Kaikki keinot käytetty, onko ls-ilmoitus ainut vaihtoehto?

  • Viestiketjun aloittaja niin vaikeaa
  • Ensimmäinen viesti
niin vaikeaa
-Lapselle huudetaan koko ajan.
-Lapsi on hirveä, vaikka kyseessä täysin normaali lapsi.
-Ruokaa saa epäsäännöllisesti.
- Toinen tulossa.

Puhtaat vaatteet on, muuten kaikki on kaaosta.

Miten tästä, ei suostu ottamaan perhetyöntekijää kun ei ole mitään vikaa.
Itse en jaksa enää olla koko ajan valmiudessa hakemaan lasta kun heille tulee hankalaa.
 
Mullakin särähti toi "lapsi on hirveä?" Siis äitinsä mielestä? Kuka sinä olet heille jos aina soittavat sulle...ilmeisesti heidän tukiverkkoaan, joka ei jaksa? Sun pitäisi sitten varmaan kertoa, että et halua tai jaksa heitä enää auttaa? Mikä siinä perheessä sun mielestä vaarantaa lapsen/lasten kasvun ja kehityksen?
 
fgh
Multakin pitäisi varmaan molemmat lapset huostaanottaa, kun saavat ruokaa epäsäännöllisesti.
Itse en vain pysty elämään tiukasti aikataulujen mukaan, olen siis sopimaton äidiksi.
Saavat kuitenkin ruokaa ja sitä on riittävästi, riittääkö se?
 
"aloittaja"
Lapsi on täysin normaali ja ihana (osaa toki temput, kuten varmasti jokainen lapsi), tämä lause tulee äidin suusta koko ajan.
Ja kyllä olen ollut perheen elämässä aika tiiviisti mukana.
 
[QUOTE="vieras";24523899]Jos lasta selkeästi kaltoin kohdellaan, mm niin, ettei saa ruokaa säännöllisesti, pitää se nenä laittaa sinne muiden ihmisten asioihin. Muu on vastuun pakenemista ja raukkamaisuutta.[/QUOTE]Ei se ole noin yksiselitteistä. Kysymys on siitä millä todistat että asia on oikeasti näin vai onko kyseessä pelkkä mutu-tieto niinkuin yleisesti tuntuu olevan.
 
Miksköhän meitä ei otettu muksuna huostaan..?
ei pikkuveljen kanssa saatu ruokaa kellontarkasti, joskus jopa jäi lämminruoka väliin ja viiletettiin voileipien voimalla, ja meille jopa huudettiin (hui kauhistus)!
niin, ja ainakin mun mielestä pikkuveli oli hirvee lapsi!
 
  • Tykkää
Reactions: Maria I.
tn
Jos ymmärsin aloituksen oikein eli lapsi ei saa tarpeeksi ruokaa, lapselle huudetaan ja lasta haukutaan aiheetta, niin tekisin ls-ilmon. Jollain tavallahan perhe on saatava herätettyä! Ei ole normaalia tuollainen.
 
Meillä ainakin poika sanoo että hänelle "huudetaan koko ajan". Käytössä on lisäksi "ei koskaan", "aina" ja muut normaalit pienten ihmisten käyttämät fraasit. Että kun ei joka päivä ole karkkia niin hän EI KOSKAAN saa ja kun ensin on 5 kertaa kehotettu nätisti ja sen jälkeen joutuu korottamaan ääntä, niin AINA mulle vaan huudetaan ja ollaan vihaisia.

Aika tiiviisti ei varmaankaan tarkoita että asut heidän luonaan?
 
[QUOTE="aloittaja";24523912]Lapsi on täysin normaali ja ihana (osaa toki temput, kuten varmasti jokainen lapsi), tämä lause tulee äidin suusta koko ajan.
Ja kyllä olen ollut perheen elämässä aika tiiviisti mukana.[/QUOTE]

Niin, että mikä siinä perheessä sun mielestä vaarantaa lapsen/lasten kasvun ja kehityksen?
 
"aloittaja"
[QUOTE="aloittaja";24523912]Lapsi on täysin normaali ja ihana (osaa toki temput, kuten varmasti jokainen lapsi), tämä lause tulee äidin suusta koko ajan.
Ja kyllä olen ollut perheen elämässä aika tiiviisti mukana.[/QUOTE]

Eli siis se, että lapsi on hirveä.

Kulkee märässä vaipassa päivät. Äiti on sanonut, ettei jaksa lasta. Olen ehdottanut esim. perhetyöntekijää, mutta ei halua etteivät muut ajattele jotain.

Meillä on oma perhe ja kolmas tulossa vähän ennen kuin heille tulee toinen, tiedän etteivät omat resurssini ole silloin parhaimmat.
Neuvola suosittelee ls ilmoitusta, kyselin nimettömänä neuvoa. Tuntuu vaan itsestä jotenkin niin kovalta.

