Kaksi eri ruokaa päivässä?

  • Viestiketjun aloittaja taaperolle
  • Ensimmäinen viesti
taaperolle
Heips!
Tarjoatteko te lapsellenne kaksi erilaista ruokaa päivässä? Tunnen itseni joskus ihan saamattomaksi, kun annan tytölle jopa kahtenakin päivänä samaa ruokaa siis neljä kertaa esim. samaa keittoa... :ashamed:
 
Kaukomaija harmaana
Jos on esim. riisiä, kanaa ja vihanneksia, saatan antaa samaa ruokaa useaan otteseen. Muutoin hedelmiä, leipää ja puuroa päivän mittaan. En koe huonoa omaatuntoa. Pääasia, että tulee evästä eri ruokaympyrän osioista päivän mittaan =)
 
noh
Meillä on niin allerginen lapsi, että hän syö joka ikinen päivä samaa ruokaa, koska vaihtoehtoja ei ole. Eli ihan oikeasti jos tarjoat terveellistä ruokaa lapsellesi, niin ihan turha ottaa tuommoisesta stressiä! Ainut, mikä voi tulla ongelmaksi on se kyllästyminen, mutta tuskinpa ihan sitäkään parissa päivässä ;)
 
Meillä syödään samaa ruokaa kaksi kertaa peräkkäin. Yleensä, niin, että illalla laitan ruokaa, josta syömme myös päivällä. Kukaan tai ainakaan minä en jaksa laitella ruokaa vähän väliä. Tärkeintähän on se mitä lapsi syö päivänaikana, kaksi lämmintä ruokaa ja välipalat päälle. Aamupalalla,välipalalla ja iltapalallahan voit passailla, että tulee syötyä monipuolisesti, vaikka lämminruoka olisikin samaa.
 
Meilläkin syödään yleensä illallisen jämät seuraavan päivän lounaalla. Loppuu päivästä tunnit kesken jos aina laittaisin uutta ruokaa joka aterialle. Ja iltaisin on mieskin kotona, että laitamme ruokaa koko porukalla yhdessä.

 
Meillä syödään aina vähintään kaksi kertaa samaa ruokaa peräkkäin. Teen yleensä aamupäivällä isomman satsin ja sitten lämmitän sitä vielä iltapäivällä uudelleen. Jos ruokaa jää tarpeeksi paljon yli, niin sitä syödään vielä seuraavanakin päivänä. Minä on sen verran laista, etten jaksa miettiä kahta kertaa päivässä, mitä ruokaa laittaisin, saati sitten, että jaksaisin vielä koko päivää hellan edessä seisoskella.

Teen ihan tavallista, suomalaista, vähärasvaista ja -suolaista perus-kotiruokaa, jota tarjoan salaatin, leivän ja maidon kanssa. Tämän pitäisi riittää kenelle tahansa. On vaan totuttumiskysymys, että esim. suostuuko lapset syömään kahta kertaa samaa ruokaa peräkkäin. Meillä näin on aina ollut ja hyvin maistuu!
 
Mä teen vielä yleensä oman ruuan reilu 1-vuotiaalle. Usein teen sen verran, että riittää seuraavalle päivälle. Syödään ite aika maustettua ruokaa ja yleensä vain kerran päivässä lämmin ruoka.
Tarjoan myös vielä aika useinkin samoja pöperöitä, joita on voinut tarjota puolivuotiaasta lähtien eli keitän perunan ja kasviksia ja otan pakastimesta keittämääni ja jääpalalokeroihin annostelemaani broilerinlihaa. Vähän mausteita sekaan ja peruna vaikka muusiks ja hyvin uppoaa.
Purkkiruokia on kaapissa pahan päivän varalle eli jos vaikka on tultu nälkäisinä kotiin eikä ole aikaa keittää edes niitä perunoita. Mä ostan muuten säästösyistä usein niitä 8kk:n ruokia. Energiamäärä niissä näkyy olevan sama kuin 1-3v:n ruuissa. Osaako joku sanoa, onko niissä jotain oleellista eroa eli ei kai ole väliä, kummasta purkista 1-vuotiaalle antaa?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2006 klo 18:16 Mindre kirjoitti:
Osaako joku sanoa, onko niissä jotain oleellista eroa eli ei kai ole väliä, kummasta purkista 1-vuotiaalle antaa?
Niissä isompien ruuissa on käytetty enemmän mausteita ja joissakin on sapuska vähän rakeisempaa kuin noissa pienten ruuissa. Ei kai niillä muuta eroa ole.

Itse muuten olen tehnyt tulisen/maustetun ruuan kanssa usein siten, että olen ottanut esim. kastikkeen seasta pelkkiä lihapalasia taaperolle siten, että tulee mahdollisimman vähän lientä mukaan ja sitten sekoitan nää lihapalat perunoihin ja lantraan vähän maidolla. Tulee tälleen tarpeeksi mietoa ruokaa pienelle, muttei kuitenkaan tarvitse tehdä eri sapuskaa tai säästellä mausteissa. Sanokaa vaan, laiska mikä laiska...
 
Tämä laiska äiti tarjoaa joskus ihan kaupan valmisruokiakin,jos ei ole jäänyt edelliseltä ruualta mitään.Tiedetään..eihän ne terveellisiä ole,mutta satunnaisesti käytän jatkossakin. (niin,meillä ei enää suostu syömään purkkiruokia)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2006 klo 18:34 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2006 klo 18:16 Mindre kirjoitti:
Osaako joku sanoa, onko niissä jotain oleellista eroa eli ei kai ole väliä, kummasta purkista 1-vuotiaalle antaa?
Niissä isompien ruuissa on käytetty enemmän mausteita ja joissakin on sapuska vähän rakeisempaa kuin noissa pienten ruuissa. Ei kai niillä muuta eroa ole.

