Kaksosrakaus ja liikunta

Hei!

tänään sain kuulla odottavani kaksosia ja nyt rupesi mietityttämään, että mitenkäs tuon liikunnan laita? Joka paikassa vaan käsketään ottamaan rauhallisesti heti alusta asti yms.

Mulla on itselläni hevonen ja mietin, että uskallanko tässä alkuvaiheessa vielä käydä ratsastamassa? viikkoja vasta 7+

Kiittäen,

Jennae ja pikkuset
 
varmasti voit vielä ratsastaa. itse jouduin jättämään kävelylenkit pois tuolla rv20, kuntosalilla crossarilla veivasin noin rv 24 asti ja tein myös lihaskuntoa, uimassa kävin rv 28 asti. sit olo antoi ymmärtää ettei enää jaksa. sairaslomalle suht fyysisestä työstä jäin rv 23. ja nappulat syntyi rv 32, vuodelevossa olin rv 30 alkaen, kun paikat alkoi pehmetä, vaikkei mitään oireita itsellä siitä ollu.

Mutta itseäsi kuunnellen hyvä tulee, ja rohkeesti kannattaa kysellä lääkäreiltä. kun jäin sairaslomalle, päivät meni about niin (siis rv 23 eteenpäin), että heräsin 8, sit uimaan ja lounaan jälkeen päiväunet tuossa 13-15, iltasella pientä kotihommailua ja nukkumaan 21.

Onnea Odotukseen!
 
Minulle suositeltiin kaiken sykettä nostavan liikunnan lopettamista heti kun raskaus todettiin. Lääkäri vain sanoi, että korkealla sykkeellä treenaaminen voi edesauttaa keskenmenoa. Tosin minulla oli takana monta hedelmöityshoitoa ja ikääkin jo 36v.

Nyt olen viikolla 27. Sairaslomalle jäin pari viikkoa sitten - ihan vain siksi, että halusivat mun lepäävän juuri niin paljon kuin kroppa sitä vaatii. Olen kyllä tehnyt sauvakävelylenkkejä ja uinut ja ne sopii tosi hyvin. Ja kun saa levätä aina silloin kuin siltä tuntuu, niin jaksaa vähän urheillakin.

Kannattaa kysyä lääkäriltä!
 
Mulla taas meni niin että liikuntaa ei kielletty ja annettiin lupa harrastaa oman voinnin mukaan loppuun saakka. Ei tietenkään mitään missä olisi vaaraa helposti satuttaa itsensä mutta esimerkiksi lenkkeilyä harrastin koirien kanssa viimeiselle viikolle asti ja pojat syntyivät 37+3. Mitä edemmäs raskaus meni niin sitä hitaammaksi tietysti tahti muuttui. Minulla tietysti se onni että voin koko raskausajan hyvin. Ja mikäli tosiaan omasta kunnosta huolta pitäminen raskausaikana vaikuttaa synnytyksestä palautumiseen niin näin kävi ainakin mulla, nopeasti palautui.
 
joo, toi on totta, että mitä paremmassa kunnossa on, sen paremmin palautuu ja jaksanee myös vauva-arkea. Itse olin ennen raskautta varsin kovassa kunnossa, joten uskon sen auttaneen, vaikka olinkin vuodelevossa välillä ja synnytyskin oli raskas (A alateitse, B sektiolla)....
 
Mä olen kans sitä mieltä, että oman voinnin / kunnon mukaan.
Itse kävin jumpalla mm zumbassa vielä viikolla 33 ja salilla ihan loppuun asti tekemässä lihaskuntoa. Kävelyllä kävin myös kunnes 2 viimeistä viikkoa ei enää huvittanut kun vauvojen paino tuntui niin paljon lantiossa. Sykettä seurailin ettei se nouse yli 150 siellä jumpissa niin kuin suositus on. Identtiset pojat syntyivät rv 39.
 
Tosi kiva kuulla että on äitejä, jotka ovat pystyneet odotusaikana liikkumaan! Odotan itse identtisiä kaksospoikia ja nyt rv:lla 24.
Alkuraskaus vei niin voimat ettei silloin liikkuminen tullut mieleenkään, sitten kun alkoi helpottamaan palasin taas liikunnan pariin mutta supistukset alkoivat heti vaivaamaan. Sitten tajusin ottaa avuksi sykemittarin, jota seuraamalla huomasin että minkälaisia sykkeitä kroppa kestää ilman että alkais supistella.

Nykyään teen useita kertoja viikossa n. 50 min treenejä kuntosalilla, joka sisältää yleensä 30 min Crostraineria ja 20 min lihaskuntoa. Ihanaa on kun on voinnut liikuntaa jatkaa, olisin muuten tullut hulluks. Toivottavasti pystynkin jatkamaan vaikka loppuun saakka, vaikka sitten hiljentämällä tahtia.
 

Yhteistyössä