Kakkatauko

Onko kellään kokemusta miten saada vauva kakkaamaan? Meillä 2.5kk kaksospoika on panttaaja tyypiä ja nyt on väliä tullut jo muutaman päivän. Selvästi pientä miestä ahdistaa. Muistan hämärästi että muillakin lapsistani on ollut samoja oireita mutta miten tilanne laukesi on minulla hämärän peitossa.
Jos jollakin on hyviä vinkkejä niin kirjoitelkaapa. Poika on muutan rintaruokinnalla.
 
Mä olen kuullut sellaisen niksin, että kun vauvaa hieroo kantapohjista, se vaikuttaa aineenvaihduntaan ja saa kakan tulemaan. Itse en ole kokeillut, joten en tiedä toimiiko temppu oikeesti.

Myös luumusose sekä apteekista saatava levolac (muistaakseni saa antaa vauvoillekin)auttavat ummetukseen. Vihoviimeinen temppu on laittaa kuumemittari vauvan peppuun jolloin yleensä ärsyke (=kuumemittari) aiheuttaa kakan tulemisen. Mut tätä ei kauheesti kait suositella tekevän.
 
Meillä ton ikäisenä normaaliksi kakkaamisrytmiksi muuttui 2-3 päivän välit, sehän voi vaihdella pikkuisilla tosi paljon. Muuten on mennyt hyvin, mutta kerran oli melkein viikon kakkaamatta ja silloin rupesi tuntumaan siltä, että on syytä helpottaa. Levolaccia voi antaa vauvoilla ja se ainakin toimi heti.
 
Tuon ikäinen pelkästään maitoa syövä voi kakata joko 10 kertaa päivässä tai kerran kymmenessä päivässä, ja kaikki siltä väliltä on normaalia. Meillä oli välillä taukoa reilu viikkokin ja välillä tuli 5 kakkaa päivässä.
 
Mun mielesta peraaukon arsyttaminen kuumemittareilla ym on huono idea, pelkaisin sen rikkovan paikkoja tai sitten sita pian joutuu tekeen koko ajan.. Enka lahtisi heti antamaan ton ikaiselle mitaan ylimaaraisia laksatiivejakaan. Meilla n. 2kk iassa selvasti muuttui kakkausrytmi. Aikaisemmin monta kertaa paivassa ja sitten oli pitka (5pv) tauko ja nyt tulee ihan spontaanisti noin 3xviikossa. Kannattaa rauhassa katsella ja vaikka jumppailla ja hieroskella
 
SPy
Meillä typyllä tuossa 2-3 kk iässä oli viiden päivän kakkataukoja kolme kertaa. Laukesivat niin että laitoin topsy-puikkoon vaseliinia liukasteeksi ja topsypuikko pyllyyn. Typy ähisti sen ulos ja samalla tuli kakat myös - ja sitä tuli paljon! Saatoin uusia käsittely parilla-kolmella topsypuikolla. Joo, tuo viiden päivän kakkaamattomuus voi hyvinkin olla normaalia mutta oli noiden apukeinojen jälkeen aina sekä typyllä että äidillä helpompaa.
Nyt tämän kuun alusta olen merkannut seinäkalenteriin ruksin aina kun kakka tulee, ja huomasin että vaikka tuntuu että kakkaa ei ole tullut moneen päivään, kertoo kalenteri että ei siitä ole vasta kuin kolme päivää... Nyttemmin pisin väli on ollut sitten tuo kolme päivää.
Ja tuosta "harvakakkaisuudesta" kannattaa nauttia, kun ollaan nyt aloiteltu kiinteitä niin kakkaa tuleekin sitten enemmän ja useammin - ja se rupeaa myös haisemaan. AAAHHHH!!!
 

Yhteistyössä