Kaikkea se leipä elättää! Eikun, mitäs siis mitä mieltä olette appiukostani ;)

Siis jo raskausaikanani appiukolla oli tapana kyttäillä vatsaani ja tuumailla "oletkos nielaissut vappupallon, meinaatkos isoksikin paisua, pitäskö tuolta meiän mummalta kaivella oikein isoja vaatteita sinulle" ja kaikke älytöntä. Sanoin aina ihan kohteliaasti että enköhän pärjää loppuun saakka ihan omilla kuteillani, niinkuin aina ennenkin....

Ja poju syntyi täysiaikaisena 50cm ja 3980g, siis suurin syntymäpaino tällä viimeisell' kaverilla, mutta käsittääkseni ihan normaalin rajoissa ?!.

Noh, oltiin varattu etelänmatka jo ennen pojan syntymää koko pesueelle ja minä TYHMÄ sanoin appiukolle että no tulkaa toki, kun hän alkoi kysellä että jospa he lähtevät meidän kanssa yhtäaikaa reissuun. Siellä koko viikon kuulin kommenttia "onpa sen maha valtava, ihan hirmu iso maha, onpa vatsamakkaraa, onpa vatsakas, onpa isot reidet, hyvä täällä atlantin tuulissa tuulettaa tuota isoa mahaa"....(siis vauva 6vkoa ja ihan hirmu ihana <3)
MInua mittailtiin kun oltin bikineissä altaalla ja kyseltiin että "montakos viikkoa synnytyksestä on, ai kuusi, no MELKEIN oot jo omissa mitoissasi, kyllä tuossa ajassa jo pitäisi päästä omiin mittoihin".....(174cm ja 59kg)

Ja koko tämän 8kk mitä pieni ja ihan rakas mies maailmassa on ollut, on tullut kommenttia hänen koostaan! Syötän vauvaa ja he tulevat kylään, jos poju ottaa maitohuikkaa kohta lisää, tulee kommenttia, että juurihan se söi, nyt pidät sen 3 tuntia taukoa, ei ihme että on noin lihava.

Pojulla oli hirmuiset kääntymisreenit 2.5kk iässä ja se käsihän jumittaa aina vastaan pienillä siinä alkuvaiheessa? Appiukko sanoi joka kerta, että sulla on niin iso vatsa, että et voi edes päästä ympäri. Miehen kummitäti oli käymässä jouluna pitkän matkan päästä meillä, ja poju nukkui ulkona ja sanoin että herätänpä senverran että näette edes nenänpäätä <3. Anoppi löi käsiä yhteen ja sanoi että "no nyt kuulkaas näette lihavan lapsen" ja kun riisuin poikaa ulkotamineista niin sekä anoppi että appi jankuttivat toistuvasti "eikö se ole lihava, eikö ole valtava"....ne sukulaishenkilötkin menivät ihan noloiksi ja etsivät mieheni piirteitä pikkuisesta.

Eilen tulivat taas mummo ja pappa käymään....sen on se kyllä lihava jankutuksen aikana mulla meni ensimmäisen kerran kahdeksaan kuukauteen hermo ja melkein huusin sille ihmiselle että "tämä lapsi ei ole lihava vaan ihana ja pieni ja normaalikokoinen neuvolalääkärinkin mukaan".

"ei, ei se lihava ole. Voisi olla vaan paljon laihempikin".

Lähdin saunaan, ja en hetkeen ehkä halua kahvitella heidän kera.
Entäs kun jannu kasvaa, ja ymmärtää puhetta, tuotako se joutuu kuuntelemaan?

Ja kun osaisin, linkittäsin kuvan, kun hän ei ole edes sellainen suloinen lapsenpyöreä....vaan ihan tavallinen (ihana) pikkupoika!

MITÄ tuollaisille voi sanoa?
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="...";26520384]mä sanoisin että pitää turpansa kiinni jos haluaa muksu nähdä! :O[/QUOTE]

Kun mulla on kieli ihan ruvella, kun olen purrut sitä näin pitkään. Tuntuu, että onhan ihmisillä käytöstavat oltava, mutta toisaalta, jos ei heilläkään, miksi minulla pitäisi?

