kaksoset ja yhteinen istukka!

  • Viestiketjun aloittaja heiba
  • Ensimmäinen viesti
Hei,
Mulla yksi istukka, ja ohut kalvo toistenne välissä.. Eli monokoriaalinen diamniaalinen raskaus.. Hyvin on mennyt tähän asti, seuranta ollut yhdestä istukasta johtuen hyvin tiivis, sillä siihen liittyy enempi riskejä. Tasaisesti ovat kumpikin kasvanut. Nyt viikkoja 24 kasassa.. eli ymmärtääkseni se vakavin asteinen fetofetaalitransfuusioriski alkaa olla ohi.. Vielä voi ilmetä se lievempänäkin muotona, mutta ehkä ei enää niin sikiöiden henkeä uhkaavasti.. Stressaavaa tämä raskaus oli, etenkin silloin viikolla 17-20, jolloin olisi ilmennyt ne vakavammat ongelmat, jos olisivat tullakseen.. Mutta päivä kerrallaan edetään, ja ei voi muuta kuin toivoa parasta, että kaikki menis hyvin.. Nyt olen vasta enempi uskaltaunut netistä selailemaan juttuja.. Alku vaiheessa niin pelotti ja ahdistki, ettei oikein halunnut lukea mitään negatiivia juttuja täältä..
Ei muuta kuin tsemppiä vaan!!
 
heiba
Itsellänikin on viikkoja 24+1 menossa.Oli se aluks kyllä ressaavaa ja tuntui ettei kukaan tiedä edes paljoa tällaisesta raskaudesta.Itse olen kuitenkin yrittänyt ajatella kokaika vaan positiivisesti ressi ei varmaan mitään auta!! Tsemppiä sullekkin..toivottavasti päästään mahdollisimman pitkälle vaavit masussa ;)
 
tupla äippä
Mulla oli just tälläinen raskaus, ohut kalvo tyttöjen välissä. Raskaus meni hyvin ilman mitään suurempia ongelmia. Tytöt syntyivät viikolla 34+3 normaali alatie synnytys, mitä nyt vauhti oli kova :) synnytys lähti käyntiin vesien menolla ei ollut ollu mitään ennakoivia merkkejä synnytys kesti vesien menosta 2 tuntia 45 min. yks lapsi oli ennen tätä.

Tyttöjen synnyttyä huomattiin et tytöillä oli alkanu tää fetofetaali juttu. A oli sininen ku syntyi ja B valkoinen. A tytölle tehtiin veren ohennus ja b tytölle hätä verensiirto. A tytöllä meni jotenki sekasin veri jutut ilmeisesti johtuen näistä ohennuksista, alkoi vuotaan ja verestä puuttui hyytymistekijät. Kävi aika huonossa kunnossa, mutta saatiin hoidettua. Alku säihkähdyksen jälkeen tuli aika nopeeta kuntoon ja hyytymistekijätkin on nyt veressä. Nyt on kaikki hyvin ja tytöt kasvaa ja kehittyy kovaa kyytiä :) Tytöt ovat nyt reilun kuuskuukautta. Tämmönen oli meidän tarina.

Nauttikaa raskaudesta, eikä kannata turhaa stressata etukäteen. Ihanaa odotus aikaa kaikille äideille :flower: =)
 
Onnentyttö
Mun pojilla oli yhteinen istukka ja sikiöpussi, mutta heitä erotti se ohut kalvo.
Eli siis tuo monokoriaalinen diamniaalinen raskaus.
Alkuraskaus meni ok, mutta rv20 ilmaantu noita fetofetaalitransfuusio-oireita ja juoduttiin tarkkaan syyniin.
B-vauva keräs lapsiveden ja A-vauvalla vettä ei juuri ollut ollenkaan, oma olokin oli erittäin9 tukala, kun vettä oli hurjat määrät enemmän kuin normaalisti ois ollut.
3 kertaa otettiin punktiolla lapsivettä pois, n. 1,5l kerrallaan. Lähellä oli joutuminen laserleikkaukseen, mutta A-vauvalla oli kokoajan munuaiset toiminnassa niin siltä vältyttiin=) Onneksi.
N. rv 27:n jälkeen tilanne normaalisoitui ja lääkäreiden mielestä se oli ihme=D
Rv 33 tilanne taas huononi äkkiä ja pojat leikattiin A-vauvan hätätilanteen takia kiireellisellä sektiolla rv:lla 33+6
A oli alkuun aika huonona mutta kun alkoi toipumaan ei takapakkeja tullut=) Nyt ovat 1v taaperoita ja ottaneet hyvin kiinni täysaikasia.
Nauti raskaudesta ja älä turhaa huolehdi, parasta on asioiden antaa mennä painollaan. Muista pitää huoli myös itsestäsi ja omasta jaksamisesta=) Ja kuunnella omaa elimistösi, se yleensä hälyttää jos jokin on pielessä.
 
