Kaikilla isovanhemmille

Haluan vaan kirjottaa ja muistuttaa, että älkää asettako lapsianne ja heidän perheitään vaikeaan tilanteeseen näin joulun alla. Joulu on rauhan juhla, joten kunnioittakaa toisten päätöksiä! Ja pientä joustavuutta...

Meillä on kaksi pientä lasta ja aikaisemmin ollaan vietetty aatot vuorotelle mummoloissa, mutta viime joulun jälkeen päätimme, että tästä lähtien aatot vietetään kotona, saadaan lapset ajoissa nukkuun ja voidaan jatkaa joulua vielä aikuisten kesken. Meillä mummolat on niin lähellä, että aina ollaan sieltäkin tultu yöksi kotiin.

Minun vanhempani ovat päätöksemme hyväksyneet ja kutsuivat meidät joulupäivänä syömään (äitini on Tapaninpäivän töissä), vastasimme kutsuun myöntävästi ja toiseen mummolaan ehdotimme, että tulisimme Tapanina käymään, no se vain nyt ei käy (mitään syytä ei ole ja molemmat ovat eläkkeellä) he haluaisivat meidät välttämättä aattona tai sitten ainakin joulupäivänä. Olemme kärsivällisesti selittäneet heille tilanteen monta kertaa, mutta mikään ei käy. Sanovat, että lasten lahjat ovat täällä, kun joskus kyläpaikka kelpaa.. hohhoijaa. Sanoimme, että jos Tapani ei käy, niin ehdottakaa joku toinen päivä, niin tulemme mielellämme, vastaus oli tiuskasu, että jouluruoat menevät pilalle pian joulun jälkeen. Mieheni sanoi kärsivällisesti, että ei meille tarvitse ruokaa tarjota, voisimme tulla ihan vaan teitä katsomaan ja vastaus oli jälleen tiuskasu, että vai ei meidän ruoat enää kelpaa...

Ymmärrän, että mieheni vanhemmat ovat eläkkeellä, he asuvat syrjässä ja harrastuksia ei ole, joten elämä on aika monotonista. Ei tällainen kiukuttelu silti kivaakaan ole. Olemme myös sanoneet, että kaikki halukkaat ovat aattona meille tervetulleita ja voidaan järjestää joulu myös nyyttäriperiaatteella. No ei kelpaa.mieheni vanhemmille.. Vanhempani lupasivat tulla ensi vuonna, tänä vuonna heillä kuitenkin on itsellään vieraita, mutta kiittivät kuitenkin kutsusta eivätkä tiuskineet...

Miten voi mukavista ihmisistä (siis mieheni vanhemmista) tulla joka joulun, äitienpäivän, isänpäivän alla niin pirun omistavia. Joka joulu tähänkin asti he ovat kiukutelleet, kun on ollut meidän vuoro olla minun vanhemmillani. Joulu on kiva juhla älkää siis isovanhemmat omiko ja kiukutelko tunnelmaa alas!
 
Tiuski takaisin
Ja sano että pitäköön lahjansa ja ruokansa. Selvästi kerjäävät kunnon vastaan sanomista. Kyllä varmasti siitä alkavat ymmärtää ettei kaikkea voi saada, antakaa palaa vaan. Sanokaa ettette mene sitten ollenkaan.
Nauttikaa omasta Joulusta rauhassa! :hug:
Ihana kun laitatte lasten edun (rutiinit ja muut) etusijalle Joulunakin ettekä pompi toisten kellon mukaan. :flower:
 
Voi miten me joskus ollaan itsekkäitä, kyllä jokaisen täytyy jouluna saada olla siellä missä haluaa, en koskaan ole vaatinut ketään meille toki jos joku haluaa tulla sekin on ok.ja teidän tapauksessa aivan selvät kuviot, voi voi sun appivanhempia , hyvää joulua kuitenkin.
 
vieras ap
Mutta kun ne muuten on ihan ihania ihmisiä, niin en kauheasti viitsi harrastaa tiuskimista. olen odotellut, että huomaisivat oman lapsellisuutensa, mutta toistaiseksi näin ei ole käynyt.

