Kaikki ei luterilaiset joukolla mukaan! Tai ainakin uskonnottomat

m
Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Alkuperäinen kirjoittaja N&N:
Minua pelottaa tosi paljon lasteni puolesta, sillä aion opettaa heitä myös turvaamaan Jeesukseen ja mites sitten kun he menevät kouluun, jossa on näitä lapsia, keidenkä äidit on opettaneet heille "suvaitsevuutta"..
Tällä periaatteellahan se usko toimii.
Helvetin ja kuolemisen pelko jonka 'rakastava' äiti ja isä siirtää lapsiinsa ilman että lapsilla on mahdollisuutta puolustautua millään tavalla.

Aika rajua henkistä väkivaltaa on tuo lapsia kohtaan.

Tie helvettiin on päällystetty....
Ne on hellarit ja lestat mitkä paasaa siitä helvetistä. Luterilaisen kirkon piirissä helvetti on kuin joku suuri vaiettu salaisuus, josta ei saa puhua. Ei kyllä ehkä hyvä sekään.. :/
Totta tämäkin mutta en usko että helvetistä tarvitsee erikseen mainita, riittää kun puhutaan taivaasta.
Ihminen kyllä jollakin tavalla käsittelee siinä samalla helvettiä puhuttiin siitä ääneen tai ei.

"Kun teet näin niin pääset taivaaseen" = "Jos et tee näin niin et pääse taivaaseen, vaan jonnekkin muualle"

U know .. =)
Joo, tajuan kyllä mitä tarkoitat. :) Joissakin piireissä on alkanu jo jopa levitä näkemys, että kaikki ihmiset tulevat pääsemään taivaaseen tekivät sitten mitä tahansa, koska Jumala on niin rakastava. Mutta sittenhän sen näkee.. ;) ;) ;)

 
agnostikko kait
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Uskonnon ja filosofisen ajattelun välinen rajanveto on joskus niin ohut, että en taida tulla mukaan. Niissä samoissa ketjuissa kun uskovat todistaa uskoaan, ei uskovat saavat perustella näkemyksiään.
Samoilla linjoilla eli peesaan;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja N&N:
Meitä nimenomaan varotetaan seurakunnassa ajautumasta tuolle tielle. Raamattu opettaa että sinua rakastetaan juuri sellaisena kun olet, eikä sinun tarvitse tehdä tiettyjä asioita, että Jumala sinua rakastaisi. Olen vapaa kun saan uskoa Jumalaan! Vapaa kaikesta suorittamisesta!!
Ei siitä ole kysymys.

En tarkoita tekemisellä sitä että pitää pakata laukut ja muutta afrikkaan kehitysaputyöhön.
Tekemistä on myös se että allekirjoitat ja uskot olevasi syntinen joka ensinnäkin tarvitsee pelastusta.
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja N&N:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Alkuperäinen kirjoittaja N&N:
Minua pelottaa tosi paljon lasteni puolesta, sillä aion opettaa heitä myös turvaamaan Jeesukseen ja mites sitten kun he menevät kouluun, jossa on näitä lapsia, keidenkä äidit on opettaneet heille "suvaitsevuutta"..
Tällä periaatteellahan se usko toimii.
Helvetin ja kuolemisen pelko jonka 'rakastava' äiti ja isä siirtää lapsiinsa ilman että lapsilla on mahdollisuutta puolustautua millään tavalla.

Aika rajua henkistä väkivaltaa on tuo lapsia kohtaan.

Tie helvettiin on päällystetty....
Ne on hellarit ja lestat mitkä paasaa siitä helvetistä. Luterilaisen kirkon piirissä helvetti on kuin joku suuri vaiettu salaisuus, josta ei saa puhua. Ei kyllä ehkä hyvä sekään.. :/
Minä olen hellari, enkä paasaa helvetistä.
No mutta kyllä helluntailaispiireissä yleensä sentään puhutaan helvetistä. Kävin talvella katsomassa jonkun helluntailaisten näytelmän, jossa saatana heilui lavalla ja ihmisiä revittiin helvetin portista sisään. Olin aika :eek:
 
N&N
Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Alkuperäinen kirjoittaja N&N:
Aion opettaa lapsilleni Jeesuksesta niin kuin kuuluukiin. Että Jeesus kuoli meidän jokaisen puolesta, jotta meillä on mahdollisuus päästä taivaaseen. Usko on kuule jokaisen vapaaehtoinen asia, niin paljon jumala meitä rakastaa, että hän on antanut meille vapauden valita. Mitä pahaa siinä on? Ja jos haluaa pelastua, niin tiedät kyllä miten.. En minä helvetin pelosta uskoon ole tullut, vaan ihan sen takia että Jumala pelasti ja paransi minut, näin että joku oikeasti rakastaa minua ja antaa minulle pelkästään hyvää.
Kuinka niin "Niin kuin kuuluukin" ?