Ja kyseessä ei ole mikään pieni ongelma, vaan lapselle huudetaan joka välissä turhaankin. Ruuan saanti on satunnaista, se kuitataan karkeilla yms. kun äiti ei jaksa tehdä.

Heti ei tarvitse hyökätä. Tilanne on oikeasti jotain apua vailla, auttaisin mutta en voi omaa perhettäni taas ajaa loppuun toisen takia.
Harmittaa kun perhetyöntekijä olisi ollut helppo ratkaisu.
 
"ööö"
[QUOTE="aloittaja";24523912]Lapsi on täysin normaali ja ihana (osaa toki temput, kuten varmasti jokainen lapsi), tämä lause tulee äidin suusta koko ajan.
Ja kyllä olen ollut perheen elämässä aika tiiviisti mukana.[/QUOTE]

Ja sinun mielestäsi lapsi on hirveä? Millä tavoin hän on hirveä?

Epäsäännölliset ruoka-ajat eivät ole mikään syy ls-ilmoitukseen, kunhan nyt ruokaa tarpeeksi saa.
 
"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Vihainen Viinirypäle;24523953:
Niin, että mikä siinä perheessä sun mielestä vaarantaa lapsen/lasten kasvun ja kehityksen?
-Jatkuva huuto, haukkuminen joka kohdistuu suoraan lapseen.
- Hän ei saa ruokaa säännöllisesti vaikka pyytäisi, yms. perustarpeiden laiminlyönti.
-Äiti on sanonut moneen kertaan olevansa väsynyt eikä siedä/kestä lasta. Se näkyy jokaisessa toimessa. Jos pukee lapsen riuhtoo yms. Eikä ole satunnaista vaan täysin jatkuvaa.

Lähinnä yritän nyt ennakoida, ettei tilanne räjähtäisi totaalisesti toisen tultua.

Tällä hetkellä autan heitä 5-6 päivänä viikossa.
 
"aloittaja"
Meillä ainakin poika sanoo että hänelle "huudetaan koko ajan". Käytössä on lisäksi "ei koskaan", "aina" ja muut normaalit pienten ihmisten käyttämät fraasit. Että kun ei joka päivä ole karkkia niin hän EI KOSKAAN saa ja kun ensin on 5 kertaa kehotettu nätisti ja sen jälkeen joutuu korottamaan ääntä, niin AINA mulle vaan huudetaan ja ollaan vihaisia.

Aika tiiviisti ei varmaankaan tarkoita että asut heidän luonaan?
Ei kyse ole siitä mitä lapsi sanoo.
 
"ööö"
Ok, vastasitkin jo. Kuulostaa siltä että äiti on väsynyt, masentunut tms. Apua hän varmasti tarvitsisi mutta on harhaluulo kuvitella että perhetyöntekijä olisi helppo ratkaisu. Se ei välttämättä ole ratkaisu ollenkaan ja voi aiheuttaa enemmän pahaa tuolle perheelle. Ikävä sanoa näin mutta niin se vain on. Kannattaisi ensin kysellä kokemuksia paikkakunnan perhetyöstä, onko siitä todellista apua vai miten on siellä asiat. Perhetyötä ei kannata ottaa ellei siitä ole konkreettista apua.
 
-Lapselle huudetaan koko ajan
*Tarkoittaa mitä? kielenkäyttö?

-Lapsi on hirveä, vaikka kyseessä täysin normaali lapsi.
* Hirveää kielenkäyttöä! Lapsi on normaali, hänen käyttäytymisensä voi olla jossakin kohtaa ongelmallista

-Ruokaa saa epäsäännöllisesti
*Tarkoittaa käytännössä mitä?

-Toinen tulossa.
*Tuskin syy ls-ilmoitukseen
 
Viimeksi muokattu:
tn
[QUOTE="aloittaja";24523954]Eli siis se, että lapsi on hirveä.

Kulkee märässä vaipassa päivät. Äiti on sanonut, ettei jaksa lasta. Olen ehdottanut esim. perhetyöntekijää, mutta ei halua etteivät muut ajattele jotain.

Meillä on oma perhe ja kolmas tulossa vähän ennen kuin heille tulee toinen, tiedän etteivät omat resurssini ole silloin parhaimmat.
Neuvola suosittelee ls ilmoitusta, kyselin nimettömänä neuvoa. Tuntuu vaan itsestä jotenkin niin kovalta.

Ja kyseessä ei ole mikään pieni ongelma, vaan lapselle huudetaan joka välissä turhaankin. Ruuan saanti on satunnaista, se kuitataan karkeilla yms. kun äiti ei jaksa tehdä.