Toisaalta tämä sama kuvio käydään läpi kaikkina isän ja äitienpäivinäkin... Ollaan siis sanottu, että halutaan nämä päivät viettää lasten kanssa, kun isiä ja äitejä ollaan itsekin. Tarjoudutaan kyllä kyläilemään toisessa mummolassa edellisellä viikolla ja toisella seuraavalla viikolla tai sitten toivotetaan ihmiset tervetulleiksi meille. Minun vanhemmilleni tämä ei tuota ongelmaa, mutta niille toisille kyllä :'(

Muuten kyllä appivanhempani ovat kovin sosiaalisia, mutta kokevat ilmeisesti meidän tapamme toimia heidän vieraanvaraisuuttaan loukkaavaksi. Eri kulttuuri nääs... Korostan vielä, että muuten näemme heitä kyllä usein ja kyläilemme puolin ja toisin, ainoa ongelma on nämä juhlapyhät, jotka kyllä kiristävät pinnaa...

Meidän lapset ovat 4-, 2-, ja 0-vee, joten en todellakaan koe päätöksestäni huonoa omaa tuntoa. Joulu kotona tuon sakin kanssa vaan onnistuu helpommin ja saamme mieheni kanssa illalla myös aikuisten aikaa. Joulun valmistelukaan ei tuota minulle stressiä.
 
Me olemme viettäneet aika monet joulut mieheni vanhempien kanssa, siis aatot. Joskus harvoin, kuten viime jouluna, olemme olleet muualla. Hyvissä ajoin vuosi sitten ilmoitimme, ettemme lähde maalle joulun viettoon heidän kanssaan. He yrittivät "pakottaa" meidät tulemaan sillä, että veivät lasten lahjat mukanaan. Emme menneet. Minäkin ihmettelen, miten joulu tuo ihmisistä niin kummallisia piirteitä esille. Luulisi näidenkin isovanhempien olevan iloisia, että useimmat joulut juuri heidän kanssaan vietämme.
 
mummokulta
Miksi ihmeessä isovanhemmat ei ymmärrä että nuoret haluavat viettää oman joulun tai äitienpäivän.
Itse nuorena miniänä olin yhden joulun anoppilassa ja yhden omien vanhempieni luona. Sen jälkeen on ollut meillä omat joulut. Lahjat on jaettu etukäteen ja joulun jälkeen on kyläilty.
Omien lasten perheissä on nykyään myös oma joulu. Yhden kerran on isovanhemmat kutsuttu aatoksi toiseen perheeseen. Enkä kyllä kaipaakaan siihen hösötykseen.
Tosin on kyllä vähän tylsää ja ikävää istua yksin kotona aattoiltana. Ei oikein voi soittaakaan kenellekään. Mutta minkäs sille mahtaa. Eikä tulisi mieleenikään sanoa mitään nuorille saati osoittaa mieltä.
Hyvää joulua kuitenkin
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.12.2006 klo 21:15 mummokulta kirjoitti:
Miksi ihmeessä isovanhemmat ei ymmärrä että nuoret haluavat viettää oman joulun tai äitienpäivän.
Itse nuorena miniänä olin yhden joulun anoppilassa ja yhden omien vanhempieni luona. Sen jälkeen on ollut meillä omat joulut. Lahjat on jaettu etukäteen ja joulun jälkeen on kyläilty.
Omien lasten perheissä on nykyään myös oma joulu. Yhden kerran on isovanhemmat kutsuttu aatoksi toiseen perheeseen. Enkä kyllä kaipaakaan siihen hösötykseen.
Tosin on kyllä vähän tylsää ja ikävää istua yksin kotona aattoiltana. Ei oikein voi soittaakaan kenellekään. Mutta minkäs sille mahtaa. Eikä tulisi mieleenikään sanoa mitään nuorille saati osoittaa mieltä.
Hyvää joulua kuitenkin
Vaikutat ihanalta mummolta. Noissa aiemmissa kirjoituksissa ketään ei kuitenkaan jätetä yksin, tavallaan surettaa puolestasi.
 