Tyttäreni 6v kysyi yksi päivä että eikö se olekin äiti itse sellainen, joka toista haukkuu....sanoin että no yleensä juu. Tyttö kummasteli kun meidän vauvan pappa nimittelee aina lihavaksi.....headwall headwall....
 
"vieras"
Mä kans sanoisin, että lopettaa jankutuksen lihavuudesta. Kun lapsi on kaikkien kasvukäyrien ja neuvolan lääkärinkin mukaan normaalipainoinen, niin ainoa läski mitä on havaittavissa on sen appiukon omien korvien välissä.
 
Laulava Lomittaja
Minä olisin varmaan laukassu jo "pää kii"..Toisaalta taas,onko sekään aikuismaista?Jätä käymäti,ole lapsen kanssa poissa kun appiukko tulee käymään..
 
"Pikkuinen Jättiläinen"
Voi apua mitkä appivanhemmat! :D Ihan törkeää vielä sinunkin painoa taivastella ja kytätä, vauva sentään ei vielä tuota painokommentointia onneksi vielä ymmärrä. Oikein jos haluat takaisin näpäyttää (ei kai kukaan tuollaista jaksa toistuvasti kuunnella?) niin alkaisin myös kyttäämään painoa ja kyselemään "oho, onkos sinulle muutama kilo tullut?" jne. :D

Meillä oli myös lapsen ollessa vauva appivanhempien osalta taivastelua siitä painosta ja "onpa pyöreä", "onpa pyöreät posket" ja kun yritin puhua vauvan pyöreydestä että kyllähän se siitä tasoittuu kun liikkeelle lähtee niin "kyllä siitä tulee lihava, ei se tuosta laihdu". Anopilla tuntui olevan oikea pakkomielle siitä, että lapsesta tulee lihava kun hän on sen nyt näin päättänyt :D

Noo, tosiaan sitten kun lapsi alkoi itse liikkumaan niin ihan hoikaksihan se muuttui ja hävisi muutenkin se vauvoille tyypillinen pyöreys. Ja loppui ne appivanhempien kommentitkin painosta, luojan kiitos! Tosin olen kyllä miettinyt että entä jos lapsi olisikin jäänyt pyöreämmäksi?? Ihan kamalaa jos olisi isompanakin tuota puhetta joutunut kuuntelemaan!
 
  • Tykkää
Reactions: tike
Kyllä, hän on niin "käyräihanne" kun voi olla, maanantaina oli 8kk neuvolalääkäri, jossa lääkärikin hämmästeli, että katsokaapas tätä kasvua, menee niin nätisti ja tasaisesti juuri tuota peruskäyrää (nollako se nyt on?) pitkin.

Ja siis kukaan muu; minun vanhemmat, ystävät, kummit, sukulaiset tai muut ei ole koskaan sanonut mitään tuon suuntaista! Hämmästelevät kovasti, kun sanon, että on tullut vähän paha mieli. Minun painokuittaliut menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta tuo pikkupoika ei kyllä ole ansainnut moista! Räyh!
 
"Pikkuinen Jättiläinen"
Sekin piti vielä sanoa, että joillekin vanhemmille ihmisille vauvan pyöreys/iso kokoisuus on ylpeyden aihe. Tämä tuli mieleen kun kerroit anopin sanoneen "nyt näette lihavan vauvan" vai miten se nyt menikään. Sanoiko siis pahalla vai ehkä ylpeänä?
 
