Kaikki tieto tarpeen! =)

Moi! Täällä yhden 4,5 vee tytön äiti joka odottaa tuplia ja tarvitsee hirveästi tietoa kaksosista, lähinnä vinkkejä vauva - ajalle, tuista, eduista jne. Esim. Saako Kelalta muuta, kuin 3 äitiyspakkausta / rahaa / yhdistelmiä. Mitään sisarkorotuksia? Se 60 pvän vanhempainvapaan pidennys on myös tiedossa.

Meillä Neuvolassa eivät tiedä juuri mistään mitään ja netistäkin on hankala löytää selvää tietoa. Olen kyllä ajatellut liittyä Monikkoperheisiin, muilla kokemuksia? Mistä ihmeestä lähtisi liikeelle? Kiitos vastauksista jo etukäteen! =)
 
Moikka,

onnittelut tuplaodotuksesta! :flower: :flower:

Mielestäni ainoat tuet tuplista on juuri nuo äitiyspakkaukset ja pidennetty vanhempainvapaa. No, joissain kunnissa on ilmeisesti mahdollisuutta saada perhetyöntekijää avuksi vauva-aikana, mutta ainakaan meillä se ei ole toteutunut. En kyllä ole mitenkään aktiivisesti ollut semmoista apua vaillakaan.

Itse sain odotusaikana eniten tietoa odotuksesta juuri näiltä keskustelupalstoilta (luin varmaan joka ikisen keskustelun läpi ja tietoa ja vinkkejä sain roppakaupalla :)) ja joiltain nettisivuilta. Monikkoyhdistyksen sivut olivat mielestäni hyvät. Neuvolassa ei täälläkään tiedetty mitään. Minun tytöt ovat identtiset (yhteinen istukka), joten kävin äitipolikontrolleisssa kahden viikon välein oyssissa. Siellä olivat tosi asiantuntevat lääkärit aina tutkimassa, mutta he tuntuivat aina olevan aika kiireisiä, ettei niiltäkään kauheasti mitään ehtinyt raskaudesta kyselemään.

Onko sulta tutkittu onko vauvoilla omat istukat? Sen näkee parhaiten ihan alkuviikoilla, myöhemmin sitä on ilmeisesti aika mahdotonta todeta (istukat voivat kasvaa yhteen).

Terkuin,
Päivi ja tytöt 2kk :heart: :heart:
 
Kaikista parasta oli se hetki, kun mulla alkoi umpisuoli vaivaamaan ja sitä tutkittiin ultraamalla, viikkoja oli tasan 14 ja lääkäri vaan tuumas, että " Ultrataas vauvaakin, ohhoh, tiesitkö, että täällä on kaksi? " :) Minä että MITÄH?!, Ei ole mahdollista, koska meidän puolella suvussa ei ole kaksosia!! Noh, epätoivosta mentiin toivoon ja sitten riemuun. =)

Eli siis mulla on ihan " normituplat" , erillisillä istukoilla. Ainakin toinen on tyttö ja seurantakäynnit ovat kerran / kk luokkaa. Eli olet käynyt Oysissa, oletko oululainen? Ja siis oululainen ei voi saada perhetyöntekijää? En usko, etteikö ilman pärjäisi, mutta jos joudutaan leikkaamaan ja on pitkään toipilas, voi tilanne olla eri. Mies kun on vuorotöissä.

Itse toivoisin kovasti, että saisin synnyttää, mutta ainakin vielä toinen lapsista on perätilassa. Toki on aikaa asian muuttua, koska viikkoja on vasta 21 + 4.

Maha alkaa olemaan jo niin iso, että on ajoittain hankala olla. Luin että tuplamaha vastaa yhtä kantavan mahaa jo viikolla 26, ja melkeinpä pelkästään mahan takia voi huokaista, että ei ole " kuin tuplat " tulossa.