Oletteko miettineet että mummoilla ja papoilla ei enää montaa joulua ole vietettävänä? Kun meitä mummeija ei enää ole , turha silloin kaivata mummeja jouluksi .
minä itse vietän joulun yksin, koska tyttäreni haluaa viettää joulun oman perheensä kanssa, ja tietysti en itseäni sinne tuputa.
Itselleni joulut aikoinaan oli ihania, kun oli kaiken ikäisiä 0-85 vuotiaita, se tuntuis tosi hyvältä, kun kaikki sukupolvet oli saman pöydän ääressä.
Onnellista joulua itse kullekkin oman valintansa mukaan. :heart:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.12.2006 klo 16:23 mummi kirjoitti:
Oletteko miettineet että mummoilla ja papoilla ei enää montaa joulua ole vietettävänä? Kun meitä mummeija ei enää ole , turha silloin kaivata mummeja jouluksi .
minä itse vietän joulun yksin, koska tyttäreni haluaa viettää joulun oman perheensä kanssa, ja tietysti en itseäni sinne tuputa.
Itselleni joulut aikoinaan oli ihania, kun oli kaiken ikäisiä 0-85 vuotiaita, se tuntuis tosi hyvältä, kun kaikki sukupolvet oli saman pöydän ääressä.
Onnellista joulua itse kullekkin oman valintansa mukaan. :heart:
)ON tosin mummuja jotka haluavat olla yksikseen , eivät kaipaa jouluun sitä lastenlasten tuomaa hälinää ja elämää, varsinkin jos tilat ovat rajalliset, silloin on kaikille mukavampi olla itsekseen. Jos huomaisin mummin kaipaavan meitä tai siis meille hakisin kyllä hänet jouluksi, sillä en voisi yksin jättää.
 
kyllä mielelläni menisin lasten joulu iloa katsomaan, mutta eihän sitä voi väkisin mennä, jos selvästi ilmoitetaan , että viettävät joulun keskenään.
Vähän on haikea olo, ja ajattelin jos vielä ensi joulu tulee, menen jonnekkin hotelliin missä on kaiken ikäisiä , jospa se joulutunnelma tulisi ensi vuonna.
 
niinkö
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.12.2006 klo 16:29 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.12.2006 klo 16:23 mummi kirjoitti:
Oletteko miettineet että mummoilla ja papoilla ei enää montaa joulua ole vietettävänä? Kun meitä mummeija ei enää ole , turha silloin kaivata mummeja jouluksi .
minä itse vietän joulun yksin, koska tyttäreni haluaa viettää joulun oman perheensä kanssa, ja tietysti en itseäni sinne tuputa.
Itselleni joulut aikoinaan oli ihania, kun oli kaiken ikäisiä 0-85 vuotiaita, se tuntuis tosi hyvältä, kun kaikki sukupolvet oli saman pöydän ääressä.
Onnellista joulua itse kullekkin oman valintansa mukaan. :heart:
)ON tosin mummuja jotka haluavat olla yksikseen , eivät kaipaa jouluun sitä lastenlasten tuomaa hälinää ja elämää, varsinkin jos tilat ovat rajalliset, silloin on kaikille mukavampi olla itsekseen. Jos huomaisin mummin kaipaavan meitä tai siis meille hakisin kyllä hänet jouluksi, sillä en voisi yksin jättää.
Niin mistä huomaisit ? Yleensä lapsiperheet on niin täynnä omaa elämäänsä ettei siinä muitten tuntoja huomata. \|O
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.12.2006 klo 07:17 niinkö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.12.2006 klo 16:29 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.12.2006 klo 16:23 mummi kirjoitti:
Oletteko miettineet että mummoilla ja papoilla ei enää montaa joulua ole vietettävänä? Kun meitä mummeija ei enää ole , turha silloin kaivata mummeja jouluksi .
minä itse vietän joulun yksin, koska tyttäreni haluaa viettää joulun oman perheensä kanssa, ja tietysti en itseäni sinne tuputa.
Itselleni joulut aikoinaan oli ihania, kun oli kaiken ikäisiä 0-85 vuotiaita, se tuntuis tosi hyvältä, kun kaikki sukupolvet oli saman pöydän ääressä.
Onnellista joulua itse kullekkin oman valintansa mukaan. :heart:
)ON tosin mummuja jotka haluavat olla yksikseen , eivät kaipaa jouluun sitä lastenlasten tuomaa hälinää ja elämää, varsinkin jos tilat ovat rajalliset, silloin on kaikille mukavampi olla itsekseen. Jos huomaisin mummin kaipaavan meitä tai siis meille hakisin kyllä hänet jouluksi, sillä en voisi yksin jättää.
Niin mistä huomaisit ? Yleensä lapsiperheet on niin täynnä omaa elämäänsä ettei siinä muitten tuntoja huomata. \|O
Toki tiedän ja myös todella nähnyt , miten sen mummon voi jättää yksin eikä huomata sitä että mummi haluaisikin ehkä viettää joulun lastensa kanssa. puhuin itsestäni , minulla on äitini kanssa niin hyvät välit että en osaa edes kuvitella ettenkö kysyisi ja toisaalta kyllä hän myös sanoisi haluaako tulla, onneksi olemme sellaisissa väleissä että puhumme toisillemme, olen sitä mieltä vaikka olen aikuinen hän on kuitenkin äitini ja minun kuuluukin vähän huomata hänen tuntojaan.Minä nyt vain olen sellainen ehkä toisilla asiat on toisin ja seheille sitten suotakoon. MInulle oma äiti on tärkeä ihminen ja erityisen tärkeä onkin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.12.2006 klo 16:23 mummi kirjoitti:
Oletteko miettineet että mummoilla ja papoilla ei enää montaa joulua ole vietettävänä? Kun meitä mummeija ei enää ole , turha silloin kaivata mummeja jouluksi .
minä itse vietän joulun yksin, koska tyttäreni haluaa viettää joulun oman perheensä kanssa, ja tietysti en itseäni sinne tuputa.
Itselleni joulut aikoinaan oli ihania, kun oli kaiken ikäisiä 0-85 vuotiaita, se tuntuis tosi hyvältä, kun kaikki sukupolvet oli saman pöydän ääressä.
Onnellista joulua itse kullekkin oman valintansa mukaan. :heart:
Minä en jaksa pienen lapsilauman kanssa lähteä mummolaan jouluksi, koska se joulu vaan sujuu mukavammin ja ilman hössötystä kotioloissa. Esimerkiksi anoppilan puoleksi tunniksi venyvä jouluhartaus (ovat hyvin uskonnollisia) ei ole mikään kiva kokemus kolmen alle 4 vuotiaan lapsen kanssa. Eivät he jaksa kuunnella raamattua niin kauaa...