Hei!
Meillä 5kk ikäiset tytöt joilla oli yhteinen istukka ja suonikalvo mutta omat vesipussit. Raskaus meni tosi hyvin,loppuraskaudesta valkuainen vähän koholla mutta ei muuta.
Synnytys käynnistettiin rv 38+2 koska olivat hyvän kokoisia ja ettei kohtu veny liikaa. 38+3 syntyivät normaalisti alakautta,vajaa 5 tuntia koko synnytyksen kesto (vauhditettiin tipalla),todella hyvin meni ja tytöt saivat apgar pisteitä 10/9 ja 9/10! A: 3130g ja 51cm,B:3105g ja 51cm,eli todella saman kokoisia,hyvin olivat molemmat saaneet ravintoa.
Onnea odotukseen!

Memmi ja tytöt :D
 
mulla vko 29 tasan. yksi istukka ja suonikalvo, ohut vesikalvoraja näkyy välissä. aluksi epäiltiin varastamista vkoilla 21 kun toinen oli 200g pienempi. se on aika paljon noilla vkoilla. mutta nyt tilanne pysynyt ennallaan tai jopa parantunut. tasaisesti molemmat kasvaa omalla käyrällään.. tarkassa syynissä silti ollaan.
 
Triplaten äiti
Itsellä nyt onnellisesti 2v 5kk tuplat, jotka ensimmäisen ultran perusteella monokorioottiset ja monoamnioottiset. Eli raskausaika meni alkuun pelätessä vauvojen selviytymistä tällaisen raskauden riskit tietäen. Ultrissa käytiin todella tehostetusti 1-2vk:n välein 20 rvk:n jälkeen. Keskusäitiysneuvolassa käytiin kaikki läpi, kerrottiin että aina tällaisessa tapauksessa sektiosynnytys jne. Peloista huolimatta kaikki meni ok. 29 rvk siirrettiin seuranta TAYS:iin, jossa todettiin että kyseessä olisikin monokorioottinen, diamnioottinen raskaus eli turhaa sydäntä repivää kauhua oli ehtinyt kestää 17 viikkoa. Pelot hieman helpottivat ja loppuraskaus sujui ihan kohtalaisen hyvin kunnes epäily toksemiasta matalasta verenpaineesta huolimatta iski. Sairaalassa synnytys käynnistettiin 35+1, ja pojat syntyivät 35+3, ensimmäinen normaalisti ja toinen hätäsektiolla. Toista seurattiin pari tuntia vastasyntyneiden teholla ja pääsi sitten viereen. Ultrassa koko ajan poikia pidettiin varsin samankokoisina, synnyttyään kuitenkin vajaa 500 g painoeroa, mitä ihmeteltiin synnytyksen jälkeen. Nyt onnellisena kolmen pojan äitinä kaikki kannatti. Onnellista odotusta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.02.2007 klo 12:19 heiba kirjoitti:
Heips! Onko kohtalotovereita jotka odottavat tai ovat saaneet kaksoset joilla on yhteinen istukka!! Milloin olette synnyttäneet ja miten? Ja miten raskaus on mennyt? ;)
Mäkin odotan kaksosia ja yksi istukka on ainakin vielä..
rv 14+1...
 
Odotan kaksosia rv 25+4, kaksosilla yhteinen istukka, suonikalvo, mutta omat vesikalvot (tämä ei kuitenkaan aina ole ultrassa edes näkynyt). Kaikki mennyt tähän saakka hyvin, paitsi joku aika sitten alkoi tosi kova supistelu. Olen ollut sen takia sairaalassakin. Onko teillä muilla ollut supistelua?

On kyllä niin ihana odottaa kaksosia :heart: :heart:
 
äijö
Mulla 8 kk ikäiset kaksostytöt. istukka oli yhteinen ja seuranta tarkkaa. Ei mitään ongelmia tullut :) Syntyivät molemmat alateitse, a tyttö pää edellä ja b tyttö jalat edellä. Tsemppiä odotukseen!!!
 
Meidän tytöt menehtyivät kohtuun fetofetaalin takia rv 25.Vettä poistettiin kaikkiaan 6,5 l,mutta isompi vauva oli (synnyttyään huomattiin)kärsinyt jo valtavasti tästä veren määrästä.Pienempi oli ihan kuivilla ja aluksi yritettiin saada hänet selviämään toisen kuoltua....molemmat kuitenkin menehtyivät saman vuorokauden aikana.
Tämä tilanne on mun mielestä melko harvinainen että näin käy... :/

Voimia kaikille odotukseen :hug:
 
heiba
Kiitti paljon jutuistanne oli kiva lukea niitä toisia sit vähemmän kiva :'(
Kyselisin vielä alakautta synnyttäneille,et oliko mitään ongelmia? leikattiinko väliliha? ym. Kiitti kaikille ;)
 
