Kaksi vuotiaan päiväunet?

Meillä ongelmia päiväunien kanssa kun en millään saa välistä päiväuniaan nukkumaan! Nyt jo kolmas päivä tällä viikolla... ja toinen pieni vauva hoidettavana niin toivoisin että vielä nukkuisi. Miten teillä muilla. Onko tämä uhmaa?
 
Ihan sama juttu. Meillä on 2 1/2v poika ja ollut alkuvuodesta asti yleensä nukkumatta päiväunia. Kotihoidossa kun on niin saa aamulla yleensä nukkua niin pitkään kun nukuttaa. Päiväunien pois jättäminen auttoi kyllä yöunille nukahtamiseen, johon vois aikaisemmin mennä parikin tuntia aikaa. Nykyään täytyy vieressä olla niin kauan kuin nukahtaa, joka välillä tuottaa ongelmia kun meillä on lisäksi vuoden ikäinen tyttö jota täytyy vahtia. Kellonympäri yleensä nukkuu yöllä ja toiset 12 tuntia taas valvoo päivällä.
 
Jokainenhan tietenkin tekee niinkun parhaaksi näkee, mutta luin vanhasta 2+:sta että kaksi vuotiaana tulee kausi jolloin lapsi ei haluaisi nukkua päiväunia. Silti pitäisi nukuttaa vaikka väkisin, koska se on kehityksen ja lapsen jaksamisen kannalta tärkeää.
 
Meillä tyttö ruvennu nukkumaan 3 tunnin päikkäreitä, välillä kyllä yrittää temppuilla, ettei millään nukkumaan. Mutta meillä tyttö jää yksin omaan huoneeseen illalla nukkumaan (1,5kk näin), kun olen iltasadun lukenut ja sama käytäntö on ollut nyt kk päikkäreiden kans. Välillä jää tosi hyvin nukkumaan, toisinaan tulee pois huoneestaan ja yrittää jättää päikkärit väliin... Vien hänet takas sänkyyn ja hän joko jää tai tulee taas pois, mutta kyllä jo sitten jää unilleen. Kova on kyllä yritys, mutta periksi kun ei anna, niin lapsikin tietää missä mennään.

Tämä nukkumistapa on rytmittänyt päiväämme hirveästi ja helpottanut. Lapsikin on paljon iloisempi ja reippaampi kun on suht samat ajat nukkumisessa päivittäin..

Ennen tätä "tapaa" nukutin viereen ja saattoin mennä tunti jos toinenkin parhaimmillaan ennen kun tyttö nukahti. :ashamed: Nyt vartti ja talossa hiljaista. :)

Mutta jokainen tietty yksilö.. Mutta pidä oma pääsi, äläkä anna lapselle periksi, niin hänkin ymmärtää rytmit paremmin. ;)
 
hepsis
meillä tyttö täytti joulukuussa 2v. ja sen jälkeen on ollu vaikeeta saada nukkumaan päiväunia kotona.hoidossa nukkuu 5 minuuttiin.kotona yleensä alkaa itkemään kun sanon et nyt nukkumaan ja huutaa ei nukuta,mutta aina mennään silti sänkyyn ja menen tytön viereen ja annan hänen hetken siinä itkeä jos itkee ja sitten kohta tulee siihen ihan minun viereen pötköttämään ja pyytää et silitä äiti ja kohta jo nukkuu ja nukkuu 3 tuntia.illalla mnee 21.00 nukkumaan ja nukahtaa 5-10 minuutissa kun istun vaan sängyn vieressä.
 
RPM
Sis meillä ei olla vielä 2v. mutta elkeet on samat, tänään "tapeltu" noin tunnin ajan päikkäreistä. Maattu sängyssä ja yritetty, mutta ei siis tässä meni yli tunti. Sitten minä en enään jaksanut ja annoin mennä.
En tiedä muista, mutta itse ainakin välillä olen sitten loppujen lopuksi jo niin pahalla päällä kun tietää että ne tiskit sun muut tekemiset ei häviä mihinkään sinä aikana kun me pojan kanssa tapellaan.
Olen tullut siihen tulokseen että parempi sitten välillä antaa olla kun se että itse lapselle hermostuu.
Iltaisin kyllä poika menee aika helposti nykyään nukkumaan, se olikin edellinen vaihe että iltaisin ei nukuttu sitten millään!
Tsemppiä vaan kaikille saman asian kanssa painiville.
=)
 
Meidän 2v. nukkuu taas melko kiltisti päikyt,hänelläkin oli sellainen vaihe jossa unta välillä odoteltiin tunninkin verran mutta en antanut periksi sänkyyn menon kanssa ja nyt taas nukkuu oikein helposti.Minäkään en nukuta tyttöä vaan hän menee sänkyyn kirjan kanssa ja nukahtaa itsekseen,vähän huutelee ensin ja sitten hiljenee.
 

Yhteistyössä