Kakka ongelma!

Nyt 5kk poikani kanssa ollaan maisteltu kuukausi kiinteitä.
Kiinteiden myötä kakan tulo on vaikeutunut entisestään. Koostumus on luonnollisesti muuttunut kiinteämmäksi ja sen punkeaminen ulos tuottaa selvästi kipua pojalleni. :( Luumua olen antanut ja jumppaillut ja sitten kovalla ähellyksellä hän saa pienen "läjän" ulos.
Mutta selvästikään kaikki ei tule ulos, koska pepunpesun jälkeen (joka sekin on työlästä, kun kakka on kuin liimaa, ei meinaa lähteä puhtaaksi millään! :) ) kuivatessa pyyhkeeseen tulee vähän pientä tuhrua...
Paljonko ylipäätään luumua kannattaa antaa kerralla että olis jotain hyötyä?
Onko järkevämpää antaa ruuan päälle vai ns. tyhjään vatsaan?

Kaikki neuvot ja niksit otetaan vastaan! :flower:
 
Mä kokeilis puolta purkkia ensin, jos takana on jo parin lusikallisen maisteluja. Itse annoin vaihdellen,joskus ennen ja joskus jälkeen. Hedelmä- ja marjasoseet on kuitupitoisia, joten niitäkin kannattaa suosia. Riittävä nesteensaati on myös tärkeää.

Meillä nuo ovat riittäneet, mutta toiset joutuvat turvautumaan Levolaciin.
 
Ehdottomasti paras keino on mallas uute. Sitä saa apteekeista (näyttää sinappi purkilta). Me ollaan annettu sitä tytölle 2tl/vrk ja kakka tulee paljon helpommin. Se auttaa ja "notkeuttaa" kakkaa. Meilläkin oli aika ähellystä, ei oo enää. Mallasta on nyt käytetty 4kk (tyttö on nyt 9,5kk). :) Suosittelen sitä ehdottomasti. Meillä menee suoraan lusikasta, toki sen voi sotkea vaikka maitoon tai ruokaan.
 
mä kans neuvoisin antamaan vettä ja sitä luumua, joillain päärynä ja ruusunmarja notkistaa vatsaa myös.sit kokeile jättää peruna pois koska meillä ainakin alussa se kovetti masua ja kakka on silloin myös liimamaista.
vältä mustikkaa.

silloin kun olen antanut luumua niin meillä jo 2tl riittää ruoan päälle mutta esikoiselle aikanaan syötin puolikin purkkia päivässä.
 
Jätä peruna ja porkkana pois, samoin mustikka ja riisi. Jos viljat ei oo vielä käytössä aloita esim. kauralla ja sitten vasta kokeile perunaa ja porkkanaa uudestaa. Kaura kuitupitoisena pehmittää vatsaa ja sitten sitä nestettä riittävästi. Ja jos imetät niin kokeile itse ottaa Magnesiamaitoa, auttaa lapsenkin masuun.
Meillä oli sama ongelma tuon ikäisenä. Nyt tyttö 1v ja on laajasti allerginen mm. viljoille, perunalle, porkkanalle jne... Mutta masu toimii kunnolla.
 
Levolac on ihan turvallinen konsti, ja suosittelisin sitä tähän alkuun ns. ensiavuksi, ja vesi ja luumu ja kovettavien elintarvikkeiden vähentäminen sitten "ylläpitohoidoksi".

Eli sillä levolacilla saisi sen jumisen liimakakan sieltä veks, ja kun on röörit auki taas, niin ne saisi pidettyäkin auki riittävällä nesteellä jne mitä tuossa yllä kirjoitin.
 
Meidän poitsun kovaan kakkaan ei pehmennystä tuottanut luumu, päärynä, ruusunmarja, mallasuute, levokki, eikä liioin vesiään.. Mitään kovettavaa ei saanut ja silti ihan kovalla koko ajan.. Kunnes aloin antamaan hilloja/lakkoja puuron seassa ja tekee suht löysän kakan kerran päivässä. Toinen marja joka pehmetää pojan mahaa on puolukka jossa myös paljon kuitua.. Kuidun määrää kannattaa nostaa myös.. Luumu yleensä tarvitsee paljon nestettä jotta sen pehmentävä vaikutus alkaa.

 

Yhteistyössä