Olemme kuitenkin aina sanoneet, että meille saa jouluna tulla kaikki halukkaat´, mutta mielellään toisivat kukin tullessaan jotain. Tämän porukan "emäntänä" kun ei ehdi mitään suuren suurta sukujoulua järjestää. Ja mitään erikoista tämä tuominen ei edes tarvitse olla, teen kyllä laatikot ja paistan kinkun (jonka muuten veljeni perhe kyllä ostaa tänä vuonna), mutta jotain lisukkeita otamme mielellämme vastaan. Isäni ja äitini on luvannut tuoda kalaa joulupöytään ja tämä on jo mielestäni suuri tuominen.

Anoppia ja Appea ei kuitenkaan meillä näy, heidät kyllä kutsuimme. He haluavat boikotoida, koska meillä tarjotaan joulupöydässä punaviinia ja hartaushetki kutistuu jouluevankeliumin lukemiseen... Surullista, kun jotkut vaan haluavat vanheta keskenään periaatteittensa orjina... Minun isoäitini 78-vuotta sen sijaan tulee, eikä boikotoi mitään, vaikka hyvin uskonnollinen onkin ja hän myös viihtyy hyvin suuressa sukujoulussa ja tuo mukanaan aina leipomuksia kahvipöytään.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.12.2006 klo 16:35 mummi kirjoitti:
kyllä mielelläni menisin lasten joulu iloa katsomaan, mutta eihän sitä voi väkisin mennä, jos selvästi ilmoitetaan , että viettävät joulun keskenään.
Vähän on haikea olo, ja ajattelin jos vielä ensi joulu tulee, menen jonnekkin hotelliin missä on kaiken ikäisiä , jospa se joulutunnelma tulisi ensi vuonna.
Harmi, toivottavasti joulumieli löytyy kuitenkin. Meille isovanhemmat ovat ainakin aina tervetulleita.
 
harras pyyntö
Jättäkää kaikki ilkeydet jouluksi kaappiin ja säästäkää lastenne perheet niiltä, jotta me kaikki vanhemmat saisimme viettää lastemme kanssa joulua hyvillä mielin.
Kiitos, terveisin miniä jolta on monta joulua pilalla appivanhempien takia
 
meillä myös vähän riitaa joulun vietosta... anoppi olisi halunnut että ollaan siellä aatto ilta ja kannetaan kaikki lahjat sinne.asutaan 200metrin päässä(välillä liian lähellä) :) mutta minä olen perheestä jossa vanhemmat eronnut ja meidän suvun ensimmäin lapsen lapsi on minun poika joten kaikki haluaisi nähdä. siispä päädyimme ratkaisuun jossa käymme mun äidillä,isällä ja anopilla.missään emme avaa lahjoja vaan vasta kotona illalla perheen kesken. mun suvulle se kävi ihan hyvin,mutta anoppi käänsi naamansa väärinpäin ja ollut sen jälkeen kiukkuinen...

joo...
 

Yhteistyössä