Nemi
Leikattiin väliliha että synnytys vaudittuisi ja vielä tuli 2 asteen repeämät,se tikkien ompelu oli tosi kurja kokemus ja kesti niin kauan kun välillä lähti kätilö toiseen synnytykseen. Muuten synnytys meni tosi hyvin ja nopeasti,ja oli turvallinen olo kun niin paljon henkilökuntaa huoneessa,oli vielä vuoronvaihto että jäi edellisen vuoronkin kätilöt sinne. :)
 
Meillä oli kaksosilla yhteinen istukka ja suonikalvo. Suunnilleen puolivälistä raskautta huomattiin kokoeroa. Myöhemmin B:llä enemmän vetta ja A:n liikkeet alkoivat vähentyä loppuraskaudesta. Useasti käytiin seurannassa. Virtaukset olivat yleensä hyviä. Fetofetaalitransfuusiota kuitenkin epäiltiin.

Vauvat syntyivät viikolla 37. A oli syntyessään kovasti aneeminen ja B:n hemoglobiini hurjan korkea. Ilmeisesti ihan loppuvaiheessa tapahtunut verensiirtoa vauvojen välillä. Nyt vuoden ikäisenä molemmat terveitä taaperoita.

A syntyi alakautta, B oli poikittain eikä suostunut kääntymään, joten jouduttiin kiireelliseen sektioon sydänäänien romahdettua.

Hyvää odotusta kaikille tuleville kaksosten äideille! Ja voimia niille, joiden odotus on päättynyt murheellisesti.
 
mulla synnytys edessä tiistaina. tänään oli poliaika ja kokoeroa nyt 700g! toiv käynnistyy hyvin ettei tarvi vuorokausia synnyttää... tuntuu ettei ne vauvat voi kestää semmosta jos vähänkin voinnissa jotain. arviot oli 1900g ja 2600. kyllä mua pelottaa!! pitäkää peukkuja!
 
vkoja nyt 34+6

tänä iltana tihuutteli vähän verta, jäi paperiin kun pyyhin wc.ssä käydessä. toista kertaa jo.. ekalla kerralla satuinkin olemaan osastolla ja heti tutkittiin, syytä ei kuitenkaan mistään löytynyt. soitin nytkin sairaalaan, kätilö sanoi että jos alkaa kunnolla vuotaan esim siteeseen niin tultava ambulanssilla, mutta muuten ei ole hätää. tod näk tulee kohdunsuulta vaikka olikin ihan kirkasta.

kirjoittelen kuulumisia varmaan synnytyksen jälkeen seuraavan kerran. jännittää, pelottaa... hirvittää jos synnytys kestää pitkään että miten pienempi vauva kestää sen jos muutenkin vähän huonommassa kunnossa. pitäkää peukkuja!!
 
nemi
Yleensä kaksosten kanssa ei anneta synnytyksen kestää pitkään juuri riskien takia. Meillä ainakin kokoajan vauditettiin synnytystä vaikka kaikki olikin vauvoilla hyvin,seuraavat koko ajan käyriä sun muuta ja melkein kokoajan kätilö salissa.
 
mulla on ollut aina joka synnytyksessä tippa täysillä ja silti eteneminen on ollut hidasta... en tiedä sitten miten sitä sais vauhditettua. oon ollu kyl tosi kipee enkä oo voinu rentoutua, ehkä sekin vaikuttanut.
 
Täällä äippä jolla identtiset kaksospojat nyt 8kk :heart:
Meillä siis pojilla yhteinen istukka ja suonikalvo mutta olivat omissa vesipusseissa.
Mikä hauskinta jotenkin raskautta seurattiin epäidenttisenä. Synnytyksen jälkeen istukka lähti patologin tutkittavaksi ja yllätys oli suuri että pojat olivatkin identtiset. Mielestämme ovat erinäköisetkin =)

Raskaus sujui hyvin ja pojat syntyivät rv 38+2. Synnytys käynnistyi spontaanisti A:n lapsiveden menolla.
Pojat syntyivät alakautta ja virhetarjonnan takia ( molemmat tulivat otsa edellä) A autettiin imukupilla. Eli eppari jouduttiin tekemään.

Poikien mitat:
A 3380g/49cm
B 3175g/46cm
 
Kaksi pientä tyttöä syntyi 11.4 suunnitellulla sektiolla. 9:44 a tyttö 2520g ja 47cm. 9:46 b tyttö 2010g ja 45.5cm. Päädyttiin sektioon heikomman ja pienemmän ehdoilla, ei olisi kestänyt kahta ponnistusvaihetta ja pitkää käynnistettyä synnytystä. Itse kotiuduin eilen illalla, pienet vielä keskolassa kasvamassa ja voimistumassa.
 

Yhteistyössä