Kaksosten päänkannatuksesta?

Meillä kun nuo edelliset lapset on olleet jänteviä ja oppineet kaiken aika nopeasti (kääntyneet noin 3 kk, istuneet ja kontanneet 6 kk, kävelleet noin 9 kk) niin kaksosten kanssa olen ihmetellyt, kun eivät kunnolla päätään kannata vielä! 4 kk ovat, kumpikin periaatteessa kääntyy vatsalleen mutta se pää jää lattiaan. Toinen mönkii hieman eteenpäin -nenä maata kyntäen. Kaikki sanovat, että kaksosilla on heikommat niskat kun ne ei ole mahtuneet kohdussa venyttelemään ja harjoittelemaan. Pitääkö se paikkansa ja onko teillä ollut samanlaista?
 
Minä en ole koskaan kuullut kenenkään sanovan, että kaksosilla olisi heikommat niskat =) Meillä kaksoset oli aika jänteviä ja kyllä he jo tuossa iässä hyvin kannattelivat päätään ja kääntyivät mahalleen. Mutta siis lapsethan ovat tietty erilaisia, mutta en ole ennen tuommoista kuullutkaan.
 
Ei meillä ainakaan tytöillä ole sen heikommat niskat kuin edellisilläkään, ehkä hieman myöhemmin "oppivat" nostamaan päätään lattiasta. (3,5kk) Mutta jokainen lapsi on yksilö, vaikka niitä tuliskin kaksi kerralla, näin sanoi mulle 3kk:n kasvukontrollissa lastenneurologi.
 
Olen kuullut että kaksoset kehittyvät hieman keskivertoa hitaammin. Eikä tuossa iässä vielä ole hätää. Jos päätä eivät rupea kannattelemaan siinä n. 6 kk iässä sitten kannattaa puhua neuvolassa.
 

Yhteistyössä