Ja jotenkin tuntuu, että tuo ongelma on heillä nyt oman pään sisällä oikeasti. Minua on koko ikäni nimitelty ja kiusattu alipainoisuudesta....ja oikeasti siellä etelän auringon alla olin mielessäni hiukan ylpeä, että reilu kuukausi synnytyksestä ja täällä sitä jo aurinkoa otetaan ihan hyvillä mielin. Ja kun alkoi tuo minun painonkuittailu, arvatkaa nauroiko baarin tumma ja tulinen mies, kun hain pikareissa jäätelöä. Itselleni, kolmekin kerralla- ihan uhallakin. Vaikka ei tehnyt edes mieli :D

Joka kerta osaan jo odottaa tuota naukumista, ja joka kerta se silti hämmästyttää :/
 
[QUOTE="Pikkuinen Jättiläinen";26520496]Sekin piti vielä sanoa, että joillekin vanhemmille ihmisille vauvan pyöreys/iso kokoisuus on ylpeyden aihe. Tämä tuli mieleen kun kerroit anopin sanoneen "nyt näette lihavan vauvan" vai miten se nyt menikään. Sanoiko siis pahalla vai ehkä ylpeänä?[/QUOTE]

Mietin tuota samaa itsekin, mutta ne muutkin sukulaiset menivät niin noloksi ja koittivat sanoa jotain että "ihana, ilmeikäs lapsi, suloinen" niin appivanhemmat torppasi sen aina että "niin mutta eikö olekin lihava!". Jäi niin ontto olo, että en usko että ylpeydellä.

Ja sekin, että koko tänä aikana en ole kuullut MITÄÄN positiivista hänestä, vaikka on ollut hirmu kiireinen oppimaan, (kääntyi 3kk iässä, konttasi sujuvasti 6kk iässä, käveli puita pitkin 7kk iässä...) ja kuitenkin hän on miehelleni ensimmäinen lapsi ja appivanhemmilleni todennäköisesti se viimeinen. Jännä että ei kertaakaan mitään, että onpa sulla nätti eka hammas, hieno hymy, kauniit silmät.

Eiku soon vaan niin lihava.
 
"vieras"
Vauvoillahan se pyöreys on enemmänkin hyvä juttu ja oikein suloista. Ehkä appikin tarkoittaa sen näin ja sinä käsität väärin. Ei siis sillä että se olisi kivaa kommentoitia tai että sua sais kommentoida, mutta kun sanoit, että sua ei haittaa ne kommentit omasta vartalosta mutta lapsen. Ehkä se tarkoittaa ihan hyvällä.
 
Ja vaatekoko! Anoppi osti jotkut potkuhousut kokoa 86cm ja sanoin että joo kiitos, tämä on kyllä semmoisen n. puolitoistavuotiaan koko, menee kyllä myöhemmin. Appiukko sanoi että "niin mutta tuollehan ne menee jo ihan kohta".

Sama vaipoissa, kyselevät että meneekö tuo nelos kokokaan enää, kun se on niin iso, joko pitää ostaa kaikkein isoimpia vaippoja =/
 
hellsbells
Ohhoh.. Melkosta. Mä olisin kyllä jo sanonut suorat sanat. Tai oikeestaan, mun mies olis kyllä jo kerinnyt ennen sitä tekemään lopun tommosesta.

Sun kyllä kannattais sanoa appivanhemmilles, mitä mieltä tommosesta olet. Ei se vauva kauaa ole enää vauva, ja kohta hää jo tajuaa mitä ympärillä puhutaan.. Kummallista että aikuiset ihmiset koko ajan jankuttaa painosta :(
 
[QUOTE="vieras";26520555]Vauvoillahan se pyöreys on enemmänkin hyvä juttu ja oikein suloista. Ehkä appikin tarkoittaa sen näin ja sinä käsität väärin. Ei siis sillä että se olisi kivaa kommentoitia tai että sua sais kommentoida, mutta kun sanoit, että sua ei haittaa ne kommentit omasta vartalosta mutta lapsen. Ehkä se tarkoittaa ihan hyvällä.[/QUOTE]

Pitkään päässäni koitin sen näinpäin kääntää, mutta jotenkin se tilanne on vaan niin kaamea aina, enkä osaa ottaa kohteliaisuutena. Oma isäni on vanha savolaismies ja ihan hupsu, ja sanookin aina vaan että "no mutta papan pikkuinen se kohta lähtee kävelemällä kylille, noin sitä mennään". Ja toinen dissaa, että "et voi edes päästä mihinkään kun mahasi on tiellä". Tuntuu oudolta että hän ilmaisisi sen noin, että olisi siis ylpeä? En tiedä, mutta hirmu paha mieli tulee, kun itse vaan on ihan ihanstunut tuohon pieneen ja suloiseen. Ja kun kukaan muu ei todellakaan hauku. Siis miksi edes lapsia pitäisi mollata....
 
