kaksikieliset perheet

  • Viestiketjun aloittaja Marcon äiti
  • Ensimmäinen viesti
Marcon äiti
Hei! kuulutaan vielâ oikeesti tonne taapero puolelle, mutta ajattelin ettâ tââllä on enemmân 'jo puhuvien' lapsien vanhempia.

Eli, ollaan ns kaksikielinen perhe, isi ranskalainen, minä suomalainen ja poika 15 kk molempia =) ja asumme Ranskassa. Sanoja jo tulee muutama, sekâ suomeksi ettâ ranskaksi ja ymmârtââ tietty jo asioita molem. kielillä. Olen lukenut ettâ puheenkehitys voi olla hitaampaa kaksikiel. perheissä joten en ole siis ollenkaan huolestunut asiasta. Lähinnä mielenkiinnosta tiedustelenkin ettâ onko muita kaksikielisiä perheitä tââllä, olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksianne. Miten olette auttaneet lasta siinâ 'vähemmistö' kielessä ( mun tap. suomenkieli)? ja miten lapsien kielet sujuvat ?

Olen ostanut valmiiksi jo paljon satu- ym kirjoja, puhun pojalle suomea tietenkin, on meillâ jopa jo pari muumi-dvdtâkin jo odottelemassa :whistle: . Suomeen tullaan kâymâân aina kun voidaan.

kertokaa kokemuksistanne, odottelen mielenkiinnolla !

ja kiitos etukâteen ! :flower: :flower: :flower:
 
Meilläkin on kaksi kieltä käytössä ja hyvin on menny. Meidän poika on nyt kolme vuotta.

Olen myös kuullut että monilla puhe on vähän "jäljessä", näyttää olevan hyvinkin yksilöllistä. Meillä on ollut päinvastoin.

Minä puhun lapsellemme suomea koko ajan, vaikka olisikin muita mukana. Tämä toimi hyvin ja ihan alusta saakka poika osasi eritellä kenelle puhuu suomea ja kenelle ruotsia. Meillä on nyt ollu (2.5-3v.) sellanen vaihe etä poika vastaa minulle ruotsiksi vaikka puhumme suomea. Olen vaan sitkeesti toistanut saman suomeksi tai pyytänyt poikaa sanomaan minulle sen suomeks. (Välillä todella rasittavaa jankuttaa) mutta nyt huomaan tuloksen, harvemmin tarttee enää muistuttaa. Jotku ovat sitä mieltä että lapsi lopettaa sen "väärällä" kielellä vastaamisen aikanaan. En tiedä onko se niin sillä meillä on tuttavia joiden lapset eivät enää puhu ollenkaan suomea, vaan vastaavat suomea puhuttaessa toisella kielellä.

Me ollaan luettu paljon suomeks ja kuunneltu paljon musiikkia. Filmit ja satu-cd:t on kans hyviä.Samoin puhelut mummille ja muille sukulaisille Suomeen. Kannaattaa yrittää tavata toisia suomea puhuvia lapsia jos vaan on mahdollisuus. Täytyypä miettiä mitä me tehdään..
 
Meillä isä on ruotsalainen ja minä suomalainen. Olemme alusta asti puhuneet kolmelle lapsellemme äidinkieltämme.

Esikoinen alkoi puhua 1,5 vuotiaana, keskimmäinen ja kuopus 2 vuotiaina (eli lauseita). Asumme Suomessa, mutta toistaiseksi isukki on ollut kotona eli lapset puhuvat ruotsia (sitä ns. vähemmistökieltä) päivittäin ja käyvät ruotsinkielisessä kerhossa. Keskenään puhuvat yleensä suomea, samoin kuin kavereiden kanssa.

Lapset ovat nyt kohta 6v, 3,5v ja 2,5v. Esikoinen lähtee syksyllä eskariin ja siitä sitten koulutielle. Olemme valinneet ruotsinkielisen opintien.

Löytyykö sieltä Ranskanmaalta jotain suomenkielisiä kerhoja tai muskareita? Kannattaa mahdollisimman paljon tavata suomenkielisiä ystäviä ja sukulaisia, kuunnella suomalaista musiikkia, lukea paljon kirjoja ja mikä tärkeintä - puhua vain ja ainoastaan sitä suomea lapselle.

Ystäväni perhe on kaksikielinen (suomi-englanti) ja perhe on asunut monessa eri maassa. Koska äiti on ollut lasten kanssa koko ajan, suomi on erittäin vahva kieli, vaikkeivät täällä asukaan.