Usko on jokaisen vapaaehtoinen asia ? en ole muuta väittänytkään.
Mutta mitä vapaaehtoista on siinä että vanhempi opettaa lapsen uskovaiseksi jo nuoresta lähtien? Nuorena se vitsa on väännettävä.

Luuletko sinä oikeasti että jos lapselle 'kerrotaan Jeesuksesta' (opetetaan uskovaiseksi) niin vanhempana hän pystyy tekemään objektiivisen valinnan asian suhteen? Ei tietenkään pysty. Se mitä sinä teet lapselle hän kantaa loppuelämänsä mukanaan, jos ei älyllisellä tasolla niin tunnetasolla sitten.

Jumala (todellisuudessa tai teoriassa) on antanut ihmisille vapauden valita mutta sinä ja sinun kaltaiset ihmiset tekevät kaikkensa, hyvän nimissä, riistääkseen todellisen valinnan vapauden lapsiltaan.

Kerrotaan lapsille kuinka heillä on mahdollisuus pelastua kuten äitikin on pelastunut ja mitenkä saatte ikuisen elämän (eli voivat olla äitinsä kanssa ikuisesti, mitä muuta lapsi voi haluta ?).

Ja sitten kun lapsi on 'aikuinen' niin hymyillään ja sanotaan "tämä on täysin sinun oma valinta"...salli minun nauraa.


Muuten, mitenkä ja mistä jumala sinut paransi? Mistä tiedät että se oli jumala ? Eikä esimerkiksi lääketiede.
Jumala paransi minut masennuksesta. Heitin lääkket pöntöstä alas. Ja parantuminen sai alkaa. Kärsin vaikeasta suolistosairaudesta, ja vaihtoehtona oli enää leikkaus - eipä tarvittu leikkausta. Uskon myös että tuona yönä kun minut yritettiin tappaa 17-vuotiaana, enkelit olivat minun apunani. Selvisin kaikesta..

 
agnostikko kait
Minä en ymmärrä sitä ehtoollisella käymistä. Kävin nyt sunnuntaina rippijuhlassa. Ystävä sanoi että saa taas viikon aloittaa puhtaalta pöydältä kun nyt synnit annettu anteeksi. Siis haloo! Saat elää kuinka vain mutta kun käyt ehtoollisella olen vapaa, hah. Mielestäni kuuluu elää mahdollisimman hyvin ja ehkä rukoilla syntejään anteeksi ja yrittää olla mahdollisimman hyvä ihminen.
 