Tuli mieleen, että kun se viikko yhdessä taivasteltiin siellä etelässä, että heillä on joku keskenäinenkin painontuijotus homma. Esim aamupalalla kun oltiin asetuttu syömään, niin se appiukko pälyili ympärilleen, että mihin mihin se mumma nyt meni....ja sanoin pöljänä että tuolla se ottaa paahtoleipää...appi pyyhkäsi perään ja sanoi että "pakko mennä perään katsomaan ettei se ota hirveesti leipää, kun on tuota painoa ja ihan tarpeeksi".....alussa luulin, että se on joku niiden keskenäinen vitsi, mutta ei se kyllä anoppia naurattanut kun se pöytään tuli miehensä perässä. Ehkä ne vaan on semmoisia. Ja mun piti taas uhallakin hakea lettuja ja hilloa ja paahtista. Ihan vähän kiusallanikin ;)
 
La Paset
Mun anoppi, jota ei tapailla hänen käytöksensä vuoksi, oli sun appivanhempien tyylinen. Sillä oli aina jotain tollasta sanottavaa koko meidän perheestä. Onneksi asuu satojen kilometrien päässä. Minä en kyennyt anopille vastaan sanomaan. Tehtiin vain sellainen ratkaisu, ettei enää käydä hänen luonaan. Ei ole hällä enää yhtäkään ihmistä, joka häntä jaksaa. Oma vika!
 
  • Tykkää
Reactions: tike
[QUOTE="vieras";26520671]Ala kutsumaan niitä lihaviksi tai sitä ukkoa kuihtuneeksi papparaiseksi, joka kerta kun kommentoivat lasta jotenkin.[/QUOTE]


Hih, luvalla sanoen hän ei todellakaan ole mikään laiheliini, ja lapseni kummitäti sanoi että "sanot seuraavan kerran, että tämä lapsi ei ole muita lihavia nähnyt, kuin pappansa".
 
Mun anoppi, jota ei tapailla hänen käytöksensä vuoksi, oli sun appivanhempien tyylinen. Sillä oli aina jotain tollasta sanottavaa koko meidän perheestä. Onneksi asuu satojen kilometrien päässä. Minä en kyennyt anopille vastaan sanomaan. Tehtiin vain sellainen ratkaisu, ettei enää käydä hänen luonaan. Ei ole hällä enää yhtäkään ihmistä, joka häntä jaksaa. Oma vika!

Mietin tätä ihan samaa keinoa, mutta nämä asuvat alla 3km päässä meistä ja paukasevat harva se ilta kylään. Nyt ollaan miehen kanssa tehty "sopimus", että aina kun tulevat niin lähden lenkille, ja heillä en käy ollenkaan. Kun poika kasvaa, käyköön mies siellä kylässä...
Ja nämä viimeisimmät kommentit on olleet aina niin, että on joko tullut vettä kaatamalla, jotta en ole voinut paeta paikalta, tai niinkuin eilen että kello oli kahdeksan illalla ja olin jo puolipukeissa ja saunaan menossa...mulla vaan lipsahti eilen tuo "ei se ole lihava lapsi" eka kertaa takaisinpäin nyt....
loppukaneetti oli "loistava", ei niin. mutta voisi olla laihempikin. Hitto, jos ei inhoittaisi näin paljoa, melkein naurattaisi...
 
älä pure kieltäsi enää
"katos, sullehan on tullut lisää ryppyjä sitten viime näkemän. Sitä se vanheneminen on, et sinä tuosta enää nuorru".

