Kaksosten odottajille kysymyksiä

Hei kaikki tuplien odottajat. 5vuoden odotuksen jälkeen hoidoissa (ICSI)onnistuttu ja nyt rv 10+5 menossa. Hankaluuksia on ollut alussa kun hoidoista jääneet jättimäiset munasarjat ja vielä eivät ainakaan ole laskeneet. Olin kipujen takia saikulla pari viikkoa, mutta ainakin viikko sitten maanantaina pikkaset voivat hyvin ja toinen heilutteli ja sydämet sykkivät.
Kysyisinkin nyt että millä viikolla Teillä on masu tullut selkeästi esille? Itselläni ihan viimepäivinä, tosin ajatelin olisiko noista muniksista johtuvaa vai mitä..? Onko muilla ollut pientä tiputtelua/rusehtavaa/vaaleanpunaista pyyhkimisvuotoa pitkin raskautta? (Itselläni on ja takana oleva keskenmeno vetää aina silloin hiljaseksi...)Onko raskausoireet olleet kovia? Itselläni lähinnä armoton väsymys ja etovaa oloa. Milloin jäitte töistä pois? Onko kellään kokemusta miten koira suhtautuu jo syntyneisiin vauvoihin? Meillä aika itsepäinen mäyräkoira...
Tässä nyt alkuun kysymyksiä jos joku jaksisi vastailla niin olisin kiitollinen. Mukavaa odotusaikaa/ Joulun odotusta kaksosten kanssa :)
 
Kannattaa liittyä johonkin odotusryhmään, saat vertaistukea. Suosittelisin sivustoa Monikko-onnea !! Paras ja aktiivisin, toki olen itsekin myös täällä kaksplussalla. Monesti on aika hiljaista ryhmissä ja kun ei niitä monikko odottajia ole tietysti niin paljon..

Oireita on yhtä paljon kuin odottajia. Itselläni ei mitään vuotoja ollut, mutta odotusryhmässäni aika monella muulla kyllä. Kuulemma monikko odottajille on tavanomaista yleisempää vuoto alkuraskaudessa kuin "yksöisodottajilla".

Mulla on kokemuksena yksöisodotus ennen tätä ja siihen verrattuna.. Oireet kolminkertaiset, pahoinvointi kesti n. 4 viikkoa, maha alkoi kasvaa jo 10viikolla ja vauhti on ollut hurja. Väsymystä mulla ei ole ollut, mutta muilla ryhmän odottajilla kylläkin, eli tähänkin pätee se että ollaan jokainen yksilöitä.

Pääsääntöisesti hormoneja on elimistössä enemmän, joten oireitakin on sitä myöden enemmän/voimakkaampia.

Toiset jaksaa töissä pitkällekin lähelle vk. 30, itse jäin pois jo vk 16 istumatyöstä. Tämä istumatyö tuntuu olevan monellekin kynnys kysymys alkuraskaudesta. Myöhemmin tulee sitten muunlaisia vaivoja.

Mutta liity siis ihmeessä vertaistuki ryhmään, antoisaa jakaa kokemuksia ja esim. Monikko-onnea palstalta löytyy sitten sitä muutakin luettavaa mm. synnytyskertomuksia, kokemuksia monikko arjesta jne.

Ainiin ja ONNEA!
 
Paljon Onnea!!

Mulla masu ei mahtunut normaalihousuihin n 8 -10 viikon jälkeen. Mietin itsekin silloin, et onko tää psykologista vai mikä ihme.. Aikaisempaa kokemusta ei ole ja pitkähkö aika odoteltiin tärppäystä. Vähän yli kolme ekaa kuukautta aivan armoton väsymys ja kohtuullisen kova kuvotus. Onneksi olin alkukesästä lomalla! Kuvotusta helpotti raikkaat hedelmät &hedelmämehut. Sitten helpotti, kunnes masu paisui niin että alkoi närästys.

Tiputtelua ei ole ollut, mutta monikkonettiä seuranneena voin kertoa että tuntuu olevan tosi yleistä.

Itse jäin lopullisesti pois 28 viikolla stressaavasta istumatyöstä, sitä ennen päivän poissaoloja supistelujen vuoksi ja yksi viikon yhtämittainen. Mulle tarjottiin sairaslomaa jo aiemmin, mutta työt muka esti.. hoh, hoh, missähän nekin päivät nyt sitten muka näkyy.. :LOL:

Yritä ottaa rauhallisesti vaikka tiedän että aika mahdottomalta se aluksi tuntuu. Me yritettiin niin pitkään, että testitikkuakin säilytin kuukauden ja kävin aina siitä tsekkaamassa että oliko se totta... kunnes sain ekat ultrakuvat. Luin jostain, että pitkään yrittäneet ja hoitojen jälkeen positiivisen tuloksen saaneet eivät alkuksi uskalla iloita, koska pelkäävät kaikkea mahdollista niin paljon. Minä tunnistin kyllä itseni tuosta; yritin iloita, mutta pelkäsin koko ajan. Se vähän sitten helpotti, kun luin että muillakin samoja tunteita..

Eli rauhaisaa joulun odotusta ja ota rauhallisesti!
 

Onneksi olkoon tuplista! Meillä tuplat sai alkunsa 2. ivf:stä ja nyt menossa jo vko 32.

Mulla vatsa pullahti esiin ihan yhtäkkiä ja se oli vkolla 17, jolloin töissäkin asiasta sanottiin. Tosin pari työkaveria sanoivat, että huomasivat mahan viikkoja aiemmin, eivät vaan viitsineet mainita asiasta, kun eivät olleet aivan varmoja. Isompiin housuihin jouduin vaihtamaan jo aiemmin, kun vanhat kiristi.

Alkuun mullakin oli tuota tiputteluvuotoa, sellaista rusehtavaa. Taisi loppua kokonaan joskus vkolla 12, en muista tarkasti. Sitä tuli välillä, mutta ei joka päivä. Tukilääkityksenä meillä oli lugesteronit. Syytä vuodolle ei löytynyt eli oli kai hormonaalista.

Alkuraskaudessa oli todella paha olo, jota kesti 7 viikkoa ja väsytti myös kamalasti. Tosin väsyttää nyt loppuraskaudestakin. Täälläkin myös keskenmeno takana, mutta jotenkin "helpotti" tuo pahaolo, kun se antoi jotenkin varmuutta raskaudesta. Keskenmenneessä raskaudessa ei ollut yhtään paha olo.

Jäin töistä pois vkolla 26, en vain jaksanut enää pitkiä työmatkoja ja istumatyötä.
 
Paljon onnea :flower:
Aloin käyttämään mammahousuja vko:lta 10, normi housut kiristi.
Valkovuotoa on ollut, mutta ei muuta. Yksi keskenmeno takana jossa veristä vuotoa. Ne on takaraivos ja aina tarkistaa vuodon värin.
Töistä sairaslomaa lähes raskauden alusta. Vaarallista ja raskasta lomittajan työtä jossa piti nautoja siirtää taluttamalla.
Armoton väsy ja öiset unettomuudet vaivaa. Pahoinvointia edellisissäkin raskauksissa tuonne 20vko asti, nyt alkaa helpottaa 17+3.
Ei mielestäni mikään iso masu. http://www.aijaa.com/v.php?i=3230692.jpg
 

Yhteistyössä