-Jonttu-
Mun mielestä viina, seksi ja uskonto kuuluvat vain aikuisille. Mitään näistä ei tule lapsille tuputtaman, ja jokainen voi kutakin näistä harjoittaa sitten aikuisiällä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja agnostikko kait:
Minä en ymmärrä sitä ehtoollisella käymistä. Kävin nyt sunnuntaina rippijuhlassa. Ystävä sanoi että saa taas viikon aloittaa puhtaalta pöydältä kun nyt synnit annettu anteeksi. Siis haloo! Saat elää kuinka vain mutta kun käyt ehtoollisella olen vapaa, hah. Mielestäni kuuluu elää mahdollisimman hyvin ja ehkä rukoilla syntejään anteeksi ja yrittää olla mahdollisimman hyvä ihminen.
Tuo on yksi syy, miksi jopa voisin käyttää sanaa "halveksin" uskonnollisuudesta! Tosiaan kun ulospäin tehdään tietyt rituaalit, kaikki on hyvin, ihan sama mitä tapahtuu piilossa ja sydämessä!
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja agnostikko kait:
Minä en ymmärrä sitä ehtoollisella käymistä. Kävin nyt sunnuntaina rippijuhlassa. Ystävä sanoi että saa taas viikon aloittaa puhtaalta pöydältä kun nyt synnit annettu anteeksi. Siis haloo! Saat elää kuinka vain mutta kun käyt ehtoollisella olen vapaa, hah. Mielestäni kuuluu elää mahdollisimman hyvin ja ehkä rukoilla syntejään anteeksi ja yrittää olla mahdollisimman hyvä ihminen.
Tuo on yksi syy, miksi jopa voisin käyttää sanaa "halveksin" uskonnollisuudesta! Tosiaan kun ulospäin tehdään tietyt rituaalit, kaikki on hyvin, ihan sama mitä tapahtuu piilossa ja sydämessä!
Väärin. Ei syntejä saa anteeksi edes ehtoollisella jos niitä ei aidosti kadu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja agnostikko kait:
Minä en ymmärrä sitä ehtoollisella käymistä. Kävin nyt sunnuntaina rippijuhlassa. Ystävä sanoi että saa taas viikon aloittaa puhtaalta pöydältä kun nyt synnit annettu anteeksi. Siis haloo! Saat elää kuinka vain mutta kun käyt ehtoollisella olen vapaa, hah. Mielestäni kuuluu elää mahdollisimman hyvin ja ehkä rukoilla syntejään anteeksi ja yrittää olla mahdollisimman hyvä ihminen.
Tuo on yksi syy, miksi jopa voisin käyttää sanaa "halveksin" uskonnollisuudesta! Tosiaan kun ulospäin tehdään tietyt rituaalit, kaikki on hyvin, ihan sama mitä tapahtuu piilossa ja sydämessä!
Väärin. Ei syntejä saa anteeksi edes ehtoollisella jos niitä ei aidosti kadu.
Mutta mun järki sanoo, että jos niitä katuu aidosti ei tarvi mitään rituaalia, kuten ehtoollinen.
Vajavuutensa ja luonteenheikkoutensa voi tunnustaa korkeammalle voimalleen ilman rituaalia ja toisaalta tärkeämpää kuin pyytää yleisesti syntejä anteeksi on tunnistaa ne syntinsä, jotta voi vastaisuudessa jättää ne tekemättä.
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja agnostikko kait:
Minä en ymmärrä sitä ehtoollisella käymistä. Kävin nyt sunnuntaina rippijuhlassa. Ystävä sanoi että saa taas viikon aloittaa puhtaalta pöydältä kun nyt synnit annettu anteeksi. Siis haloo! Saat elää kuinka vain mutta kun käyt ehtoollisella olen vapaa, hah. Mielestäni kuuluu elää mahdollisimman hyvin ja ehkä rukoilla syntejään anteeksi ja yrittää olla mahdollisimman hyvä ihminen.
Tuo on yksi syy, miksi jopa voisin käyttää sanaa "halveksin" uskonnollisuudesta! Tosiaan kun ulospäin tehdään tietyt rituaalit, kaikki on hyvin, ihan sama mitä tapahtuu piilossa ja sydämessä!
Väärin. Ei syntejä saa anteeksi edes ehtoollisella jos niitä ei aidosti kadu.
Mutta mun järki sanoo, että jos niitä katuu aidosti ei tarvi mitään rituaalia, kuten ehtoollinen.
Vajavuutensa ja luonteenheikkoutensa voi tunnustaa korkeammalle voimalleen ilman rituaalia ja toisaalta tärkeämpää kuin pyytää yleisesti syntejä anteeksi on tunnistaa ne syntinsä, jotta voi vastaisuudessa jättää ne tekemättä.
Oon kanssasi ihan samaa mieltä! :)

 
:)
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja agnostikko kait:
Minä en ymmärrä sitä ehtoollisella käymistä. Kävin nyt sunnuntaina rippijuhlassa. Ystävä sanoi että saa taas viikon aloittaa puhtaalta pöydältä kun nyt synnit annettu anteeksi. Siis haloo! Saat elää kuinka vain mutta kun käyt ehtoollisella olen vapaa, hah. Mielestäni kuuluu elää mahdollisimman hyvin ja ehkä rukoilla syntejään anteeksi ja yrittää olla mahdollisimman hyvä ihminen.
Tuo on yksi syy, miksi jopa voisin käyttää sanaa "halveksin" uskonnollisuudesta! Tosiaan kun ulospäin tehdään tietyt rituaalit, kaikki on hyvin, ihan sama mitä tapahtuu piilossa ja sydämessä!
Niin, uskonnollisuudella ei pelastu kukaan. Sydämen uskolla vain.
 
noup
En liity mukaan. En ole luterilainen, ja musta luterilaisuus ei tee kenestäkään mitään uskovaa. Tällä palstalla uskoaiheiset keskustelut on kaikista mieleenkiintoisimpia. Eihän niitä oo pakko avata, kuten munkaan ei ole esim ketjua jossa sanotaan, että äijä haisteli mun persvakoa :p. Tässä tarvitaan taas sitä kuuluisaa suvaitsevaisuutta ;).
 