Itse muuten olen tehnyt tulisen/maustetun ruuan kanssa usein siten, että olen ottanut esim. kastikkeen seasta pelkkiä lihapalasia taaperolle siten, että tulee mahdollisimman vähän lientä mukaan ja sitten sekoitan nää lihapalat perunoihin ja lantraan vähän maidolla. Tulee tälleen tarpeeksi mietoa ruokaa pienelle, muttei kuitenkaan tarvitse tehdä eri sapuskaa tai säästellä mausteissa. Sanokaa vaan, laiska mikä laiska...
meille taas ravintoterapeutti sanoi että 1v. purkkiruuista saa enemmän energiaa kuin 8kk ikäisen.. :whistle:
 
Meillä ollaan allergisia. Teen lapselle omat ruoat (1 v)
Aluksi oli sama puuro kaksi kertaa vrk ja joka päviä kaksi erilaista kiinteää sosetta saman lihan kanssa.

Nyt on edelleen kaksi eri sosetta päivässä mutta niissä molemmissa eri liha ja aamu ja iltapuuro ovat erit. Sekä välipalapuuro joskus vielä kolmantena erilaisena puurona.

Eli vaikka ruoka-aineita on vain 10 käytössä niin ei joka päivä syödä yhtä ja samaa. Joka päivä tosin lähes sama menu ja vielä viikosta toiseen.

Luetteko te muuten näitä?
 
Meillä poika syö samaa ruokaa kuin me, mitä teen päivälliseksi.
Jos sitä jää niin poika syö sitä vielä lounaaksikin.
Muuten olemme välillä ostaneet vararuuaksi valmisruokia.
Voi sanoa, ettei poika syö kahtena peräkkäisenä päivänä samaa ruokaa.
 
Meillä ei syödä ikinä samana päivänä kahdesti samaa ruokaa. Teen päivällisen, jota sitten syödään myös seuraavan päivän lounaalla jos maistuu. Ja purkkiruokia jos ei ole sellaista, että poikakin voisi syödä.
 
Kaarina72
Meillä ei syödä kahta kertaa peräkkäin samaa ruokaa saman päivän aikana. Tosin päivällisellä olevaa syödään sitten seuraavana päivänä. Minäkin annan joskus vararuokana purkkiruokaa (esim. jos ollaan oltu reissussa ja on hirmu nälkä kun kotiin tullaan).
 
Meillä ollaan syöty makaronilaatikkoa jo toista päivää :LOL: Tein vaan niin ison satsin.Ei viitsi poiskaan heittää.Hyvin on menny alas.Meillä ei aina syödä kahta lämmintä ruokaa kun ei lapsille maistu.En viitsi aina edes kysyä kun eivät syö kumminkaan.(5,5vja 2v)
 
Yleensä syödään esim. tämän päivän lounasta, myös huomenna lounaaksi. Samoin päivällisen kohdalla ja monesti päivälliseksi on valmisruokaa tai pakastimesta jotain. Koskaan en kahta eri ruokaa kokkaile päivässä, mutta ei myöskään ihan neljää kertaa syödä samaa ruokaan perättäin...
 
siis häh? olenko ainut joka kokkailee kaksi eri lämmintä ruokaa päivässä?? peräkkäisinä päivinä ei syödä samoja ruokia, jos sattuu lounaalta tai päivälliseltä jäämään, niin mies ottaa ne töihin evääksi! jos ei jää, niin pyörätän sitten mukaan uudet sapuskat. selvennettäköön että olen kokki ammatiltani, mutta silti..
 
anne-68
Ehdottomasti tarjoan lapsilleni 2 erilaista ruokaa,joka päivä.eikai ketään aikuistakaan kiinnosta samaa syödä koko päivää,joten miksi lapselle pitäisi kelvata?Eri asia jos tarjoaa yhtä lajia vielä seuraavana päivänä kerran,esim just keittoa joka vaan paranee ajan kuluessa.Mut ei peräkkäisillä aterioilla siis.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.01.2006 klo 22:38 anne-68 kirjoitti:
.eikai ketään aikuistakaan kiinnosta samaa syödä koko päivää,joten miksi lapselle pitäisi kelvata?
Siis miten niin "ei kai sitä itsekään söisi kahta kertaa peräkkäin samaa ruokaa"? Minä kyllä teen niin hyvää ruokaa, että sitä tekee ihan mieli syödä kaksi kertaa päivässä! Seuraavana päivänä sitten uudet herkut...
 
ravitsemuksellisestikin on parempi tarjota kaksi erilaista lämmintä ateriaa päivässä. esim. kalaa/broileria, naudanlihaa/kasvisruokaa, jauhelihaa/äyriäisiä jne..kasvikset ja perunat/pasta/riisi, leipä ja maito lisäksi. myös välipala ja aamiainen ja iltapala ovat tärkeitä, ja niissä myös vaihdellen ruoka-aineita! jos tekee ruokaa isomman satsin kerralla kannattaa ennemmin laittaa sitä pakastimeen ja sulattaa sieltä vaikka seuraavalla viikolla. :)
 

Yhteistyössä