Kaksi kysymystä...

Elikkäs ensin nukuttamisesta kysymys.
Me vanhemmat ja 1,7 vuoden ikäinen taapero nukumme samassa huoneessa. Olen yli puoli vuotta maannut aina omalla sängyllä niin kauan kun lapsi nukahtaa. Nukahtamiseen menee noin puoli tuntia. Välillä menemme samaan aikaan nukkumaan ja välillä odottelen lapsen nukahtamista ja menen sitten töihini.
Olisin valmis aloittamaan unikoulun niin, että laspi oppisi nukahtamaan yksin omassa huoneessa. Onko silloin pidettävä kiinni siitä tavasta ja onko väärin jos menemme välillä samaan aikaan nukkumaan?
Mahdollisuutta ei ole siirtää omaan huoneeseen.

Ja sitten minua huolestuttaa lapsen pitkäaikainen löysä kakka. Jos jollain ollut vastaavaa, niin kertokaa oliko normaalia.
Tätä siis jatkunut jo kuukausia. Puhuin neuvolassa mutta sanoivat ettei hätää. Ihmettelen kuitenkin suuresti kakan löysyyttä, vihertävää sävyä sekä pahaa hajua.
Mitään allergioita ei ole havaittu. Iho on ollut aina tasainen.

Kiitos jos joku jaksaa vastailla!
 
meillä kans ollaan vieressä niin kauan et nukahtaa. en ole unikouluja kenellekään kolmesta pitäny. mut luulisi jos alkuun opettaa yksin nukahtamaan niin jatkossa nyt ei väliä varmaan vaikka menee itse samaan aikaan nukkumaan. kunhan sen yksin nukahtamisen jalon taidon oppii ensin =) mitä meillä ei yksikään tenavista oppinu ikinä. tosin olin itse aika laiska opettamaankaan. :| mut tietty mua ei häirinny pahemmin vaikka vieres olin sen aikaa.

toi kakka juttu on sellane et ite tutkituttasin allergiat jos on tosissaan löysää ja vihertävää. viittaa maito tai vilja-allergiaan. kaiken varuilta kannattaa testit pyytää ettei rasita toisen elimistöä jos siellä pian on jotain. kun ei kaikki allergiat näy iholla. voi olla ihan suolistoperäinenkin.
 
Meidän puolitoista vuotiaalla oli kakka löysää ties kuinka pitkään, varmaan koko elämän enemmän ja vähemmän, mutta harvoin mitään papanaparaateja tuli. Minä mietin ja mietin, mikä voi olla syynä, koska mielestäni kakan kuuluu olla vaihtelevasti löysää ja tiukkaakin välillä. Kokeilin hylajutut, ei ollut siinä. Lähdimme reissuun ja unohdin Devitolit kotiin, siellä kakka oli tiukempaa. Ostin reissussa pullon Devitolia, koska oli pitempi reissu tiedossa ja kakka muuttui taas löysäksi. Niinpä tuumin, voisiko Devitol olla syyllinen. Tutkin tuoteselosteet ja internetin asian suhteen, mutta niissä mainittiin vaan, että aiheuttaa mahavaivaa vastasyntyneille. Jekovitia en viitsinyt sen maun takia ostaa, joten kyselin apteekista ja myivät minulle Ctrl-merkkisiä d-vitamiini tabletteja, imeskeltäviä tai pureskeltavia. Tyttö sylki sen suusta, mutta kun liuotan tabletin lusikalliseen vettä, se menee hyvin alas. Maistuu sitruunalle tai limelle. Apteekin täti sanoi, että Devitolissa voi se öljy ärsyttää joidenkin mahaa. Nämä tabut on nyt olleet käytössä ja välillä piti antaa Devitoliakin, jotta sai mahan taas vähän löysemmäksi, kun naama irvessä väänsi papanaa.
 
ÄitiMuumi
Meidän pojalla 1 v 7 kk oli myös tuossa 2 kk sitten vatsa aivan löysällä. Alkoi aivan yht'äkkiä ja alkoi sitten kakkaamaan myös öisin. Jossain välissä oli taas muutama yö, että ei kakattu, mutta sitten taas jatkui sama homma. Väri vaihteli, mutta haju oli aina paha. Kävimme muutaman kerran lääkärissä, ensin epäilivät rota- tai norovirusta, sitten otettiin salmonella- ja muut barteeriviljelyt (niissä ei mitään) ja sen jälkeen aloitimme laktoosittoman ruokavalion. Samaan aikaan jätettiin pois myös xylitol-pastillit. Tuolla täysin laktoosittomalla oltiin ruilu 2 viikkoa (vajaan viikon jälkeen kakka alkoi normalisoitua), sitten siirryttin hyla-tuotteisiin joilla mentiin reilu viikko ja kun mitään ongelmia ei ilmennyt, palattiin takaisin normaaleihin maitotuotteisiin. Lastenlääkäri sanoi meille, että tuon ikäisellä ei ole laktoosi-intoleranssia (maitoallergia toki voi olla), mutta joskus, jos suoli on ärtynyt jostain, voi pienen elimistö hetkellisesti hylkiä laktoosia. On sitten lapsesta kiinni kuinka pian palautuu ennaleen, toisilla menee 1-2 päivää, toiset taas "joutuvat" olemaan laktoosittomalla viikon pari. Nyt on jo otettu xylitol-pastillitkin takaisin käyttöön ja vatsa on normaali, välillä kova, välillä löysä =) Toivottavasti teillä masu pian paranee!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiMuumi:
Lastenlääkäri sanoi meille, että tuon ikäisellä ei ole laktoosi-intoleranssia (maitoallergia toki voi olla), mutta joskus, jos suoli on ärtynyt jostain, voi pienen elimistö hetkellisesti hylkiä laktoosia.
Tai siis tavallaan sillä lapsella on väliaikainen laktoosi-intoleranssi kun suolen pinta on "hajalla" ja sitä myötä laktoosia pilkkova entsyymi puuttuu.

Meillä oli tämä sama juttu ongelmana norovirusinfektion jälkeen eli suolen pinta vaurioitui sen verran, ettei poika pariin viikkoon kestänyt laktoosia. Maitotuotteiden tilalla käytettiin tuona aikana soija- ja kauramaitoja ym. ja sitten taas palattiin normaaliin maitoon.
 

Yhteistyössä