Huumekoira
Minä ymmärrän... En tätä aloitusta, mutta vaikuttimet ja voimat sen takana. On tapahtunut sellaisia juttuja, että Gracen rukouskin on uhka jollekin taholle.

Tämä vaan paljastaa sen todellisen, pinnan alla kytevän sodankäynnin, jota ei käy ihmiset keskenään, vaan henkivallat.
 
Huumekoira
Alkuperäinen kirjoittaja agnostikko kait:
Minä en ymmärrä sitä ehtoollisella käymistä. Kävin nyt sunnuntaina rippijuhlassa. Ystävä sanoi että saa taas viikon aloittaa puhtaalta pöydältä kun nyt synnit annettu anteeksi. Siis haloo! Saat elää kuinka vain mutta kun käyt ehtoollisella olen vapaa, hah. Mielestäni kuuluu elää mahdollisimman hyvin ja ehkä rukoilla syntejään anteeksi ja yrittää olla mahdollisimman hyvä ihminen.
Ehtoollinen on yhteysateria. Tarkoituksena siinä on seurakunnan keskinäinen yhteys, eli suomeksi jotain sinnepäin, kuin yhteisymmärrys, ihmissuhteet, rakkaus, välittäminen. Toinen tarkoitus on muistella, mitä Jeesus teki, koska ilman sitä tekoa ei seurakunnallakaan ole käyttöä.

Alkuseurakunnassa taisi olla ehtoollinen lähinnä nyyttärimeiningillä.
 
horuksen silmä
Alkuperäinen kirjoittaja N&N:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Alkuperäinen kirjoittaja N&N:
Minua pelottaa tosi paljon lasteni puolesta, sillä aion opettaa heitä myös turvaamaan Jeesukseen ja mites sitten kun he menevät kouluun, jossa on näitä lapsia, keidenkä äidit on opettaneet heille "suvaitsevuutta"..
Tällä periaatteellahan se usko toimii.
Helvetin ja kuolemisen pelko jonka 'rakastava' äiti ja isä siirtää lapsiinsa ilman että lapsilla on mahdollisuutta puolustautua millään tavalla.

Aika rajua henkistä väkivaltaa on tuo lapsia kohtaan.

Tie helvettiin on päällystetty....
Kuules nyt Jaska. Aion opettaa lapsilleni Jeesuksesta niin kuin kuuluukiin. Että Jeesus kuoli meidän jokaisen puolesta, jotta meillä on mahdollisuus päästä taivaaseen. Usko on kuule jokaisen vapaaehtoinen asia, niin paljon jumala meitä rakastaa, että hän on antanut meille vapauden valita. Mitä pahaa siinä on? Ja jos haluaa pelastua, niin tiedät kyllä miten.. En minä helvetin pelosta uskoon ole tullut, vaan ihan sen takia että Jumala pelasti ja paransi minut, näin että joku oikeasti rakastaa minua ja antaa minulle pelkästään hyvää.
Ihan ekaksi hyvä N&N avauksessa nimenomaan kirjoitin että laitetaan tähän listaa nikeistä jotka HALUAISIVAT oman osion noille jeesus pelastaa keskusteluille. Joten mikä sinulta jäi ymmärtämättä siinä kun tähän ketjuun alat julistamaan sitä kristinuskon sanomaa?