Kaksikielisyys on rikkaus ja upea lahja lapselle, joka varmasti antaa paljon hienoja haasteita ja mahdollisuuksia myös tulevaisuudessa. =)
 
Hei,

Me ollaan myös kaksikielinen perhe, minä suomenkielinen, mies ruotsinkielinen, poika 2,5 v kaksikielinen. Ja asutaan siis Suomessa ja poika käy suomenkielistä päiväkotia. Joten meillä vahvistetaan ruotsinkieltä. Pojan puheen kehitys on ollut odotettua nopeampaa ja parempaa, kova puhua pälpättämään, enimmäkseen suomeksi. Meillä luetaan ja katsellaan ohjelmia molemmilla kielillä tasapuolisesti. Ja puhutaan molemmat omaa äidinkieltämme pojalle, keskenään suomea. Poika vastaa pitkälti molemmille puhutulla kielellä, joskus isälleen myös suomeksi, kun sanat eivät muuten riitä. Aika hyvin vastailee muillekin ihmisille oikealla kielellä.

Ollaan oltu positiivisesti yllättyneitä puheen kehityksestä. Hän vaikuttaa muutenkin kiinnostuneelta puheesta, harjoittelee mielellään vaikeita sanoja, kuten "ilotulitus", "mikroaaltouuni" ja "dinosaurus". =) Ihmiset ovatkin ihmetelleet pojan selkeää ja ymmärrettävää puhetta, vaikka neuvolassa sanottiin että takapakkia voi tulla vielä.

Että meillä näin! Hyvää kielten harjoittelua sinnekin!
 
meidän lapset (2 ja 3) vastaavat enimmäkseen englanniksi koska käyvät englanninkielistä tarhaa mutta ymmärtävät suomea koska puhun heille vain sitä. jotkut sanat ovat vain suomenkielisiä kuten äiti, kakka, pissi toiset sanat osataan molemmilla kielillä (koira, auto, pallo jne).
ei ole kaksikielisyys hidastanut kielen oppimista, kun taas tarhassa oleminen on nopeuttanut huomattavasti verrattuna niiden lapsiin jotka eivät käy tarhassa.
pojalla samaikäinen kaveri joka on 3 kielinen ja aloitti vasta leikkikoulussa käynnit, ei osaa montaa sanaa mutta ymmärtää kyllä.
harmittaa jos suomen kieli unohtuu, itselläni on ollut jonkun verran hyötyä ja paljon huvia niistä 6 kielestä joita suomen lisäksi open oppinut.
 
piipii
Heips!!
Meidän melkein 3 v. poika on kanssa kakskielinen, iskä espanjalainen ja äiti suomalainen. Olen alusta asti puhellut pojalle suomeksi, laittanut elokuvia ja sen semmosta, vaikka täytyy tunnustaa että sillon kun pitää komentaa, niin helposti kyllä menee tonee espanjan puolelle mullakin. Poika ymmärtää kyllä ihan kaiken suomeksi (mitä nyt ehkä muutama joku erikoisempi sana jää joskus ihmetyttään) ja hauskinta on seurata nyt kun hän on alkanut vertailla sanoja tyyliin esim. "äiti sanoo koira ja iskä sanoo perro" , eli hyvin tietää mistä on kysymys! Välillä vieläkin tuntuu että en saa kaikista hänen jutuistaan selvää, varsinkaan kun en tiedä millä kielellä yrittää jutella, mutta on kuulemma ihan normaalia, varsinkin kun huomaa että hän itse kyllä ymmärtää ihan kaiken!
Yritän kovasti pitää itselläni tiukkaa linjaa, etten sorru puhumaan hänelle espanjaksi (välillä lipsuu), kun se on niin suuri rikkaus ja etu että oppii heti pienestä pitäen kaksi kieltä. Kuulemma on sitten helpompaa oppia muitakin kieliä, kun on aivoissa valmiiksi aktivoitunut se "osasto". Hullua ajatella että vielä joitakin vuosia sitten neuvottiin ettei lapselle pitäis puhua alusta asti kahta kietä "kun sitten he eivät opi kumpaakaan kunnolla"!
Tuttavilla on kolme suomalais-espanjalaista poikaa, ja kaikki puhuvat lähes täydellisesti kumpaakin kieltä ja vaihtavat yhdestä toiseen ihan ilman mitään miettimistaukoja!! Upeaa!
Tsemppiä sinne ranskan maalle!
Minä tässä jään odottelemaan, että pianko alkaa supparit ja saan tän toisen kaksikieliseni maailmaan!!
 
Meilläkin on tuota "mamma sanoo kukka ja pappa sanoo blomma". =) Fiksuja ovat nuo pienokaiset.

Kuopus laski eilen yhdeksään suomeksi (olin tosi yllättynyt, koska vielä loppuvuodesta laski vain neljään ja ikää vajaat 2,5v). Kohta perään isukki pyysi laskemaan ruotsiksi ja eikun "vaihtokieli" päälle... no, ei ihan yhdeksään, mutta hyvin meni viesti perille noin pikkuiselle.