Heti ei tarvitse hyökätä. Tilanne on oikeasti jotain apua vailla, auttaisin mutta en voi omaa perhettäni taas ajaa loppuun toisen takia.
Harmittaa kun perhetyöntekijä olisi ollut helppo ratkaisu.[/QUOTE]

Eiköhän tämä ole aika selvä homma, jos kerran olet neuvolaankin ollut yhteydessä ja ovat tuota mieltä olleet. Toivottavasti pystyt kuitenkin tuohon ls-ilmoon kertomaan seikkaperäisesti perheen ongelmista. Aloitukseksi oli hieman sekava eikä siitä kyllä oikein saanut käsitystä perheen tilanteesta.
 
"aloittaja"
[QUOTE="ööö";24523959]Ja sinun mielestäsi lapsi on hirveä? Millä tavoin hän on hirveä?

Epäsäännölliset ruoka-ajat eivät ole mikään syy ls-ilmoitukseen, kunhan nyt ruokaa tarpeeksi saa.[/QUOTE]

Lapsi on äidin mielestä hirveä, mielestäni täysin normaali ikäistään vastaava lapsi.

Ei saa ruokaa tarpeeksi. Olen mennyt nukuttamaan lasta ja olen kysynyt onko lapsi syönyt; vastaus on tullut utelun jälkeen usein miten karkkirasia tai kaksi, tikkaria ja jäätelöa.

Miksi täällä niin hyökätään aina?

Pohdin oikeasti sitä, etten haluaisi tehdä ls ilmoitusta kun tuntuu itsestä kovin rajulta. Tosin lapsella ei ole hyvä.
Ja yritän nyt ennakoida kun tiedän etten pysty kohta auttamaan, ja heidän tilanne ei sitten taas kuitenkaan tule helpottumaan kun toinenkin tulee.
 
Voisit toki nimelläkin neuvolassa sanoa, jos vaikka terveydenhoitajan suosituksella antaisi perhetyöntekijän tulla. Tai jos perhe on totaalisesti väsynyt, niin silloin viimeistään lastensuojelusta saisi apua. Onko suurempi ongelma väsymys vai kasvatusongelmat?
 
[QUOTE="aloittaja";24523981]-Jatkuva huuto, haukkuminen joka kohdistuu suoraan lapseen.
- Hän ei saa ruokaa säännöllisesti vaikka pyytäisi, yms. perustarpeiden laiminlyönti.
-Äiti on sanonut moneen kertaan olevansa väsynyt eikä siedä/kestä lasta. Se näkyy jokaisessa toimessa. Jos pukee lapsen riuhtoo yms. Eikä ole satunnaista vaan täysin jatkuvaa.

Lähinnä yritän nyt ennakoida, ettei tilanne räjähtäisi totaalisesti toisen tultua.

Tällä hetkellä autan heitä 5-6 päivänä viikossa.[/QUOTE]

Ja äiti ei siis kuuntele sinua vaikka autat heitä noin paljon? Oletko neuvonut miten lapselle puhutaan tai puuttunut noihin huutamis- ja riuhtomistilanteisiin? Sanot, että yrität ennakoida...kannat nyt sellaista huolta perheestä, että mielestäni voit tehdä ls-ilmoituksen...mutta ole tarkka ja kerro vain havaintosi ja omat ajatuksesi...ja annat sen jälkeen viranomaisten tehdä lastensuojelutarpeen kartoituksen ja mahdolliset jatkotoiminnot.

Miten aiot jatkossa olla perheen tukena? Kerrot, että aiot vähentää? lopettaa? Oletko jo puhunut äidille siitä?
 
"aloittaja"
-Lapselle huudetaan koko ajan
*Tarkoittaa mitä? kielenkäyttö?
-Lapsen ei tarvitse tehdä mitään väärää, kun hänelle huudetaan millainen idiootti hän on kun hän ei usko. Jos lapsi tiputtaa lelun hän on kömpelö typerys. Yms. Huuto on karjumista pääsääntöisesti.

-Lapsi on hirveä, vaikka kyseessä täysin normaali lapsi.
* Hirveää kielenkäyttöä! Lapsi on normaali, hänen käyttäytymisensä voi olla jossakin kohtaa ongelmallista
- Äiti hokee tätä kaikki päivät. Totta kai lapsien käytös on välillä vaihtelevaa, olen sanonut sen äidille monet kerrat ei auta.

-Ruokaa saa epäsäännöllisesti
*Tarkoittaa käytännössä mitä?
- Kun olen mennyt nukuttamaan lasta hän ei ole syönyt kun karkkia ja jäätelöä.

-Toinen tulossa.
*Tuskin syy ls-ilmoitukseen
-Normaalisti ei olekkaan, mutta onko tilanne mielestäsi normaali?
..
 

Yhteistyössä