 
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Mun mielestä viina, seksi ja uskonto kuuluvat vain aikuisille. Mitään näistä ei tule lapsille tuputtaman, ja jokainen voi kutakin näistä harjoittaa sitten aikuisiällä.
ei ole kauan kun kysyin parikymppiseltä pojaltani että kokeeko hän että hänen lapsuutensa meni jotenkin pilalle koska olen kertonut hänelle omasta vakaumuksestani, kertonut Jumalasta ja Jeesuksesta, ja kertonut niistä Raamatun tapahtumista ja Jeesuksen opetuksista jotka itselleni ovat jääneet mieleen, sekä etten usko evoluutioon jne. Kysyin kokiko hän sen jotenkin ahdistavaksi, olisiko hän kenties ollut onnellisempi jos olisin pitänyt pääni kiinni.
Hän mietti hetken ajan, ja sanoi että ei, maailma ja sen kaikki hämmentävät tapahtumat olisivat olleet paljon ahdistavampia ilman tietoisuutta että aina voi laittaa kädet ristiin ja rukoilla kun oikein pelottaa. Pelottavista asioista hän tietysti pystyi puhumaan minun ja isänsä kanssa, mutta kuitenkin usko Jumalaan toi turvaa ja mielekkyyttä tähän hämminkiin jota elämäksi kutsutaan, etenkin silloin kun jouduttiin pysähtymään sellaisten kysymysten äärelle joihin emme me aikuisetkaan osanneet vastata.

Ja ennenkuin eräs "ystävällismielinen" tietty harmaa ehtii "paljastamaan", poikani ei tosiaan ole mikään nuhteeton ja esimerkillinen nuori, vaikka Jumalaan uskookin edelleenkin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Minä ymmärrän... En tätä aloitusta, mutta vaikuttimet ja voimat sen takana. On tapahtunut sellaisia juttuja, että Gracen rukouskin on uhka jollekin taholle.

Tämä vaan paljastaa sen todellisen, pinnan alla kytevän sodankäynnin, jota ei käy ihmiset keskenään, vaan henkivallat.
Gracen rukous tuskin on uhka yhtään kenellekään :D
Henkivaltoja tuskin tähän avaukseen kannattaa sekottaa.
Jokainen uskoo mihin uskoo, minä en usko kenenkään rukouksiin tai mihinkään henkivaltoihin. Uskon vain ihmisiin ja heidän omiin valintoihinsa. Ihmiset kun ei ole mitään marionetteja joita henkivallat heiluttelee.
 
Huumekoira
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Minä ymmärrän... En tätä aloitusta, mutta vaikuttimet ja voimat sen takana. On tapahtunut sellaisia juttuja, että Gracen rukouskin on uhka jollekin taholle.

Tämä vaan paljastaa sen todellisen, pinnan alla kytevän sodankäynnin, jota ei käy ihmiset keskenään, vaan henkivallat.
Gracen rukous tuskin on uhka yhtään kenellekään :D
Henkivaltoja tuskin tähän avaukseen kannattaa sekottaa.
Jokainen uskoo mihin uskoo, minä en usko kenenkään rukouksiin tai mihinkään henkivaltoihin. Uskon vain ihmisiin ja heidän omiin valintoihinsa. Ihmiset kun ei ole mitään marionetteja joita henkivallat heiluttelee.
Usko miten uskot, mutta minä olen marioneteistä hyvin paljon eri mieltä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Minä ymmärrän... En tätä aloitusta, mutta vaikuttimet ja voimat sen takana. On tapahtunut sellaisia juttuja, että Gracen rukouskin on uhka jollekin taholle.

Tämä vaan paljastaa sen todellisen, pinnan alla kytevän sodankäynnin, jota ei käy ihmiset keskenään, vaan henkivallat.
Gracen rukous tuskin on uhka yhtään kenellekään :D
Henkivaltoja tuskin tähän avaukseen kannattaa sekottaa.
Jokainen uskoo mihin uskoo, minä en usko kenenkään rukouksiin tai mihinkään henkivaltoihin. Uskon vain ihmisiin ja heidän omiin valintoihinsa. Ihmiset kun ei ole mitään marionetteja joita henkivallat heiluttelee.
Usko miten uskot, mutta minä olen marioneteistä hyvin paljon eri mieltä.
Aivan se miten maailmaa katsoo riippuu juuri siitä mihin uskoo ja mihin ei usko
=)
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Pyhä Yksinkertaisuus:
Evankelioimiskanavaa vastustan, mutta asiallista keskustelua uskonno(i)sta kannatan, niin ateisti kuin olenkin.
Keskustelu on ok, mutta onko joku alati etusivulla roikkuva rukoustarjoilu keskustelua enää..
 

Yhteistyössä