"Onko noi housut aina olleet noin naftit vai onkohan sulle tullut vähän tuota elopainoa lisää".
 
  • Tykkää
Reactions: tike
"jep"
Kun mulla on kieli ihan ruvella, kun olen purrut sitä näin pitkään. Tuntuu, että onhan ihmisillä käytöstavat oltava, mutta toisaalta, jos ei heilläkään, miksi minulla pitäisi?

Tyttäreni 6v kysyi yksi päivä että eikö se olekin äiti itse sellainen, joka toista haukkuu....sanoin että no yleensä juu. Tyttö kummasteli kun meidän vauvan pappa nimittelee aina lihavaksi.....headwall headwall....
no tuossahan sulla on yks selkee syy sanoa apille asiasta. sanot nätisti vaan, että olemme kuulleet tuon että poika on lihava niin useasti että tyttökin ihmettelee miksi sanotte koko ajan noin. että eikö olisi syytä miettiä miten sanoo, tai kannattaako ylipäätään koosta enää puhua mitään?? jos on fiksu ni tajuaa, sanot vaan itse sen fiksusti. jos ei tajua, niin jatkossa sanoisin aina tytönkin kuullen, että se on itse joka toista haukkuu. tai että älkää haukkuko poikaa koko aikaa.
 
  • Tykkää
Reactions: tike
Aivan....taidankin sanoa "kauniisti suoraan", että tyttökin vähän kummastelee nyt tätä pikkuveljen painonkummastelua, että eiköhän anneta olla. Ja sanon kyllä senkin, että paha mieli mulle on siitä tullut koko ajan.

Miehen siskolla on muuten muutaman vuoden vanhempi tyttö, kuin minulla, ja sieltä on pari kertaa tullut jotain vaatteita. Appiukko muotoili senkin vähän kömpelösti "Onko se tiina (nimi muutettu) kuinka lihava, kun tarja (nimi muutettu) on niin kamalan hoikkanen, että passaako nämä vaatteet sun tyttärellesi". Ihan niinkuin hän ei olisi tytärtäni täällä nähnyt, ja ihan niinkuin ei olisi huomannut että se neiti on alipainoinen tirriäinen! Siis painaa about 16kg (eskariin menee syksyllä), ja mitähän olisi pitkä....128cm koon vaatteita käyttää siis. Ja on jokaisen normaalin ihmisen silmään suoraansanoen laiha, ei edes hoikka. Mutta kova menemään ja kuluttaa sen vähäisenkin mitä syö, ihan niinkuin minä tuossa iässä.

Oli vaan äärimmäisen oudosti esitetty toteamus tuokin :/.
 
Viimeksi muokattu:
"vielä"
Mietin tätä ihan samaa keinoa, mutta nämä asuvat alla 3km päässä meistä ja paukasevat harva se ilta kylään. Nyt ollaan miehen kanssa tehty "sopimus", että aina kun tulevat niin lähden lenkille, ja heillä en käy ollenkaan. Kun poika kasvaa, käyköön mies siellä kylässä...
Ja nämä viimeisimmät kommentit on olleet aina niin, että on joko tullut vettä kaatamalla, jotta en ole voinut paeta paikalta, tai niinkuin eilen että kello oli kahdeksan illalla ja olin jo puolipukeissa ja saunaan menossa...mulla vaan lipsahti eilen tuo "ei se ole lihava lapsi" eka kertaa takaisinpäin nyt....
loppukaneetti oli "loistava", ei niin. mutta voisi olla laihempikin. Hitto, jos ei inhoittaisi näin paljoa, melkein naurattaisi...
ihmettelen, miksi miehesi ei sano mitään???
miksi sinun pitää "paeta" paikalta jottet joutuisi kuuntelemaan kun haukkuvat poikaasi??
mitä sitten kun poika isompi, sinä lähdet lenkille, ja siellä ne taivastelevat lapsen painoa???
 

Yhteistyössä