Kaksosten imetys

  • Viestiketjun aloittaja Wanha Wirsu
  • Ensimmäinen viesti
Wanha Wirsu
Olen kuullut, että jotkut imettävät kaksosia samalla kertaa eli herätetään myös toinen syömään. Onko toiminut? Miten hyvin on muuten oma maito riittänyt kaksosille?
 
Minä imetin yhtäaikaa ja syötin pullostakin yhtäaikaa, kun vauvat olivat samassa rytmissä oli mun "vapaa-aikakin" pidempi. Apuna imetyksessä ja pulloruokinnassa käytin tavallisia tyynyjä. Pulloruokinnassa olivat vuorokertoina sylissä tai tyynyllä tuettuna vieressäni.
Oma maito riitti parikuukautta täysin (pumppasin maidot pulloon, kun keskosuuden takia piti mitata joka maitomilli), sitten jouduttiin sairaalaan ja siellä en kerennyt pumppaamaan ja maidontulo tyrehtyi tosi nopeasti, osa syy maidon loppumiseen oli myös huoli lapsista. Joten 2½ kuukauden iästä saivat korvikemaitoa.
 
Meillä on pojat suunnilleen samassa rytmissä, jos masuvaivat eivät pääse sekoittamaan. Päivisin imetän yhtäaikaa kaksosten imetystyynyn avulla, yleensä heräilevät suht samaan aikaan. Alkuun herättelin toisen mutta enää ei oikeastaan koskaan tarvitse herättää. Yöllä pyrin hoitamaan molemmat erikseen, jotta meininki pysyy rauhallisena eivätkä herää liikaa. Molemmissa on puolensa, oman jaksamisen kannalta on varmasti parempi syöttää yhtäaikaa, mutta minusta on myös mukavaa antaa jakamaton huomio yhdelle kerrallaan :) Pojat ovat nyt reilu kolme viikkoa vanhoja ja hyvin riittää maito toistaiseksi.
 
Imetin tyttöjä melkein aina yhtä aikaa imetystyynyn avulla. Nopeutti toimintaa, kun isommatkin tarvivat huomiota. Alkuun herättelin toisenkin syömään yhtä aikaa, rytmiytyivät samaan tahtiin. Maitoa riitti vuoden ikään, tytöt lopettivat itse tisuttelun silloin, täysimetyksellä 3kk:n ikään sit piti aloittaa keskosuuden vuoksi lisäruoka.
 
Imetin tyttöjä samaan aikaan (samaan rytmiin sovitettiin jo synnyttäneiden osastolla) noin puolen vuoden ikään saakka imetystyynyn avulla. Sitten alkoivat olla niin kiinnostuneita toisistaan ja ympäröivästä maailmasta etteivät samaan aikaan rauhoittuneet syömään ja siirryin imettämään peräkkäin. Lisämaitoa saivat kuukauden ikäiseksi (ennenaikaisuuden vuoksi) jonka jälkeen vähennettiin korvikkeen määrää tasaisesti ja parissa viikossa päästiin täysimetykselle. Neljän kuukauden iässä alettiin maistelemaan kiinteitä ja puolivuotiaana nostettiin annoksia isommiksi. Maito riitti hyvin kunnes jouduin lopettamaan imetyksen 9,5 kk iässä yllättäen jonka jälkeen saivat korviketta kunnes vuoden iässä siirryttiin tavalliseen maitoon.
 
Täällä hoidellaan poikien tarpeiden mukaan. Nukkuvat aika pitkiä pätkiä joten sitä aikaa jää. En ole alkanut herättelyyn, koska toinen ei syö niin paljoa kuin toinen.
Pelkällä rintamaidolla 5vko.a Sitten alkoivat syömään miesten lailla ja iltaisin lisää pullosta ( muoks tai koko ajan kyllä syöneet tosi hyvin). Pojat syntyessään 2,7kg ja 6vko neuvolassa liki4,5kg.
 

Yhteistyössä