Toinen mikä joskus pistää jopa tippaa linssiin, on kuinka ihmiset kärkkäästi arvostelevat. " Tiiän monia odottajia, joilla ei ole noin isoa mahaa edes viimeisillään.. " Elämä on ja näillä eväillä ja tällä mahalla mennään.. :)
 
Onnea tuplapotista!!! :flower:

Tiedon jano on varmasti iso. Itselläni on nyt 7 kk:n ikäiset kaksospojat ja kaikki meni raskausaikana paremmin kuin kukaan uskalsi toivoa. Itse jäin saikulle noilla viikoilla ja mielestäni se oli hyvä juttu, koska pystyin kuuntelemaan omaa kehoani ja tekemään vain sen, minkä kohtuudella jaksoin. Jonain päivänä väsytti ja toisena olin tarmoa täynnä. Liikuin ahkerasti loppuun asti. Kävelin lähes päivittäin puolen tunnin-reilun tunnin lenkkejä. Uskoisin, että sillä oli vaikutusta hyvin vointiin.

Se mitä itse olen ajatellut kaikille tuplapotin saaville sanoa, on se, että jos suinkin mahdollista, niin isä kotiin sinun kanssasi ekoiksi kuukausiksi. MEillä mies oli 3 kk kotona ja oli korvaamaton apu. Isä voi olla yhtäaikaa kanssasi vanhempainlomalla kun on kaksoset. Ne ylimääräiset 60 päivää voi siis pitää itse normi loman loppuun, tai isä voi pitää ne tai osan niistä kanssasi yhtäaikaa. Minua ois hirvittänyt ihan kamalasti jäädä heti yksi, varsinkin kun sukulaisten apua ei ollut.
Siinä ajassa pääsi suunnilleen elämän makuun taas ja arjen rullaamaan.

Minä annoin mahan-mittailu-arvostelun mennä toisesta sisään ja toisesta ulos. Joskus oli kyllä vaikeaa siinä nieleskellä. Ihmiset on tosi tökeröitä välillä. :kieh:
Enkä edes sanonut, että kaksoset täällä on, koska sit se ihmettely tahtoi muuttua taivasteluksi siitä kamaluudesta joka MINUA (lue sitä sanojaa) ja MINUN TUTTUJANI ei onneksi ole kohdannut. Ja sit kommenttia, että ONNEKSI meille on tullut yksi kerrallaan.ihan kuin kysymyksessä ois onnettomuus...
Pahoitin niistä monesti mieleni, ja kun nyt on alkuun päästy, ajattelen, että eipä nekään sanojat tiedä miten ihania tuplat nyt on.

Jatkan joskus, kun puhelin soi.

tsemiä

 
Ihan vain täälläkin puolella kysäisen,että huomattiinko teillä kenelläkään jo sydänääniä kuunnellessa kaksosraskaus?Mulle kun kätilö sanoi,että onkohan yksi vilkas,voimakas yksilö tulossa vai peräti kaksi ja äänet kuului tosi selvästi.
 
Mule terkkkari epäili n. 10 vk tienoilla, eetä voisi olla kaksi kun on kohtu niin iso ja liikettä kuulosti olevan niin paljon kun etsi sydänääniä. Äänetkin kuului tosi hyvin. En siis kovin yllättynyt kun ultrassa näkyi kaksi vauvaa:)
 
Meillä Kelassa sanottiin että ne "mun" 60 päivää voi pitää vasta kun äitiysrahakausi loppuu eli sen 105 arkipäivän jälkeen. Eli meillä isä joutui menemään 3 viikon jälkeen takas töihin. Nyt tytöt siis 3 kk. Mut jää ilmeisesti tammikuussa 2 viikoksi kotiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piituli1974:
Meillä Kelassa sanottiin että ne "mun" 60 päivää voi pitää vasta kun äitiysrahakausi loppuu eli sen 105 arkipäivän jälkeen. Eli meillä isä joutui menemään 3 viikon jälkeen takas töihin. Nyt tytöt siis 3 kk. Mut jää ilmeisesti tammikuussa 2 viikoksi kotiin.
Tuo TÄYSIN väärää tietoa! Ihan käy suututtamaan Piituli teidän puolesta, jos ei isä saanut jäädä kotiin *argh* Tuosta Kelan kommentista taas paljastuu niiden täysin ammattitaidottomuus. 60 lisäpäivää saa isä pitää äidin kanssa yhtä aikaa ja tämä pätee kaikkialla Suomessa, ei ole kuntakohtainen.

HooWee 12+1
 

Yhteistyössä