Kaipaan henkistä tukea.

Alkuperäinen kirjoittaja nikideemus:
Mitä tarvii käytännössä tehdä ja millanen projekti, jos luovuttaa munasoluja? Tiedättekö, onko luovuttajia tarpeeksi Suomessa vai onko niistä ihan pula?
Luovuttajia tarvitaan aina =)

Onhan siinä hieman puuhaa. Ekana pitää läpäistä terveystarkastus (eli lääkärin haastattelu ja ultra) ja psykologin arvio. Verikokeet otetaan myös (hiv, kromosomit, yms). Sitten on pistosjakso (10-12 vrk mulla ainakin) jonka aikana käydään ultrassa parin kolmen päivän välein. Sitten on punktio (kivuttomia mulla), josta saa pari päivää sairaslomaa.

Mutta en mä tekisi sitä kolmatta kertaa, jos se olisi todella vaivalloista, kivuliasta ja hankalaa :)
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja nikideemus:
Nii, ja kauanko tuo "projekti" kaikkiaan kestää?
Parisen viikkoa. Siis se varsinainen "hoito". Tietysti ekan kerran jälkeen voipi olla taukoa ihan jonkin aikaa, ennen kuin saavat sen toisen osapuolen kk-kierron natsaamaan sun kiertoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja nikideemus:
Nii, ja kauanko tuo "projekti" kaikkiaan kestää?
Parisen viikkoa. Siis se varsinainen "hoito". Tietysti ekan kerran jälkeen voipi olla taukoa ihan jonkin aikaa, ennen kuin saavat sen toisen osapuolen kk-kierron natsaamaan sun kiertoon.
Eli siis vastaanottajan täytyy natsata täydellisesti? Munasoluja siis ei mitenkään varastoida? :whistle: *tyhmänä kyselee*
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja nikideemus:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja nikideemus:
Nii, ja kauanko tuo "projekti" kaikkiaan kestää?
Parisen viikkoa. Siis se varsinainen "hoito". Tietysti ekan kerran jälkeen voipi olla taukoa ihan jonkin aikaa, ennen kuin saavat sen toisen osapuolen kk-kierron natsaamaan sun kiertoon.
Eli siis vastaanottajan täytyy natsata täydellisesti? Munasoluja siis ei mitenkään varastoida? :whistle: *tyhmänä kyselee*
Siis eeei.. vaan mulla esimerkiks tuolla ehkäsyrenkaalla säädeltiin se. Mutta että kuitenki ne kierrot sitten vähän tuljata sopivammaks :)

Kyllä niitä myös varastoidaan.
 
tätä mieltä!
ravistettava!

teet todella arvokasta hommaa! ihan mielettömän hienoa, että ihmiset vapaaehtoisesti ovat valmiita auttamaan niitä, joille ei vauvaa ns. "normaalisti" suoda..
olet kyllä upea ihminen!
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja nikideemus:
Pystyykö luovuttamaan ihan "normaalin arjen lomassa" ja tehdäänkö niitä ihan keskussairaaloissa? Pitääkö ite maksaa kulut? Kiinnostaa kovasti! =)
Ei tehdä keskussairaaloissa, vaan yksityisillä. Normaalin arjen lomassa kyllä pystyy, kaikkiaan 3-5 käyntikertaa tulee vaan sinne klinikalle, pisimmillään käynti reilu tunnin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
mitäs tuosta luovuttamisesta saa palkaksi? uuden elämän lisäksi?
Ekalla kerralla reilu 550 euroa, tokalla kerralla 460 euroa tms. Ja Bossin hajuvettä, Ristomatti Ratian pyyhkeitä, yms kivoja "kiitoskukkia" :D

Eli kulukorvaukset, ansionmenetys (mulla ei oo ansioita eli ei oo menetettävääkään :xmas: ).
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja nikideemus:
Vielä jatkan tyhmiä kysymykisä, mutta siis jos on kierukka, ni sillonhan ei voi luovuttaa? Vai? (häpeän jo valmiiksi :ashamed: )
Kuparikierukan kanssa voi, hormonikierukasta en tiiä.
Tuliskoha tässä tosiaa esteeks se hormooni sit nimenomaan?
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
mitäs tuosta luovuttamisesta saa palkaksi? uuden elämän lisäksi?
Ekalla kerralla reilu 550 euroa, tokalla kerralla 460 euroa tms. Ja Bossin hajuvettä, Ristomatti Ratian pyyhkeitä, yms kivoja "kiitoskukkia" :D

Eli kulukorvaukset, ansionmenetys (mulla ei oo ansioita eli ei oo menetettävääkään :xmas: ).
Hui! Teilä päi maksetaa sit parempia palkkioita! Vai onko tosa mukana matkakuluja tms?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja nikideemus:
Vielä jatkan tyhmiä kysymykisä, mutta siis jos on kierukka, ni sillonhan ei voi luovuttaa? Vai? (häpeän jo valmiiksi :ashamed: )
Kuparikierukan kanssa voi, hormonikierukasta en tiiä.
Tuliskoha tässä tosiaa esteeks se hormooni sit nimenomaan?
No tähänkö tyssäsi koko homma.... Höh!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
mitäs tuosta luovuttamisesta saa palkaksi? uuden elämän lisäksi?
Ekalla kerralla reilu 550 euroa, tokalla kerralla 460 euroa tms. Ja Bossin hajuvettä, Ristomatti Ratian pyyhkeitä, yms kivoja "kiitoskukkia" :D

Eli kulukorvaukset, ansionmenetys (mulla ei oo ansioita eli ei oo menetettävääkään :xmas: ).
Hui! Teilä päi maksetaa sit parempia palkkioita! Vai onko tosa mukana matkakuluja tms?
Mulla on klinikalle noin 4 kilsaa...eli ei tuo voi matkakuluistakaan muodostua. En mä tarkalleen ottaen tiedä, mistä summat muodostui.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Ravistettava - sattuuko se pistäminen?
Ei satu. Ainoa, mikä sattuu, on irroituspistos, jossa on tylsä neula, tavaraa paljon, ja se kirvelee kun sitä laittaa :| . Mutta niitä on siis vain yksi, se ihan viimeinen piikki paria päivää ennen punktiota.

Kynällä annettavat piikit ei satu ollenkaan, hyvä jos sitä tuntee, mutta itsesuojeluvaisto on sellainen, että aina ennen piikin laittamista hieman arveluttaa.

Ja ne jarrupistokset, joita mä olen laittanut aikaisemmilla kerroilla kolmena iltana, tuntuvat enemmän kuin kynällä annettavan hormonin pistäminen, mutta ei nekään nyt varsinaisesti satu. Niitä annettaessa pitää vaan painaa neulaa hieman enemmän ihon läpi, tuon kynän ohuet neulat sujahtaa ihon alle ihan itsekseen :)
 

Yhteistyössä