Hauskoja hetkiä muillekin! :)
 
Me ollaan Englannissa asuva suomalais-sveitsilainen perhe. Kotikielina on suomi ja saksa, kouluissa ja kavereiden kanssa englanti. Suomea olen yllapitanyt suomalaisten kirjojen, videoiden ,suomi-koulun ja suomalaisen AU-PAIRin avulla. Vietamme myos joka vuosi muutaman kuukauden Suomessa. Ja tarkeaa on, etta molemmat vanhemmat puhuvat johdonmukaisesti aina omaa kieltaan lapsille.Se voi tuntua epakohteliaalta ulkopuolisista, jotka eivat kielta ymmarra, mutta olen aina selittanyt heille, mista puhuimme ja miksi suomeksi. Meilla ei yhdenkaan lapsen kohdalla ole puheenkehitys useista kielista huolimatta hidastunut, mutta lukemisessa ja kirjoittamisessa on ilmennyt alussa vaikeuksia.
 
Marcon äiti
Voi kiitos kaikille vastanneille ! :flower: Ja onpa mukavaa huomata etten ole ainut !
Olen aina todellakin puhunut lapselle suomea, joskus lipsahtaa sana pari, jos vaikka koiria komentaa ja poika vieressä selostaa ( kun koirat 'puhuu' vaan ranskaa). kaupoissa on kiva kattoo kun ihmiset ohimennessâân yrittâä ottaa selvââ että mitä kummaa se äiti lapselleen selostaa ...
Toi au pairi on ollut mullakin mielessâ, olen nim. itsekin ollut aikoinani .. ja lapsille tosi hyvä juttu kielen kannalta. joo, ja ukki tulee 2 kertaa vuodessa käymâân meillä, ja me käydâän ainsaki kerran Suomessa. Olisi tosi kiva jos tââllä olisi jotain suomalaisia kerhoja, mutta en ainakaa vielâ ole löytânyt. :/
Kiitos kaunis teille ja tsemppia meille kaikille pikku-kaksikielisten äideille ! Ja muillekin !
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.02.2006 klo 14:41 Marcon äiti kirjoitti:
Voi kiitos kaikille vastanneille ! :flower: Ja onpa mukavaa huomata etten ole ainut !
Olen aina todellakin puhunut lapselle suomea, joskus lipsahtaa sana pari, jos vaikka koiria komentaa ja poika vieressä selostaa ( kun koirat 'puhuu' vaan ranskaa). kaupoissa on kiva kattoo kun ihmiset ohimennessâân yrittâä ottaa selvââ että mitä kummaa se äiti lapselleen selostaa ...
Toi au pairi on ollut mullakin mielessâ, olen nim. itsekin ollut aikoinani .. ja lapsille tosi hyvä juttu kielen kannalta. joo, ja ukki tulee 2 kertaa vuodessa käymâân meillä, ja me käydâän ainsaki kerran Suomessa. Olisi tosi kiva jos tââllä olisi jotain suomalaisia kerhoja, mutta en ainakaa vielâ ole löytânyt. :/
Kiitos kaunis teille ja tsemppia meille kaikille pikku-kaksikielisten äideille ! Ja muillekin !
Otapa selvaa paikallisista Suomi-kouluista ! Niihin tosin saa menna mukaan vasta 3-vuotiaana.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.02.2006 klo 14:48 Chayenne kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.02.2006 klo 14:41 Marcon äiti kirjoitti:
Voi kiitos kaikille vastanneille ! :flower: Ja onpa mukavaa huomata etten ole ainut !
Olen aina todellakin puhunut lapselle suomea, joskus lipsahtaa sana pari, jos vaikka koiria komentaa ja poika vieressä selostaa ( kun koirat 'puhuu' vaan ranskaa). kaupoissa on kiva kattoo kun ihmiset ohimennessâân yrittâä ottaa selvââ että mitä kummaa se äiti lapselleen selostaa ...
Toi au pairi on ollut mullakin mielessâ, olen nim. itsekin ollut aikoinani .. ja lapsille tosi hyvä juttu kielen kannalta. joo, ja ukki tulee 2 kertaa vuodessa käymâân meillä, ja me käydâän ainsaki kerran Suomessa. Olisi tosi kiva jos tââllä olisi jotain suomalaisia kerhoja, mutta en ainakaa vielâ ole löytânyt. :/
Kiitos kaunis teille ja tsemppia meille kaikille pikku-kaksikielisten äideille ! Ja muillekin !
Otapa selvaa paikallisista Suomi-kouluista ! Niihin tosin saa menna mukaan vasta 3-vuotiaana.
Tunnen ulkomailla asuvia ruotsalais-perheitä joiden lapset ovat käyneet ruotsalasen kirkon järjestämissä kerhoissa. He eivät muuten ole kirkollisia mutta ovat sitä kautta pystyneet tapaamaan muita samankielisiä lapsia. Ajattelin vaan että suomalainen kirkko ehkä myöskin järjästää tällaista.
 

Yhteistyössä