lämminruoka kaikille sopivista aineksista. Ei liikaa pyydetty mielestäni.
 
vieras2
Jos kyseiset lapset käy yökylässä hyvin harvoin, sanotaan nyt vaikka 4 kertaa vuodessa niin ymmärrän kyllä. Mutta jos usein, joka kuukausi vaikka niin todellakin varaisin jotain. Ja mitä tarkoitat tuolla herkulla? Nehän ne vasta helppoja on gluteenittomana tehdä. Esim muffinsit.
Moni sanoi pakasteleivistä. Sitten voi myös ostaa niitä pieniä annosmargariineja kaappiin. Ja murona maissilastuja ym. Tosi vähällä voi jo huomioda toisen. Kyllä lapsikin siitä on otettu, että hänet huomioidaan.
 
No osta vaikka gluteenitonta jauhoa, jos sitä leipää tai vastaavaa on oltava mielestäsi tarjolla. Sitä voit käyttää pizzapohjan, suolaisten piirakoiden ja muidenkin leivonnaisten, esimerkiksi pannukakun tekemiseen.
Mielestäni et ikävä kyllä kuulosta kovin vieraanvaraiselta...
 
"Helmi S"
Mun lapsella on keliakia, enkä ole vielä ollut tilanteessa, että olisi suoraan sanottu, että ei viitsitä huomioida hänen ruokavaliotaan. Olen kyllä yleensä kysynyt, laitanko omat eväät - sekään ei olisi mikään ongelma enkä pahastuisi siitäkään - mutta olen ollut positiivisesti yllättynyt, kun se on haluttu ottaa huomioon eikä ole koettu sitä vaikeana. Siihen nähden et ole kovin vieraanvarainen.
 
hmm kaura ei sit välttämättä kuitenkaan sovi kaikille keliaakikoille, et se pitää ainakin tarkastaa.Ja pitää muistaa et samalla veitsellä ei saa halkaista gluteenittomia leipiä ja niitä tavallisia, eikä samaa rasvapurkkia voi käyttää (jos avaa uuden niin siitä tietty voi gluteenittomalle laittaa ensin, sit vasta muille )
tuotteita ei myöskään saa säilyttää samassa paikassa, siis tietysti erillisissä pusseissa saa olla, mut ei saa laittaa esim lautaselle gluteenittomia ja tavallisia.

eli..kyllä mä toisaalta olen sitä mieltä et jos ei ole ihan varma mitä voi ja mitä ei voi tehdä, niin varmempaa on pyytää lapsen tuomaan omat eväät.

toki syömiset saa järjestettyä niin et kaikki käy kaikille, jugurttia, hedelmiä aamupalaksi ja ruoaksi keittoja tai peruna/riisiruokia, esim risottoja, laatikoita, kiusauksia.
 
niks
Mä olen palstalta joskus lukenut, että jotkut antavat keliaakikkovierailleen ihan tavallisia leipomuksia, eivät vaan kerro siitä. Sen jälkeen olen aina ottanut itselleni ja lapselleni omat eväät (olemme keliaakikkoja kumpainenkin) mukaan vieraisiin paikkoihin. Ei vaan voi luottaa, kun kaikenlaisia tolloja on olemassa. Joidenkin mielestä keliakia on vain "muotisairaus".
 
vieras2
Ja vaikka monet ruoat sopiikin niin kannattaa muistaa ihan sellaiset pienet jutut kuin kastikkeiden suurustaminen. Siinäkin on huomattava, ettei vehnäjauhoja tosiaan käytetä.


Oma klassikkomokani aikanaan oli täydellisen siististi gluteenittomana leivottu täytekakku, josta vasta tarjoiluaamuna tajusin, että käytin kakkuvuoan jauhottamiseen ihan tavallisia korppujauhoja. Silloin otti päähän.
 
Ystävälläni on keliakia ja loppupelissä aika helpolla tuon oppi huomioimaan ruuanlaitossa. Leipiä ja pullia löytyy tosissaan pakasteina jolloin säilyvät seuraavaan vierailuun. Sellaisia hankkisin jos lapsen kaverilla olisi keliakia.
 
woo
Minun mielestäni tosiaankin pitää huomioida vieraiden erikoisruokavaliot kunnollisella tavalla. Ei toki niin, että kaikki saavat samaa, mutta niin, että hekin kokisivat saavansa masun täyteen ilmaan pelkoa masu- tai muista vaivoista.
 
äiteemetkut
ainoa mitä huomioin on just noi laktoosi-intoleranssi, keliakia, sun muut ruoka-aine herkkyydet, mutta hihhuleiden ja uskisten ruokavalioihin en reagoi mitenkään, vegaanit syö meillä samaa mitä muutkin tai sitten on ilman, samoin pojan muslimi kaveri oli oikein innoissaan sianlihasoossista oikein kiitteli, ja kyseli mitä lihaa oli, sanoin lammasta ja nautaa.:D
 

Yhteistyössä