Kakkaamis ongelma..

Meidän 3-vuotias on nyt elokuusta asti ollut ilman vaippaa, paitsi tarvis vaippaa kakkaamiseen.
Nyt pari viikkoa ollaan oltu ilman sitäkin, mut yleensä kakkaaminen on yhtä itku,huutoa ja tuskaa....
Jännittää ihan hirveästi,joten kakka on ihan kovalla eilä taho saada kakattua.
Itkee ja näkee et tekee kipeetä ja pahaa...
Onko jotain vinkkejä et saatais kakkaamisestakin arkinen ja helppo juttu..??
 
Meilläkin kolmevuotias on muuten ilman vaippaa päivät ja yleensä yötkin mut kakkaa vaan vaippaan. Tähän kolmen vuoden ikään mun muistaakseni liittyy muutenkin joku "kakan panttaamis kausi". Eli vaikka meillä sen vaipan saakin, niin silti on neljänkin päivän taukoja kakkaamisessa ja sit se kakkaaminen on tosi pitkällinen projekti. En valitettavasti osaa neuvoa, mut jos vertaistuesta ois edes vähän lohtua :hug: .
 
täällä kans 3v poika joka panttaa kakalla käyntiä,vaippoja ei ole ollut 2 vuoteen
panttaa niin kauan että itketään ja kakitaan,välillä saan kakalle kun saa katsoa minun puhelinta tai luemme kirjaa,tsemppaan kovasti potalla kun olemme.
muutaman kerran olen joutunut antamaan ummetus lääkettä että kakka pehmenis mut sitäkin järjellä ettei suoli totu siihen.taitaa jotenkin liittyä ikään.jos lisää vinkkejä ni ok!!!!!
 
Meillä oli neidin kanssa sama ongelma. Yksinkertaisesti annoin aina vaipan kun neiti sen halusi, kun huomasin että kakka olisi tulossa. Kun en painostanut annoin tehdä omia aikoja, niin alkoi ihan itsekseen käymään potalla kakalla. Sai aluksi aina pienen palkinnon, kun pottaan sai kakan tehtyä. Meillä oli myös kova kakka ongelmana enkä siksi viitsinyt neitiä kiusata, kun niin herkästi sitten meni ummelle. Ollut vauvasta asti sama ongelma. Nyt innoissaan menee potalle ja varsinkin kun saa pönttöön kakat tehdä ja itse koittaa pyyhkiä. Neiti on nyt 2v10kk. Kyllä se jossakin vaiheessa helpottaa. Toisilla vain menee kauemmin kuin toisilla. :heart:
 
Olen mielestäni muutamia kertoja laittanut omia kommentteja ko. asiasta. Meidän pojalla oli pitkään ongelmana että vaippaa ei muuten tarvittu kuin kakkaamiseen. Syynä oli kova kakka ja se että hän itsekin sanoi että helpompi tehdä seisaallaan. Annoin tehdä niin ja nyt tekee jo pöntölle, mutta antakaa tehdä se kakka vaikka sitten vaippaan, jos se tuntuu helpommalta vaihtoehdolta. Pahintahan on se kakan pidättäminen, jos muutenkin kova vatsa. Kyllä se tekeminen siitä helpottuu kun ikää tulee lisää. Näin muuten vinkattiin aikanaan neuvolassakin. Vinkkejä kovavatsaisille (lääkkeiden vaihtoehtona) olisi esim. Hyvää päivää kuitujuoma (se keltainen) ja Valion Gefilusmehu +kuitu (tämäkin keltainen, olisko appelsiini ja jotain muuta hedelmää). Varovainen aloitus, vaikka 0,5 dl per päivä ensin ja katsokaa miten vaikuttaa. Meillä jäi mehun juomisen jälkeen Duphalac pois. Mutta silti poika tulee varmaan ikänsä olemaan ns. kovavatsainen. Nyt ikää jo kohta 6 v, eikä ole eläissään ripulia kokenut.
 
Meillä on lahjottu rusinoilla ja hyvin on toiminut. Siis kun kakka tulee pottaan, saa rusinan tai pari. Meillä ainakin rusinat auttoivat kovaan vatsaankin, juotavaa vaan riittävästi lisäksi. Ei ehkä toimi jos herkkuja saa muutenkin tarpeekseen...
 
.. ehkä otamme asiaan takapakkia ja siirymme vaippaan kakkaamaan vielä toistaiseksi. Koitamme pikku hiljaa päästä sitten pyntelle kakkalle,kun pottaan ei suostuta tekemään mitään...
Voitais kokeilla tuota kuitujuomaa,myös vhän sen =)
 

Yhteistyössä